Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Slechte WiFi verbindingen i.v.m bewapend beton.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo wizkids van Nederland!,

Na al 4 jaar gekloot te hebben met Ziggo en de modems wordt het toch echt tijd om de oplossing ergens anders te zoeken. Een aantal gamevrienden hebben het geprobeerd op te lossen voor ons maar uiteindelijk zijn we toch echt weer terug bij af.

Het probleem:
In ons huis hebben we bewappendbeton die onze wifi verbinding behoorlijk belemmerd.
Al 4 Umbree (ofzo) en 2 cisco modems verder hebben we alsnog wifi problemen. Na de vele gesprekken aan de telefoon en 6 bezoeken van een installateur wordt ons internet er niet beter op.

Huidige situatie:
Een Cisco modem ( EPC3925 ) met daarachter een router ( Linksys EA2700 ) en aan die router hebben wij een homeplug ( Sitecom ) die in verbinding staat met een tweede op onze tweede verdieping.
Ja, het is het enige dat redelijk werkt...En dus een behoorlijk ingewikkeld netwerk.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Al dit alles aanschaffen heeft al behoorlijk wat centjes gekost en we willen wel wifi houden. Gaten boren in de muren is ook bijna niet te doen omdat ze zo dik zijn en er zitten kiezels in.

Wij staan er voor open als er mensen zijn die eventueel langs zouden willen komen. Voor enige betaling eventueel!

We horen het graag,
Vriendelijke groet,
Stefanie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is duidelijk, je oplossing in theorie ook. In praktijk hangt het af van je middelen.

Probleem is natuurlijk dat die vloeren (of het nu komt door het beton, de wapening of evt isolatielagen erop) je WiFi-signalen tegenhouden. Wat dat betreft wat het herhaaldelijk omwisselen van de modem en het plaatsen van een andere router ernaast vrij zinloos: je probleem was niet het apparatuur maar de locatie waar het staat en de obstakels tussen dat en waar je je WiFi wilt gebruiken.

Wat je dus nodig hebt voor de WiFi is een access point op iedere verdieping (of in ieder geval eentje beneden en eentje boven). Dat heb je nu al, maar je bent nog niet tevreden. Allicht handig om duidelijk te maken wat nu exact fout gaat. Ik gok dat de powerline verbinding naar boven vrij brak is, waardoor je boven weinig snelheid hebt en misschien een instabiele verbinding. Beneden zou wel redelijk stabiel moeten zijn. Klopt dat?

Zo ja ben je er nu achter dat powerline net zo onbetrouwbaar is als WiFi. In sommige huizen kan het stabiel en snel werken, maar dat is helaas bij jullie niet het geval. Net zoals bij WiFi kun je flink rommelen (en geld uitgeven) om het beter te krijgen maar zet het als het fundamenteel brak is geen zoden aan de dijk. Je hebt dus een andere manier nodig om signaal naar boven te krijgen.

Het eenvoudigste antwoord is waar je niet op zit te wachten: snelst, meest betrouwbaar en trouwens verreweg het goedkoopst is ouderwets netwerkkabel naar boven. Of je daarvoor moet boren (wat met een goede boorhamer die je vast ergens kunt lenen of anders bij de Gamma of Praxis kunt huren stiekem erg makkelijk gaat) is nog maar een tweede. Om te beginnen hebben de meeste huizen leidingen van meterkast naar meerdere kamers. Soms zijn ze leeg ('loze leidingen'), soms zit er al wat in (bijv coax (TV) kabel) waar nog een tweede kabel naast past. In dat geval hoef je niet meer te doen dan de kabel door de bestaande leiding te trekken en klaar. Heb je die niet, zitten ze vol of kun je ze niet vinden, dan nog hoef je niet gelijk te boren door beton. Je kunt vaak erg veel langs plinten leggen en omhoog krijgen aan de onderkant van een trap. Je hoeft dan vaak maar een klein gaatje door de bovenste traptrede te boren. Bedenk dat je tegenwoordig platte UTP-kabel hebt dat maar 2mm dik is. Dat kan zelfs onder veel soorten laminaat als het nodig is. 25m CAT-6 UTP hoeft niet meer dan EUR 15 te kosten.
Wil dat allemaal niet lukken en zoek je een alternatief, dan is er nog een mogelijkheid. Als je boven TV-aansluitingen hebt kun je MoCA gebruiken. Dat is Ethernet over coax, dus van TV-aansluiting naar TV-aansluiting. Het is snel, 400Mbps, en betrouwbaar (werkt nagenoeg altijd - en op volle snelheid), maar een stuk duurder. Denk aan EUR 70/stuk bij allekabels.nl voor de Hirschmann MOKA-32, en je hebt minimaal twee stuks nodig. Het is goed spul, maar voor dat bedrag kun je gewoon op werkspot.nl een vakman inhuren die netwerkkabel voor je legt.

