Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elammertsma
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-08-2016
Afgelopen week heb ik mijn eerste home cinema in elkaar gezet met een "instap" Onkyo TX-SR333 receiver en JBL CS1500 speaker setup. Het klinkt wel aardig maar ik ben verre van onder de indruk. De Logitech Z906 die ik op mijn PC heb aangesloten klinkt zelfs flink wat beter, dus er is duidelijk iets mis.

Het voornaamste probleem is dat ik merk dat de midden-lage frequenties erg slecht weergegeven worden. Tussen de 50 en 70Hz zit er bijna een compleet gat. De sub (JBL CSS10) pakt het een beetje op maar doet pas z'n echte werk onder de 40Hz en de speakers (JBL CST55 en CSC55) lijken pas vrolijk te worden boven de 100Hz.

Gezien het mijn eerste systeem is, heb ik er erg weinig verstand van en weet ik dus niet of dit op te lossen is. De receiver kan ik nog retourneren deze week maar de speakers heb ik van Marktplaats. Wat kan ik doen om dit te fiksen? Heb ik een miskoop gedaan en moet ik een van de twee vervangen?

Het lijkt me erg vreemd dat zelfs maar een "instap" Onkyo slechter klinkt dan ieder willekeurig Logitech systeem en het lijkt me ook erg raar dat de vloerstaande speakers, waarmee ik in totaal 10 5 inch drivers heb, geen enkele poging doen tot wat bass weergave. Verder klinken ze wel "crisp" en helder, dus ik denk niet dat ze beschadigd zijn.

Op de receiver heb ik allerlei instellingen al geprobeerd:
  • Speakers op "small" en "large" geprobeerd
  • Crossover op 70Hz, maar gevarieerd tussen 50 en 110. (70Hz lijkt het minst slecht)
  • Double Bass aan of uit (werkt uiteraard alleen als de speakers op large staan) - minim verschil.
  • Speaker afstanden correct ingesteld op daadwerkelijke afstanden.
  • Levels wat mee gespeeld maar die van de satellieten hebben geen invloed op bass. Sub level verhogen vult het gat niet echt en maakt vooral de range onder 50Hz overheersend.
  • Bass level +8dB - maar maakt ook de <50Hz range harder
  • Treble level -4dB - simpelweg om een poging te doen het allemaal wat te balanceren
  • PM Bass off - aan zetten geeft wel een heel merkbare bass boost maar maakt het "boomy" ipv "thumpy" en doet niet genoeg in de ontbrekende range om dat in te leveren.
Iets dat ik niet geprobeerd heb is de stoffen vulling die de vorige eigenaar in de luchtgaten van de vier vloerstaanders heeft gestopt te verwijderen, omdat hij aangaf dat dit absoluut hoorde en het er uitziet alsof dat niet makkelijk te doen is zonder het aan flarden te scheuren.

Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis en advies! Ik zou zo graag lekker willen genieten van deze setup en kan gewoon niet geloven dat zo'n systeem niet direct bij het inpluggen direct een PC 5.1 systeem gelijk overtreft. Ik dacht een upgrade van een Lada naar een Rolls Royce te maken!

[ Voor 9% gewijzigd door elammertsma op 31-05-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meteen die stoffen vulling er uit. Dat zijn geen luchtgaten maar basreflex poorten en die dragen bij aan het over een egale lijn weergeven van het geluid van de speakers. Zul je merken, dan gaan ze ook meteen een stukje lager. En dat ga je met name in het bereik tussen 50- 70Hz merken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elammertsma
Bedankt! Dan ga ik daar gelijk mee aan de slag. Even proberen bij ééntje. Hij heeft het er flink goed ingepropt waardoor ik al begon te twijfelen of het niet zo uit de fabriek kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44
De speakers zijn dan wel vloerstaanders, maar qua bereik doen ze het niet veel beter dan een standaard setje monitor speakers. Bereik is 55 Hz op -6 dB. Nu doet de ruimte ook veel met het geluid, maar het klinkt me niet gek in de oren dat de speakers pas vanaf 100 Hz vrolijk worden (om jouw woorden maar even te gebruiken). Verder is het vooral de ruimte die je laat denken dat de subwoofer veel onder de 40 Hz doet, ook de subwoofer is op -6 dB gespecificeerd bij 27 Hz.

Als je een subwoofer hebt dien je de receiver altijd in te stellen op small speakers (uitzondering daar gelaten, maar dit is geen uitzondering). Ik zou toch echt een crossover van 90-110 Hz verwachten bij een set als deze. Zoals gezegd, de speakers hebben het formaat van een vloerstaander maar niet het bereik wat daar veelal mee gepaard gaat.

De vraag is ook wat je verwacht van een set als deze. De Z906 en Z-5500 van Logitech staan berucht om hun overheersende bass/mid-laag doordat de subwoofer dat voor zijn rekening neemt. De één vindt het hartstikke vet waar de ander het veel te overheersend en onnatuurlijk vindt klinken. Dat het out of the box niet meteen beter klinkt komt juist doordat je met een systeem met receiver veel meer opties hebt qua instellen en tweaken. Hoe erg je moet tweaken hangt van de speakers en ruimte af.

