Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwhuis: welke hardware, welke kabels

Pagina: 1
Acties:

• Captain Hurk
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-08-2017
Hi,

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht, de bouw moet nog starten. Vanzelfsprekend willen we in elke kamer bedraad internet (naast draadloos). Van hoge kwaliteit/met hoge snelheid. Wij gebruiken een aantal pc's, twee Apple laptops, en wat iPad/iPhone spullen. Daarnaast wordt er door de oudere kinderen gegamed (nu xbox) en streaming tv gekeken.
Ik wil dus een netwerk aanleggen dat dit soort gebruik aankan en waar mogelijk toekomst bestendig is. Maar ik heb geen ervaring met switches, NAS en dergelijke.
Vragen:
Welke kabels moeten er gebruikt worden (cat6 bijv.)?
Is een switch noodzakelijk, en zo ja, welke zijn echt goed (9 ruimtes krijgen een netwerk aansluiting)
Welk modem en welke router zijn aan te raden (ik denk dat er geen glasvezel komt, dus ga uit van Ziggo max)?
Is een NAS handig, en zo ja, welke zijn goed?
Is het slim om alle apparatuur in de meterkast te verzamelen?

Dat soort rookie vragen zeg maar.

Graag advies!

• Captain Hurk
OH, en VLAN, wat is het, is dat praktisch?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoi, welkom op Tweakers. We zijn een discussieforum en verwachten dus enige voorbereiding en eigen inzet. In jouw post zie ik vooral vragen waarover heel veel info over te vinden is op internet en weinig voorbereiding, ik ga dus ook kortaf zijn in mijn antwoorden.

Gebruik cat6a kabel van een goed merk (dus geen goedkope troep).
Een switch is noodzakelijk, je moet die kabels ergens in steken.

Modem en router is afhankelijk van je provider en jouw wensen en zijn makkelijk later te vervangen, daar hoef je je nu geen zorgen over te maken.
Ja, een NAS is handig. De beste zijn van NetApp maar die kosten meer dan jouw huis. Deze vraag is veel te breed om zo even te beantwoorden. Doe zelf wat onderzoek en stel wensen en eisen op. Ook niet van belang bij het bouwen van je huis.

Apparatuur zo veel mogelijk bij elkaar zetten is inderdaad handig.

vlans worden gebruikt om meerdere netwerken via dezelfde kabel te laten lopen in plaats van meerdere losse kabels te trekken. Consumenten gebruiken ze om internet, tv en telefonie via dezelfde kabel te laten lopen. Dat is heel praktisch. Of het ook praktisch is in jouw situatie zal je zelf moeten bepalen aan de hand van je wensen en eisen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:47
Afhankelijk wat je budget zou je op iedere verdieping in het plafon een Cat6 kabel naar toe kunnen trekken. Dan kun je op iedere verdieping een plafon accespoint aanhangen en weet je zeker dat je goed bereik hebt.

De router van Ziggo zou ik gewoon lekker in bridge zetten en in de meterkast laten staan, en een betere router aanschaffen.

Ik heb zelf geen ervaringen met Ubiquiti, maar hier op het Forum is iedereen er erg positief over. Dus wellicht zou je naar dat soort producten kunnen kijken. Als je deze weg inslaat ben je wel al nel 500 euro kwijt. Wil je dat nu niet dan kun je beter een router nemen, en ergens centraal neerzetten. Ik zelf heb hem in de woonkamer staan en heb overal bereik, zelfs achter op de zolder of in de tuin. Maar dat is echt lastig om te zeggen, je zou dat eigenlijk moeten testen (wat natuurlijk nog niet gaat :P).

Ik zou je adviseren om eerst alle kabels door het huis te leggen, laten uitkomen in de meterkast en vervolgens kijken wat je gaat doen met internet (wifi). Routers zijn voorlopig nog te koop :P

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Begin eens met een doel te formuleren voor het netwerkplan. Als dat simpelweg "alles moet met elkaar verbonden en op internet" is, is het een kwestie van genoeg kabels trekken denk ik. Qua NAS kan ik een Synology DiskStation aanraden, maar welk model: geen idee, ik weet niet wat je er mee wil ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ximon op 02-06-2015 08:51 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het allerbelangrijkste is nog gewoon dat je een hoop loze leidingen laat leggen. Niet te veel bochten erin, dat maakt het kabeltrekken lastiger. En als je de mogelijkheid hebt, laat dan 3/4 buis leggen in plaats van 5/8, die is wat dikker.

Praktisch alle thuisnetwerken worden in een stervorm aangesloten: vanuit één centraal punt ga je naar verschillende andere locaties. Eventueel kun je daar met switches wel weer een nieuw sterpuntje maken, maar die moet je dan weer ergens wegwerken, en van stroom voorzien.

