Allround PC +/- 900

Pagina: 1
Acties:

• angua
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto en videobewerken, digitaal tekenen (Photoshop/Illustrator/Sony Vegas/Corel Painter) en af en toe gamen (waarschijnlijk Sims 4, Cities: Skylines). Focus ligt vooralsnog het meest op digitaal tekenen, maar videos bewerken gaat tzt waarschijnlijk ook een regelmatig dingetje worden. Verder standaard zaken als tekstverwerken en internetten (liefst met zoveel mogelijk tabjes open).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 900 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, stereosetje, toetsenbord en muis heb ik al. Tweede scherm ga ik later toevoegen. Heb ook een aantal fans liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast ben ik zeker over, de rest is in principe up for debate. Sidenote voor de SSD is dat ik korting kan krijgen op dit model, vandaar de voorkeur. Windows staat er niet bij maar koop ik als student.
Vooralsnog gaat dit (eindelijk) mijn eerste build worden, het plan ligt er al een aantal jaar maar ik heb er nu pas weer geld voor liggen dus zou hem graag deze maand wel bestellen. Of tenminste het meerendeel van de componenten als er goede reden is om te wachten op bepaalde releases.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen sterke voorkeuren an sich.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk stil is een pré, verder ga ik ook graag voor energiezuinige opties mits ze niet schrikbarend duurder zijn.

Ga je overklokken?
Nope.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte B85 G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 211,95€ 211,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 104,80€ 104,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 104,50€ 104,50
1Seasonic S12G 450W€ 66,-€ 66,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04

Importeer producten
Totaal€ 910,14

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Ziet er uit als een prima build. Normaal zou ik aanraden om voor een R9 280 te gaan, omdat dit simpelweg een sterkere kaart is voor dezelfde prijs, maar met de spellen die hierboven genoemd worden is een 960 ook meer dan prima. Zeker als je de stilte en het energieverbruik meeneemt.

"maar videos bewerken gaat tzt waarschijnlijk ook een regelmatig dingetje worden"
Definieer regelmatig eens? dagelijks, wekelijks?
Als je echt vaak aan het videobewerken gaat is een sterkere processor als de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed wellicht een idee. Het is mogelijk met dit budget, maar dan moet er hier en daar wat gesneden worden uiteraard. (denk aan de kast)

edit:
"Of tenminste het meerendeel van de componenten als er goede reden is om te wachten op bepaalde releases. "
Wacht even de Computex af om te kijken waar AMD mee gaat komen. (grote kans dat ze de 3XX serie aankondigen.) Het kan voordelig zijn om nog even te wachten met het aanschaffen van je GPU.

[ Voor 16% gewijzigd door svenvv2 op 01-06-2015 13:39 ]

• angua
svenvv2 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 13:32:
Ziet er uit als een prima build. Normaal zou ik aanraden om voor een R9 280 te gaan, omdat dit simpelweg een sterkere kaart is voor dezelfde prijs, maar met de spellen die hierboven genoemd worden is een 960 ook meer dan prima. Zeker als je de stilte en het energieverbruik meeneemt.

"maar videos bewerken gaat tzt waarschijnlijk ook een regelmatig dingetje worden"
Definieer regelmatig eens? dagelijks, wekelijks?
Als je echt vaak aan het videobewerken gaat is een sterkere processor als de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed wellicht een idee. Het is mogelijk met dit budget, maar dan moet er hier en daar wat gesneden worden uiteraard. (denk aan de kast)

edit:
"Of tenminste het meerendeel van de componenten als er goede reden is om te wachten op bepaalde releases. "
Wacht even de Computex af om te kijken waar AMD mee gaat komen. (grote kans dat ze de 3XX serie aankondigen.) Het kan voordelig zijn om nog even te wachten met het aanschaffen van je GPU.
Dat was inderdaad ook de reden dat ik voor de 960 ging boven de 280, games als gta v en the witcher 3 haal ik eerder voor de ps4 dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.

Hmm goeie, ik gok nu even op gemiddeld wekelijks tot tweewekelijks. Tijdens drukke schoolperiodes zakt het tot maandelijks. Voornamelijk kortere filmpjes, 5 a 10 minuten.
Ik zit er een beetje mee dat dit een voorspelling is qua gebruik, voor nu vind ik het leuk om ermee te pielen maar wie weet ben ik het over een paar maanden weer helemaal zat. Dus om er nu "vol" in te investeren, tsa dunno. Overigens doe ik nu alles op een 4 jaar oude laptop en stoor ik me nog niet eens echt erg aan zijn prestaties (i7-2630QM, Geforce GT540M 1GB) dus ben nog niet verwend oid. De lijst uit de OP zal al in ieder geval al een hele verademing zijn gok ik. :9

edit voor edit: Zal ik zeker nog even doen.

Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door angua op 01-06-2015 13:48 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
In dat geval lekker voor de I5 gaan. Het voordeel van een Xeon ga je pas echt merken als je vaker bezig bent en de filmpjes wat langer worden.

• angua
svenvv2 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 13:54:
In dat geval lekker voor de I5 gaan. Het voordeel van een Xeon ga je pas echt merken als je vaker bezig bent en de filmpjes wat langer worden.
Hm ja dan is het niet de moeite inderdaad, vooral niet omdat ik het niet zie zitten om op de kast te besparen. ;) Thanks!