Vaag probleem na plaatsen nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Hoi,

Ik heb een beetje een vaag probleem waar ik niet goed van weet hoe het komt en of ik er iets mee moet.

Afgelopen weekend heb ik mijn oude XFX 6970 2GB videokaart vervangen door een Sapphire R9 290X Vapor-X.
In eerste instantie kreeg ik geen beeld met de nieuwe videokaart, hoewel wel alles goed aangesloten was en volgens internet mijn moederbord (Gigabyte GA-Z68X-UD3H) gewoon compatibel zou moeten zijn met die nieuwe videokaart.

Aangezien het al een wat ouder moederbord is dacht ik dat een bios update wellicht noodzakelijk was. Monitor aangesloten op de onboard videokaart en van de website van Gigabyte heb ik toen @BIOS gedownload om een nieuwe BIOS erin te schieten. Tevens heb ik een nieuwe versie van de BIOS gedownload.

Geupdate naar versie F12 (ik had nog versie F3 gaf @BIOS programma aan).

Daarna kreeg ik wel beeld op mn nieuwe videokaart en vroeg hij iets over mijn sata schijven die als IDE ingesteld stonden in de BIOS en of dat goed was of veranderd moest worden. Aangezien ik nog 1 seconde over had voor ik moest kiezen dacht ik SATA als IDE? Dat moet niet goed zijn, dus koos ik voor SATA.

Gevolg was dat mijn computer totaal niet meer opstartte en bleef hangen op loading operating system.
Ongetwijfeld was dat dan niet goed. Kennelijk dan. Ik kon op geen enkele manier in de BIOS zelf komen om die instelling te zoeken en weer terug te zetten naar IDE.

Ik heb daarop het BIOS batterijtje verwijderd en opnieuw opgestart. Dat ging wel; echter alleen weer via mijn onboard videokaart? Nouja misschien was er ook iets met die BIOS update niet goed gegaan want ik kom er niet in dacht ik. Lang verhaal kort, opnieuw geupdate, weer beeld via mn nieuwe videokaart en op die vraag nee geantwoord. Laat maar op IDE staan.

Hele weekend prima gewerkt, ik kan alleen nog steeds niet in de BIOS komen lijkt het; hij skipt gewoon door naar normale boot? Vandaag de hele dag van huis geweest en dus de stekkerdoos waar mn pc op zit uitgeschakeld. Dat doe ik altijd als ik werken ben. In het weekend staat die stekkerdoos altijd aan.

Nu kwam ik thuis en zette de stekkerdoos weer aan en had weer geen beeld!?
Monitor weer aan mn onboard gpu en beeld. Nog maar een keer geupdate, en weer beeld via mn 290x. Nog steeds kom ik niet in de BIOS.

Wat is hier precies aan de hand? Kan het wellicht zijn dat dat batterijtje leeg is of iets? Dat lijkt mij persoonlijk bijzonder toevallig dat dat net nu gebeurd eigenlijk.

Maargoed, ik kan het niet helemaal verklaren. Vroeger zat ik veel meer in deze materie dan tegenwoordig, dus vandaar dat ik hier mijn verhaal neer zet. Hopelijk kan een van jullie mij wat duidelijkheid verschaffen over wat er aan de hand is.

Tevens heb ik nog een vraag over UEFI. Dat zegt mij niets. Ik zie dat mijn videokaart een knopje heeft wat ik in kan drukken en dan UEFI kan doen en dat Gigabyte een UEFI bios op zn site heeft staan. Echter als ik die wil draaien dan geeft ie aan dat het programma niet compatibel is met 32 bits en/of 64 bits. Dus geen idee of ik dat moet hebben of niet en waarom dat beter zou zijn?

=Edit=
Nu ik het zo terug lees is het nogal een vaag verhaal geworden :D
Hopelijk kan iemand er wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:25

D4NG3R

kiwi

:)

Het is handig om de rest van je systeem ook even te vermelden, voor het zelfde geld heb je een rukke voeding die het te pas en onpas besluit niet goed te doen.

Wat betreft je IDE/SATA probleem, waarschijnlijk word met "SATA" AHCI bedoeld: Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive

AHCI is aan te raden, niet alleen betere prestaties maar ook betere powermanagement. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2015 19:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ow uiteraard.

Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 rev. 1.3
Videokaart: Sapphire R9 290x Vapor-X 4GB (net nieuw)
Geheugen: Kingston HyperX Gen. 8GB(2x4GB) DDR3 1600MHz CL9
Voeding: EVGA SuperNOVA 750 G2 750W, Modulair (net nieuw)
CPU: Intel Core i5-2500K, 3.30GHz, 6MB

Verder een aantal SATA schijven en een dvd brander. Meer zit er niet in.

Die voeding is ook net een paar weken oud, op aanraden van een medetweaker gekocht. Dat lijkt me het probleem niet.

Ik vind het vooral vreemd dat nu ik de stroom er volkomen af gehad heb dat ik weer geen beeld heb met mn nieuwe videokaart, waar het afgelopen weekend meerdere keren gewoon booten en go was zonder problemen. En toen stond mijn stekkerdoos gewoon telkens aan als mn computer uit stond.

