[PW-Suggesties] Moederborden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hai :w

De nieuwe moederborden van Intel zullen relatief binnenkort tevoorschijn komen en ben weer van plan om er zoveel mogelijk (praktisch alle X99/Z97/H97 vorige keer :9) goed ingevulde moederborden in te sturen. Nu had ik echter wat suggesties om het nog te verbeteren. Het leek me ideaal zo net voor een hele nieuwe serie borden.

Fan Headers
Dit vind ik persoonlijk een must om toegevoegd te worden. Je moet immers weten of je er al dan niet genoeg zal hebben, maar dan zou ik het graag minstens als volgt zien:

CPU -> [aantal] 3-pin en [aantal] 4-pin
Chassis/Case -> [aantal] 3-pin en [aantal] 4-pin

Waarbij CPU ook een belangrijke rol speelt, als je bv. de populaire pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition neemt, dan wil je 2 CPU fan headers hebben zodat die onhoorbaar stil worden wanneer de CPU niets doet en gewoon stil blijven wanneer die CPU wat moet doen..
(Als je 1 in een chassis-connector moet steken, dan zal die altijd op 800 RPM lopen doordat het 3-pins connectoren zijn, bij de CPU connectoren kan je ze laten regelen adhv de voltage van de CPU)

Audio kanalen vs I/O-Backpanel audio jacks
Op dit moment kan je enkel zien hoeveel Audio kanalen er zijn, maar je kan niet zien/filteren op hoeveel audio jacks er op de back-panel staan. Dit is vaak immers verschillend.

De chip kan vaak 7.1 produceren, maar er zijn vaak maar 3 audio jacks beschikbaar op de I/O-Backpanel.
Een simpele toevoeging kan een extra lijntje onder "Audio Kanalen" zijn met "Audio Poorten" of iets dergelijks.

Geen onderscheid tussen interne Headers en I/O backplate
Als er een moederbord in de pricewatch staat met een seriële verbinding, dan weet je eigenlijk niet of dit een connector is op de I/O Backplate of een interne COM Header.
Zelfde eigenlijk met USB poorten, er zijn altijd een deel poorten beschikbaar als interne header.

USB Type-C is een form-factor
Wellicht beter om een "3.1 type-A" en een "3.1 type-C" optie te maken ipv "3.1" en "Type-C"

Tweede LAN Controller
Nu kan je wel aanduiden dat er x-aantal Ethernet verbindingen zijn, maar je kan slechts 1 LAN Controller kiezen. Dit is echter telkens een verschillende.

Layout 'Moederbord toevoegen' vind ik vreemd :>
Ik zie dit af en toe eens veranderen van volgorde, maar dit maal vind ik het niet zo logisch eigenlijk ^^
Zou het persoonlijk liever zo zien, dit is vaak ook ongeveer de volgorde op de fabrikanten websites:
• Technische Specificaties
• Socket en CPU
• Geheugen
• Interfaces
• Audio
• Externe verbindingen
• Overig

Thanks om te lezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 03-06-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Thx goede feedback. Degene die de categorie moederborden bijhoudt is net deze week vrij.
Ik denk dat het handig is als hij er weer bij is als we met deze wijzigingen aan de slag gaan, ik zal hem maandag op dit topic attenderen.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Euphanasia schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:58:
Thx goede feedback. Degene die de categorie moederborden bijhoudt is net deze week vrij.
Ik denk dat het handig is als hij er weer bij is als we met deze wijzigingen aan de slag gaan, ik zal hem maandag op dit topic attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Euphanasia schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:58:
Any news? Of nog te vroeg? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

SmokingCrop schreef op maandag 15 juni 2015 @ 08:12:
[...]

Any news? Of nog te vroeg? :9
Ik zet 'm op m'n ToDo list, kijk er later naar :) Als er wat te melden is, schop ik dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Is het misschien ook een idee om de power phase designs te specificeren bij de moederborden? Dit is een belangrijk punt voor menig Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Glaanie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:11:
[...]

