Veelzijdige HTPC + NAS combinatie op Windows

Pagina: 1
Acties:

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Vervanger van PCH-C200, met meer opslag, een CPU van deze tijd met toekomst perspectief. Het systeem komt direct onder de TV (pricewatch: Sony KDL-32EX711) icm audio systeem (pricewatch: Sony DAV-DZ340) te staan.
- Zal 24/7 draaien, met OS Win 7 / 10, NZBget, Sonarr, Plex / Kodi, wellicht FTP servertje
- Evt. voor browsen / youtube / spel uit de oudheid (gta2 / ra2 / cod2, echt gamen gebeurd op andere PC)
- Mogelijk streamen naar een enkel familie lid.
- 2 TB storage in windows software RAID 1,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is eigenlijk niet meer dan 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- pricewatch: OCZ Agility 3 120GB als OS drive (al zal een 64 Gb schijf ook ruim voldoen)
- Bluray speler, 5.25, GEEN slim-line

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 81,70€ 81,70
2WD Green WD20EZRX€ 80,50€ 161,-
1Silverstone Grandia GD04B€ 99,50€ 99,50
1Epsilon MeLE F10 Pro€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT102464BF160B€ 53,49€ 53,49
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,59

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- HDMI,
- S/PDIF (zodat geluid via het audio systeem (5.1) gaat ipv over TV 8)7, oorzaak nooit kunnen vinden)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Behuizing moet ~ 42.5 - 44 cm breed zijn, en zwart, zodat het systeem in de stapel past
- Hoe meer ruimte in de kast hoe beter
- Zo still mogelijk
- Zo zuinig mogelijk (energie winst moet het wel waard zijn)

Ga je overklokken?
Geen intentie

En meer...
Het is natuurlijk ook mogelijk om voor een aparte NAS te kiezen, en alles naar de media speler te streamen. Maar op basis van de kosten voor een redelijke 2 bay NAS met schijven zit je al zo aan de 350-400 euro. (en wordt bij downloaden ed direct de HDD's aangesproken ipv de OS drive) Verder heb je met Windows meestal iets meer vrijheid voor het kiezen van programma's die je wilt draaien en komt er dan nog de kosten van een simpele htpc bij (of nieuws: Intel plaatst Atom-cpu in Compute Stick a 150 euro).
Met de keuze van de bovenstaande onderdelen hoop ik daarnaast ook niet te veel meer kwijt te zijn als ik de HTPC wil upgraden/uitbreiden, door bijvoorbeeld alleen het moederbord te vervangen.

CPU / moederbord
Ik ga er vanuit dat de gekozen CPU/moederbord combo ruim voldoende is voor afspelen van 1080p video's, en geen problemen heeft met downloaden op +/- 30 mbit. Als het uitpakken + uitgebreid repareren van een ~10Gb in een minuut of 10 gebeurd is het goed genoeg. Als alternatieven heb ik nog gedacht aan:
- pricewatch: ASRock QC5000-ITX (maar daar zit een fan op)
- pricewatch: ASRock AM1H-ITX + pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed (gebruikt meer stroom? / duurder)
Wellicht heb ik een beter alternatief over het hoofd gezien :?

RAID 1
Doel is om Windows 7 / 10 te draaien, en daar een software matige RAID aan te zetten. Of is het gebruik van een hardware RAID 1 controller slimmer: pricewatch: Startech.com 2 Port SATA 6 Gbps PCI Express SATA Controller Card :?

