Zelfbouw 2-DIN Autoradio/navigatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Nu ook in mijn "nieuwe" auto de "premium" autoradio/navigatie niet in staat is om flac en gapless mp3 af te spelen en folderstructuur niet ondersteund vroeg ik me af of het mogelijk is om zelf een autoradio te bouwen, op basis van b.v.:

- Rapsberry PI
- 7" TFT touchscreen
- FM en/of DAB+ module
- iets van navigatie (via USB?)
- klasse-D eindversterker, iets als deze Hypex bijvoorbeeld (aansturing kan via I2S en een goed DAC-je van Audiophonics b.v.)

Ben ik nou de eerste die zich dit afvraagd? En hoe complex is zoiets?
(voordat ik me het zoveelste langdurige project op de hals haal).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk dat je met een Pi niet ver komt, dat ding heeft echt niet genoeg power om een GUI met Navi/Radio/Bluetooth etc aan te sturen. Beter een NUC van Intel of zo!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:55

houthakker

Poehé

Ik zou eerder gaan voor een tablet oplossing, Dan heb je probleem 1,2 en 4 en mogelijk 3 al opgelost.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:20
Het idee is niet nieuw er zijn tal van mensen die al een radio op basis van een mini pc en een touchscreen hebben gebouwd. Google maar eens op car-pc dan vind wel een heleboel voorbeelden. Volgens mij zweeft hier op GoT ook nog een carputter topic ergens.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:05
Ik ben zelf bezig met een afgeslankte versie van een project als deze waarin ik de focus leg op het werkend krijgen van een DAB+ module op een raspberry pi.

Heb zelf een oude Seat ibiza met Seat Sound System, dus het is flink moeilijk om deze te vervangen voor een eigen oplossing. Zodoende heb ik mijn opzet iets simpeler gemaakt.

Mijn opzetje hierbij is als volgt:
- Raspberry Pi, via sigarettenaansteker>USB aangesloten
- Yatour decoder aangesloten op mijn bestaande autoradio (Seat Sound System), waarmee ik via de AUX aansluiting dus de Raspberry Pi kan aansluiten
- Een USB DAB+ ontvanger, zit nog te denken over hoe ik de antenne het beste kan verwerken
- Geen idee hoe ik hem wil besturen, het liefst via een tft touchscreen maar deze mag dan niet groot zijn

De vraag is denk ik vooral hoe strak je zoiets wilt inbouwen, de tablet oplossing is vele malen interessanter als de 'nieuwe' radio wel een aux aansluiting heeft bijvoorbeeld. Daarnaast is het ook de vraag of de nieuwe radio taken zoals bijvoorbeeld de ventilator/airco regelt. Dit is bijvoorbeeld bij mijn auto het geval waardoor een vervanging voor mij een vreselijke klus zou worden.

Mocht je het een en ander interessant vinden (daarmee doel ik vooral op het gedeelte DAB module aan Raspberry Pi, gezien de rest niet echt gelijk is met jou setup), dan kan ik zodra ik ga beginnen gerust wat laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Je zou eens kunnen zoeken naar Icarus .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
Om eerlijk te zijn weet ik niet of je een FM en DAB+ ontvanger gaat vinden die selectief en gevoelig is.
Mijn ervaring met een RTL dongle op de tablet in de auto waren niet zo echt super.

Misschien eens uitkijken naar een Android 2 din autoradio en eventueel met een 3 of 4G dongle tunein radio streamen
Pagina: 1