ASUS mobo/PSU probleem, spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• RobWu
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-01 12:49
Hoi allen,

Ik heb sinds kort een probleem met een van mijn PC's.
Eerst even wat specs:
- ASUS RAMPAGE IV EXTREME mobo
- Corsair TX950W PSU
- verder i7, 32Gb, zooitje HD's en GTX 570.

Het probleem:
Af en toe valt de PC ineens spontaan uit. In de meeste gevallen probeert de PC dan opnieuw op te starten, maar krijgt niet genoeg stroom, en de PC/fans starten dan op om dan weer uit te gaan. En opnieuw, en opnieuw etc.

Het vreemde is dat als je even aan de hoofd power stekker op de mobo 'wiebelt', het syteem dan weer opstart en dan weer een tijdje (soms dagen) als normaal draait. Tot de volgende power outage.

Ik heb het hele systeem al een keer uit elkaar gehaald, en alles schoongemaakt, en opnieuw bekabeld en aangesloten. Maar dit helpt niet het probleem te vermijden. Het lijkt wel of er ergens een verbinding niet helemaal lekker zit, en dan ineens een pietsie minder stroom door het systeem gaat met als gevolg een restart.

Ik kom dit probleem niet echt tegen in de diverse forums, en heb online nog geen oplossingen weten te vinden. Heb ook al een stress test gedraaid op alle onderdelen, maar voor zover te zien is is alles OK....

Komt iemand dit bekend voor? Zo ja, wat zou dit kunnen zijn? Het is wat stessvol om te wachten op de volgende reboot terwijl je zit te werken......

En ik heb niet zoveel zin om nieuwe hardware te gaan kopen, dus alle oplossingen voor dit euvel zijn meer dan welkom. :)

rob

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Normaal zou je in dit geval even een andere voeding pakken om te testen of het daar aan ligt, maar ik neem aan dat je die niet hebt?

Controleer de pinnen van die plug en socket, kijk of er iets aan te zien is van beschadiging, vuil, oxidatie, gesmolten plastic, etc.

Controleer ook de soldeerverbindingen van die connector op krimpscheuren, ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.911chips.com/dmerclose.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 01-06-2015 13:42 ]

• RobWu
Thanks!

Nee, heb helaas geen andere voeding liggen, niet met die wattage in ieder geval ;-)

En ja, solderingen is wel iets wat even door mijn hoofd is geschoten, maar nog niet gecontroleerd heb. Dan moet nl. alles weer eruit ;)
Het zou wel idioot zijn als dit met een mobo van (toen) meer dan 500 euro kan gebeuren :-\

Ik zal eens kijken of ik ergens een goede loep kan vinden, en als e.e.a. inderdaad aan de orde is proberen te repareren met b.v. een zilverlijm o.i.d.

thanks!

rob

Verwijderd

Voordat je gaat hobbyen: wat gebeurt er als je kaal opstart? Dus alleen mobo, cpu, graka en geheugen.
Verder heb je dit al doorgenomen?

En om de boel kaal te testen heb je geen voeding van dat wattage nodig.
Ik verdenk toch sterk de voeding.

• RobWu
@E65:

Het draadje gezien, en al eerder stresstest en systeemchecker gedraaid om te zien of voltages etc. stabiel zijn. Voor zover ik kan zien geen gekke dingen.

Wat gewoon vreemd is, wat ik aangaf in mijn eerste post, is dat even aan de master power stekker zitten het systeem gelijk door laat starten bij een 'kwakkelende' reboot.

Wat eerder een connector issue aangeeft dan een PSU issue. En dit is een 3D renderbak, die behoorlijk zwaar op zijn donder krijgt, dus bij PSU issues zou het veel vaker moeten gebeuren dan nu het geval is.

Denk ik.... ;-)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
RobWu schreef op maandag 01 juni 2015 @ 13:52:
Ik zal eens kijken of ik ergens een goede loep kan vinden, en als e.e.a. inderdaad aan de orde is proberen te repareren met b.v. een zilverlijm o.i.d.
Ga ajb niet met zilverlijm aan de gang, niet bij dergelijk hoge stromen. Soldeer verbindingen moet je ..... solderen ;)

Wat versta je eigenlijk onder "master power stekker"? Die grote 22pin ATX?
Hier een voorbeeldje van een slechte plug. Als hij zwart is valt dat bruin misschien niet op?
Stekker moet uiteraard een beetje klemmen, als hij gemakkelijk los gaat is dat misschien het probleem.
Afbeeldingslocatie: http://thomasmccorkell.me.uk/gallery/main/70d44e454f37a7ec2a89b6f79711ce96cbd6b4d9.JPG

• RobWu
Yup, die grote ;-)
En het is een zwarte, dus je voorbeeld zal slecht te zien zijn.

Ik heb e.e.a. vanmiddag opnieuw bekabeld, ende kabel anders vastgezet aan de backplate/kast. Tot nu toe draait het systeem zonder haperen.

Maar dat zegt natuurlijk niks, omdat e.e.a. soms dagen weg kan blijven. Zal idd de stekker eens aan een nader onderzoek onderwerpen.

Helaas zit de main power kabel aan de voeding vast, en kan deze niet vervangen worden met een andere :-(

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:51
Heb dit probleem met mijn intertech 500watt (290w;boem) gehad heb nu een goede kwaliteit voeding. Maar jjj hebt een best redelijke voeding..

• RobWu
Na de laatste her-her-her-bekabeling, en extra vastzetten van powerkabels aan kast -nog- geen issues. PC staat gehele werkdag, en groot gedeelte van de avond aan.

Afkloppen maar, en binnenkort op een vrij moment even stekker en solderingen nakijken. Klusmomentje zeg maar ;-)

Edit: En weerrrr........ :-(

Van het weekend toch maar een dagje knutselen/alles eruit en nalopen. Misschien dan toch maar een nieuwe voeding kopen, als het mobo verder geen gekke dingen lijkt te vertonen?

[ Voor 27% gewijzigd door RobWu op 04-06-2015 08:52 ]

• RobWu
Om dit draadje af te sluiten....

Door al mijn geknutsel kwam ik toch tot de conclusie dat er iets aan de hand moest zijn met het moederbord.

Uiteindelijk na wat zoeken via een Tweakers member een vervangend, identiek moederbord kunnen regelen. :-)
Dit was het meest ideale scenario, alles eruit, bord vervangen en alles weer erin plaatsen.

Met twee reboots voor wat hardware/driver koppelingen, en binnen twee uur draaide alles weer zonder problemen.

Geen idee wat er met het oude moederbord aan de hand was, maar de vervanger draait nu al bijna een hele week zonder problemen. Kan geen gekke soldeer dingetjes vinden, dus het zou ergens op het bord wat falende onderdelen kunnen zijn.

rob
Pagina: 1