Als m'n aanname (beneden goede WiFI, boven niet) niet klopt kan iets anders aan de hand zijn, maar dan moet je wat duidelijkere omschrijving geven van de situatie nu ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

Misschien redundant, maar voor de duidelijkheid en om aan te tonen dat Dion_b de spijker precies op zijn kop slaat...
Hierbij mijn mening en de "goedkoopste" en betrouwbaarste oplossing.

Woonkamer/Beneden verdieping: WiFi kan hier worden geserveerd door het Ziggo modem zelf, de EPC3925 is wel beetje richtingsgevoelig met het sterkte van zijn signaal door hoe de antenne is geplaatst. Plaats het apparaat zo dat hij recht opstaat en dat de lampjes de woning ingericht staan en niet naar buiten toe. Want anders heb je ook daardoor nog eens slechter signaal.

Andere kant van huis / Boven verdieping: Plaats hier de Linksys EA2700 aangesloten op het modem via een UTP kabel, hoe die kabel er komt. Boor maar of gebruik een loze leiding.
Jullie zijn ten einde raad en hebben bijna alles al geprobeerd, nou doe dan nu eens de juiste oplossing, in plaats van technieken gebruiken die eigenlijk 2de rangs lapmiddelen zijn.

offtopic:
PS: werving van diensten is normaliter niet toegestaan hier op het forum, ik raad dus aan dat stukje uit je post te halen.

PS 2: Knap dat jullie Ziggo zo gek hebben gekregen om zoveel modems steeds opnieuw te plaatsen, voor een situatie waar hun niet verantwoordelijk voor zijn, normaliter wordt er geen garantie op het draadloos signaal gegeven zover ik weet...

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 01-06-2015 21:12 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat er al gezegd wordt.
Cisco beneden laten en een accesspoint/range-extender een verdieping er boven, verbonden via een fysieke, rechstreekse UTP kabel.

Door gewapend beton boren is helemaal niet moeilijk trouwens. Zulke zelfde troep zit hier ook.
Het is een kwestie van het correcte gereedschap.
Een normale klopboor/hamerboor werkt voor geen meter. Dan krijg je een plugje van 5mm bijna de wand niet in.
Pak je een SDS boormachine (met die boortjes met een dikke achterkant waar sleuven in zitten) met een 16mm boor van een meter lang (zodat je PVC pijp door het gat kan duwen), ga je er door alsof het boter is. Ben je letterlijk in 2 minuten door het plafond heen geboord. Vast wel ergens te leen of te huur.

Toegegeven, de modem/router dozen die Ziggo levert zijn de krachtigste niet, maar moet ruim voldoende zijn voor een verdieping.
Homeplug is leuk en aardig, maar zeker als je van de ene naar de andere groep moet (wat waarschijnlijk het geval is als je van beneden naar een verdieping omhoog wil) komt dat de snelheid en stabiliteit niet ten goede. Vandaar de rechtstreekse kabel.

Verder werkt het ook vrij contraproductief om een router/accesspoint pal naast een andere te parkeren. Die gaan alleen maar met elkaar de strijd aan om wie het sterkste is, ten koste van het signaal wat je ontvangt op je overige apparaten.

En je hebt vast ook nog buren die ook WiFi apparatuur hebben staan. Dat levert extra verstoring op, waar je gewoon niets tegen kan doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Hier een vergelijkbare situatie, de vloer tussen de begane grond en eerste etage is 30cm dik gewapend beton. De binnenmuren zijn 12cm dik solide steen.

Op 2.4GHz kon één strategisch geplaatste Asus RT-AC66U net het hele huis voorzien, maar dan moest je op sommige plekken echt stilzitten om een 360p filmpje te kunnen streamen. 5GHz kon je al helemaal vergeten.

Uiteindelijk heb ik een volledig dekkend 5GHz netwerk gemaakt met drie RT-AC66U routers, met roaming assist gaat het schakelen tussen de verschillende access points altijd wel goed.
Gaten boren in de muren is ook bijna niet te doen omdat ze zo dik zijn en er zitten kiezels in.
In veel gevallen hoeft dit niet! De kans is groot dat er al coax- en/of telefoonkabels naar de tweede verdieping lopen, met een beetje geluk kun je in hetzelfde pijpje er een ethernetkabel bij leggen. Dit kun je doen met een trekveer, of door een touwtje te knopen aan de bestaande kabel en die vervolgens terug te trekken. Heb je van die extra dikke coaxkabels gaat het wellicht niet passen.

Probeer dit overigens niet met pijpjes waar elektriciteitskabels door lopen, dat kan gevaarlijke situaties opleveren...

Nog een tip: Zorg dat je router/access point goed centraal is geplaatst (dus niet ergens onderin de meterkast aan de voorkant van het huis, of tussen de spaghetti achter je PC).

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik laat ze aan mijn vader lezen en die maakt dan een beslissing.
Ik zelf zou allang gaten geboord hebben maar jammer genoeg is het niet mijn huis en wou mijn vader het liever oplossen met wifi.

Onze kabel komen ook aan een andere kant binnen en niet in onze meterkast. Anders had dat zeker al wel een oplossing geweest!

Alsnog bedankt en bij enige problemen zal ik hier zeker een berichtje plaatsen.

xx

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:13:
Super bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik laat ze aan mijn vader lezen en die maakt dan een beslissing.
Ik zelf zou allang gaten geboord hebben maar jammer genoeg is het niet mijn huis en wou mijn vader het liever oplossen met wifi.
WiFI heb je sowieso nodig, maar moet ook gevoed worden.

Je moet het zien als een wegennetwerk. Je wilt zelf wonen aan een rustig straatje, en je vrienden ook, maar met rustige straatjes kom je niet van stad naar stad, daarvoor heb je een snelweg nodig. Als je half werk maakt van de snelweg, gaat het niet snel en efficient. Je kunt ook iets anders doen in plaats van snelwegen leggen, maar daarvoor moet je altijd ergens een keer overstappen en duurt het meestal ook langer.

In die analogie is WiFi natuurlijk dat rustig straatje, netwerkkabel is de snelweg, MoCA zou een spoorlijn zijn en powerline... eh, een kanaal of fietspad ofzo :+
Onze kabel komen ook aan een andere kant binnen en niet in onze meterkast. Anders had dat zeker al wel een oplossing geweest!
Zeg dat niet te snel.

Als je coaxkabel niet in de meterkast binnenkomt, komt het meestal in de woonkamer binnen. Als je *ergens* in huis loze leidingen hebt, is dat doorgaan als eerste naar de woonkamer.
Even voorbeeld van ons huis (net verhuisd, dus al dit soort zooi uitgezocht): ons coaxkabel komt ook in de woonkamer binnen. Welgeteld 15cm naast de wandcontactdoos voor TV was er een blanco plaatje op de muur. Die dekte een inbouwdoos af met loze leiding naar de meterkast :) In de meterkast waren nog andere loze leidingen naar een kamer op eerste verdieping, uitgerekend op plek waar WiFi-dekking het slechtst was. Ik heb dus een netwerkkabel van woonkamer naar meterkast getrokken, daar een switch gehangen en vervolgens netwerkkabel naar boven toe. Mijn begane grond wordt gedekt vanaf de modem/router in de woonkamer, 1e verdieping doet een router die ik als AP ingesteld heb en boven op de netwerkkabel aangesloten hebt. Zo simpel kan het zijn :)
M'n netwerk is wel iets ingewikkelder, maar niet veel: ik heb in de bezemkast onder de trap mijn thuisservertje geplaatst en daar zelf een leiding naartoe gelegd vanaf de meterkast, achter de keukenkastjes. Die server is dus ook op de switch in de meterkast aangesloten. In totaal twee keer gat boren door gipsplaat, verder alleen paar klemmetjes in de muur geschroefd en klaar. Je ziet er niets van omdat het achter de keukenkasten loopt en dus afgedekt wordt door de plint ervan. Bovendien is de kamer boven waar de AP staat ook ons studeerkamer en hebben we de PC's daar bedraad aangesloten op de router/AP die daar staat.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is allemaal heel handig als je er veel vanaf weet.
Ik ben een dummy en kan dat dus allemaal niet.
Ook heb ik al mega veel reacties van allemaal mensen gehad die een godsvermogen vragen om het allemaal te installeren..

Super bedankt voor je reactie hoor! Ik zal het aan mn pa laten lezen

Vriendelijke groet,
Stefanie

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:17:
Dat is allemaal heel handig als je er veel vanaf weet.
Ik ben een dummy en kan dat dus allemaal niet.
Hoho, ik had nog nooit een loze leiding van dichtbij gezien tot ik drie maanden terug verhuisde. Er is maar een manier om dit soort ding te leren: in plaats van dicht te klappen, je natuurlijke nieuwsgierigheid los te laten en op onderzoek uit te gaan. Het glas kan ook best halfvol zijn enzo ;)
Ook heb ik al mega veel reacties van allemaal mensen gehad die een godsvermogen vragen om het allemaal te installeren..
Allereerst is GoT niet een contactforum voor dit soort dingen, dus niet gek dat het allemaal niet perfect loopt. Je kunt een vraag voor zoiets plaatsen in Vraag&Aanbod:
http://tweakers.net/categ...-en-systeembeheer/aanbod/

Of (en dit zou ik eerder aanraden als je het echt wilt uitbesteden) een klus uitzetten op Werkspot.nl

