Is deze computer het upgraden nog waard?

Pagina: 1
Acties:

• Consecro
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-02-2021
Ik loop al een tijd met het idee om binnenkort, na de examenperiode, misschien eens een upgrade van mijn PC te doen, maar ik vroeg me af of mijn pc de upgradekost nog waardig is.

Momenteel heb ik een:

Intel i7-860 @ 2.80 Ghz
6GB DDR3 RAM
Intel H58 moederbord
Oorspronkelijk was dit deze computer:
pricewatch: Acer Aspire M7811 (PT.SDHE2.030)
Ik heb intussen wel de GPU vervangen door een ASUS GTX560 Ti van 1GB, en de voeding door een 750 Watt voeding van het merk Antec, qua type staat er enkel "High Current Gamer".
Echter denk ik dat intussen mijn GPU zijn beste tijd gehad heeft en het misschien beter is om eens over te stappen naar een model met wat meer geheugen. De GTX970 ziet er wel interessant uit, wel wat aan de dure kant vind ik. Ik lees hier en daar wel dat AMD met een nieuwe reeks komt aanzetten en het misschien interessant is te wachten tot een pricedrop? De aankop is nu niet echt dringend.

Ik zoek een?
Ik veronderstel dat mijn grafische kaart momenteel de grootste boosdoener is.

Wat is je budget?
Ik heb momenteel nog budget voor ogen al denk ik dat dit richting de 300-400 zal zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd al Nvidia gebruikt, maar geen specifieke voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Je zit een beetje in een lastig pakket. Je cpu kan in sommige vlakken nog mee. Maar voor sommige games ook weer net niet. Maar in aug/sep komt intel met skylake. Er zal qwa prijs niet veel veranderen. Zullen ongeveer de prijs hebben van de huidige intel cpu's. En zal ddr3 en ddr4 ondersteunen. Dus je kan nog redelijk goedkoop upgraden. Voor gpu is de 970 de betaalbare high end card van nvidia. Amd heeft de r9 390. Ik vind de 960 erg duur voor wat je krijgt. (kleine bus en vram). Dit zie je ook in benchmarks van high texture games terug. Zou nu lekker een 970 kopen als je bij nvidia wil blijven.

Of er een pricedrop komt door de 300 serie van amd is altijd lastig. Maar misschien doet de 980ti nog iets voor de nvidia prijs(komt 2 juni).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op zich is een 860 niet heel traag, het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar zie het een beetje als een mid-end cpu.

Een GTX560ti 1GB is inderdaad wat traag, vooral door de 1GB VRAM. Iets als een R9 290 of een GTX970 is opzich een leuke upgrade, al kan het zijn dat je cpu dan in sommige games een bottleneck is. Ik ben zelf meer van de R9 290, gezien hij een stuk goedkoper is dan een GTX970, en niet veel trager.

Een R9 280 is wat meer in balans met je cpu, en dan houdt je leuk wat geld over, wat je misschien opzij kan leggen voor een uprade naar SkyLake of K12.

Je voeding is een prima ding, dat mag geen probleem zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Consecro
Sorry voor de late reactie, heb het nogal druk gehad de laatste tijd.
Zou een GTX970 zonde zijn van het geld dan? Wordt het misschien tijd om naar een nieuw systeem te kijken? Eventueel kan ik nu een 970 of dergelijke aanschaffen, en dan naar een nieuw systeem verplaatsen wanneer mijn budget wat hoger ligt? Misschien ook nog best even wachten op nieuwe AMD reeks?

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 21:07
Consecro schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 00:47:
Sorry voor de late reactie, heb het nogal druk gehad de laatste tijd.
Zou een GTX970 zonde zijn van het geld dan? Wordt het misschien tijd om naar een nieuw systeem te kijken? Eventueel kan ik nu een 970 of dergelijke aanschaffen, en dan naar een nieuw systeem verplaatsen wanneer mijn budget wat hoger ligt? Misschien ook nog best even wachten op nieuwe AMD reeks?
Nee, je kunt wachten op Skylake en je i7 860 set verkopen. Je kunt nu gerust een GTX 970 kopen.

