Mijn paypal account gehackt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:44
Hallo allemaal,

Zojuist ben ik gebeld door mijn moeder met het verhaal dat haar PayPal account is gehackt. Toen ze vanmorgen haar pc opende stond het programma Teamviewer open. Ze is er inmiddels achtergekomen dat er meer dan € 6000,- van de rekening is afgeschreven.

Er is namelijk op 31-05 een bestelling geplaatst bij Coolblue, dit gaat om 2 orders. 1 van € 1300,- en 1 van € 4700,-. Mijn moeder is momenteel zelf druk aan het bellen met de Rabobank om alles te laten blokkeren. Ik zelf heb zojuist contact opgenomen met Coolblue en zij gaan dit momenteel uitzoeken. Ik heb ook een verzendadres kunnen achterhalen.

Update:

Terwijl ik dit typ ben ik zojuist gebeld en heb te horen gekregen dat de Rabobank het gelukkig al had geblokkeerd want ze vonden het al verdacht. Er waren wel 2 bedragen definitief afgeschreven: € 10,- top up beltegoed + € 25,- itunes giftcard. Ook hebben ze € 20.000,- af willen schrijven...

Nu maar eens bellen met PayPal om te zien of dat kan worden teruggedraaid. we zullen ook aangifte doen + alle wachtwoorden veranderen. Ze had trouwens geen wachtwoorden in inloggegevens opgeslagen op de pc...

Al met al valt het gelukkig dus mee, maar de schrik zat er wel even goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PayPal is hier heel goed in, case aanmaken op de site (onder haar account) en zeggen dat het niet geautoriseerde transacties waren, 99,9% kans dat je alles terug krijgt :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
succes met het oplossen, erg vervelend om achter zulke zaken aan te moeten lopen.

(topic titel is wel erg misleidend, de pc van jouw moeder is gehackt, niet paypal...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

In elk geval, maak een backup van je gegevens en zet Windows er even opnieuw op.
De kans dat ze zelf TeamViewer heeft geinstalleerd en haar ID heeft doorgegeven is klein ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23
Laatst ook een transactie tegengekomen op Paypal die ik niet heb gemaakt. Dit was echter wel een aanzienlijk kleiner bedrag. Paypal was erg snel in de behandeling van de case die ik heb aangemaakt. Maak dus gewoon een case aan en zeer waarschijnlijk worden alle transacties geblokkeerd/ongedaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Schade in geld nu € 35,- Plus de kosten om de pc opnieuw te installeren en/of controleren? Waarvoor of in opdracht van wie heeft ze TeamViewer gestart? Ik zou adviseren de pc even duidelijk van internet te halen, LAN en/of Wi-Fi en zo snel mogelijk even goed in de pc te gaan speuren. Ook eventueel network storage en backup apparatuur loskoppelen.

Wat een bedragen joh, wat ze proberen! En gelijk aangifte doen in samenwerking met of met advies en bewijslast van de bank.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Niet toevallig ooit gebeld door 'Microsoft' dat er een probleem is met Windows en of er even wat controle handelingen uitgevoerd mogen worden? Bekende scam die vaak teamviewer laat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Titel maar aangepast. Niet heel paypal is gehackt

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Check idd op vage scam telefoontjes, en kijk in de download map, of er vage troep is gedownload. Kijk en vraag of er in de email vage attachments zijn geopend.
Kijk in de history van de browsers.

Haal die PC offline. En scan eerst maar eens met Malwarebytes, en bijv. Hitman Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:58
Tip: maak de koppeling Paypal->Rabobank ongedaan. Wanneer er tegoed op het Paypal account nodig is, dan kan dat ook via I-DEAL erop gezet worden of d.m.v. een creditcard. Koppeling van een Paypal account met een betaalrekening is net even té 'makkelijk' wanneer het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Thnx voor de tips allemaal.

