ISCSi back-up vraag

Pagina: 1
Acties:

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
Beste Tweakers,

Korte schets situatie:
3 node vmware cluster met ongeveer 90 VM's en 13 TB data.
Storage wordt aangeleverd door HP Lefthand SAN via apart ISCSi netwerk aan vCenter.

Nu om deze volumes te back-uppen naar NAS.
De back-up server heeft 2 NIC teams: 1 voor OS (zelfde netwerk als NAS) en 1 voor ISCSi.

Nu worden deze volumes als read-only gemapt via ISCSI aan deze back-up server. Hiervoor wordt ISCSi nic gebruikt. Eens volumes gemapt, wordt andere NIC (voor OS) gebruikt om data naar NAS te sturen. Ip NAS zit in zelfde netwerk als NIC OS back-up server.

Ik vroeg mij af of deze opzet wel best-practice is? Is het niet "beter" om NAS in zelfde subnet te plaatsen als ICSI netwerk? En hoe weet de back-up server dat hij rechtstreeks de volumes die op Lefthand staan kan back-uppen ipv deze op vCenter? Alvast bedankt voor de antwoorden, een startende sysadmin.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Wat ik mis? Welke backup software gebruik je?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klinkt als Veeam met Direct SAN access. En als dit Veeam is: Veeam detecteert automatisch dat hij direct (al dan niet read-only) toegang tot het SAN heeft.

En wat denk je te bereiken door je NAS in je iSCSI netwerk te plaatsen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:08:
Klinkt als Veeam met Direct SAN access. En als dit Veeam is: Veeam detecteert automatisch dat hij direct (al dan niet read-only) toegang tot het SAN heeft.

En wat denk je te bereiken door je NAS in je iSCSI netwerk te plaatsen?
Inderdaad Veeam, sorry vergeten te vermelden. Hierdoor wordt productie netwerk niet belast en loopt alles via dedicated ISCSi netwerk?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je zou dat verkeer kunnen scheiden. Zitten je back-up server en NAS op dezelfde switch? In dat gevoel zou ik het gewoon zo laten.

Of krijg je klachten?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc