Voeding die mogelijk onderdelen kapot maakt?

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,

Een half jaar terug kocht ik een r9 280x, deze had na een paar maanden artifacts. In februarie kocht ik een nieuwe videokaart, een gtx 970. Sindsdien geen artifacts meer gehad, tot nu. In the witcher 3 en dying light begonnen de artifacts weer te vertonen. Nou, ik heb een gx 650w, en ik weet dat dit niet bepaald een goede voeding is, zacht uitgedrukt (review van dit product gelinkt beneden). Kan het ook zijn dat deze voeding mijn onderdelen beschadigd?

Ik heb hier ook nog een be quiet 600w L8 liggen, is het nuttig om eens te wisselen?

Voledige system specs:

i5-2500k (Niet overclockt)
msi gtx 970 4gb
8gb ram
crucial m4 128gb ssd
500 gb western digital hdd
2 tb seagate hdd
cooler master gx 650w
gigabyte z68x-ud3h-b3

Link naar review van gx 650w:
http://www.hardocp.com/ar...50w_power_supply_review/9

Link naar review van be quiet 600w L8:
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 600W

EDIT: nu wel de goede link naar voeding :P

[ Voor 13% gewijzigd door magusviper op 01-06-2015 18:28 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Gebeurd niet vaak mits hele slechte kwaliteit. In jou geval kan dit mogelijk zijn. Erg jammer! Je kan de GPU wellicht terug sturen met garantie.

Ga voor een nieuwe betrouwbare videokaart, neem aan dat je een GTX970 nog wilt behouden. Ik raad ook aan je i5 te overklokken voor meer power (als je nieuwe voeding hebt).

Ik raad aan om deze nieuw te nemen: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
450W is meestal al genoeg, maar jou CPU kan soms wel >5GHz komen, dus vandaar een keer 550W ;)

Heb je een aparte CPU-koeler? Dit heb je nodig voor het overklokken.

Je zou de voeding met een multimeter kunnen meten,om te checken of er nog de juiste spanning uit de aansluitingen komen.
Weet natuurlijk niet geheel zeker of het aan de voeding ligt. je kan natuurlijk ook gewoon pech hebben... Gezien de review, en kwaliteit raad ik evengoed aan die te vervangen

[ Voor 18% gewijzigd door mirno op 01-06-2015 18:19 ]

我的名字是Mirno

• magusviper
mirno schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:16:
Hallo,

Gebeurd niet vaak mits hele slechte kwaliteit. In jou geval kan dit mogelijk zijn. Erg jammer! Je kan de GPU wellicht terug sturen met garantie.

Ga voor een nieuwe betrouwbare videokaart, neem aan dat je een GTX970 nog wilt behouden. Ik raad ook aan je i5 te overklokken voor meer power (als je nieuwe voeding hebt).

Ik raad aan om deze nieuw te nemen: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
450W is meestal al genoeg, maar jou CPU kan soms wel >5GHz komen, dus vandaar een keer 550W ;)

Heb je een aparte CPU-koeler? Dit heb je nodig voor het overklokken.
Overklokken is nog niet echt belangerijk voor mij atm, ben eerder bezorgd over mijn onderdelen. Als ik nu verder game, kan het dan nog meer beschadigen? Zou het iets veranderen als ik van voeding verwissel of moet ik echt die gtx 970 met garantie terugsturen?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

magusviper schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:19:
[...]

Overklokken is nog niet echt belangerijk voor mij atm, ben eerder bezorgd over mijn onderdelen. Als ik nu verder game, kan het dan nog meer beschadigen? Zou het iets veranderen als ik van voeding verwissel of moet ik echt die gtx 970 met garantie terugsturen?
Als die GTX970 dat nu echt vertoont, gelijk terug sturen. Ook zou ik die voeding a.s.a.p. omwisselen voor boven genoemd model.
Overklokken is iig mogelijk, kan je gratis nog wat extra prestaties uithalen :D Maar zou ik dus niet met je huidige voeding doen.

Weet je hoe je zo'n ding door moet meten?

我的名字是Mirno

• magusviper
mirno schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:21:
[...]

Als die GTX970 dat nu echt vertoont, gelijk terug sturen. Ook zou ik die voeding a.s.a.p. omwisselen voor boven genoemd model.
Overklokken is iig mogelijk, kan je gratis nog wat extra prestaties uithalen :D Maar zou ik dus niet met je huidige voeding doen.

Weet je hoe je zo'n ding door moet meten?
Nee.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je linkt naar een review van een Cooler Master B600-voeding, en je spreekt over een Be Quiet voeding?
Anyways, ja, een voeding kan andere onderdelen beschadigen.

