Hoe een cv-ketel vullen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:32
Ben pas verhuisd, en heb een paar radiatoren moeten afnemen voor een stucwerk. Ik probeer het nu weer te vullen met water, maar ik snap het geloof ik niet :?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uoHLvY4YwQLCZQQ2ecy2pJBm/full.jpg

Van links naar rechts komen onderaan de ketel het volgende binnen:
1) Aanvoer cv-ketel (de buizen heb ik met blauwe streepjes aangegegen)
2) Warm water (voor uit de kraan)
3) Gasleiding
4) Koud water
5) Retour cv-ketel, hier zou ik volgens de handleiding ook moeten vullen. Ik heb de buizen nu van het isolatiemateriaal ontdaan, en ze zijn met rode streepjes aangegeven
6) Condensafvoer

Ik heb daar in de buurt ook een kraantje en stukje tuinslang. Maar ik heb geen idee waar ik het op moet aansluiten. Het enige punt wat ik vind is het blauwe omcirkelde aansluiting aan de linkerkant van de foto.
Maar volgens mij is dat het niet om verschillende redenen:
a) Het is aangesloten op de aanvoer van de cv-ketel, niet op de retour
b) Krijg er ook geen water in, die vierkante draaiknop daarnaast houdt het tegen. Daar is verder met een steeksleuteltje ook geen beweging in te krijgen, als ik er van boven in kijk lijkt het ook dat die verlijmd is.
c) Er is in dat leidingstelsel geen mamometer, wel bij het retoursysteem

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/veVg9ogH3YeFBkRIiRQ2oKkY/full.jpg

Hier is de linkerkant van het geheel, weer dezelfde blauwe streepjes voor de aanvoer van de CV, en de rode streepjes van de retour cv, waar ook het bijvullen zou moeten gebeuren.

Bij de rode buizen zie ik ook die mamometer, dus ik verwacht eigenlijk dat daar het vulpunt zou moeten zitten, maar ik kan echt nergens iets vinden :?

Iemand een idee? Klopt mijn theorie dat het omcirkelde punt echt niet het aanvulpunt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Aanvoer en afvoer staat uiteindelijk in verbinding dus meet je de druk in het hele systeem.

Omcirkelde punt is inderdaad je tappunt. Er zit ook een overdrukbeveiliging naast naar je afvoer.
Je zal toch een kraantje open moeten draaien om water toe te laten..

[ Voor 47% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2015 11:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:08
Op de bovenkant van die vierkante draaiknop zie je een soort streep staan, als deze dwars staat is de kraan dicht en als hij in de lengte van de kraan staat is hij open. Let op als je het dopje verwijderd dat het rubbertje niet in de opening blijft zitten, want anders houd dat het water tegen om de installatie in te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
Dat blauw omcircelde is toch echt je vulpunt...
Dopje eraf draaien, gevulde slang aansluiten, vulpunt kraan openen (rode circel).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HcAHzZO.png
De kraan moet je openen met een speciale sleutel. Meestal zit die verwerkt in het dopje.
Let op. Dat is aan de binnenkant bij de blauwe pijl. Niet de rode.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Ah, hartelijk dank. Ik werd op het verkeerde spoor gezet omdat dit 'kraantje' heel anders is dan in mijn vorige huis, en het ontiegelijk vast zit. En toen ook nog in de handleiding stond dat het vulpunt eigenlijk bij een ander buizenstelsel hoort was ik helemaal confuus :?

Maar het is gelukt nu :P Nogmaals hartelijk dank, nu heb ik tenminste ook weer warm water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Hhhm, ik heb in de woonkamer drie radiators afgedraaid, en nu bij het bijvullen heb ik de radiators er niet terug opgezet, maar op de leidingen een plug gedraaid. Dit ging ook prima, het lekte verder ook niet en heb bijgevuld tot 1.2 bar.

Maar nu zag ik in de kruipruimte, bij alle drie de plekken waar de leidingen de vloer inging dat het aan het druppen was, dus heb uiteindelijk maar het hele systeem weer moeten leegmaken.

Zou ik die pluggen niet hard genoeg aangedraaid hebben? Kan me niet voorstelen dat op alle drie de plekken er nu iets in de leiding in de kruipruimte is gaan lekken, toch? En verder zit er toch ook niet een verschil tussen de buizen afdoppen of er een radiator opzetten waar de knop op dicht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij het afdoppen wel iets van tape gebruikt (teflon/hennep oid)? metaal op metaal sluit van zichzelf niet 100% af dus dat gaat idd lekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
The Eagle schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:34:
Bij het afdoppen wel iets van tape gebruikt (teflon/hennep oid)? metaal op metaal sluit van zichzelf niet 100% af dus dat gaat idd lekken.
Tenzij er knelfittingen gebruikt zijn... Maar die kunnen idd na demontage gaan lekken.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 19:25
Ik zou proberen om de knelfittingen even na te draaien. Als dat niet voldoende is misschien een nieuwe knelring monteren. Na een aantal keren los / vast willen deze weleens kapot gaan.
Pagina: 1