=edit=
En vreemd dat ik niet in mijn BIOS weet te komen. Ik zal het nog eens proberen een paar keer. Brb :)

=edit2=
God wat voel ik me dom. Het blijkt dat ik op delete moet drukken, terwijl ik 100% zeker wist dat ik F1 moest hebben. Geen idee hoe ik daar bij kwam :')

Bios kom ik dus wel in. Viel me op dat Init first display op PCI stond en niet op PCIEX16. Daar heb ik hem nu op gezet.. Tevens stond de onboard VGA op auto ipv enable if no ext peg.

Wat ik wel zie ik een hoop rare tekens ipv een bootlogo. Normaal zag ik altijd pas beeld (ook met die oude videokaart) als hij al door starte naar windows. Wellicht omdat ie niet op pciex16 stond?

Ik zal nog eens booten en daar een foto van proberen te maken. Moment :)

Hmmz, ik krijg telkens net te laat beeld om hem op de foto te zetten. Het bleek in elk geval te gaan om de optie in het bios display full logo on boot of iets dergelijks. Als ik die uit zet dan krijg ik gewoon het normale oude bootgebeuren zoals dat 15 jaar geleden ook al was. Waarschijnlijk wordt dat logo dan niet ondersteund in die nieuwe bios.

Nouja blijft over waarom hij mijn videokaart niet herkende nadat de stroom er volledig af geweest was. En een instelling met IDE SATA AHCI of iets. Dat laat ik maar voor wat het is voor nu. Met die stroom zal ik morgen nog eens proberen :)

[ Voor 84% gewijzigd door vosss op 01-06-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Probleem toch niet opgelost/verdwenen.

Gisteravond zette ik mijn pc aan en weer geen beeld. Uitgezet door de powerknop 5 tellen vast te houden, opgestart en op delete blijven drukken. Toen wel beeld en kwam ik in de bios.

Exit without save gedaan en toen startte de pc gewoon op met beeld.
Vanochtend had ik datzelfde.

Het ligt dus niet aan de stekkerdoos of die volledig van de stroom geweest is wat ik eerder dacht.

Iemand een idee?

Ik ga van de week nog testen of het beter gaat als ik mijn monitor via HDMI op de videokaart aansluit, die zit nu nog via zo DVI kabel aangesloten.

Wellicht dat mijn monitor niet ziet dat ie aan moet springen? De pc start volgens mij namelijk wel gewoon door, want nadat hij geen beeld geeft en ik hem uit heb gezet (wat dan ergens tijdens het starten naar Windows is) krijg ik zodra ik wel weer beeld heb de melding of hij Windows moet repareren of normaal moet starten. Ik start dan iedere keer normaal en dat werkt gewoon.

Dus in het kort komt het op het volgende neer:
• Nieuwe videokaart geplaatst
• Nieuwe BIOS erop gezet (wat achteraf misschien niet nodig was geweest?)
• Soms geen beeld bij het opstarten van de computer
• Opstarten naar de BIOS en vervolgens exit without save geeft de eerstvolgende boot wel gewoon beeld
• Probleem doet zich ook voor als de stekkerdoos gewoon aan is blijven staan

Wat ik deze week nog ga proberen is:
• De videokaart via HDMI ipv DVI aansluiten. Geen idee welke beter is trouwens, iemand?
• Zodra ik normaal opgestart heb de pc uitzetten en een korte tijd later weer aanzetten, het probleem doet zich tot dusver alleen voor nadat de pc een nacht uitgestaan heeft of als ik na een werkdag thuis kom.

Iemand nog ideeën? Zou die DVI aansluiting op de videokaart soms niet goed zijn? Videokaart is splinternieuw.
Tevens lijkt het me redelijk uitgesloten dat mijn monitor ineens opstartproblemen heeft. Die heeft het altijd perfect gedaan en met de oude kaart nooit problemen gegeven. Het lijkt mij veel te toevallig dat dat EXACT op het moment dat ik een nieuwe videokaart plaats ineens problemen geeft.

Als ik meer info heb weten te achterhalen wanneer het wel goed gaat en wanneer niet laat ik het weten. Als in de tussentijd iemand tips heeft wat ik nog kan uittesten laat het maar weten :)

ps: als de computer goed opstart doet de videokaart het perfect. Wordt maximaal 68 graden met fanspeed op auto onder full load en alle games draaien als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
vosss schreef op maandag 01 juni 2015 @ 19:40:
Hoi,

Ik heb een beetje een vaag probleem waar ik niet goed van weet hoe het komt en of ik er iets mee moet.

Afgelopen weekend heb ik mijn oude XFX 6970 2GB videokaart vervangen door een Sapphire R9 290X Vapor-X.
In eerste instantie kreeg ik geen beeld met de nieuwe videokaart, hoewel wel alles goed aangesloten was en volgens internet mijn moederbord (Gigabyte GA-Z68X-UD3H) gewoon compatibel zou moeten zijn met die nieuwe videokaart.

Aangezien het al een wat ouder moederbord is dacht ik dat een bios update wellicht noodzakelijk was. Monitor aangesloten op de onboard videokaart en van de website van Gigabyte heb ik toen @BIOS gedownload om een nieuwe BIOS erin te schieten. Tevens heb ik een nieuwe versie van de BIOS gedownload.

Geupdate naar versie F12 (ik had nog versie F3 gaf @BIOS programma aan).

Daarna kreeg ik wel beeld op mn nieuwe videokaart en vroeg hij iets over mijn sata schijven die als IDE ingesteld stonden in de BIOS en of dat goed was of veranderd moest worden. Aangezien ik nog 1 seconde over had voor ik moest kiezen dacht ik SATA als IDE? Dat moet niet goed zijn, dus koos ik voor SATA.