Als je die andere voeding niet in gebruik hebt zou ik ze in elk geval wel omwisselen. Baat het niet dan schaadt het niet.
En vertoont je GTX970 artifacts met beide voedingen? Sowieso insturen voor garantie dan, dat hoort echt niet.

Android developer & dürüm-liefhebber

• magusviper
Sigh... Stupid me...

Dit is de be quiet voeding waar ik het over had;
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 600W

Moet nog proberen met die andere voeding, zal dit vanavond doen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

https://www.google.com/se...s%252F1621420%3B761%3B887
Hier foto, PS-ON met een draadje verbinding naar COM, dan kan je over de spanningen meten (12, 5 en 3V, pak de meter op allen, dus 12V en COM meten, 5V en COM, en 3V en com. Kijk of die waardes nog rond dat niveau zitten. Maar zou hem evengoed vervangen. Ongeacht de resultaten. Komt naast dat ook nog wel meer bij kijken, wat er allemaal mis zou kunnen gaan intern.

[ Voor 5% gewijzigd door mirno op 01-06-2015 18:29 ]

我的名字是Mirno

• magusviper
mirno schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:29:
[...]

https://www.google.com/se...s%252F1621420%3B761%3B887
Hier foto, PS-ON met een draadje verbinding naar COM, dan kan je over de spanningen meten (12, 5 en 3V, pak de meter op allen, dus 12V en COM meten, 5V en COM, en 3V en com. Kijk of die waardes nog rond dat niveau zitten. Maar zou hem evengoed vervangen. Ongeacht de resultaten. Komt naast dat ook nog wel meer bij kijken, wat er allemaal mis zou kunnen gaan intern.
Tja, ik denk dat ik dit ff oversla. Ik probeer die be quiet voeding wel eens, en stuur mijn gtx 970 dan terug, Bedankt voor de adviezen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Be quiet is wel goed genoeg geloof ik.

我的名字是Mirno

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 16:06

KneoK

Not in a million lightyears

Ga eerst eens rustig op zoek naar de oorzaak. Heb je al andere drivers geinstalleerd voor je videokaart bijvoorbeeld? Hoe zijn de temperaturen van al je onderdelen? Zit je systeem niet vol met stof? Als je een andere voeding hebt en je toch al vermoedt dat je huidige voeding problemen geeft, waarom dan niet eerst de andere voeding proberen in plaats van hier proberen hulp te zoeken?

Ga eerst eens softwarematig de boel na. Download Realtemp en HWMonitor en controleer de temperaturen en voltages van vooral je 12V lijn tijdens gamen, deze mag niet meer dan 5% afwijken. Als dit softwarematig al zoveel afwijkt dan kun je er van uitgaan dat dit gemeten met een multimeter nog meer afwijkt en dan is de voeding niet in orde.

Een voeding zal niet zomaar andere onderdelen beschadigen (pas als je systeem uitvalt of niet meer wil opstarten doordat de voeding stuk is moet je je zorgen gaan maken) maar kan wel een oorzaak zijn van problemen.

• magusviper
KneoK schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 04:30:
Ga eerst eens rustig op zoek naar de oorzaak. Heb je al andere drivers geinstalleerd voor je videokaart bijvoorbeeld? Hoe zijn de temperaturen van al je onderdelen? Zit je systeem niet vol met stof? Als je een andere voeding hebt en je toch al vermoedt dat je huidige voeding problemen geeft, waarom dan niet eerst de andere voeding proberen in plaats van hier proberen hulp te zoeken?

Ga eerst eens softwarematig de boel na. Download Realtemp en HWMonitor en controleer de temperaturen en voltages van vooral je 12V lijn tijdens gamen, deze mag niet meer dan 5% afwijken. Als dit softwarematig al zoveel afwijkt dan kun je er van uitgaan dat dit gemeten met een multimeter nog meer afwijkt en dan is de voeding niet in orde.

Een voeding zal niet zomaar andere onderdelen beschadigen (pas als je systeem uitvalt of niet meer wil opstarten doordat de voeding stuk is moet je je zorgen gaan maken) maar kan wel een oorzaak zijn van problemen.
Ik heb 2 driver updates gehad, 1 voor the witcher, en 1 voor de gtx 980 ti. Misschien ligt het daar aan. Temperaturen tijdens het spelen van the witcher 3 op ultra settings:
cpu minimum: 46C.
cpu maximum: 70C.
gpu zat rond de 64C.

Hij wijkt niet 5% af van de +12V. Minimum is 11.632 V, maximum is 12.074 V. Als voor stof, tja, zou wel eens afgestoft kunnen worden maar denk niet dat er nu zoveel stof in mijn pc rondhangt.

EDIT: foto van de resultaten: http://nl.tinypic.com/r/2m4q6pe/8
Pagina: 1