Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
ik heb een laptop met elementary draaien die weg gaat. Ik wil de data van die laptop afhalen om over te zetten op een andere laptop met elementary.

Kan ik hiervoor een backup maken van mijn bestanden op de mijn 'home' partitie? Of moet ik mijn volledige harde schijf backuppen en die over zetten?

Ik heb deze partities:
sda1: /boot
sda2: /
sda3: extended
sda5: /home
sda 4: /media/home

(waarom die laatste er is weet ik niet trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 12:18

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat ligt er maar aan wat je wil bewaren. Als het alleen om jouw persoonlijke bestanden en instellingen gaat dan is home genoeg.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Structuur:

/bin is a place for most commonly used terminal commands, like ls, mount, rm, etc.
/boot contains files needed to start up the system, including the Linux kernel, a RAM disk image and bootloader configuration files.
/dev contains all device files, which are not regular files but instead refer to various hardware devices on the system, including hard drives.
/etc contains system-global configuration files, which affect the system's behavior for all users.
/home home sweet home, this is the place for users' home directories.
/lib contains very important dynamic libraries and kernel modules
/media is intended as a mount point for external devices, such as hard drives or removable media (floppies, CDs, DVDs).
/mnt is also a place for mount points, but dedicated specifically to "temporarily mounted" devices, such as network filesystems.
/opt can be used to store addition software for your system, which is not handled by the package manager.
/proc is a virtual filesystem that provides a mechanism for kernel to send information to processes.
/root is the superuser's home directory, not in /home/ to allow for booting the system even if /home/ is not available.
/sbin contains important administrative commands that should generally only be employed by the superuser.
/srv can contain data directories of services such as HTTP (/srv/www/) or FTP.
/sys is a virtual filesystem that can be accessed to set or obtain information about the kernel's view of the system.
/tmp is a place for temporary files used by applications.
/usr contains the majority of user utilities and applications, and partly replicates the root directory structure, containing for instance, among others, /usr/bin/ and /usr/lib.
/var is dedicated variable data that potentially changes rapidly; a notable directory it contains is /var/log where system log files are kept. 

Denk da t je met /home (jouw persoonlijke files) /etc (configs) een heel eind moet komen

Waarschijnlijk wil je ook een backup van de geinstalleerde pakketen, om die zo over te dragen naar nieuwe configuratie. Instuctie staat hier beschreven

//edit
je kunt eigenlijk (bijna) altijd wel je installatie overdragen naar andere hardware. zo heb ik ruim 6jr gedaan met 1 installatie over 2 systemen :) omdat het kan

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 01-06-2015 08:49 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Prima. Dus als ik mijn /home en mijn / kopieer naar een andere hdd met dezelfde mount points zou dat gewoon kunnen werken.. Het liefst kloon ik dan gewoon mijn volledige installatie, inclusief pakketten en instellingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 12:18

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je / neemt dan heb je alles, dus ook /home. Waarom maak je niet gewoon een backup van alles*? Wat denk je over te kunnen slaan?

hint: /sys en /proc worden automatisch gevuld, die hoef je niet mee te nemen. Sommige backupprogramma's slaan die vanzelf over.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik zat vanuit mijn partitie structuur te denken. Vandaar dat ik ze apart noemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je beide systemen nog tegelijk zult hebben, kan je dmv Clonezilla een kloon maken van de oude installatie naar de nieuwe. Dit kan over 't netwerk, maar je kan ook beide schijven in een PC hangen en dan van stick of cd starten. Als je 't hebt, kan je natuurlijk ook een externe schijf behuizing gebruiken om een van de twee schijven via USB aan te sluiten op een laptop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
zo'n externe behuizing wilde ik sowieso al wel hebben maar dan om een andere reden.
Ik ga alles backuppen op mijn externe hdd en die vervolgens aan de andere laptop hangen.
Komt op hetzelfde neer. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waarom niet een VM van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Hoe bedoel je dat?

Ik heb nu clonezilka aangezet om een image te maken.

Enige probleem zit ik te denken kan nog zijn dat het systeem waar het (tijdelijk) heen gaat op de primaire partitie nog xp heeft draaien.

Die partitie structuur is dus sowieso al anders dus. Nu even denken of ik die xp install er nog op wil hebben voor sommige zaken die ik in linux of in een vm met xp maar niet voor elkaar krijg (mijn ipod beheren en muziek kopen in itunes bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij het herstellen van het image dat je met Clonezilla hebt gemaakt, krijg je de keus om de indeling van het image over te nemen. Eventuele data die op de doelschijf stond, is gewoon pleite.

