exFat ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2017
Beste tweakers,

Al jaren heb ik problemen met bestanden (>4GB) van een OSX naar Windows7 te krijgen.
Nu heb ik macdrive geprobeert wat soms wel werkt en soms niet. Heb net even gegoogled en vond exFat formaat en wil dat eens gaan proberen.
Ik hoef geen uitleg over wat het is of hoe het werkt, graag hoor ik wat jullie ervaring hiermee is.

Zijn jullie tegen problemen aangelopen met exFat?
Werkt het echt goed tussen OSX en Windows?

Alvast bedankt!

Thomas

EDIT: Krijg net te horen van een kennis dat exFat ook niet groter dan 4GB kan? enig idee?

[ Voor 8% gewijzigd door prutsr op 02-06-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:19

RnB

Ik heb nooit problemen gehad met usb sticks geformatteerd naar exFAT om bestanden tussen mijn MacBook en andere hun Windows laptops te loodsen.
Ook files groter dan >4GB vormen geen probleem.

Maar dit had je best zelf kunnen testen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Zelf geen ervaring met OSX, maar gezien het is ontwikkeld door MS, zal het onder Windows prima werken. Verder kan exFAT prima files groter dan 4 GB aan, dus als dat niet kan, dan ligt het niet aan het bestandssysteem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
Bedankt voor je antwoord!

Heb momenteel geen opslag media die groter dan 4GB is (enkele hardeschijven die te vol staan om te backuppen) vond het kopen van een hardeschijf voor een testje iets te hard van stapel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

prutsr schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:50:
Heb momenteel geen opslag media die groter dan 4GB is (enkele hardeschijven die te vol staan om te backuppen) vond het kopen van een hardeschijf voor een testje iets te hard van stapel lopen.
Dan had je ook de wiki kunnen bekijken, http://nl.wikipedia.org/wiki/ExFAT
Oftewel max filesize is 16 exbibytes

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
DukeBox schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:53:
[...]

Dan had je ook de wiki kunnen bekijken, Wikipedia: exFAT
Oftewel max filesize is 16 exbibytes
Heb het gelezen inderdaad, ik las ook 64 zettabyte vanaf de wiki bestandsysteem pagina.
Echter hoorde ik van een kennis (bekend in de IT wereld) dat dit niet goed werkte.

Allemaal vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
exFAT fragmenteert wel snel en het schijnt ook makkelijk te corrumperen. Of dit een issue is, ligt aan je usecase. Wat wil je precies op de exFAT geformatteerde schijven opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
School software etc, niet dingen die ik van het een op het andere moment mag verliezen. Wat moet ik zien onder makkelijk corrumperen? Is dit ook bij jou een issue? of ben je er nog niet tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
FAT is ook vrij eenvoudig te corrumperen, dus als dit betrouwbaar genoeg voor je is, dan lijkt dit me niet zo'n probleem. Sowieso is het verstandig altijd een backup te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 11:42
Je kan ook gewoon je mac compatible maken met ntfs dan heb je dit probleem niet meer. Scheelt ook een hoop als iemand anders een keer een usb stick of externe hdd meeneemt.

http://www.macbreaker.com...writing-to-ntfs-hard.html

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
phpn3rd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:28:
FAT is ook vrij eenvoudig te corrumperen, dus als dit betrouwbaar genoeg voor je is, dan lijkt dit me niet zo'n probleem. Sowieso is het verstandig altijd een backup te hebben.
Heb weinig tot niet met fat32 gewerkt.. maar neem aan dat bestanden niet zomaar corrupt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsr
Ik zal ga het maar gewoon gebruiken, dan zie ik snel genoeg of het naar mijn zin is.
Zal in ieder geval goed backuppen!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Ik heb er gelukkig nog geen last van gehad dat mijn data corrumpeerde. Ik had het vernomen via posts op het internet. Maar idd, als je zorgt voor backups (bijv via Time Machine, die kan naast de interne harde schijf/ schijven ook aangekoppelde externe schijven meenemen in de backup), dan moet het allemaal goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

