Gebruik MicroSD ipv grotere/duurdere SSD (idee)

Pagina: 1
Acties:

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Hi all. Ben van plan om binnenkort een nieuwe Macbook Pro te kopen. Alleen zoals je weet is Apple flink duur, en kost een SSD upgrade van 128GB naar 256GB €200. Op Tweakers is het verschil tot zo'n €100. En helaas kan ik er niet zelf een SSD in zetten omdat Apple zeer kundig alles dicht heeft getimmerd.

Idee: zou ik niet een 128GB MicroSD card kunnen gebruiken, aangezien ik zo'n beetje de helft van mijn schijfruimte gebruik voor muziek/video's? Ik hoef dus geen high performance te hebben. En zo'n ding is slechts €50-€70.

Mijn vraag: is dit een goed idee? Slecht idee? Ik heb zelf nooit MicroSD's gebruikt, dus geen idee of deze dingen betrouwbaar zijn en/of langdurig te gebruiken zijn.

Eventueel zou een USB stick kunnen gebruiken, maar ik heb liever iets wat ook in de sleeve kan en niet uitsteekt.

ps, sorry als dit verkeerd geplaatst is, had geen idee waar ik het moest plaatsen. :)

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Briljant, thanks! Geen idee dat ze zelfs speciaal voor dit doeleind worden gemaakt. Ik ga eens kijken naar de verschillende merken die deze dingen maken. :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou wel kijken naar een goede, echt gemaakt voor permanente opslag zijn ze namelijk niet, de controller en het geheugen zijn er [vaak] niet op gemaakt, wat problemen kan geven zoals waardeloze random performance of een korte levensduur.

Zelf zou ik dan eerder kijken naar een erg compacte externe hdd, al verbruiken die natuurlijk meer stroom en moet je die ook nog kwijt kunnen.

People as things, that’s where it starts.

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gewoon Micro-SD pakken, in een adapter stoppen en afknippen (voorzichtig!).

Zelf heb ik een Asus laptop voorzien van 128GB micro-SD (daar staat Linux op om vanaf te booten, op de interne SSD staat weer Windows).

Voordeel van die Asus is wel dat de SD-slot volledig "in" de case verdwijnt - scheelt weer knipwerk ;)

SSD heb ik er overigens later in moeten bouwen, hij werd geleverd met een harddisk (zes jaar geleden al weer).

Dat ging wel,maar was geen pretje om te doen (toetsenbord er uit lichten, connector doorsnijden, later weer aan elkaar knopen, etc...).

Het ging goed - maar die dingen worden zo klein dat je nauwelijks nog zelf iets kan aanpassen achteraf...

En zoals hierboven al werd vermeld; ga geen data-kritische gegevens opslaan op de SD-card; als je ze kwijtraakt heb je een probleem... en wellicht af en toe even backuppen; kwestie van er uit halen en op een harddisk of SSD planten van een ander systeem...

[ Voor 16% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 30-05-2015 18:17 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
De Jetdrive Lite ziet er netjes uit, wel jammer dat er geen 256GB versie is voor de 13" MBP.

Pagina: 1