Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Vorige week het plan opgevat om de mijn Dell Latitude D830 een nieuw leven in te blazen door het vervangen van de HD door een SSD. Omdat ik niet door had dat de SSD maar 7 mm dik en de HD 9.5 mm dik was, maakte de SSD niet goed contact bij de aansluiting.

Het probleem is nu dat de laptop, met SSD of HD geplaatst niet door de BIOS POST heen komt. De laadbalk blijft heel lang op driekwart hangen, laad dan vervolgens verder, waarna de laptop opnieuw opstart en weer de POST van voren af aan doorloopt. Aan de aansluiting van de SATA heb ik niets kunnen ontdekken. Je hoort de HD ook opspinnen en het lampje van de HD gaat ook branden.

Wat ik nu nog doe is de CMOS batterij eruit en hopen dat de BIOS reset. Kijken of ik daar nog wat moet aanpassen qua bootvolgorde etc.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13

br00ky

Moderator Harde Waren
loeberce schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:22:
Het probleem is nu dat de laptop,
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics.
CSL Beleid

Schopje richting OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Heb zelf ook een D830 uitgerust met een SSD, hij doet het daardoor inderdaad weer prima. Bij mij zat er idd ook zo'n opvulplaatje bijgeleverd. Omdat alleen een SSD (128Gb in mijn geval) qua schijfruimte een beetje krap is, heb ik er toen een HDD-bay ingezet op de plaats van de DVD-speler.

Als je primaire aansluiting dus echt vernaggeld is zou je dat nog kunnen proberen. Op e-bay voor 20 dollar (incl. verzenden) te krijgen:
http://www.ebay.com/itm/2...0-D820-D830-/221159690620

Edit: En misschien gewoon eens een linux live cd-tje proberen? Google bijvoorbeeld eens op 'fedora live cd' of 'knoppix live cd'. Je ziet dan hopelijk of de rest van de hardware het nog doet.

[ Voor 16% gewijzigd door SeaFish op 01-06-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Ik ben al weer wat verder maar niet wijzer. Zonder accu, lader en CMOS batterij kom ik met F5 in de diagnostics mode van Dell. Ik had een een quick check van de harddisk gedaan nadat ik eindelijk door de lange memtest heen was. Die quick check was prima, maar vervolgens ging het bij de POST weer mis. Vanavond maar even de uitgebreide check doen op de HD.

Live CD werkt niet want na de POST wordt er niet geboot (ook niet van USB/DVD) maar herstart de laptop en begint opnieuw aan de POST.

Kan een HD caddy ook de opstartschijf bevatten? En heeft het zin daar een SSD in te doen?

[ Voor 24% gewijzigd door loeberce op 02-06-2015 08:55 . Reden: reactie op voorgaande post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Na de uitgebreide check lijkt het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijf het vreemd vinden. De laptop bootte nu wel vanaf de originele HD, die ik daarna vervangen heb door een nieuwe SSD. Deze heb ik lokaal wat dikker gemaakt om te zorgen dat hij recht op de interne SATA poort zit aangesloten. Zelfs AHCI ipv ATA werkt in de BIOS, dus nu maar snel alle software herinstalleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
loeberce schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:15:
Na de uitgebreide check lijkt het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijf het vreemd vinden. De laptop bootte nu wel vanaf de originele HD, die ik daarna vervangen heb door een nieuwe SSD. Deze heb ik lokaal wat dikker gemaakt om te zorgen dat hij recht op de interne SATA poort zit aangesloten. Zelfs AHCI ipv ATA werkt in de BIOS, dus nu maar snel alle software herinstalleren!
Dan zal hij toch eerst niet helemaal goed contact hebben gemaakt ofzo. Maar mooi dat het werkt weer.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1