Voor het beheren van je iPod, heb je al gekeken naar programma's voor Linux om dat te doen? Anders is het beter om een VM te nemen, aangezien je XP denkt te willen gaan gebruiken en die aan het internet hangen is nu niet meer handig aangezien 't al ruim een jaar EOL is. Ik heb in 't verleden redelijk succesvol m'n iPhone 3Gs ermee gedaan, totdat ik 'm vorig jaar verving voor een OnePlus One. Beste keus ever! En is nu ook m'n muziekspeler, al heb ik ook nog een aparte MP3 speler (Creative Zen Vision:M van 60 GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Voor mijn ipod heb ik het gehele gamma aan programma's geprobeerd. Van banshee tot gtkpod. Helaas bleek geen enkel programma mijn ipod aan te kunnen. Uitlezen is geen probleem maar nieuwe muziek erop zetten wel.

En ik heb het toen geprobeerd in oracle virtualbox met xp install. Maar ook dat werkt niet. Ik krijg gewoon geen usb devices verbonden aan mijn vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

arjoderoon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:20:
zo'n externe behuizing wilde ik sowieso al wel hebben maar dan om een andere reden.
Ik ga alles backuppen op mijn externe hdd en die vervolgens aan de andere laptop hangen.
Komt op hetzelfde neer. Toch?
maakt niet zo veel uit voor welke methode je kiest; netwerk transfer, usb, hdd, sata2usb etc.
zolang je jouw orginele data nog hebt, en altijd terug kunt naar de huidige/oude situatie :Y) (8>
hoe is dat relevant? huidige data in VM zetten? nieuw systeem clean installeren, en dan mergen? of hoe bedoel je dat? //edit2; jouw reactie is antwoord op 2 reacties later/in de toekomst?!
arjoderoon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:53:
Die partitie structuur is dus sowieso al anders dus. Nu even denken of ik die xp install er nog op wil hebben voor sommige zaken die ik in linux of in een vm met xp maar niet voor elkaar krijg (mijn ipod beheren en muziek kopen in itunes bijv).
itunes(shit) zou ik gewoon via wine of VM doen. er zijn ook file-managers die compatible zijn met i-ding, maar dat is zonder de store/tunes-zaken.
arjoderoon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:55:
Voor mijn ipod heb ik het gehele gamma aan programma's geprobeerd. Van banshee tot gtkpod. Helaas bleek geen enkel programma mijn ipod aan te kunnen. Uitlezen is geen probleem maar nieuwe muziek erop zetten wel.
dat proeft als een rechten issue, maar misschien totaal niet het geval. biedt je banshee/gtkpod geen logs? bijv. in /var/logs of via dmes?

//edit;
enige wat ik ooit met iDing heb gedaan is via Floola

[ Voor 18% gewijzigd door himlims_ op 02-06-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
iDing... Dat klinkt alsof je vies bent van alles wat met de fruit fabrikant te maken heeft :-)

Niet geheel onbegrijpelijk wat mij betreft als je tweaker bent en vrijheid / flexibiliteit wilt.

Als ik straks mijn spul over gezet heb ga ik nog eens kijken naar dat floola.

[ Voor 17% gewijzigd door DeRooney op 02-06-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
himlims_ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:56:
[...]

hoe is dat relevant? huidige data in VM zetten? nieuw systeem clean installeren, en dan mergen? of hoe bedoel je dat? //edit2; jouw reactie is antwoord op 2 reacties later/in de toekomst?!
Dan kan je op je nieuwe systeem rustig data overkopieren die nog relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

arjoderoon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:04:
iDing... Dat klinkt alsof je vies bent van alles wat met de fruit fabrikant te maken heeft :-)
klopt, ironisch genoeg komt dat niet door tweaker/ict achtergrond maar door mijn verleden als telecom-retailer.

Inmiddels is dat in een vergevorderd stadium en heb ik te kampen met een iFruit-allergie; dat uit zich oa door rode vlekjes en zwellingen op de huid gepaard met hevige migraine wanneer een iDing binnen handbereik is :+

terug on-topic; voor je iDing zou ik kijken naar floola, of als je volledige itunes wenst; een implementatie via Wine. PlayOnLinux is een 123-klik oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arjoderoon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:55:
Dat kan kloppen idd. Ze hebben met nieuwere iOS versies of firmwares van die dingen het protocol aangepast en de ontwikkelaars van o.a. gtkpod zullen daar niet zo veel moeite meer voor doen.
En ik heb het toen geprobeerd in oracle virtualbox met xp install. Maar ook dat werkt niet. Ik krijg gewoon geen usb devices verbonden aan mijn vm.
Dat is apart. Weet je zeker dat je USB filter correct was? Je kan 'm het beste zo generiek mogelijk maken. Ik heb ook wel eens wat gezeik gehad ermee, maar wat klooien, rebooten en nog meer klooien later werkte 't opeens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Op het systeem waar het (tijdelijk) heen gemigreert moet worden draait ook al (dezelfde) elementary. dus ik zit te denken of ik niet eenvoudig weg door van een live distro te werken, mijn bestanden van / en /home naar dezelfde partities kan kopieren en plakken.

