upgrade of nieuwe kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTroch
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09-2024
beste

Ik heb momenteel een macbook pro 15inch late 2011 (4gb ram, I7, 500gb hdd)
nu vraag ik mij af of ik deze zou upgraden naar 8gb ram en een SSD of een nieuwe macbook pro/air zou kopen.

Ik ga volgend jaar naar de universiteit dus moet ik er enkel de basis word, excel, internet dingen mee kunnen. enkele poorten zoals usb, hdmi, ... vind ik wel belangrijk dus de 12inch macbook is uitgesloten.

wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 13:14
Nog geen SSD yet? Dan zou ik upgraden. Die 8GB zou ik pas doen als OSX ook laat zien dat de geheugendruk ook daadwerkelijk hoog is. Zo ben je voor een paar tientjes weer de man voor je komende studie.

Mijn iMac 2010 heeft nog maar 4GB maar het gebruikte swap blijft consequent 0 en het geheugendruk 'groen'.
Maar dat hangt denk ik van je persoonlijk gebruik af.

[ Voor 10% gewijzigd door autoreverse op 01-06-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:44
Waarom denk je aan upgraden? Welke problemen ervaar je nu met deze MBP?

Als dit minimaal is of je vindt het gewoon leuk om wat nieuws te hebben, doe dan niets (dat geld kan je volgend jaar wel beter gebruiken :) ).
Erger je je aan de opstart- en laadtijden, zet er dan een SSD in en als PhotoShop of je vitrual machine begint de kraken, zet er dan geheugen bij.

Pas als het ding uit elkaar begint de vallen of kuren vertoond, zou ik een nieuwe kopen...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

NielsTroch schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:27:
beste

Ik heb momenteel een macbook pro 15inch late 2011 (4gb ram, I7, 500gb hdd)
nu vraag ik mij af of ik deze zou upgraden naar 8gb ram en een SSD of een nieuwe macbook pro/air zou kopen.

Ik ga volgend jaar naar de universiteit dus moet ik er enkel de basis word, excel, internet dingen mee kunnen. enkele poorten zoals usb, hdmi, ... vind ik wel belangrijk dus de 12inch macbook is uitgesloten.

wat raden jullie mij aan?
Als eerst enkele vragen die ik mijzelf zou afvragen:
Is de huidige 15" Pro te zwaar? Ja: upgrade naar lichter model
Is de huidige 15" Pro te langzaam? Ja, de CPU/GPU: upgrade (naar 15" rMBP voor GPU upgrade)
Is de huidige 15" Pro te langzaam? Ja, de Programmatuur start langzaam op: SSD
Is de huidige 15" Pro te langzaam? Ja, ik draai veel tegelijk: RAM (en SSD) upgrade
Wil je een Retina scherm? Ja, upgrade...
Is het erg om een mDP naar HDMI adapter mee te nemen? Ja?? Prop het in je tas man, een dingetje van 25-50 gram kan er wel ergens bij... Of upgrade voor heel veel meer...
Gaat de huidige accu niet meer lang mee? Kijk even naar de health, apps die open zijn, etc. Indien nodig vervangen.

Persoonlijk is een upgrade naar een 13/15" Retina de enige reden om te upgraden, inmiddels heb ik 16gb ram en een SSD erin zitten. Qua snelheid merk ik praktisch amper tot geen verschil met de Retina 15" Pro van een vriend van mij. Enkel het scherm is een significant verschil maar mijn foto's bewerken doe ik toch op een 24" IPS scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn Macbook uit 2006 werd door een SSD upgrade sneller in dingen zoals booten en programma's opstarten dan mijn iMac uit 2011 met HDD. Zegt wel genoeg denk ik :P

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereru
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-08 22:05
Ik heb net 8gb ram gekocht voor mijn iMac mid 2011. Er zat er al 4gb in, nu in totaal 12gb. Voor mij maakte dat al een wereld van verschil.

Ik doe er niet veel intensieve dingen mee, maar 5 tabbladen in Chrome, Excel, Word, iCal, Messages en Photos allemaal tegelijk open staan was toch wel meer belastend dan ik verwachtte. Wat extra ram maakt het al een stuk fijner om mee te werken.

Ik zou eerst wat extra ram kopen, dit is een goedkope investering. Als je volgend jaar merkt dat het niet genoeg blijkt te zijn kan je dan nog altijd er voor kiezen om een SSD erin te zetten. Als je toch alleen Word, Excel en internet browsen er mee doet zou je daar wel genoeg aan moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:24
RAM erbij, eventueel een SSD en een clean install, en een MBP uit 2011 kan er weer een tijdje tegenaan. Althans, dat is is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Inderdaad. Met extra geheugen (8 of 16GB) en een SSD kun je er weer een paar jaar mee doen.

Geheugen:
pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9

http://www.everymac.com/s...dy-thunderbolt-specs.html
Pagina: 1