Ik zet 'm op m'n ToDo list, kijk er later naar :) Als er wat te melden is, schop ik dit topic :)
Even een heads up dat de nieuwe borden binnenkort op de websites zullen staan, mss zelf voor 5 augustus waarbij skylake released wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

SmokingCrop schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:03:
Fan Headers
Dit vind ik persoonlijk een must om toegevoegd te worden. Je moet immers weten of je er al dan niet genoeg zal hebben, maar dan zou ik het graag minstens als volgt zien:

CPU -> [aantal] 3-pin en [aantal] 4-pin
Chassis/Case -> [aantal] 3-pin en [aantal] 4-pin
Komt erbij, is inderdaad een waardevolle suggestie. Helaas kan ik dit niet koppelen met Icecat, ze vermelden niet het aantal pins en in enkele gevallen alleen dat er een of meerdere headers op zitten dmv een vinkje.

Zal in het format zijn zoals jijzelf voorstelt.
Audio kanalen vs I/O-Backpanel audio jacks
Op dit moment kan je enkel zien hoeveel Audio kanalen er zijn, maar je kan niet zien/filteren op hoeveel audio jacks er op de back-panel staan. Dit is vaak immers verschillend.

De chip kan vaak 7.1 produceren, maar er zijn vaak maar 3 audio jacks beschikbaar op de I/O-Backpanel.
Een simpele toevoeging kan een extra lijntje onder "Audio Kanalen" zijn met "Audio Poorten" of iets dergelijks.
Ook deze komt erbij en wordt wel netjes gekoppeld met Icecat, dus zal redelijk snel zijn ingevuld. Waarschijnlijk ga ik de huidige spec verbouwen, zodat de vinkjes getalveldjes worden. Moet wel even kijken of dat werkt, want er was pasgeleden een bug gefixt voor het omzetten van deze velden. Kan zijn dat ik het naar de volgende iteratie moet tillen.

Als er een moederbord in de pricewatch staat met een seriële verbinding, dan weet je eigenlijk niet of dit een connector is op de I/O Backplate of een interne COM Header.
Zelfde eigenlijk met USB poorten, er zijn altijd een deel poorten beschikbaar als interne header.
Mij ook een doorn in het oog, wil ik ook al heel lang aanpassen. Moet even kijken hoe ik dit aanpak, gezien de hoeveelheid 'verkeerde' data die er nu staat.
USB Type-C is een form-factor
Wellicht beter om een "3.1 type-A" en een "3.1 type-C" optie te maken ipv "3.1" en "Type-C"
Toevallig niet al te lang geleden nog aangepakt, toen ik erachter kwam dat Type-C niet altijd USB 3.1 is. Type-C is iig nu opgesplitst in de USB 2.0, 3.0 en 3.1 varianten. Daar waar geen type-aanduiding staan, gaan we uit van Type-A.
Tweede LAN Controller
Nu kan je wel aanduiden dat er x-aantal Ethernet verbindingen zijn, maar je kan slechts 1 LAN Controller kiezen. Dit is echter telkens een verschillende.
Komt erbij met Icecat koppeling.
Layout 'Moederbord toevoegen' vind ik vreemd :>
Ik zie dit af en toe eens veranderen van volgorde, maar dit maal vind ik het niet zo logisch eigenlijk ^^
Zou het persoonlijk liever zo zien, dit is vaak ook ongeveer de volgorde op de fabrikanten websites:
• Technische Specificaties
• Socket en CPU
• Geheugen
• Interfaces
• Audio
• Externe verbindingen
• Overig
Dit is een lastige, aangezien deze volgorde ook op andere plekken wordt gebruikt, meest in het oog springende zijn de Populaire Specificaties @ pricewatch: Asus Z97-DELUXE, die domweg de eerste 6 specificaties op volgorde toont (hoewel dat in dit geval niet veel zal uitmaken, aangezien specnr 5 en 6 dan bovenaan die lijst worden gezet). Ik ga hier verder op in om te kijken of er bezwaren zijn om de volgorde aan te passen.

Nieuwe specificaties zal ik morgen of maandag toevoegen, gaat mij vandaag niet meer lukken helaas. Maar ik wilde je wel alvast weten wat je kan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Mooi :)
Misschien ook al 1151 socket & chipsets toevoegen ^^

[ Voor 82% gewijzigd door SmokingCrop op 30-07-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

SmokingCrop schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:16:
Mooi :)
Misschien ook al 1151 socket & chipsets toevoegen ^^
2de netwerkcontroller en fan headers (CPU en Case) zijn toegevoegd en per direct in te vullen.