Zodra ik klaar ben met werken zal ik even bij haar langsgaan om windows opnieuw te installeren. Voor nu is de internetkabel er al uitgetrokken en is er een case aangemaakt bij paypal. Ze geeft aan niet telefonisch te zijn benaderd door iemand die zei dat die van microsoft o.i.d. was.

Wat ze wel zag ( en ook een screenshot van maakte) is de sessie die openstond met teamviewer. Ze had deze op het bureaublad opgeslagen maar nu is blijkbaar die screenshot verdwenen...(prullenbak is leeg)

Ik zal eens kijken of ik met een programma als undelete deze screenshot nog terug kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom nooit dergelijke wachtwoorden opslaan in password manager die geen centraal wachtwoord heeft. Gewoon toegang tot je pc is al genoeg. Op je bankkaart schrijf je toch ook met reden je pincode er niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeyke87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:58:
Zodra ik klaar ben met werken zal ik even bij haar langsgaan om windows opnieuw te installeren. Voor nu is de internetkabel er al uitgetrokken en is er een case aangemaakt bij paypal. Ze geeft aan niet telefonisch te zijn benaderd door iemand die zei dat die van microsoft o.i.d. was.
Wat ze wel zag ( en ook een screenshot van maakte) is de sessie die openstond met teamviewer. Ze had deze op het bureaublad opgeslagen maar nu is blijkbaar die screenshot verdwenen...(prullenbak is leeg)
Ontzettend irritant dit zeg.

Check ook haar mailbox eens of dit niet een gevalletje PayPal fishingmail is, ze komen hier bijna dagelijks binnen al worden ze dan meteen in quarantaine gezet.
"Klikt u eens op onze link meneer/mevrouw dan controleren wij meteen uw gegevens zodat u weer vrijelijk over uw account kunt beschikken." :+

Stel jezelf ook de vraag hoe teamviewer überhaupt op haar pc terecht komt, zoiets gaat nu eenmaal niet vanzelf, noch start het programma uit zichzelf op om een sessie te openen. :(

Misschien ook een goed idee om de internetverbinding voortaan te verbreken na het websurfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

iisschots schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:04:
Titel maar aangepast. Niet heel paypal is gehackt
En eigenlijk is ook niet het PayPal-account van de (moeder van de) topicstarter gehackt.
Moeders is (waarschijnlijk) slachtoffer geworden van wat social enginering, waardoor er een Teamviewer met een vast wachtwoord geinstalleerd kon worden.
En daardoor haar (opgeslagen) PayPal wachtwoord gemisbruikt worden. Het lijkt me zinnig om niet alleen naar dit issue te kijken, maar even te controleren wat er nog meer gedaan zou kunnen zijn. De toegang was er, en de controle niet. PayPal is redelijk "in your face", maar misschien is er meer gedaan.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb trouwens recent nog de optie in PP geactiveerd om een SMS bericht te krijgen telkens er een transactie plaatsvind. Indien iemand snel-snel een transactie wenst uit te voeren ben je dus op enkele minuten op de hoogte. Wanneer men tijd heeft zal men die functionaliteit uiteraard eerst uitschakelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
joeyke87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:58:
Thnx voor de tips allemaal.

Ik zal eens kijken of ik met een programma als undelete deze screenshot nog terug kan halen.
Geen data recovery gebruiken, met een beejte mazzel kan het vele malen simpeler en vele malen sneller met dit tooltje: http://www.shadowexplorer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Zojuist een frisse installatie gedaan. Ik kwam via defender wel nog een trojan tegen. Teamviewer heeft mijn moeder zelf ooit geinstalleerd op advies van de maker van haar webshop om zo even de pc over te nemen. Het programma zelf heeft ze verder nooit gebruikt (misschien start het standaard op met het opstarten van windows?)

Wel een goeie tip van de sms, die gaan we inschakelen. De afbeelding uit de prullenbak was helaas beschadigd dus daar kon ik niks mee.
Pagina: 1