Gevolg was dat mijn computer totaal niet meer opstartte en bleef hangen op loading operating system.
Ongetwijfeld was dat dan niet goed. Kennelijk dan. Ik kon op geen enkele manier in de BIOS zelf komen om die instelling te zoeken en weer terug te zetten naar IDE.

Ik heb daarop het BIOS batterijtje verwijderd en opnieuw opgestart. Dat ging wel; echter alleen weer via mijn onboard videokaart? Nouja misschien was er ook iets met die BIOS update niet goed gegaan want ik kom er niet in dacht ik. Lang verhaal kort, opnieuw geupdate, weer beeld via mn nieuwe videokaart en op die vraag nee geantwoord. Laat maar op IDE staan.

Hele weekend prima gewerkt, ik kan alleen nog steeds niet in de BIOS komen lijkt het; hij skipt gewoon door naar normale boot? Vandaag de hele dag van huis geweest en dus de stekkerdoos waar mn pc op zit uitgeschakeld. Dat doe ik altijd als ik werken ben. In het weekend staat die stekkerdoos altijd aan.

Nu kwam ik thuis en zette de stekkerdoos weer aan en had weer geen beeld!?
Monitor weer aan mn onboard gpu en beeld. Nog maar een keer geupdate, en weer beeld via mn 290x. Nog steeds kom ik niet in de BIOS.

Wat is hier precies aan de hand? Kan het wellicht zijn dat dat batterijtje leeg is of iets? Dat lijkt mij persoonlijk bijzonder toevallig dat dat net nu gebeurd eigenlijk.

Maargoed, ik kan het niet helemaal verklaren. Vroeger zat ik veel meer in deze materie dan tegenwoordig, dus vandaar dat ik hier mijn verhaal neer zet. Hopelijk kan een van jullie mij wat duidelijkheid verschaffen over wat er aan de hand is.

Tevens heb ik nog een vraag over UEFI. Dat zegt mij niets. Ik zie dat mijn videokaart een knopje heeft wat ik in kan drukken en dan UEFI kan doen en dat Gigabyte een UEFI bios op zn site heeft staan. Echter als ik die wil draaien dan geeft ie aan dat het programma niet compatibel is met 32 bits en/of 64 bits. Dus geen idee of ik dat moet hebben of niet en waarom dat beter zou zijn?

=Edit=
Nu ik het zo terug lees is het nogal een vaag verhaal geworden :D
Hopelijk kan iemand er wat mee :)
Voor een lang verhaal kort te maken volgens mij is het de voeding aangezien je een nieuwe videokaart erin hebt gedaan ,en is tevens ook nog eens een zware.
Ik zou zeggen heb je nog een oude voeding liggen, of koop een nieuwe voeding en probeer deze .
misschien is die oude kapot.Of misschioen moet je een hogere wattage voeding hebben.

optel sommetje je processor gebruikt... wattage daarmee je moederbord hoeveel zou deze gebruiken?
Daarbij je nieuwe videokaart hoeveel wattage zal die wegstoken?

Wil je in de toekomst crossfire gaan draaien?

Het zij allemaal vragen hoeveel je voeding moet hebben om je systeem van stroom te voorzien.
Of hij kan de wattage niet leveren.
Of je voeding is gewoon kapot en zou dus vervangen moeten worden.
Buiten dit test het systeem uit processor erin alle kabels goed aangesloten een reepje geheugen erin en een harddisk.En zo zou je test ondervindelijk door moeten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door rjmno1 op 03-06-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:42
Toch wel de 6 of 8 pins power connector aangesloten op de videokaart hoop ik ?

[ Voor 4% gewijzigd door arjanw848 op 03-06-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
@hierboven, 2x 8 pins zitten gewoon aangesloten en die voeding is niet kapot, daar geloof ik niets van.

Volgens een kenner in het grote voeding topic hier zou dat en een hele stabiele goede voeding moeten zijn met (ik dacht 10 jaar garantie of nog langer) en van een degelijk merk (EVGA). Dat plus het feit dat deze bijna gloednieuw is, hooguit 2 maanden oud, plus dat hij het altijd goed gedaan heeft plus dat hij meer dan zwaar genoeg zou moeten zijn voor mijn computer (komt ook uit het voedingtopic) geloof ik simpelweg niet dat ie niet goed is of kapot is.

De pc start gewoon op, Windows start ook op de achtergrond gewoon normaal, anders zou ik die melding van Windows niet krijgen dat de vorige keer niet correct opgestart of afgesloten is; ik heb alleen geen beeld.

Vandaag ook weer toen ik terug kwam van mn werk, (stekkerdoos heeft gewoon aangestaan, die kan ik wel uitsluiten nu lijkt me) weer geen beeld.

Uitgezet, 2de DVI aansluiting geprobeerd, zelfde verhaal. HDMI aansluiting geprobeerd ook weer geen beeld.

Tijdens de POST (als ik nog geen beeld heb) op delete blijven drukken en zodra ik in de BIOS kom springt het beeld aan.

Op HDMI geeft mijn monitor wel zodra ik de pc uit zet als ik geen beeld heb ineens de melding kabel niet aangesloten of iets dergelijks. Die melding krijg ik niet als ik geen beeld heb. Dus je zou zeggen mijn monitor ziet wel dat er iets aangesloten is. Hij geeft alleen geen beeld.