Van Audiokanalen heb ik een meerdere aantallen specificatie gemaakt, dus daar kunnen nu getallen worden ingevuld. Alle vinkjes die er stonden, staan nu automatisch als 1 ingevuld, dus (bijna) alle moederborden hebben volgens de specificatie nu 1 audio-uitgang, terwijl het er vaak meerdere zijn. Dit is iets wat niet te voorkomen was, de database wist tenslotte alleen maar dat er een vinkje stond, niet de hoeveelheden erachter. Helaas kan dat niet via Icecat ingevuld worden, dat is omdat er al een waarde staat, dus wordt deze automatisch geskipt door de Icecat importer. Dit is iets wat handmatig zal moeten gebeuren, ik ga in ieder geval tijd inplannen om vandaag of maandag de populairste ~100 moederborden na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:44:
[...]

2de netwerkcontroller en fan headers (CPU en Case) zijn toegevoegd en per direct in te vullen.

Van Audiokanalen heb ik een meerdere aantallen specificatie gemaakt, dus daar kunnen nu getallen worden ingevuld. Alle vinkjes die er stonden, staan nu automatisch als 1 ingevuld, dus (bijna) alle moederborden hebben volgens de specificatie nu 1 audio-uitgang, terwijl het er vaak meerdere zijn. Dit is iets wat niet te voorkomen was, de database wist tenslotte alleen maar dat er een vinkje stond, niet de hoeveelheden erachter. Helaas kan dat niet via Icecat ingevuld worden, dat is omdat er al een waarde staat, dus wordt deze automatisch geskipt door de Icecat importer. Dit is iets wat handmatig zal moeten gebeuren, ik ga in ieder geval tijd inplannen om vandaag of maandag de populairste ~100 moederborden na te lopen.
Wat ook wel handig zou zijn om direct op Tweakers te zien, is het aantal SATA kabels die erbij geleverd wordt.

PS: net de eerste 1151 borden aan het toevoegen (van Biostar), er zullen wat nieuwe items toegevoegd moeten worden (in opmerking gestoken)

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 04-08-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

SmokingCrop schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:29:
[...]

Wat ook wel handig zou zijn om direct op Tweakers te zien, is het aantal SATA kabels die erbij geleverd wordt.
Vind ik niet zo boeiend, eerlijk gezegd. Dingen kosten niets, dus die paar euro extra bijbestellen voor die paar mensen die toch meerdere harde schijven (of ssd's) willen draaien is geen probleem.
PS: net de eerste 1151 borden aan het toevoegen (van Biostar), er zullen wat nieuwe items toegevoegd moeten worden (in opmerking gestoken)
nais, pak ik morgen mee :)

Die ~100 moederborden die ik zou nalopen gisteren ivm de aanpassing van de audio-aansluitingen-spec, is helaas niet gelukt omdat ik gisteren plotseling eerder weg moest. Vandaag was ik het glad vergeten, dus pak ik ook morgen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Glaanie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:54:
[...]

Vind ik niet zo boeiend, eerlijk gezegd. Dingen kosten niets, dus die paar euro extra bijbestellen voor die paar mensen die toch meerdere harde schijven (of ssd's) willen draaien is geen probleem.

[...]

nais, pak ik morgen mee :)

Die ~100 moederborden die ik zou nalopen gisteren ivm de aanpassing van de audio-aansluitingen-spec, is helaas niet gelukt omdat ik gisteren plotseling eerder weg moest. Vandaag was ik het glad vergeten, dus pak ik ook morgen op.
True :p

Kheb gisteren al een 44 borden aangepast overigens.
Zal er nog aanpassen terwijl ik wat tv afleveringen inhaal & windows 10 installeer :*) .
(ook ondertussen wat andere fouten gefixed)

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 04-08-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Zo, enkel Asus en EVGA nog..
Toen ik de drie EVGA borden wou toevoegen, kreeg ik errors (connection lost en dergelijke). Zal het wellicht later nog eens opnieuw proberen. edit: toegevoegd
De Asus borden zijn op dit moment nog niet op de site te vinden (de volledige specs pagina anyways). edit: toegevoegd

