Opstarten trager na plaatsing nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb laatst in mijn ~1.5 jaar oude systeem een 2e HDD (WD Caviar Green 1TB) geplaatst voor backups e.d. Nou valt het me op dat sinds die additie mijn PC langzamer opstart. Dit zit volgens mij vooral in de BIOS, vooral omdat hij voor plaatsing van de HDD geen 'press Del for BIOS setup' en dergelijke meldingen liet zien. Dat doet hij na plaatsing ineens wel. Dit verlengt het opstarten ongeveer met een factor 2 en dat vind ik best irritant.

Ik heb al in de BIOS lopen zoeken, en heb Fast boot gewoon aanstaan, verder niets aangepast. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Systeem:
Gigabyte M.1 Sniper B5
Intel i5 4670
8 GB Crucial Ballistix Tactical
Club3D HD7970 RoyalAce
Seasonic M12II 520W
Samsung 840 Evo 120GB
WD Blue 1TB
WD Caviar Green 1TB

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
Wat is de opstartvolgorde van de schijven? Als hij eerst van de nieuwe backup-schijf probeert te starten, zou dit de extra wachttijd kunnen verklaren.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
phpn3rd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:45:
Wat is de opstartvolgorde van de schijven? Als hij eerst van de nieuwe backup-schijf probeert te starten, zou dit de extra wachttijd kunnen verklaren.
Hij start direct vanaf de SSD.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
Je zou kunnen kijken of je de power on selftest kan skippen.
Ik vermoed dat je vertraging erin zit dat de pc eerst de hdd wil uitlezen, dus je hdd moet eerst aan, daarna op spinnen en dan pas gaat je pc verder. (dit probleem had je niet met je ssd alleen want deze is direct aan.)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:18:
Je zou kunnen kijken of je de power on selftest kan skippen.
Ik vermoed dat je vertraging erin zit dat de pc eerst de hdd wil uitlezen, dus je hdd moet eerst aan, daarna op spinnen en dan pas gaat je pc verder. (dit probleem had je niet met je ssd alleen want deze is direct aan.)
Ik had er al een HDD in zitten (de Blue) en toen had ik dit probleem niet. Ik heb in de BIOS ook ultra-fast boot geprobeerd (vergelijkbaar met wat jij aanraadt volgens mij) maar dit gaf geen resultaat helaas.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
Esumontere schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:22:
[...]

Ik had er al een HDD in zitten (de Blue) en toen had ik dit probleem niet. Ik heb in de BIOS ook ultra-fast boot geprobeerd (vergelijkbaar met wat jij aanraadt volgens mij) maar dit gaf geen resultaat helaas.
Oke dat had ik dan verkeerd begrepen :) Die ultra-fast boot doet inderdaad hetzelfde.
Op welke s-ata poort zit de nieuwe hdd? nog wel op de intel controller of is dit de (eerste) die op de marvell controller zit? zo ja dan zou je de green eens op de plek van de blue kunnen doen en de blue even niet aansluiten om te kijken of dit wat uitmaakt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:30:
[...]

Oke dat had ik dan verkeerd begrepen :) Die ultra-fast boot doet inderdaad hetzelfde.
Op welke s-ata poort zit de nieuwe hdd? nog wel op de intel controller of is dit de (eerste) die op de marvell controller zit? zo ja dan zou je de green eens op de plek van de blue kunnen doen en de blue even niet aansluiten om te kijken of dit wat uitmaakt.
Ik heb de green nog wel op een van de Intel sata-600 poorten zitten (de 4e, zit ook nog een dvd drive op een van die poorten). Ik zal idd eens proberen om de blue en de green om te wisselen :)

Verwijderd

Welke windows versie?
En kun je eens kijken in schijfbeheer welke partities er staan ingesteld op die nieuwe schijf?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:58:
Welke windows versie?
En kun je eens kijken in schijfbeheer welke partities er staan ingesteld op die nieuwe schijf?
Sorry, vergeten te vermelden. Windows 8.1 Pro. Op Schijfbeheer heb ik partitie F: en G:, meer niet.

Verwijderd

Zijn dat primaire of logische partities?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:19:
Zijn dat primaire of logische partities?
Beiden primair :)

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is er een kans dat windows je HDD checkt voor het opstarten?

Ik had een kapotte HDD in mijn pc zitten, waarna het echt eeuwen duurde voordat Windows ging opstarten, totdat die dit helemaal niet meer deed. HDD weggehaald en problemen waren voorbij.

Dit zal niet een vergelijkbare situatie zijn, daar mijn hdd daadwerkelijk aan stront is, maar wellicht het een beeld geeft wat het effect kan zijn van een HDD, ondanks dat je een SSD gebruikt.

Al geprobeerd op een andere poort aan te sluiten?

Reviews

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
dennisk. schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:31:
Is er een kans dat windows je HDD checkt voor het opstarten?

Ik had een kapotte HDD in mijn pc zitten, waarna het echt eeuwen duurde voordat Windows ging opstarten, totdat die dit helemaal niet meer deed. HDD weggehaald en problemen waren voorbij.

Dit zal niet een vergelijkbare situatie zijn, daar mijn hdd daadwerkelijk aan stront is, maar wellicht het een beeld geeft wat het effect kan zijn van een HDD, ondanks dat je een SSD gebruikt.

Al geprobeerd op een andere poort aan te sluiten?
Windows zal voor t opstarten helemaal niets checken, maar wellicht doet de BIOS dat wel. Ik hoop niet dat de HDD kapot is, hij is overgenomen van een andere Tweaker dus geen garantie of niks.

Ik heb nog geen tijd gehad om hem op een andere poort aan te sluiten, zal ik vanavond eens proberen.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

HDD tune downloaden zodat je binnen windows een health check kan uitvoeren op die schijf, zou het wel kunnen verklaren...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:59:
HDD tune downloaden zodat je binnen windows een health check kan uitvoeren op die schijf, zou het wel kunnen verklaren...
Ik zal idd met hddtune of seatools even een check uitvoeren.
Pagina: 1