Elektrische klep (stadsverwarming) met Anna Thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
Heb ik mijn huis (helaas) stadsverwarming. Omdat ze hierbij een mechanische draaiknop leverde waarmee je alleen handmatig warmer of kouder kunt zetten vanuit de woonkamer heb ik zelf een e-thermostaat hierop aangesloten. Dat werkt perfect.

Nu is het tijd voor een opvolger (Anna) maar krijg deze niet zo aan de praat. Heb de specs vergeleken en beide werken met zwakstroom voor het aansturen van de ketel (klep).

Wie ziet er zo wat er fout gaat of weet dit uit ervaring? Helaas kan ik het merk van de klep niet achterhalen want het label zit naar achteren in de kast.

E-Thermostaat:
http://www.icy.nl/sites/d...-thermostaat%202015-1.pdf

Anna:
https://www.plugwise.com/...specificaties_en/anna.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Even je telefoon achter de klep steken, misschien een paar pogingen nodig, maar uiteindelijk wellicht een foto / filmpje te pakken waar je het merk / type kunt achterhalen.

Hoe zit het met de voeding van die klep? De datasheet van Anna heeft het over 24V 1A, kan de adapter / klep dat ook leveren via de OpenTherm aansluiting?

P.S. Jij hebt tenminste nog een centrale klep, ik heb enkel thermostaatknoppen op de radiatoren, eerder opgeleverde huizen hebben wel een thermostaat + klep maar dat is bij ons blok wegbezuinigd :(

[ Voor 23% gewijzigd door real[B]art op 31-05-2015 04:06 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ga een poging wagen met een camera.

Dat is balen zeg. Hebben ze de thermostaat voorbereiding wel gemaakt? Dan kun je gewoon een elektrische klep voor rond de 300 euro laten monteren en alsnog een (smart) thermostaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Helaas achter de elektrische klep komen lukt niet want deze zit tegen de muur aan. Op de trafo zie ik dit staan:

https://www.dropbox.com/s/ah9zsa8vf8a5arm/DSC00658.JPG?dl=0

Dus 24V en 0,31A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Vaevictis_ schreef op zondag 31 mei 2015 @ 07:51:
Dat is balen zeg. Hebben ze de thermostaat voorbereiding wel gemaakt? Dan kun je gewoon een elektrische klep voor rond de 300 euro laten monteren en alsnog een (smart) thermostaat gebruiken.
Nope, gelukkig zitten er wel afsluiters op de warmtewisselaar, dus ik kan in ieder geval buiten het stookseizoen het hele verwarmingscircuit afsluiten. Heb wel overwogen om er zelf een klep in te zetten, maar de kosten icm het feit dat het een huurwoning betreft maken dat ik het (nog) niet de moeite waard vindt.
Vaevictis_ schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:03:
Helaas achter de elektrische klep komen lukt niet want deze zit tegen de muur aan. Op de trafo zie ik dit staan:

https://www.dropbox.com/s/ah9zsa8vf8a5arm/DSC00658.JPG?dl=0

Dus 24V en 0,31A
Spijtig. Je zou de adapter kunnen vervangen door een 24V 1A exemplaar, maar de vraag is dan natuurlijk nog steeds of de klep zelf genoeg vermogen kan leveren via de OpenTherm aansluiting.

Overigens vraag ik me af of een thermostaat die 1A lust nog wel binnen de OpenTherm specs valt. In v2.2 van de OpenTherm specs mag een thermostaat maximaal 5mA (!) trekken. Wellicht is dat anders in een meer recente standaard, maar die kon ik helaas niet vinden.
Wat ik ook vond in v2.2 is het volgende:
The options for supplying power to an OpenTherm room unit are :
i) line (OpenTherm-supplied) power
ii) local supply (mains, batteries or other independent power source)
Any OpenTherm room unit is permitted to use line-power (provided that its requirements are met by the
available current and voltage), or are free to exercise option (ii) above.
Ik zou dan wel verwachten dat de thermostaat een aparte aansluiting heeft voor een eventuele externe voeding - het lijkt mij niet de bedoeling om een externe voeding botweg aan de OpenTherm lijnen te knopen. Als de thermostaat er geschikt voor is, kun je de huidige 2-aderige draad vervangen door een 4-aderige en de 2 extra aders gebruiken om de thermostaat van voeding te voorzien via een eigen adapter.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De thermostaat bestaat uit het kastje aan de muur en smile-T dat is een embedded device (ARM en Linux) die een eigen voedingsadapter heeft. De smile-T stuurt dus de boel aan, zowel de klep als de thermostaat.

https://static.webshopapp...-quick-start-guide-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Aha, zowel de klep als Anna zitten op de Smile aangesloten. Enig idee waar het misgaat? Is er een testmodus oid, zodat je kunt checken of de communicatie tussen smile en Anna werkt, of dat de smile de klep even open en dicht zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Helaas geen test modus maar de communicatie tussen smile en anna werkt. Want met de app kan ik de thermostaat uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bericht gekregen van Plugwise dat het in principe zou moeten werken. Ben benieuwd van het weekend nog een poging.
Pagina: 1