Maar bedenk even twee dingen:
1- Dit is gewoon werk wat je vraagt, net zo goed als wanneer je een loodgieter laat komen om een verstopte afvoer vrij te maken. Daar hoort een eerlijke prijs bij die rekening houdt met de tijd die het kost, de voorrijkosten, het beschikbaar hebben van het juiste gereedschap en de kennis en kunde om het professioneel af te werken. Dat kost nu eenmaal wat, en is de reden dat dingen zelf te doen zoveel goedkoper is. Ik zou in ieder geval niet snel een bedrag onder de EUR 100 verwachten voor wat je vraagt.
2- Je hebt verre van genoeg informatie gegeven om te bepalen hoe ingewikkeld de klus is. Misschien liggen er loze leidingen en zou alles met niet meer gereedschap dan een schroevendraaier en trekveer in een halfuurtje op orde te brengen zijn, maar even goed zou het kunnen dat er werkelijk niets ligt wat het leven makkelijker moet maken, dat de locaties op verschillende verdiepingen lijnrecht tegenover elkaar staan *en* dat je erop staat dat nergens een kabel zichtbaar is. Dan heb je het over veel meer werk en moeite en bijbehorend gereedschap, dus ook kosten. Als iemand een prijs noemt moet hij - bij zo weinig info - uitgaan van worst-case. Het is niet voor niets dat ze bij Werkspot aangeven dat je foto's van zowel meterkast als alle plekken waar werk moet gebeuren moet plaatsen bij het aanbieden van een klus :o
Super bedankt voor je reactie hoor! Ik zal het aan mn pa laten lezen
We helpen jullie het graag zelf te doen. Zo eng is het niet ;)

Als je bijvoorbeeld foto van de muur waar de TV-kabel binnenkomt maakt, nog een van de binnenkant van de meterkast en eentje van waar je boven die tweede Homeplug-apparaat hebt staan, dan kunnen we denk ik een stuk meer roepen :)

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, maak eens een plattegrondje en/of foto's :)
Wat Dion_b al zegt, zelf doen is niet zo eng.

Loze leidingen of leidingen die je eventueel leeg kan maken, zijn vaak prima te vinden.
In veel huizen van de laatste 30 jaar zit bijvoorbeeld een telefoon stopcontact in de huiskamer en eentje in een slaapkamer. Die twee stopcontacten staan vaak rechtstreeks met elkaar in verbinding, maar de meeste mensen hebben geen vaste telefoon op de bovenverdieping (zeker met de opkomst van mobieltjes en DECT huistelefoons).
Die kabel zou je prima uit de leiding kunnen trekken. Tip daar bij: knoop een UTP kabel aan het uiteinde van de telefoonkabel vast en ga met z'n tweeën aan de slag. Eentje trekt aan de telefoonkabel en eentje die de UTP kabel de leiding in begeleid. Heb je in 5 minuutjes een UTP kabel van beneden naar boven liggen.
Een tang voor RJ45 stekkers (die aan de eindjes van de UTP kabel gaan) kost je de kop ook niet, en een stekkertje kost 50 cent. Even shoppen bij allekabels.nl voor een 50meter rol CAT5E UTP kabel, een handje vol stekkertjes en een tang. Ben je voor 5 tientjes en met 15minuutjes werk klaar.

Je kan ook proberen om een UTP kabel bij je Coax kabel in de leiding te plaatsen. Misschien komt die dan wel gunstig uit om naar de bovenverdieping te kunnen.
Hier liggen de UTP kabels onder de vloer en komen uit bij de meterkast, waar vandaan het weer vrij simpel is om naar andere verdiepingen te komen omdat er al wat loze PVC pijpen door het plafond zijn geplaatst bij de bouw van het huis.

Houd er rekening mee dat een UTP kabel maximaal 100 meter tussen twee apparaten mag zijn, dus je zou de kabel een paar keer om een gemiddelde woning heen kunnen wikkelen voordat je een nieuw apparaat er aan moet zetten (die versterkt het signaal dan weer en kan je nog eens 100 meter verder, theoretisch tot maximaal 5 actieve knooppunten (routers, switches, e.d.), dus een meter of 600 ver),
Dus een omweg nemen is geen probleem. Hou dat in je achterhoofd als je een weg naar een andere verdieping zoekt. Je kan prima een ommetje nemen voordat je op de goeie lokatie bent, zonder dat je bang hoeft te zijn voor signaalverlies.

Kortgezegd: je hoeft echt niet direct boven de huidige router lokatie door het plafond te gaan. Als het handiger is, ga je lekker van de achterkant van het huis naar de voorkant, daar omhoog en weer terug naar de achterkant. Dat is 5x langer, maar zal hooguit eens 20 meter zijn, wat prima te doen is met UTP kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 03-06-2015 10:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1