Afstandsbediening
Voorlopig gekozen voor een muis/toetsenbord/afstandsbediening combinatie in de vorm van de MeLE F10 Pro. Op de bank met een toetsenbord (pricewatch: Rapoo Keyboard E2700 Zwart) op je schoot lijkt mij wat onhandig, maar misschien is er iemand met ervaringen op dit gebied :? Een tablet of telefoon als afstandsbediening zie ik niet zo zitten, omdat de afstandsbediening wel is naar de grond gaat. ;w

Behuizing
Het moeilijkste was uiteindelijk het vinden van een geschikte behuizing. Veel HTPC behuizingen ondersteunen geen USB 3.0 (verwacht het niet veel te gebruiken, maar toch...), of zijn van die kleine kastjes waar je niets in kan mbt opslag ruimte voor meerdere schijven. Ook lijkt het erop dat de meeste behuizingen van lang geleden zijn en de HTPC niet meer van deze tijd lijkt? (of erg prijzig) (voorkeur lag ook bij een behuizing zonder voeding, zodat er een goede, stille en zuinige voeding in kan)

Ik heb een aantal opties bekeken:
- pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1, niet meer leverbaar, slechts 1 bay
- pricewatch: Cooltek G3, lijkt aardige optie, maar te bling bling
- pricewatch: Silverstone Milo ML04, ruimte beperkt voor voeding icm dvd station, kast staat open als er een USB in moet (bv remote), krappe kast, past niet evt nog een 3e schijf bij
- pricewatch: Zalman HD501, gave kast, maar geen USB 3 support, USB achter klepje, lekker ruim,
- pricewatch: Fractal Design Node 605, kan alleen een slim-line DVD speler in. Wel ruim genoeg en netjes afgwerkt
- uiteindelijk op deze uitgekomen: pricewatch: Silverstone Grandia GD04B, niet helemaal fan van de openingen aan de zijkant, maar alles past er makkelijk in, en een extra schijf is ook mogelijk.
Wellicht weet iemand een netter alternatief, bijvoorbeeld een tower model dat er ook goed uitziet op zijn kant :X :?

edit:
geheugen
Wat is slim om te doen, is 4 Gb al voldoende, of is een 8 Gb kaartje slimmer. Doel is om evt in de toekomst er een kaartje bij te steken mocht het winst op leveren. Ik heb nu voor het goedkoopste 8 gb kaartje gekozen dat ik tegen kwam. Echt weten wat er nu nuttig is weet ik eigenlijk niet :o

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Eigenlijk is het wel logisch dat het vrij lastig is om een passend systeem te vinden, een HTPC met voldoende ruimte om schijven in te bouwen is nu eenmaal lastig te verenigen. Maar weinig mensen hebben zin om een dergelijke grote kast in hun woonkamer te zetten, zeker niet in een tijd dat apparaatjes als de Chromecast of de Raspberry PI en allerlei Android sticks als media player in combinatie met een NAS ook wel voldoen.

Wat betreft de rest van het systeem, de J1900 is een processor die vooral zuinig is maar geen bijster sterke prestaties levert. Het is een vrij langzame quad core en hoe goed de prestaties in de praktijk zijn zal dan ook vooral afhangen van het feit of de software alle cores weet te gebruiken. Single core is zelfs een G1840 Celeron minimaal dubbel zo snel.

WD Green schijven zijn in principe niet bedoeld voor een NAS systeem. Nu is het een beetje de vraag of je dit een NAS systeem kunt noemen maar ik zou toch even kijken naar de verschillen tussen de twee. In dit artikel worden die wel aardig uitgelegd: Western Digital Green vs. Red Hard Drives. Green is voornamelijk stiller en zuiniger, Red heeft meer voorzieningen die op NAS gericht zijn.

Voeding is verder een 80plus Bronze exemplaar dus minder zuinig dan 80plus Gold voedingen. Prijs van een gold exemplaar is echter ongeveer het dubbele en aangezien je systeem het grootste deel van de tijd idle zal zijn blijft het maar de vraag of een gold voeding echt zuiniger is. Ik vermoed verder dat 4GB geheugen ook wel voldoende zou zijn, maar met 8GB heb je wat meer speelruimte voordat de swapfile aan wordt gesproken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Je kan greens prima in een nas stoppen. Je zal alleen de park heading van 8 naar 300 seconden veranderen(heb je een progje voor). En mijn celeron zit met windows 8.1 en kodi op idle op ong 50% van beide cores. Zou kijken voor een pentium. Die zijn een stuk sneller als wat je nu heb. En je kan makkelijk meerdere schijven in kwijt.