Ik weet dit omdat ik in 2013 naar Hasswell ben gegaan vanaf een i7 920 icm een GTX 670

• Consecro
Nog een laatste vraagje, ik zie op Azerty dat deze kaart nu ook leverbaar is: https://azerty.nl/0-5829-833840/asus-r9390-dc2-8gd5.html is dat een betere optie dan de 970? Het lijkt immers dat bijvoorbeeld deze 970 https://azerty.nl/0-6150-...0-superclocked-acx-2.html een stuk sneller is dan die 390. En ik betwijfel op de 4GB aan RAM veel uitmaakt aan 1080p.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Consecro schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:09:
Nog een laatste vraagje, ik zie op Azerty dat deze kaart nu ook leverbaar is: https://azerty.nl/0-5829-833840/asus-r9390-dc2-8gd5.html is dat een betere optie dan de 970? Het lijkt immers dat bijvoorbeeld deze 970 https://azerty.nl/0-6150-...0-superclocked-acx-2.html een stuk sneller is dan die 390. En ik betwijfel op de 4GB aan RAM veel uitmaakt aan 1080p.
Bij de buren is een test waar je onder andere scores van de 970 en de 390X ziet. Ik zou persoonlijk op 1080p voor de 970 GTX gaan. Je krijgt meer performance per watt en een koeler (bijv asus/msi/evga) die idle passief is.

Een leuk alternatief is een R9 290(X). Deze dalen nu in prijs aangezien de nieuwe R9 3XX kaarten op de markt komen; de voorgang wordt automatisch wat cheaper. Een geweldig top model als de R9 290X Lightning van MSI daalt nu drastisch in prijs, terwijl het een ontzettend dikke kaart is met goede koeler en zeer, zeer goede overclock mogelijkheden: pricewatch: MSI R9 290X Lightning

Maar het blijft lastig. Je zou nog even een paar dagen kunnen afwachten totdat alle benchmarks en prijzen van de nieuwe R9 3XX series volledig bekend zijn :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Consecro
Toch nog een paar vraagjes, zodat ik zeker ben van wat ik aankoop.
Ik ga denk ik niet overclocken, is die 290 dan nog even interessant? Indien niet zou ik dan toch voor de 970 gaan, echter welk model kies ik dan best? Ik had hier en daar opgevangen dat GigaByte kaarten wel top zijn, maar ik zie er twee op azerty met toch €20 prijsverschil. Welke neem ik dan best, of ga ik toch beter voor een andere fabrikant?
https://azerty.nl/0-6150-...v-n970-g1-gaming-4gd.html
https://azerty.nl/0-6150-...yte-gv-n970wf3oc-4gd.html

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 17:11
https://azerty.nl/0-6150-732238/msi-gtx-970-gaming-4g.html

Ik zou voor deze gaan. Deze is met name stiller dan de GigaByte kaarten. gigabyte's koelers zijn helaas niet echt fantastisch. De MSI's hebben goede en stille koelers (Vallen ook stil in IDLE). Daarnaast zijn deze kaarten erg gewild op de tweede hands markt dus dat verkoopt makkelijker in de toekomst.

Zoals eerder aangegeven is je systeem het nog waard om dit te upgraden. Zelf zou ik verder ook adviseren tot de Z170 chipsets en bijbehorende cpu's.

AMD 390's zijn leuk, maar zelf heb ik voorkeur bij NV liggen. Verbruik scheelt nog steeds en dat heeft mbt NV weer voordeel in geluidsproductie omdat er simpelweg minder warmte afgevoerd hoeft te worden.

• Consecro
Heb dan toch de knoop doorgehakt en het MSI model besteld.
Pagina: 1