Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
Ik heb voor mijn vriendin een FUJFILM S1 gekocht. Ze had voorheen een Nikon spiegelreflex camera (geen idee welk type), maar wilde af van de losse lenzen en zware camera en wilde iets lichter. Aangezien ik bij FF werk, kon ik deze met korting regelen.

So far, so good zou je zeggen.

Nu heeft ze vandaag de camera voor een testritje meegenomen, maar de foto's zijn erg vlekkerig op 100%

Ze heeft me via de mail het volgende plaatje gestuurd (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28762594/unnamed-klein.png

Links zie je een 100% crop van een foto met de S1, rechts een 100% crop van een foto met haar Nikon camera (die had ze uiteraard niet bij zich, dus het is puur ter vergelijk van de scherpte).

Ter referentie ook de volledige foto (heb ik even van haar facebook af geplukt, dus hier zit in ieder geval wel de nodige facebook compressie op) (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28762594/10392367_10155725480260374_5594659180251246981_n-klein.jpg

Hier ook nog een foto rechtstreeks uit de camera van een gezellige vogel. Ook hier zie je hetzelfde effect.. Dat zou je op ISO 400 toch niet moeten verwachten? (klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28762594/DSCF1045-klein.JPG

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Is dit een softwarematig iets wat fout staat? Of een hardwarematig defect? Of kan deze camera gewoon niet beter?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:46

MBV

Je zou aan iemand die bij Fuji werkt kunnen vragen wat ze er daar van denken :P

Dat bedoel ik eigenlijk best wel serieus: je werkt er toch? Vraag eens aan iemand van QA of service of zoiets of dit normaal is. Wat ik zo aan reviews zie denk ik dat niet. En misschien kan je wel een test met een andere nieuwe camera doen om te zien hoe goede foto's die maakt.

Daarnaast: ISO400 is voor een kleine sensor (kleiner dan 4/3, APS-C of full-frame) een hoge ISO-waarde, en van een compact-camera moet je niet hetzelfde verwachten als van een spiegelreflex. Kijk maar eens op een review-site als dpreview.com: een compactcamera geeft domweg niet de 100% scherpte van een spiegelreflex met een 50mm lens op F/4. Als je dat wel wilt, met een kleinere camera, moet je naar micro four thirds kijken. Ik schat dat er kleinere micro-four-thirds cameras zijn dan die S1 die je gekocht hebt. 'helaas' met wisselbare lenzen, maar dat hoef je niet te gebruiken :)

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 01-06-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
De sensor is veel kleiner dan een aps-c dslr zoals de Nikon van je vriendin. Dat geeft gewoon ook veel meer ruis. ISO400 op de S1 is ongeveer vergelijkbaar met iso5000 op de Nikon qua ruis. Om dat weg te poetsen wordt er ruisreductie gebruikt, wat er niet zo mooi uit ziet op 100%.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat ik zie is toch wel redelijk normaal voor compact camera's met zo'n kleine sensor :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
MBV schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:05:
Je zou aan iemand die bij Fuji werkt kunnen vragen wat ze er daar van denken :P

Dat bedoel ik eigenlijk best wel serieus: je werkt er toch? Vraag eens aan iemand van QA of service of zoiets of dit normaal is. Wat ik zo aan reviews zie denk ik dat niet. En misschien kan je wel een test met een andere nieuwe camera doen om te zien hoe goede foto's die maakt.
In Nederland maken we drukplaten en fotopapier, zo niet echt iemand in de buurt die verstand van de toestellen heeft ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat wist ik niet, en ik had verwacht dat er wel iets aan customer support in elk land zou zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Lijkt vooral door aggressieve ruisreductie te komen. Niet heel ongewoon bij kleine sensor camera's. Op kijkafstand prima foto's vaak, maar je moet idd niet gaan pixelpeepen.

Misschien dat er een optie in de camera zit om de ruisreductie lager in te stellen, maar daar krijg je dan wel ruis voor terug natuurlijk.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

heel vaak kan je dat met software op je PC beter doen dan in de camera zelf, al was het maar omdat je zelf kan bepalen wanneer het genoeg is. Maar de beste methode: ISO verlagen.

De paarse randjes van het boomschors op de foto van die gezellige vogel doen trouwens vermoeden dat ruis en ruisonderdrukking niet het enige probleem is :X

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 01-06-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@MBV, de CA die je ziet is makkelijk naderhand nog weg te werken. Detail terug halen echter niet en vaak is het met die toestellen amper in te stellen om ruisreductie uit te schakelen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 20:14
Sensor oppervlak Fujifilm S1: 28.5mm2
Sensor oppervlak APS-C DSLR: 370mm2

De Fujifilm S1 heeft een 13 keer zo klein sensor oppervlak als haar Nikon DSLR. Hierdoor is, zoals UC zegt, ISO 400 vergelijkbaar met ISO 5200 op een (moderne) APS-C sensor. Het onscherpe is gewoon weggepoetste ruis. Als je naar de RAW files gaat kijken zul je meer details zien maar ook behoorlijk veel ruis.

Verder zit er trouwens een prut lens op. Dat zie je aan de onscherpte in de hoeken en de paarse randen (chromatic aberration) in kleurveranderingen.

Mijn vuistregel: Heeft een camera meer dan 10x zoom, dan is de lens vrijwel altijd bagger. Echt scherpe en optisch goede zoomlenzen met meer dan 3x zoom bestaan ook eigenlijk niet. Dus van een 60x zoomlens in een camera van €300 mag je vrij weinig verwachten. Onthoud: Meer zoom = Meer bagger ;).

Dus willen wij MEER of MINDER zoom O-).

[ Voor 40% gewijzigd door Balance op 01-06-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Stiekem denk ik dat ze beter af is met haar Nikon DSLR en een 18-200 (of vergelijkbare) lens zodat ze niet hoeft te wisselen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ventieldopje schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:38:
Stiekem denk ik dat ze beter af is met haar Nikon DSLR en een 18-200 (of vergelijkbare) lens zodat ze niet hoeft te wisselen.
Dat ben ik helemaal met je eens! Maar:
Balance schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:55:
[...]
Mijn vuistregel: Heeft een camera meer dan 10x zoom, dan is de lens vrijwel altijd bagger.
[...]
Dus willen wij MEER of MINDER zoom O-).
Balance niet :+ DP Review zal je geruststellen :)

En volgens mij zijn er vergelijkbare lenzen voor four-thirds, dus dan heb je een veel kleinere en lichtere body (geen spiegel), en een iets kleinere lens (iets kleinere sensor, maar mijn vader z'n OM-D is tot ISO800 goed te gebruiken), en best goede foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Hangt gewoon een beetje af van je verwachtingen. Zijn zoomlenzen met kleiner bereik over het algemeen beter? Ja. Maakt dat de lenzen met groot bereik meteen bagger? Absoluut niet :).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Pagina: 1