Of denk ik hier te simpel over?

ook itunes via wine / playonlinux heb ik geprobeerd. helaas zonder succes.
Dat is apart. Weet je zeker dat je USB filter correct was? Je kan 'm het beste zo generiek mogelijk maken. Ik heb ook wel eens wat gezeik gehad ermee, maar wat klooien, rebooten en nog meer klooien later werkte 't opeens weer.
Ja. Ik heb er diverse dingen over opgezocht , onder andere op ask ubuntu of unix & linux stack exchange. Waaronder het mounten van je usb device en het vervolgens unmounten zodat het device dan in je VM wel zichtbaar zou moeten worden.
Maar helaas hielp mij dat ook niet.

[ Voor 41% gewijzigd door DeRooney op 03-06-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arjoderoon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:46:
Op het systeem waar het (tijdelijk) heen gemigreert moet worden draait ook al (dezelfde) elementary. dus ik zit te denken of ik niet eenvoudig weg door van een live distro te werken, mijn bestanden van / en /home naar dezelfde partities kan kopieren en plakken.

Of denk ik hier te simpel over?
Daar denk je idd te simpel over. Je zit namelijk met rechten en specifieke waardes in configuratiebestanden, zoals de UUID van je schijf in fstab. Het blind 1 op 1 overnemen gaat dan niet werken. Zou je 't via een image doen, dan werkt 't wel omdat het UUID van je partitie in het image zit.
[...]

Ja. Ik heb er diverse dingen over opgezocht , onder andere op ask ubuntu of unix & linux stack exchange. Waaronder het mounten van je usb device en het vervolgens unmounten zodat het device dan in je VM wel zichtbaar zou moeten worden.
Maar helaas hielp mij dat ook niet.
Wat voor iPod heb je? Want een specifiek (niet any/any/any maar iig iets ingevuld) USB filter zorgt er namelijk voor dat als de VM start of al draait, het apparaat automatisch naar de VM gaat. Mijn VM pakt automatisch m'n iPhone 3Gs op, ongeacht of deze gewoon aan staat of in DFU modus zit. Het filter wat ik gebruik, bevat alleen de manufacturer, de rest is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
iPod nano 4th gen of 5th gen. (ik weet het niet zeker welke ik heb).

Ik ga vanavond mijn clonezilla backup eens op die andere laptop restoren.

ik zal nog eens met die filters proberen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Clonezilla is nog niet echt mijn vriend. twee images geprobeerd. Beide niet succesvol. (partitie >partitie en disk >disk).

We gaan maar weer verder proberen.

Nummer 3 is ook niet succesvol. Clonezilla kan niet zelf de partitie structuur over zetten naar de nieuwe hdd. En bij de live usb versie is geen gparted meegeleverd dus moet je apart weer de partitie structuur zoals je die had aan gaan maken voordat je je images over kunt zetten.

Dat kan gebruiksvriendelijker denk ik zo. Gparted insluiten in clonezilla zou al een hoop schelen.

[ Voor 54% gewijzigd door DeRooney op 06-06-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
iemand die mij verder kan helpen? Ik heb nu op de destination laptop met gparted dezelfde partitiestructuur gemaakt als op de 'host' laptop. Vervolgens nogmaals met clonezilla de partitie images weg geschreven. ditmaal met succes (zonder fouten in ieder geval).

Maar nu wil ik opnieuw starten en krijg ik een error:
code:
1
2
error: no such partition
grub rescue >

wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zal een UUID in de grub configuratie staan en die klopt niet met wat het is. Althans, als je al een grub menu krijgt. Je kan hoe dan ook even met SuperGrub de boot proberen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
"website disabled".

ik zal kijken of ik hem via een andere manier kan vinden.

Maar goed. "Even overzetten" is blijkbaar toch iets meer werk. Ik ben al een week bezig in de avonden om die partities over te krijgen en nu zijn ze over en moet ik met grub gaan klieren helaas.

ik heb deze suggestie ook geprobeerd:
http://ubuntuforums.org/s...662&p=7136748#post7136748

code:
1
2
3
4
Try this. Boot from the Ubuntu LiveCD, open a terminal and reinstall grub via

sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt --recheck /dev/sda

maar ook daar geen succes. al krijg ik nu een ander scherm:
gnu grub version 2.02~beta2-11

minimal bash-like line editing is supported. for the first word, tab lists possible command completions. anywhere else tab lists possible device or file completions.

Maar wat nu?

edit:
supergrub zegt dit bij het booten:
warning: no configuration file found
boot: _

en verder niks.

[ Voor 6% gewijzigd door DeRooney op 06-06-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Met supergrub disk kwam ik er niet uit (verschillende versies deden niks). Toen boot repair disk geprobeerd en dat heeft alles hersteld waardoor ik mijn elementary installatie nu op mijn tijdelijke laptop heb staan en kan gebruiken
Pagina: 1