Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Korte topic titel omdat het niet paste. Maar afhankelijk van een ander pensioen topic ben ik mijn eigen pensioen contract nog eens na aan het lezen.

Daarin staat een beschikbare premiestaffel die iedere 5 jaar omhoog gaat.
Ik betaal een vast percentage voor mijn hele leven en mijn werkgever betaalt de rest.

Bijv:

25-30:
staffel: 5%
Ik: 2,5%
Werkgever: 2,5% (5% - 2,5%)

30-35:
staffel: 7%
Ik: 2,5%
Werkgever: 4,5% (4% - 2,5%)

etc.

Nu ben ik gaan narekenen en blijkt dat pas in het jaar nadat je 30 bent geworden de staffel naar de volgende categorie gaat.
Ik ben zelf in het eerste kwartaal jarig. Dat betekent dat mijn werkgever bijna een heel jaar op de oude staffel inlegt. Dit scheelt op jaarbasis al snel €800 (puur inleg, zonder het beleggingsrendement).

Heeft mijn pensioen een bias voor mensen die aan het eind van het jaar geboren worden?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:34
Over het algemeen werken pensioenen met een pijldatum (van bijv. 1-1) waarbij de situatie van die datum bepalend is voor het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
peildatum (/grammar nazi) en hoewel een beetje spijkers op laag water zoeken, wel een goede vraag! Bij mijn werkgever kon ik dit namelijk wel aanpassen zodra ik zo'n 5-jaar grens overging (dacht er pas enkele maanden later aan, maar OK). Dus nu begin ik me af te vragen hoe het in de wet staat.