Tevens viel me nog iets op. Telkens als ik geen beeld heb knippert het power on lampje van mn monitor (Samsung Syncmaster T260HD) en pas zodra ik beeld heb brandt dat gewoon steady. Het opstarten van de monitor is altijd al langzaam geweest; meestal zag ik nog net een flits van de POST voordat ik beeld kreeg. Dit was ook met mn 6970 en 6780 videokaarten die ik hiervoor had.

Ik begin nu steeds meer mijn monitor te verdenken. Volgens mij heb ik in de kelder nog een ouwe 17 inch flatscreentje liggen. Die ga ik morgen eens uittesten wat er dan gebeurd als ik die aansluit.

Maargoed, wel vreemd, want het probleem is opgetreden exact op het moment van het plaatsen van de nieuwe kaart. Die nieuwe kaart stuurt toch geen andere signalen uit naar een monitor dattie van standby af moet springen en aan moet gaan ten opzichte van een wat oudere (6970) videokaart of wel? 8)7

Morgen meldt ik me weer met nieuwe bevindingen waarschijnlijk. Tot die tijd in ieder geval al iedereen bedankt voor het lezen en mee denken. Mocht iemand nog andere ideeën hebben dan laat het maar weten. Zijn er wellicht programma's die ik kan draaien waarmee ik een videokaart kan testen of die wel helemaal goed is? En dan denk ik niet dat ik een programma als Furmark ofzo nodig heb. Ik speel The Witcher 3 uuuuren aan een stuk zonder problemen op 1920x1200 op ultra. Geen centje pijn. Ik zou denken als iets met die videokaart niet goed is dan zou die ook niet zo een zware game prima draaien uren aan een stuk wel?

Samenvatting:
• ook met HDMI hetzelfde probleem
• voeding zou een hele goede moeten zijn en meer dan zat volgens het grote voedingtopic hier
• voeding is bijna nieuw en heeft nooit problemen gehad. Ook nooit rare crashes of dat de computer ineens uitvalt. Niets van dat
• videokaart lijkt me ook goed, want zodra ik beeld heb draait ie als een zonnetje en speelt alles op ultra zonder enkel probleem uren aan een stuk
• geen rare foutmelding in het windowslogboek. Kan ook niet, want Windows start gewoon op; ik krijg alleen geen beeld
• verdenk de monitor, deze staat in standby te knipperen en wachten op een signaal om aan te gaan. Dat lijkt niet te komen of niet gesnapt te worden door de monitor
• monitor geeft verder geen problemen

Wat ga ik morgen testen:
• andere monitor
• eventueel mn oude videokaart nog eens erin stoppen.

Lastige is echter dat als ik nu mijn pc uit zet en weer aan zet dat hij het dan wel gewoon doet (dacht ik, even testen, brb :) )

=edit=
Goed, of eigenlijk niet dus. Sinds het plaatsen van deze reactie ben ik bezig geweest met opnieuw booten.
Monitor zegt zodra de computer aan staat "geen signaal", zodra de computer uit staat "signaalkabel controleren".

Tevens werkt dat tijdens booten op delete drukken niet kom ik nu achter. Dat is dus in de eerdere keren telkens toeval geweest.

Mijn voeding beschikt over een silent mode en een normale mode (silent mode staat de fan uit tot hij een bepaalde T bereikt en schakeld dan pas in). Beide modes geprobeerd, geen verschil.

Net toen ik dacht ik probeer nog 1x en anders ga ik die monitor uit de kelder trekken deed hij het weer.

Althans ik had beeld en daar zag ik tijdens de POST iets vreemds.
Ik kreeg een melding "waiting for ME ready" met een timer erachter van een seconde of 10. Toen die op 0 stond ging de pc vanzelf uit en weer aan en daarna startte mijn pc wel op met beeld en nu zit ik deze edit te typen.

Ik ga eens googlen op dat waiting for ME ready wat dat betekend. Tevens zag ik 4 lampjes op mijn moederbord branden toen ik geen beeld had. Van onder naar boven: groen - groen - oranje - rood.

Nu ik weer beeld heb branden er geen lampjes. Ik heb geen idee wat dat betekend, dus ik ga daar ook nog even naar googlen.

=edit2=
Dat waiting for ME ready schijnt nogal een probleem te zijn bij Gigabyte moederborden. Ik kom hele topics tegen over dit issue. Zojuist zag ik de melding ook weer voorbij komen. Vreemde is dat doet hij (zo lijkt het vooralsnog) alleen nadat ik de resetknop gebruikt heb ipv de power knop.

Dan heb ik dus wel beeld en die melding en na 10 tellen een reboot en dan doettie het weer.

Maargoed, zojuist ook weer tig keer achter elkaar niet op weten te starten.

Als ik die forums met dat waiting for ME ready probleem zo een beetje doorscan vlug dan lees ik 1001 oplossingen die voor die wel en voor die weer niet werken en die oplossing bij die wel en bij een ander weer niet etc etc. En het zijn er heel heel heel veel, van stroom van je voeding afhalen zolang, cmos resetten, nieuwe geheugen, andere voeding andere videokaart, bios updaten, backup bios updaten op bepaalde knoppen drukken tijdens de POST etc etc. 1001 mogelijk oplossingen bijna letterlijk en nog altijd heel veel mensen met dit probleem.

