Win 7 willekeurige(non) detectie SSD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hoi,

Heb dit hier geplaatst want volgens mij is het een Win7 probleem ipv een hardware issue, zo niet dan zie ik het wel.

Ik heb mijn game systeem vorige week geupgrade met een nieuw MB + cpu + Evo 850 500GB. Voor de rest heb ik alles uit m'n oude systeem overgezet, zodat dit nu m'n Game PC is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 221,44€ 221,44
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 158,50€ 158,50
1XFX PRO750W€ 94,23€ 94,23
3OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 182,01€ 182,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,08

In m'n oude systeem had ik 1 van de OCZ ssd's in gebruik als OS drive en de andere 2 waren om games op te zetten (alles via steam). Ik heb een schone Win7 installatie gedaan op dezelfde OCZ ssd. Met de andere 2 (game) ssd's heb ik niks gedaan, die heb ik gewoon aan m'n nieuwe MB gehangen (samen met de Win7 ssd en de nieuwe EVO850 natuurlijk).

Wat nu het rare is, is het volgende:
Van de 2 game SSD's wordt er soms maar 1 gezien door Windows.De OS ssd en de nieuwe EVO worden altijd gezien. En het is ook zo dat het niet altijd dezelfde game ssd is die 'kwijt' is. Soms de 1 en soms de ander. En af en toe ziet Windows ze wel allebei!!?? :?

Wat zie ik/heb ik gedaan:

- In UEFI worden alle ssd's altijd gezien!
- Ik heb in UEFI alle ssd's op 'hot swapable' gezet --> geen effect
- Soms krijg ik een BSOD (te kort om te zien wat er fout gaat), maar als ik daarna 'Windows normaal starten' selecteer gaat ie gewoon door naar het bureaublad...
- Als er een schijf mist, zie ik hem ook niet terug via Systeembeheer --> Opslag --> Schijfbeheer
- Ook de OCZ software (om firmware bij te werken) ziet de missende schijf niet
- Ik heb al wel allerlei ssd tweaks uitgevoerd op m'n OS ssd (hibernation uit, systeemherstel weg, indexering uit, superfetch/prefetch uit, etc) Mogelijk dat ik dit te vroeg heb gedaan?
- Ik heb de Intel Rapid Storage drivers niet geinstalleerd. De 1e keer toen ik dat wel deed, startte ie helemaal niet meer op...
- En ja, AHCI staat aan

Iemand enig idee wat mijn probleem kan zijn? Ik heb een vaag artikeltje ergens voorbij zien komen waarin werd geopperd om alle ssd's te formatteren....!?

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 15:27
Zet op een van de SSDs een txtbestandje ofzo, zodat je die schijf kan herkennen. Dan wissel je de kabels om, als jedan een txtbestandje ziet dan kan het aan de SSD en Windows liggen (miss is ie een ext2/3/4 of een andere indeling)

«Nooit geschoten is altijd mis»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:28
Je kunt ook een keer kijken of Linux de schijf wel steeds herkent. Gewoon een aantal keer opstarten van een USB en eventueel nieuwe partitietabel aanmaken. Als deze hetzelfde probleem heeft, dan kun je wellicht de kabeltjes omdraaien of vervangen of in een andere sata-poort stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
OCZ Vertex 2 is incompatible met de B85 chipset op je moederbord. Dat je eentje werkend hebt is al een wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik vond bovenstaande een beetje raar dus heb zelf even gegoogled en inderdaad: http://oczforum.com/forum...ard-and-vertex-2-resolved

SandForce 1200 based SSD's met Haswell is een no go.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
DeerDitch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:08:
- Ik heb al wel allerlei ssd tweaks uitgevoerd op m'n OS ssd (hibernation uit, systeemherstel weg, indexering uit, superfetch/prefetch uit, etc)
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/98/98b39b21ff008afaa5cba1e79fc611b2ddb64b3f44f57e792397c517768f4433.jpg

;) Die dingen waren nodig onder het 14 jaar oude XP (en bij veel van die zaken meer vanwege het schijfruimtegebruik op 16 of 40 GB schijfjes dan dat je te snel over je aantal writes heen zou gaan, omdat zaken asl TRIM en UNMAP nog geen gemeengoed waren), ik weet niet of Vista het al had maar 7 herkent (als het de schijf überhaupt ziet :P ) of iets een SSD is of een HDD en handelt dat soort dingen zelf af.

Hibernation, systeemherstel en indexing hebben niet zoveel met SSD's te maken, hooguit dat ze schijfruimte innemen en daardoor een (klein) beetje schrijven. Prefetch is iets van XP, SuperFetch doet ook helemaal niets met je schijf (behalve dat het wat metadata opslaat). Degene die je niet noemt maar die juist wel van belang is, is defragmentatie en dat zet 7 (en Vista?) zelf al uit op een SSD.

Ik zou al die zaken gewoon aan laten staan (behalve misschien systeemherstel, dat heeft me tot dusver nooit geholpen, enkel genaaid...) omdat ze de boel sneller / je experience beter maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 02-06-2015 09:34 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
Systeemherstel kan juist handig zijn bij een gare update, die worden tegenwoordig maandelijks uitgebracht, testen is bij MS ook niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: de afkorting MB nemen voor moederbord is lastig omdat MB voor megabyte staat, MOBO is de afkorting voor een moederbord.
2: als je een bsod wil zien kan je het herstarten uitschakelen bij een systeemfout van die strekking.
Klik op Start>Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesAdvanced.exe"
En klik op OK.
Klik op de knop "Instellingen" onder "Opstart- en herstelinstellingen".
Vink "De computer opnieuw opstarten" uit.
Mocht je nu weer een BSOD krijgen schrijf dan de foutcode en melding op, of maak er een foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Het lag inderdaad aan de OCZ's (of beter aan de Sandforce controller daarin) die niet geschikt zijn voor intel 8 series chipsets. Gisteren even wat ssd's omgegooid en alles werkt nu prima.

Bedankt voor alle info. Voortaan maar tot aan de kleinste condensator compatibilty checken... 8)7

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Pagina: 1