Verder is er nog één puntje waar veel mensen over klagen terwijl ze zich toch echt zelf niet inlezen: Ziggo werkt met coax kabel om het signaal in huis te krijgen. Glasvezel werkt met (je raadt het niet) glasvezel, maar dat wordt zodra het binnen is omgezet in een normale netwerkkabel. Dus ook je tv-signaal gaat dan over ethernet.
Dat betekent dat je dan een andere kabel nodig gaat hebben dan je "oude" coax-kabel. Daar zou ik dus alvast een aparte leiding voor voorzien, zodat je één dedicated kabel hebt voor het tv-signaal.
Daarnaast nog een of meerdere andere netwerkkabels naar je tv, want daar komt vast een console, mediaplayer, smart-tv, internetradio... een hele hoop apparatuur met een netwerkaansluiting te staan.

Verder ga je je in de komende tijd drukker maken over andere dingen dan hoe je netwerk er uit komt te zien, dus zou ik zeggen: veel succes! :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
2 UTP kabels lijkt mij toch wel afdoende voor een televisie. De console, mediaplayer, smart-tv en internetradio kan je prima op een eenvoudige switch aansluiten. Je maakt toch immers ook geen WCD's voor iedere stekker, maar je legt op specifieke punten een verdeeldoos.

Qua bekabeling is CAT6 wat mij betreft meer dan toekomstbestendig. CAT6 doet tot 30-50 meter 10 Gbit, CAT6A, zorgt niet voor een hogere snelheid, maar dat je 10 Gbit over een afstand van 100 meter kunt halen. In een gemiddeld Nederlands huis komen dit soort afstanden helemaal niet voor. CAT6A heeft als nadeel dat de kabel dikker en stugger is door de shielding, dat is dus lastig met het trekken van de kabels, zeker als er veel bochten in de pijpen zitten (iets wat vaak toch onvermijdelijk is).

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
Ik zou vanuit de meterkast naar elke kamer iig twee Cat5 kabels trekken.
zelfs al worden ze niet allebei meteen benut, dan kun je hier altijd nog eens een AP aan hangen voor beter dekking.
18 Kabels lijkt dan misschien overkill, maar ik twee per ruimte zeker niet.
In de meterkast kun je evt met een switch alles verzamelen en met een router de boel aansturen.

Verwijderd

spank_mojoo schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:08:
Ik zou vanuit de meterkast naar elke kamer iig twee Cat5 kabels trekken.
zelfs al worden ze niet allebei meteen benut, dan kun je hier altijd nog eens een AP aan hangen voor beter dekking.
18 Kabels lijkt dan misschien overkill, maar ik twee per ruimte zeker niet.
In de meterkast kun je evt met een switch alles verzamelen en met een router de boel aansturen.
Geen Cat5, minimaal Cat5e kabels.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 15:16
je hebt gelijk, minimaal Cat5E

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
  • Leg naar elke ruimte twee cat6 kabels en een cat 6 doos met twee aansluitingen.
  • Laat alle kabels op een plek uitkomen (meestal de meterkast).
  • In de meterkast komt meestal ook je internet binnen en plaats je ook je router.
  • Koop een patchpanel waar je alle kabels op aansluit (niet gaan knoeien met aanknijpen van utp connectors).
  • Vergeet niet een punchdown tool te kopen om de kabels in de dozen en het patchpanel te kunnen monteren.
  • Koop een switch en korte patchkabetjes om de op dat moment in gebruik zijn de kabels door te patchen van patchpanel naar switch.
  • Een router heeft meestal ook wel een paar poorten dus over het algemeen is een 8 poort switch voldoende(later een switch bijkopen is goedkoop)
  • Kies op de eerste verdieping een centraal punt(misschien aan het plafond op de overloop) waar je ook een kabel heen trekt om een wifi accesspoint te kunnen installeren.(nog niet kopen want misschien niet nodig)
  • Koop een Synology NAS, vraag eventueel advies op het Synology forum (http://www.synology-forum.nl/index.php)
  • Kijk voor voorbeeelden en adviezen hier: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3
  • Vlan's zijn voor de doorsnee thuisgebruiker nutteloos, maar soms een noodzakelijk kwaad afhankelijk van je provider. Soms gebruiken ze Vlan's om tv en telefoon signaal van elkaar en het internet signaal te scheiden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2015 11:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 10:09
Uit eigen ervaring (verbouwing van een appartement) kan ik me hier volledig bij de meeste reactie aansluiten.
Essentiële zaken zijn:

-Goede kabels met goede connectors
-Naar iedere kamer minstens 2 kabels, de muurdozen neem je dan ook met 2 patches.
-Hou rekening met de indeling van de kamers, het kan dus lonen om naar sommige kamers niet 2 kabels te trekken, maar 4 --> 2 kabels aan iedere kant van de kamer als je de TV op een andere plaats wil hebben, anders heb je alsnog kabels door je kamer lopen.
De woonkamer is zelfs overwegen waard om 2x4 kabels te trekken wegens alle netwerk aangesloten apparatuur. Je wil ook niet overal kleine switches hebben staan.
-Denk ook aan IP camera's, die werken fijn met netwerkkabels, zeker als ze ook nog PoE zijn.
-Veel/alle kamers audio kabel trekken, incl badkamer en WC's voor muziek overal en dan ook WCD (WandContact Doos) voorzien. Kleine moeite als de bouw toch nog moet beginnen en later véél plezier van.
-HDMI en audio kabel voor bijvoorbeeld een beamer in woonkamer of speelkamer in het midden van het plafond.
-Voor telefoon zou ik met weinig rekening houden. DECT is perfect draadloos en telefoonkabel naar alle kamers vind ik nutteloos.

Extra gratis tip: waar ik nu nog altijd van baal is dat ik geen verwarming in de badkamer heb genomen die zowel op mijn CV is aangesloten en die ook op electriciteit verwarmt, winter en zomer warme en droge handdoeken.

• ErikvO
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-10 15:27
flip75 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:36:
Voor telefoon zou ik met weinig rekening houden. DECT is perfect draadloos en telefoonkabel naar alle kamers vind ik nutteloos.
Je kunt zelfs nog simpelweg RJ45 connectoren aan de telefoonkabels knippen, en dan over je normale netwerk patchen. Dus 2 maal: RJ11 <-> RJ45. Eén voor in de meterkast (van de telefoon aansluiting naar je patch poort) en één voor de betreffende kamer (van WCD naar de telefoon).

[ Voor 12% gewijzigd door ErikvO op 02-06-2015 18:37 ]

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 19:32
Cat7, shielded, als het nieuw is, doe het dan ook gelijk goed

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
En met welke reden dan? Dat 10Gbit op 50 meter afstand niet afdoende zal zijn voor de komende x jaar?

@Erik, lijkt me een stuk handiger om telefonie over de UTP kabel te laten gaan. Daar zijn standaard verloop kabeltjes voor van RJ45 <> RJ11

[ Voor 41% gewijzigd door Oilman op 02-06-2015 19:18 ]

• Ben(V)
Telefonie laat je toch niet meer over kabels lopen.
De meeste mensen hebben tegenwoordig alleen nog een mobiel en anders een DECT.
DECT geeft met een enkel basisstation absoluut dekking in het hele huis inclusief de tuin.

Cat 7 is de groots mogelijke onzin en lastig te trekken, meer dan 1 kabel door een buis lukt niet, als je 3/4 buis gebruikt (en dus geen 5/8) kun je daar twee cat 6 kabels in trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Cat5e voldoet meer dan prima op afstanden en intesiteit binnenshuis, dus waarom mensen zo nodig cat6 moeten hebben is mij verder een raadsel.
En als je dan cat6 trekt gebruik dan ook cat6 connectors!!!

[ Voor 86% gewijzigd door Waterlelie op 02-06-2015 20:41 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Waterlelie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:39:
Cat5e voldoet meer dan prima op afstanden en intesiteit binnenshuis, dus waarom mensen zo nodig cat6 moeten hebben is mij verder een raadsel.
En als je dan cat6 trekt gebruik dan ook cat6 connectors!!!
Niet beter afmonteren op wcd's en een patchpanel met dan korte korte kant en klare car6 patchkabels?

• Ben(V)
Uiteraard is dat beter.
Zelf connector aankrimpen is geklungel en krijg je spijt van.

En cat6 kost niets meer als cat5e maar kan wel de volgende generatie snelheid aan (10Gb) dus over vijf jaar niet opnieuw kabels trekken.

• ErikvO
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-10 15:27
Oilman schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:13:
@Erik, lijkt me een stuk handiger om telefonie over de UTP kabel te laten gaan. Daar zijn standaard verloop kabeltjes voor van RJ45 <> RJ11
Dan zijn we het met elkaar eens, da's namelijk precies wat ik zei/bedoelde. :)
(Behalve dan dat ik het had over zelf kabels knippen i.t.t. standaard kabels kopen.)

• Captain Hurk
Mensen: bedankt! Hier heb ik veel aan!
Pagina: 1