Nu weet ik niet of dit ook exact mijn probleem is, het lijkt er wat op, echter lees ik daar dat hij telkens blijft POSTEN zegmaar. Als dat het geval is zou ik zodra ik weer beeld heb toch geen melding van Windows moeten krijgen over een repair ofwel? Tijdens de POST doet Windows niets voor zover ik weet. Dus hoe kan in mijn geval dat waiting for ME dan het probleem zijn?

Ik weet het ff niet meer en wordt er chagrijnig van.

Kan ik niet beter gewoon een nieuw moederbord kopen vraag ik me af? En dan het liefst eentje waar mijn huidige 2500K en mijn geheugen gewoon in past.

Help enzo. Koop je een videokaart van 450 euro en ineens allemaal problemen die ik niet thuis kan brengen :'( ;(

[ Voor 27% gewijzigd door vosss op 03-06-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
En als je in de bios kan je daar geen maximum geheugen aan je videokaart toekennen?
Ik kan dat wel maar ik heb een ami bios.
Die melding me goed eens doorzoeken in je moederbord boekje wat precies die melding inhoud.
Het zou erin moeten staan net zoals het type intern geheugen.
En alle andere foutmeldingen wat je moederbord geeft.

Of anders net zoals je gepost hebt haal die batterei er eens uit en hang hem aan de stroom van de voeding pc aan zetten en kijken of alle fans draaien, wat voor een melding krijg je nu?
En dan weer batterei er weer in alles reset terug naar fabriekswaarden.
En dan een reepje geheugen erin 1 harddisk en een videokaart.
Dan zou je proefondervindelijk vast kunnen stellen wat er precies aan de hand is.
soms heb ik daar ook last mee met windows 8.1 ik heb ook een hdmi kabel op de tv aangesloten en soms pakt ie gewoon het signaal van de tv.
Waar gaat dat hdmi signaal naartoe die kabel? check dat eens want ik heb een paar weken geleden ook liggen zoeken,
En toen pakte ie gewoon het signaal van de tv, toen had ik dus de windows 8.0 installatie gewoon op de tv weergegeven.controleer dat eens.

http://www.overclock.net/...-boot-cycling-problem/780

hier hetzelfde probleem je zou dus op f5 moeten drukken.
En wat diew voedingen betrefd ik had vroeger een paar jaar geleden in een computer winkel gewerkt en daar waren nieuwe voedingen getest met een speciale stukje hardware en soms waren er voedingen bij nieuw uit de doos die het aangegeven signaal helemaal niet haalde die werden dus retour gestuurt.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Met vriendelijke groet:rjmno1 :)

[ Voor 36% gewijzigd door rjmno1 op 04-06-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dat topic had ik gisteren reeds gevonden. Er staan 100000 mogelijk oplossingen in en slechts een handje vol users bij wie een van die 10000000 oplossingen werkt.

Ik ga die echt niet allemaal proberen. Mijn voeding is gewoon goed. Mijn gehuegen is gewoon goed. Mijn harddisks zijn gewoon goed. Mijn CPU is gewoon goed.

Ik geloof echt niet dat exact op het moment dat ik een nieuwe videokaart plaats dat er ineens zomaar spontaan een onderdeel kapot is. Dat gaat er bij mij niet in. No way. Buiten dat, zodra mijn pc wel beel dgeeft boot hij verder prima en is zo stabiel als een gietijzeren standbeeld. Draait als een zonnetje uren achter elkaar de zwaarste games zonder enig probleem. Als een van de onderdelen defect of slecht zou zijn dan zou dat niet zo lang goed gaan; daar ben ik van overtuigd.

Ik ga dus ook niet alle onderdelen maar lukraak eruit trekken en proberen wanneer wel en wanneer niet een probleem.

Het probleem zit hem in de combinatie videokaart en moederbord waarbij het moederbord lastig doet om door zn POST te komen. Dat is áls het al exact hetzelfde probleem is wat op die link van je beschreven wordt, want daar gaat het over boot loops tijdens de POST en mijn computer start volgens mij (zonder beeld) gewoon door naar Windows.

Hoe kan ik anders de melding krijgen dat Windows niet correct is opgestart? Als hij in de POST blijft hangen en rebooten (wat ie zogezegd allebei niet doet) dan heeft Windows daar voor zover ik weet geen enkele notie van. En gevoegelijk zou ik die melding dus vervolgens ook niet moeten krijgen.

Dus ik vraag me af of het wel dat probleem is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
=edit=
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=391047

Het lijkt meer op dat probleem. Daar wordt gerept over R9 290X kaarten die veel dat probleem hebben. Fix zou kunnen zijn om eerst mn monitor aan te zetten en dan pas mijn computer.
Dat ga ik nu nog even proberen. Brb :)

=edit=
• F5 drukken lost niets op.
• BIOS dmv ALT+F12 kopieren naar backup BIOS lost het probleem niet op
• Eerst mn monitor aanzetten en dan pas de pc lost het probleem niet op
• Geen beeld --> resetknop --> beeld --> Waiting for ME ready --> computer start vanzelf opnieuw op --> beeld --> computer start prima door.

Dat laatste heb ik nu 5x achter elkaar gehad. Dus ik weet nu hoe ik hem door gestart moet krijgen, maar wat exact de oorzaak is weet ik niet.

