Afgelopen week heb ik mijn eerste home cinema in elkaar gezet met een "instap" Onkyo TX-SR333 receiver en JBL CS1500 speaker setup. Het klinkt wel aardig maar ik ben verre van onder de indruk. De Logitech Z906 die ik op mijn PC heb aangesloten klinkt zelfs flink wat beter, dus er is duidelijk iets mis.
Het voornaamste probleem is dat ik merk dat de midden-lage frequenties erg slecht weergegeven worden. Tussen de 50 en 70Hz zit er bijna een compleet gat. De sub (JBL CSS10) pakt het een beetje op maar doet pas z'n echte werk onder de 40Hz en de speakers (JBL CST55 en CSC55) lijken pas vrolijk te worden boven de 100Hz.
Gezien het mijn eerste systeem is, heb ik er erg weinig verstand van en weet ik dus niet of dit op te lossen is. De receiver kan ik nog retourneren deze week maar de speakers heb ik van Marktplaats. Wat kan ik doen om dit te fiksen? Heb ik een miskoop gedaan en moet ik een van de twee vervangen?
Het lijkt me erg vreemd dat zelfs maar een "instap" Onkyo slechter klinkt dan ieder willekeurig Logitech systeem en het lijkt me ook erg raar dat de vloerstaande speakers, waarmee ik in totaal 10 5 inch drivers heb, geen enkele poging doen tot wat bass weergave. Verder klinken ze wel "crisp" en helder, dus ik denk niet dat ze beschadigd zijn.
Op de receiver heb ik allerlei instellingen al geprobeerd:
Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis en advies! Ik zou zo graag lekker willen genieten van deze setup en kan gewoon niet geloven dat zo'n systeem niet direct bij het inpluggen direct een PC 5.1 systeem gelijk overtreft. Ik dacht een upgrade van een Lada naar een Rolls Royce te maken!
Het voornaamste probleem is dat ik merk dat de midden-lage frequenties erg slecht weergegeven worden. Tussen de 50 en 70Hz zit er bijna een compleet gat. De sub (JBL CSS10) pakt het een beetje op maar doet pas z'n echte werk onder de 40Hz en de speakers (JBL CST55 en CSC55) lijken pas vrolijk te worden boven de 100Hz.
Gezien het mijn eerste systeem is, heb ik er erg weinig verstand van en weet ik dus niet of dit op te lossen is. De receiver kan ik nog retourneren deze week maar de speakers heb ik van Marktplaats. Wat kan ik doen om dit te fiksen? Heb ik een miskoop gedaan en moet ik een van de twee vervangen?
Het lijkt me erg vreemd dat zelfs maar een "instap" Onkyo slechter klinkt dan ieder willekeurig Logitech systeem en het lijkt me ook erg raar dat de vloerstaande speakers, waarmee ik in totaal 10 5 inch drivers heb, geen enkele poging doen tot wat bass weergave. Verder klinken ze wel "crisp" en helder, dus ik denk niet dat ze beschadigd zijn.
Op de receiver heb ik allerlei instellingen al geprobeerd:
- Speakers op "small" en "large" geprobeerd
- Crossover op 70Hz, maar gevarieerd tussen 50 en 110. (70Hz lijkt het minst slecht)
- Double Bass aan of uit (werkt uiteraard alleen als de speakers op large staan) - minim verschil.
- Speaker afstanden correct ingesteld op daadwerkelijke afstanden.
- Levels wat mee gespeeld maar die van de satellieten hebben geen invloed op bass. Sub level verhogen vult het gat niet echt en maakt vooral de range onder 50Hz overheersend.
- Bass level +8dB - maar maakt ook de <50Hz range harder
- Treble level -4dB - simpelweg om een poging te doen het allemaal wat te balanceren
- PM Bass off - aan zetten geeft wel een heel merkbare bass boost maar maakt het "boomy" ipv "thumpy" en doet niet genoeg in de ontbrekende range om dat in te leveren.
Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis en advies! Ik zou zo graag lekker willen genieten van deze setup en kan gewoon niet geloven dat zo'n systeem niet direct bij het inpluggen direct een PC 5.1 systeem gelijk overtreft. Ik dacht een upgrade van een Lada naar een Rolls Royce te maken!
[ Voor 9% gewijzigd door elammertsma op 31-05-2015 16:44 ]