Makkelijkst is om een dB meter te pakken en diverse sweeps te doen zodat je af kan lezen waar het gat in je bereik zit (dB-meter zal daar dan minder aangeven). Het kan zeker aan de speakers/plaatsing liggen waar je - denk ik - te veel van verwacht qua laag van de "zuilen", maar ook de ruimte (akoestiek!) doet veel meer dan je denkt.

Doe anders ook eens een foto van hoe de poorten dicht zijn gestopt. Het kan zijn dat je inderdaad die blokkades er uit "moet" ("moet", aangezien dergelijke pluggen vaak zijn voor de afstemming van de poort en dus smaakafhankelijk) halen. Maar toch voor de zekerheid dat je straks niet de interne demping er uit aan het trekken bent...

Edit:
De handleiding spreekt ook van een crossover van 100 Hz voor deze set, dus dat is wel in lijn met wat ik dacht.

Tevens kan je eens naar de Phase kijken op de subwoofer: twee keuzes (0 of 180) maar je kan het altijd proberen. Aangezien je dus rond de 50-70 Hz bereik mist moet je het namelijk zoeken in de subwoofer mits de receiver in is gesteld zoals gezegd. Laat een subwoofer afstellen nu net behoorlijk lastig zijn, zeker als je met de crossover rond de 100 Hz zit. Dat is het punt waar je de speaker op gehoor kan plaatsen en het idee van lage tonen is dat deze juist niet te lokaliseren zijn op gehoor.

Voor nu denk ik toch echt aan een combinatie van verkeerde instellingen en daarbij te hoge verwachtingen.

Topic verplaatst naar Audio en HiFi

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 31-05-2015 16:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elammertsma
Bedankt voor de tips! Ik zag de bovenstaande reactie te laat om eerst een foto te maken voordat ik aan het verwijderen ging, maar iedere speaker zat vol met een soort isolatiemateriaal van zo'n 60 cm lang en 6 cm dik (zie onderstaande foto na verwijdering). Het zat er deels ook in gelijmd leek het wel, maar alleen rond de poort en niet hoger in de speakers dus nog steeds aannemelijk dat de vorige eigenaar dit deed.

Maar goed nieuws! Het klinkt aanzienlijk beter nu dat spul er uit is. De 50-70Hz range is in ieder geval weer aanwezig.

Helaas heb ik geen dB meter, maar redelijke oren waar ik het maar even mee moet doen. Als ik deze sweep generator gebruik (http://onlinetonegenerato...ency-sweep-generator.html) waarmee ik ook de ontbrekende frequenties vrij accuraat kon bepalen, merk ik bij een langzame sweep vanaf 150 naar 20Hz dat er nog steeds wat dips zitten, bijvoorbeeld rond de 40Hz, maar die zijn inderdaad mogelijk te verklaren door de ruimte en speaker plaatsing.

De plaatsing van de twee front speakers is nog niet optimaal (in onderstaande foto moet de kast verplaatst worden om ruimte te maken zodat de speakers op de grond kunnen met wat ruimte om zich heen), maar ik zou niet verwachten dat een bepaald frequentiebereik daardoor in het geheel ontbreekt. Maar goed, nieuw huis dus er moet nog wel meer gebeuren qua inrichting.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jlqWRyPl.jpg

Het wordt nu wel weer flink met de settings spelen om het beste geluid er uit te halen. Bass en treble staan weer op nul dB en op FeaR's aanraden ook satellieten ingesteld op "small" - maar met de crossover ben ik nog aan het spelen. Bij 100Hz lijkt het toch niet optimaal - ik hoor dan ook daadwerkelijk minder bass uit alle hoeken van de kamer komen dus het valt misschien enigszins te localiseren. Het klinkt in ieder geval "anders".

Ik ben in ieder geval al blij met deze forse verbetering! Mijn dank is groot.

Nu verder pielen om het onderste uit de kan te halen...

[ Voor 20% gewijzigd door elammertsma op 31-05-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44
Dat is inderdaad iets wat in de speaker had moeten blijven. Dat is dempingsmateriaal voor in de kast en zit normaal vast met lijm. Vandaar dat het er ook niet zo makkelijk uit komt... Toen ik deze foto zag kreeg ik al mijn twijfels of je niet het witte bedoelde. Een plug die normaal in speakers gaat is meer van foam als op deze foto. Dat het goed uit heeft gepakt is positief, maar het spul zit er normaal in met een reden en kan ook best negatief uitpakken op andere gebieden in het frequentiebereik. Lees maar eens wat demping in een kast doet.

Opstelling is inderdaad niet optimaal, speakers hebben ruimte nodig. Al heb je de speaker wel zo dicht tegen de muur staan dat je een boost kan krijgen in het laag (hangt ook weer van de afstand en speaker af).