Ik las tevens over drivers compleet deïnstalleren via een of ander tooltje. Dat zou ook een hoop ellende voorkomen. Ik heb voordat ik mijn ATI 6970 eruit haalde via de normale weg (configuratiescherm) alles van ATI gedeïnstalleerd, vervolgens de nieuwe 290X geplaatst en de laatste drivers van ATI geïnstalleerd.

Kan daar iets van achter blijven waardoor hij ofwel niet door de POST heen komt (wat ik nog steeds betwijfel)?
Of komt de pc wel door de POST heen (wat ik denk dat ie doet) en dat drivers al een probleem KUNNEN geven bij het logootje van Windows als het gestart wordt? Dan zijn nog geen drivers actief toch? :?

Ergo:
• ik krijg nu mn pc telkens met een omweg wel opgestart met beeld en dat lijkt iedere keer op dezelfde manier goed te gaan.
• zijn drivers al actief vlak na de POST of tijdens de POST en kan het zo zijn dat niet alle drivers compleet verwijderd zijn en dit probleem veroorzaakt?

To be continued. Ik ga er van het weekend eens flink mee aan de slag, want ik lees over de R9 290X in het algemeen dat er ook behoorlijk wat problemen zijn met beeld aansturen/inschakelen.

Dat lijkt meer op mijn probleem dan dat hele Z68 waiting for ME ready probleem. Dat is echt een loop tijdens de POST waar de pc in blijft hangen en die mensen hebben ook allemaal gewoon beeld.

Van het weekend heb ik meer tijd en ga ik zoals gezegd nog eens goed testen
• Drivers met o een tooltje compleet verwijderen en opnieuw installeren.
• Oude videokaart nog eens terug erin zetten en kijken wat dat geeft.
• Booten zonder videokaart erin en op de onboard videokaart.
• Verder zoeken op internet naar de 290X problemen mbt beeldscherm inschakelen.

Mocht iemand nog tips hebben laat maar horen. :)

[ Voor 79% gewijzigd door vosss op 04-06-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
De fout zal dus in het moederbord moeten liggen in combinatie met je nieuwe videokaart.
Zal het moederbord gefllashed moeten worden zodat hij de nieuwe videokaart aankan het liijkt me allemaal niet maargoed je weet het nooit.

Kontroleer eens het moederbord boekje of vind een pdf bestand waar de handleiding van je moederbord instaat.
Zal de bios een extra instelling nodig hebben voordat hij beter de videokaart herkent?
kom je überhaupt wel in de bios?

http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3853#bios

maargoed hier de handleing..

http://www.gigabyte.com/p...page.aspx?pid=3853#manual

dit zijn de product specificaties van referentie 1 er is ook een referentie1.3 versie houd daar rekening mee.
Moet je effe op het moederbord kijken wat voor een referentie je hebt!
Ik hoop dat je er iets aan hebt zodat het probleem opgelost word. :)
Kan daar iets van achter blijven waardoor hij ofwel niet door de POST heen komt (wat ik nog steeds betwijfel)?
Of komt de pc wel door de POST heen (wat ik denk dat ie doet) en dat drivers al een probleem KUNNEN geven bij het logootje van Windows als het gestart wordt? Dan zijn nog geen drivers actief toch? :?
vraagje hoe heb je de monitor aangesloten door middel van dvi of gewoon vga?

nee windows is nog niet opgestart.

veel plezier en groetjes:rjmno1 :)

[ Voor 54% gewijzigd door rjmno1 op 05-06-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Bedankt voor je reactie, maar daar heb ik weinig aan. Ik heb revisie 1.3 en reeds de laatste BIOS versie erop staan. Zoals je had kunnen lezen heb ik het probleem zowel via HDMI als via DVI.

Anyway, ik had eerder gelezen dat eerst de monitor aanzetten en dan de pc pas een mogelijk oplossing kon zijn. Dat werkte hier niet.

Vandaag heb ik een aantal keren geboot met eerst de pc aanzetten, paar seconden wachten en dan de monitor pas en die paar keren had ik telkens meteen beeld :?

Als dit gewoon goed blijft gaan ga ik er verder ook niet meer naar zoeken hoe of wat precies; het zal dan waarschijnlijk toch neerkomen op een nieuw moederbord kopen en gezien mijn 2500K nog niet aan een upgrade toe is zou dat betekenen dat ik een "oud" 1155 socket moederbord moet kopen. En daar zijn er niet meer zo heel veel van te koop. Althans niet met de Z68 of beter chipset.

Maargoed, we zullen zien. Vooralsnog ga ik maar eens flink verder met The Witcher 3 ipv hele avonden internet af zitten struinen naar mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
vosss schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:11:
Bedankt voor je reactie, maar daar heb ik weinig aan. Ik heb revisie 1.3 en reeds de laatste BIOS versie erop staan. Zoals je had kunnen lezen heb ik het probleem zowel via HDMI als via DVI.

Anyway, ik had eerder gelezen dat eerst de monitor aanzetten en dan de pc pas een mogelijk oplossing kon zijn. Dat werkte hier niet.

Vandaag heb ik een aantal keren geboot met eerst de pc aanzetten, paar seconden wachten en dan de monitor pas en die paar keren had ik telkens meteen beeld :?