Bij MSI zijn er twee borden waar de afbeeldingen verschillend zijn (dubbel & andere volgorde):
pricewatch: MSI Z170A GAMING M9 ACK
pricewatch: MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION
Is wel zo mooi om het allemaal op dezelfde manier te hebben, consistentie ftw.. :9

Bij Gigabyte is er een bord waar er helemaal geen afbeeldingen doorgekomen zijn (afbeeldingen laden ook nogal traag bij gigabyte..):
pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD3

edit: ziet er goed uit zo :)

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 08-08-2015 21:05 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik zie net dat jullie de USB 3.1 gen 1 vs gen 2 toegevoegd hebben bij de specificaties, maar je moet wel weten dat USB 3.0 = USB 3.1 Gen 1 ;)
Het is identiek hetzelfde, men mag gewoon die verwarrende naamgeving nu ook officieel gebruiken.

zie ook: http://nl.hardware.info/n...sb-31-over-gen-1-en-gen-2

[ Voor 18% gewijzigd door SmokingCrop op 30-09-2015 14:44 ]

• Glaanie

Glaanie

SmokingCrop schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:42:
Ik zie net dat jullie de USB 3.1 gen 1 vs gen 2 toegevoegd hebben bij de specificaties, maar je moet wel weten dat USB 3.0 = USB 3.1 Gen 1 ;)
Het is identiek hetzelfde, men mag gewoon die verwarrende naamgeving nu ook officieel gebruiken.

zie ook: http://nl.hardware.info/n...sb-31-over-gen-1-en-gen-2
Nope, USB 3.1 heeft 2 snelheden, Gen1 @ 5Gb/s en Gen2 @ 10Gb/s. USB 3.0 kent alleen de 5Gb/s snelheid, zonder generatie-aanduiding. Er is technisch een verschil tussen USB 3.1 en USB 3.0, wat exact durf ik niet te zeggen. Ik weet dit vrijwel zeker, nadat ik gesproken heb met Jelle en Willem (redacteuren hardware), die weer gesproken hebben met een hoge pief bij USB IF. En daaruit is gekomen wat ik net vertelde. Er zijn artikelen op internet die weer wat anders zeggen, maar aangezien die meneer van USB IF het zo heeft gezegd, heb ik dat overgenomen.

Bij MSI zie je het bijvoorbeeld ook: http://www.msi.com/produc...H.html#hero-specification (even op Detail klikken en ctrl+f op "USB 3.1).

• SmokingCrop
  • Niet online
Glaanie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:54:
[...]

Nope, USB 3.1 heeft 2 snelheden, Gen1 @ 5Gb/s en Gen2 @ 10Gb/s. USB 3.0 kent alleen de 5Gb/s snelheid, zonder generatie-aanduiding. Er is technisch een verschil tussen USB 3.1 en USB 3.0, wat exact durf ik niet te zeggen. Ik weet dit vrijwel zeker, nadat ik gesproken heb met Jelle en Willem (redacteuren hardware), die weer gesproken hebben met een hoge pief bij USB IF. En daaruit is gekomen wat ik net vertelde. Er zijn artikelen op internet die weer wat anders zeggen, maar aangezien die meneer van USB IF het zo heeft gezegd, heb ik dat overgenomen.

Bij MSI zie je het bijvoorbeeld ook: http://www.msi.com/produc...H.html#hero-specification (even op Detail klikken en ctrl+f op "USB 3.1).
met andere woorden, geen enkel verschil voor de consument, enkel verwarring.
USB Consortium heeft er altijd al een handje van weg.. :/

• Glaanie

Glaanie

SmokingCrop schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:56:
[...]

met andere woorden, geen enkel verschil voor de consument, enkel verwarring.
USB Consortium heeft er altijd al een handje van weg.. :/
Precies ook onze conclusie :Y :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 20:52

cedal

Jaja.

Hoi beste tweakers!
Ik vind eigenlijk ook wel dat het handig is te kunnen filteren op interne usb-poorten/aansluitingen/headers. Ik ben een nieuwe build aan het samenstellen en merk dat ik erg vaak op de plaatjes aan het zoeken ben naar de aansluitingen.

Is dit nog een lopend feature-request of gaat het niet gebeuren? Beide opties hebben natuurlijk zijn voors en tegens.
Pagina: 1