Ik blijf nog steeds bij mijn eerste punt: instellingen/opstelling en verwachtingspatroon ten opzichte van een Z906. Voor het vergelijk: de crossover van de Logitech ligt op 150 - 200 Hz waardoor de subwoofer dus veel actiever is. En doordat de andere speakers zo klein zijn kunnen ze niet eens ver doorlopen. De huidige JBL doen dan wel 55 Hz op -6 dB, maar ze komen er dus wel (al dan dus minder hard dan de rest van het spectrum).
elammertsma schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:27:
Ik dacht dat de "crossover" een harde grens is waarop de sub alles overpakt, of is dat een subtielere overgang?
Het is een grens, maar het is niet dat de speaker op de ingestelde waarde niets meer doet en alles naar de subwoofer gaat. Het loopt netjes in elkaar over met een bepaalde afval. Hoe het technisch werkt kunnen andere beter uitleggen dan ik, achterliggende techniek met x dB/octaaf is nooit mijn sterkste kant geweest.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elammertsma
Nu begrijp ik eigenlijk niet zo goed hoe het kan dit het geluid nu zo veel beter is. Ik dacht dat de "crossover" een harde grens is waarop de sub alles overpakt, of is dat een subtielere overgang? Als ik de crossover op 90 a 100Hz zet, is het toch vreemd dat het verwijderen van de demping uit alle satellieten de 50-70Hz range helpt? Ik ben confuus :?

Ik hoor toch echt een flink verschil en kan haast niet geloven dat het niet in maar juist tussen mijn oren zou zitten.

Ik zal blijven luisteren en bewaar dat spul natuurlijk zodat ik het terug kan zetten. Waar is het eigenlijk voor bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De crossover is geen harde grens waarboven (of onder) geen enkel signaal meer doorkomt.
Crossovers hebben een afval van 6, 12 of 18 (soms 24) db per octaaf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elammertsma
FeaR schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:59:
Dat het goed uit heeft gepakt is positief, maar het spul zit er normaal in met een reden en kan ook best negatief uitpakken op andere gebieden in het frequentiebereik. Lees maar eens wat demping in een kast doet.

[...]

Ik blijf nog steeds bij mijn eerste punt: instellingen/opstelling en verwachtingspatroon ten opzichte van een Z906. Voor het vergelijk: de crossover van de Logitech ligt op 150 - 200 Hz waardoor de subwoofer dus veel actiever is. En doordat de andere speakers zo klein zijn kunnen ze niet eens ver doorlopen. De huidige JBL doen dan wel 55 Hz op -6 dB, maar ze komen er dus wel (al dan dus minder hard dan de rest van het spectrum).

[...]

Het is een grens, maar het is niet dat de speaker op de ingestelde waarde niets meer doet en alles naar de subwoofer gaat. Het loopt netjes in elkaar over met een bepaalde afval. Hoe het technisch werkt kunnen andere beter uitleggen dan ik, achterliggende techniek met x dB/octaaf is nooit mijn sterkste kant geweest.
Erg interessant. Ik hoop inderdaad dat ik niet hiermee andere aspecten van het geluid weer merkbaar verpest. Na wat luisteren naar akoestisch gitaar klinkt dat nu veel voller en bijvoorbeeld Mambo No 5 viel eerder met de demping weg wanneer er in het begin een bass beat van hoog naar laag ging. Nu hoor ik het hele lage spectrum zonder dat het overheersend is.

Het kan inderdaad best zijn dat ik gewoon de Z906 gewend ben, maar dan lijkt het alsof ik toch misschien een miskoop heb gedaan met de JBLs. Het is toch het meest luxe speakerset dat ik ooit in mijn bezit heb gehad en dan ben ik wel teleurgesteld dat het niet een volledige geluidsweergave heeft. De Z906 is ook zeker niet perfect en moest ik aardig aanpassen met een equalizer op de PC om de overheersende lage frequenties er uit te halen, maar dat gaat helaas niet met de receiver die ik heb. Misschien is een oplossing dan de aanschaf van een equalizer bij deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vergis je ook niet in "gewenning". Als je een tijdlang dezelfde speakers hebt raak je gewend aan een bepaalde klankkleur.

Enneh... Die fiberfill doet een aantal dingen:
- virtueel vergroten van de behuizing
- dempen van evt ongewenste staande golven in de behuizing
- het dempen van geluiden in het middentoongebied die uit de poort kunnen komen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 13:22
Zelf heb ik de Z-5500 en inderdaad de subwoofer neemt erg veel laag voor zijn rekening.
Ik vindt het heerlijk als je dance/hardstyle luisterd maar simpelweg TV kijken is het zwaar erritant.
De subwoofer draai ik bij normaal tv kijken bijna helemaal uit.

Het hoog valt mij opzich niet tegen, maar als ik het dan vervolgens vergelijk met een goed setje Eltax van mijn vader gaat er een wereld open.

De z-5500 vindt ik altijd leuk klinken, totdat je wat anders hoort.

Ik denk net zoals hier boven beschreven dat het ook een gewenning is. Als je hem zo goed mogelijk naar je wens hebt afgesteld en vervolgens is een tijdje blijft luisteren wil je vast niet meer terug.
Pagina: 1