Als dit gewoon goed blijft gaan ga ik er verder ook niet meer naar zoeken hoe of wat precies; het zal dan waarschijnlijk toch neerkomen op een nieuw moederbord kopen en gezien mijn 2500K nog niet aan een upgrade toe is zou dat betekenen dat ik een "oud" 1155 socket moederbord moet kopen. En daar zijn er niet meer zo heel veel van te koop. Althans niet met de Z68 of beter chipset.

Maargoed, we zullen zien. Vooralsnog ga ik maar eens flink verder met The Witcher 3 ipv hele avonden internet af zitten struinen naar mogelijke oplossingen.

dus hij doet het weer? :)
via vga aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 20:22
vosss schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:54:
@hierboven, 2x 8 pins zitten gewoon aangesloten en die voeding is niet kapot, daar geloof ik niets van.

Volgens een kenner in het grote voeding topic hier zou dat en een hele stabiele goede voeding moeten zijn met (ik dacht 10 jaar garantie of nog langer) en van een degelijk merk (EVGA). Dat plus het feit dat deze bijna gloednieuw is, hooguit 2 maanden oud, plus dat hij het altijd goed gedaan heeft plus dat hij meer dan zwaar genoeg zou moeten zijn voor mijn computer (komt ook uit het voedingtopic) geloof ik simpelweg niet dat ie niet goed is of kapot is.
vosss schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:12:

Ik geloof echt niet dat exact op het moment dat ik een nieuwe videokaart plaats dat er ineens zomaar spontaan een onderdeel kapot is. Dat gaat er bij mij niet in. No way. Buiten dat, zodra mijn pc wel beel dgeeft boot hij verder prima en is zo stabiel als een gietijzeren standbeeld. Draait als een zonnetje uren achter elkaar de zwaarste games zonder enig probleem. Als een van de onderdelen defect of slecht zou zijn dan zou dat niet zo lang goed gaan; daar ben ik van overtuigd.

Ik ga dus ook niet alle onderdelen maar lukraak eruit trekken en proberen wanneer wel en wanneer niet een probleem.
Naar mijn mening is dit wel erg goedgelovig. Ook nieuwe onderdelen kunnen gewoon stuk gaan na een paar dagen of weken en je zult niet de eerste zijn waarbij een voeding problemen geeft na het plaatsen van een zware videokaart. Een instabiele voeding kan de vreemdste problemen opleveren, ook pas na een aantal uren zwaar gamen.

Ik zeg maar wat, stel dat jij iets van een ESD hebt veroorzaakt bij het plaatsen van de nieuwe videokaart? Computers zijn gewoon gevoelige en rare apparaten.
Het is verder prima dat jij je onderdelen er niet uit wilt halen voor het testen, maar als het probleem niet opgelost wordt ontkom je daar toch niet aan. It's part of the game.

Natuurlijk hoop ik wel dat het probleem inmiddels is opgelost want ik herken je frustraties maar al te goed!

Ik was trouwens wel nieuwsgierig naar de 4 lampjes op je moederbord die je beschrijft, geven die toevallig de status van je geheugen aan?

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Lampjes kan ik niks over vinden helaas.

Nee hij doet het nog niet goed; ik had alleen een workaround gevonden waarop hij het telkens leek te doen. Leek dus. Zojuist werkte dat ook niet meer en heb ik 20x moeten rebooten.

Tevens ineens tijdens het gamen beeld op zwart en geen signaal melding op mn monitor.

Heb DDU gedownload en alles eraf gegooid en daarna opnieuw de drivers geinstalleerd. Wellicht dat daar toch nog iets mis zat.

Mocht het dan nog niet opgelost zijn dan ga ik overwegen om een nieuw moederbord te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
rjmno1 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:40:
[...]

dus hij doet het weer? :)
via vga aansluiten?
Met alle respect, maar lees gewoon eens wat ik zeg.

Nee hij doet het nog steeds niet. En dat is ook wat ik al zei. Ik dacht een workaround gevonden te hebben die leek te werken (booten->geen beeld->reset->beeld en dat leek te werken eerst, maar toch niet elke keer en vervolgens leek eerst de pc aanzetten en dan pas de monitor te werken, maar dat werkt dus ook niet iedere keer).

En nu dus een probleem erbij gekregen tijdens gamen ineens geen beeld meer.

Ik hou het in de gaten; als het dit weekend nog meer voorkomt dan ga ik eens contact opnemen met 4launch. Wellicht is er dan toch iets niet goed met de videokaart. :{

=edit=
Zojuist weer 2x tijdens gamen ineens het beeld compleet weg. Lijkt wel of er gewoon geen signaal gestuurd wordt. Game loopt op de achtergrond gewoon door (muziek blijft spelen en ik hoor mezelf rondlopen/geluid maken). De game draait dus gewoon verder. Alleen zegt mijn monitor geen signaal. 8)7

Ik ga nu mn BIOS updaten naar een UEFI versie. De videokaart komt met een apart knopje waarmee ik hem kennelijk in UEFI mode kan zetten. Wellicht dat dat nog iets oplost.

Fingers crossed; ik ben nooit zo een fan van BIOS flashen enzo :)

=edit2=
Nog even Furmark laten draaien voordat ik aan die BIOS update begin. Temperatuur komt onder full load niet boven de 68 graden uit. Tevens blijf ik gewoon beeld houden. In Windows blijft alles gewoon goed werken.