prutsr schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:56:
Echter hoorde ik van een kennis (bekend in de IT wereld) dat dit niet goed werkte.
Die haalde dan waarschijnlijk de feiten van fat32 door elkaar.
Volkan1984 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:18:
exFAT fragmenteert wel snel en het schijnt ook makkelijk te corrumperen. Of dit een issue is, ligt aan je usecase. Wat wil je precies op de exFAT geformatteerde schijven opslaan?
exFAT raakt niet sneller corrupt dan enig ander FS er is alleen geen faciliteit (zoals journal logging) om evt. corruptie te repareren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor uitwisselen is exFAT ideaal. Als je Windows-only wil opslaan gebruik je NTFS en Mac-only HFS+J, want die werken het beste qua herstelopties (Journaling + de tools om eventuele corruptie offline te fixen).

Dat is een beetje waar het op neer komt :-)

Met Apple's eigen gratis HFS driver voor Windows kan je HFS op Windows lezen, met HFSExplorer (Java programma) kan dat ook. Met NTFS-3g of Paragon NTFS kan je op OSX schijven met NTFS lezen en schrijven.

Probleem is dat Microsoft niet wil dat iemand anders NTFS goed kan gebruiken, en dat ze ook geen zin hebben om dingen die ze niet zelf gemaakt hebben te ondersteunen. Ze kunnen in principe prima HFS, UFS, ext, ZFS, btrs enz. inbouwen, maar dat zal niet gebeuren. Apple wil NTFS met write support wel maken, maar dat zal dan weer niet mogen van Microsoft of er zit licentie technisch iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
DukeBox schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:30:
[...]
exFAT raakt niet sneller corrupt dan enig ander FS er is alleen geen faciliteit (zoals journal logging) om evt. corruptie te repareren.
Sorry, je hebt gelijk. Ik kwam er even niet meer op om het zo te formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
johnkeates schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:36:
Voor uitwisselen is exFAT ideaal. Als je Windows-only wil opslaan gebruik je NTFS en Mac-only HFS+J, want die werken het beste qua herstelopties (Journaling + de tools om eventuele corruptie offline te fixen).

Dat is een beetje waar het op neer komt :-)
Dat is precies wat ik ook gemerkt heb, alleen mijn Synology ondersteunt geen exFAT |:( |:(
Met Apple's eigen gratis HFS driver voor Windows kan je HFS op Windows lezen, met HFSExplorer (Java programma) kan dat ook. Met NTFS-3g of Paragon NTFS kan je op OSX schijven met NTFS lezen en schrijven.

Probleem is dat Microsoft niet wil dat iemand anders NTFS goed kan gebruiken, en dat ze ook geen zin hebben om dingen die ze niet zelf gemaakt hebben te ondersteunen. Ze kunnen in principe prima HFS, UFS, ext, ZFS, btrs enz. inbouwen, maar dat zal niet gebeuren. Apple wil NTFS met write support wel maken, maar dat zal dan weer niet mogen van Microsoft of er zit licentie technisch iets niet goed.
En met Linux ben je ook weer half gehandicapt vanwegen bovenstaande redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Petertyuh schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:54:
[...]

Dat is precies wat ik ook gemerkt heb, alleen mijn Synology ondersteunt geen exFAT |:( |:(

[...]

En met Linux ben je ook weer half gehandicapt vanwegen bovenstaande redenen.
Mwah, over het algemeen kan je met Linux alles, met OS X redelijk wat en met Windows bar weinig :p

Op Linux heb je in elk geval ondersteuning voor:

- ext2, ext3 en ext4
- NTFS
- exFAT, FAT32 en FAT16
- HFS
- XFS
- ZFS
- BTRFS
- JFS
- UFS
- reiserfs

en nog wel een lijsje.. :p

Als je hier kijkt: Wikipedia: Comparison of file systems

Dan zie je dat Linux bijna alles kan, alleen IBM z/FS, IBM HFS en Reliance niet. Windows kan zo goed als niks (alleen FAT varianten, ReFS, UDF en NTFS), en de rest is een beetje versnipperd.

Wat je synology betreft: exFAT zou gewoon moeten werken, het kan zijn dat je een versie van DSM gebruikt die dat niet heeft, dan is het met een update of addon wel te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:19
Ik heb zelf enige tijd gebruik gemaakt van exfat om dezelfde reden maar al 2 keer een exfat partitie corrupt gehad.
Als je het echt van belang vind dan raad ik je de paragon ntfs driver aan voor OSX, dan kun je ntfs gebruiken.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
johnkeates schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:24:
[...]

...

Als je hier kijkt: Wikipedia: Comparison of file systems

Dan zie je dat Linux bijna alles kan, alleen IBM z/FS, IBM HFS en Reliance niet. Windows kan zo goed als niks (alleen FAT varianten, ReFS, UDF en NTFS), en de rest is een beetje versnipperd.

Wat je synology betreft: exFAT zou gewoon moeten werken, het kan zijn dat je een versie van DSM gebruikt die dat niet heeft, dan is het met een update of addon wel te verhelpen.
Ik ken het lijstje, maar al te goed. Linux en exFAT is alleen maar met 3rd party drivers, maar Synology ondersteunt het toch echt niet. Mocht je ergens een fix vinden, dan hoor ik dat heeeeel erg graag.

NTFS werkt op unix systemen alleen met Fuse en NTFG-3G, maar wel met beperkingen (en veel kans op corrupte data).

HFS is sinds 10.6 read-only en HFS+ doet het minder goed op Linux en op Windows alleen met een 3rd party app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Petertyuh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Ik ken het lijstje, maar al te goed. Linux en exFAT is alleen maar met 3rd party drivers, maar Synology ondersteunt het toch echt niet. Mocht je ergens een fix vinden, dan hoor ik dat heeeeel erg graag.

NTFS werkt op unix systemen alleen met Fuse en NTFG-3G, maar wel met beperkingen (en veel kans op corrupte data).

HFS is sinds 10.6 read-only en HFS+ doet het minder goed op Linux en op Windows alleen met een 3rd party app.
Eigenlijk is het meer dat HFS+ sinds 10.6 verplicht journaling aan moet hebben voor systeemschijven en op 10.5 en daar onder was het optioneel ;) Voor lezen werkt het hoe dan ook goed, voor schrijven alleen zonder journal. Op Windows inderdaad alleen met third party filesystem drivers.

NTFS op *nix systemen kan je inderdaad met NTFS-3G gebruiken wat een FUSE filesystem is, maar er is ook de kernel NTFS driver en die werkt ook prima, hoewel er dan wat minder performance te verwachten is.

exFAT op Linux heeft kernel support maar je kan het alleen gebruiken als je de userland programma's ook hebt (wat overigens voor alle filesystems geldt - maar ext2/3/4 zitten vaak in een verplicht pakketje). Op Debian en derivaten heet die exfat-utils. Er is ook waar weer een extra FUSE versie van: exfat-fuse.

Voor Synology zou je afhankelijk van de architectuur van je chipset voor DSM via OptWare wel exFAT kunnen toevoegen, de kans dat Synology dat zelf doet is klein om dat Microsoft een nogal beperkend setje regels voor exFAT opgesteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:49
Ik gebruik ook exFat voor het meerendeel van mijn externe opslag. Het enige waar ik 'last' van heb is dat het meerendeel van alle media players, TV's, blu ray spelers ect geen ondersteuning hebben voor exFat. Dus een filmpje van een usb stick met exFat afspelen op zo'n apparaat is er niet bij. Vaak ben je dan gebonden aan fat32 wat dus niet handig is met 1080P mkv's.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 11:35

Frits Flits

SOUND! Designer

Als je ProTools gebruikt op de Mac dan kan je geen schijf gebruiken geformatteerd in exfat. Sessie laden zal wel gaan, maar hij kan bijvoorbeeld geen audiofiles renderen in ProTools zelf.

Werk verder prima met een schijf die in exfat is geformatteerd.

specs

Pagina: 1