Zou het uit kunnen maken dat ik alles op die stekkerdoos heb zitten? Misschien is die niet stabiel of iets?
Ik ga eens testen om alleen mn pc zelf in een ander los stopcontact te steken. Als dat ook niet werkt ga ik die BIOS update nog doen en als het dan nog klote met de bok is dan ga ik contact opnemen met 4Launch.

[ Voor 41% gewijzigd door vosss op 06-06-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
vosss schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:08:
[...]

Met alle respect, maar lees gewoon eens wat ik zeg.

Nee hij doet het nog steeds niet. En dat is ook wat ik al zei. Ik dacht een workaround gevonden te hebben die leek te werken (booten->geen beeld->reset->beeld en dat leek te werken eerst, maar toch niet elke keer en vervolgens leek eerst de pc aanzetten en dan pas de monitor te werken, maar dat werkt dus ook niet iedere keer).

En nu dus een probleem erbij gekregen tijdens gamen ineens geen beeld meer.

Ik hou het in de gaten; als het dit weekend nog meer voorkomt dan ga ik eens contact opnemen met 4launch. Wellicht is er dan toch iets niet goed met de videokaart. :{

=edit=
Zojuist weer 2x tijdens gamen ineens het beeld compleet weg. Lijkt wel of er gewoon geen signaal gestuurd wordt. Game loopt op de achtergrond gewoon door (muziek blijft spelen en ik hoor mezelf rondlopen/geluid maken). De game draait dus gewoon verder. Alleen zegt mijn monitor geen signaal. 8)7

Ik ga nu mn BIOS updaten naar een UEFI versie. De videokaart komt met een apart knopje waarmee ik hem kennelijk in UEFI mode kan zetten. Wellicht dat dat nog iets oplost.

Fingers crossed; ik ben nooit zo een fan van BIOS flashen enzo :)

=edit2=
Nog even Furmark laten draaien voordat ik aan die BIOS update begin. Temperatuur komt onder full load niet boven de 68 graden uit. Tevens blijf ik gewoon beeld houden. In Windows blijft alles gewoon goed werken.

Zou het uit kunnen maken dat ik alles op die stekkerdoos heb zitten? Misschien is die niet stabiel of iets?
Ik ga eens testen om alleen mn pc zelf in een ander los stopcontact te steken. Als dat ook niet werkt ga ik die BIOS update nog doen en als het dan nog klote met de bok is dan ga ik contact opnemen met 4Launch.
neem maar meteen contact op met 4 launche die videokaart is na mijn mening gewoon kapot.
Vraag je geld terug of koop een nieuwe.

Is een bios update wel echt nodig moet je je afvragen.? :)
ik vind het al fijn dat je pc in ieder geval het gewoon doet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Beetje voorbarig denk ik. Gister heb ik de kaart er eens uitgehaald en mn systeem volledig op laten starten met de onboard videokaart aangesloten op mn monitor. Dat had ik wel al eerder gedaan, maar dan terwijl de nieuwe kaart er gewoon in zat en opstartproblemen had.

Daarna afgesloten, nieuwe kaart er weer in en hij is nu al zo een 10x zonder problemen opgestart. Tevens heb ik geen signal loss meldingen meer gehad tijdens gamen en dat heb ik toch een uurtje of 8 zeker gedaan gisteren.

Wel raar. Ik weet 100% zeker dat die kaart er gewoon goed in zat de eerste keer. 8)7

Ik hou het deze week nog in de gaten en als er weer problemen zijn dan gaat hij terug. Vooralsnog ziet het er goed uit in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Probleem lijkt opgelost nog altijd. Iedere boot of reboot sinds ik een keer de pc opgestart heb zonder de videokaart en daarna de videokaart weer erin werkt hij nu gewoon prima.

Wel vreemd. Hij zat er eerder 100% goed in. Misschien had mn computer even een volledige boot zonder videokaart nodig om te snappen dat er een extra videokaart in zat of iets.

In elk geval bedankt voor het meedenken iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
vosss schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:26:
Beetje voorbarig denk ik. Gister heb ik de kaart er eens uitgehaald en mn systeem volledig op laten starten met de onboard videokaart aangesloten op mn monitor. Dat had ik wel al eerder gedaan, maar dan terwijl de nieuwe kaart er gewoon in zat en opstartproblemen had.

Daarna afgesloten, nieuwe kaart er weer in en hij is nu al zo een 10x zonder problemen opgestart. Tevens heb ik geen signal loss meldingen meer gehad tijdens gamen en dat heb ik toch een uurtje of 8 zeker gedaan gisteren.

Wel raar. Ik weet 100% zeker dat die kaart er gewoon goed in zat de eerste keer. 8)7

Ik hou het deze week nog in de gaten en als er weer problemen zijn dan gaat hij terug. Vooralsnog ziet het er goed uit in elk geval :)
Je hebt het wel eens met die usb aansluitingen tenminste ik wil.
Soms dan ziet hij het moederbord niet dan usb afkoppelen en daarna usb weer insteken en dan doet hij het weer.
Ik denk dat ongeveer het zelfde probleem was met je videokaart.
Soms helpt het om kontakt spray op de peg connector te spuiten.
Maargoed hier kan dus een slotje erop.
Alles doet het weer. :)
Het is gewoon een software en hardware vraagstuk de drivers moeten de videokaart kennen.
Dit alles heeft met plug en play te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door rjmno1 op 14-06-2015 18:19 ]

Pagina: 1