• luchthaak
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even verder gezocht naar aanleiding van jullie reacties:

Het eerder voorgestelde systeem, maar nu met alleen 4Gb geheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 79,95€ 79,95
1Kingston KVR16S11S8/4€ 26,-€ 26,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,35

De harde schijven zullen meestal uit staan. De downloads zullen gebeuren op de SSD, en enkel als het het waard is zal het gedownloade naar de WD Greens worden geplaatst. Ik zal wdidle 3, http://support.wdc.com/pr...d.asp?groupid=609&sid=113, is proberen als ik de schijven gekocht heb.

Op basis van jullie advies voor een G1840 Celeron of een Pentium, kwam ik op het volgende (ok, onderstaande zegt niet alles, maar geeft wel een indicatie):

Processor met MB en onboard GPU:
intel Celeron J1900 = 17*, 27** Watt idle / 21*, 36** Watt onder load
intel Celeron G1840 = 26*** Watt idle / 48*** Watt onder load
Intel Pentium G3220 = 25**, 27*** Watt idle 76** / 51*** Watt onder load
AMD Athlon 5350 = 10*, 28** Watt idle / 26*, 51** Watt onder load
[AMD A6-5400K = 31*, 35*** Watt idle / 70*, 81*** Watt onder load] als ref tussen de * en *** test sets aan data

* http://nl.hardware.info/r...forms-stroomverbruik-idle
** http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html
*** http://benchmarks-tests.c...220/power_consumption.php en http://benchmarks-tests.c...840/power_consumption.php

in combinatie met CPU scores via http://www.cpubenchmark.n...131&cmp[]=2268&cmp[]=2020 (intel) en http://www.cpubenchmark.n...=2195&cmp[]=2357&cmp[]=26 (AMD) de scores per CPU:
intel Celeron J1900 = 1885
intel Celeron G1840 = 2935
Intel Pentium G3220 = 3192
AMD Athlon 5350 = 2601
AMD A6-5400K = 2137

Even CPU score delen door vermogen maakt het niet veel duidelijker, maar toch:
intel Celeron J1900 = 52, 61
intel Celeron G1840 = 61
Intel Pentium G3220 = 42, 63
AMD Athlon 5350 = 100, 51
AMD A6-5400K = 26

Hierop heb ik de volgende setjes gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 53,95€ 53,95
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 53,49€ 53,49
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,95€ 23,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,79

en:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,50€ 35,50
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 53,49€ 53,49
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,95€ 23,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,34

en:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,90€ 48,90
1ASRock AM1H-ITX€ 55,50€ 55,50
1Scythe Kodati Rev.B€ 22,28€ 22,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,13

Nu zit er bij de laatste geen voeding, maar ik kwam er achter dat ik nog een 75 Watt HP laptop voeding heb liggen die ik er aan kan hangen. En aangezien dat winst op kan leveren volgens tweaker mux in mux' blog (alhoewel, voor intel bordjes). Ook heb ik voor de DDR3 configs nog geheugen liggen.

8)7

Wat nu :), vergeleken met de j1900 config, de AMD combo is 10 euro goedkoper, bijna het zelfde heb je de G1840 en voor 25 euro meer heb je de G3220. Helaas kan ik voor de intels niet naar goedkopere moederbordjes ivm de benodige S/PDIF uitgang.

Op basis van CPU score en energie verbruik, vertrouwende op info van de concurent, voor de Athlon gaan (en verwacht dat de voeding net wat zuiniger uit zal pakken). Op basis van alles, en dit reviews: Het AM1-platform met Athlon-apu voor de G1840? Heeft er nog iemand een mening na deze long read :X

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 23:51
Check even of je TV ARC HDMI heeft, dan heb je die optische uitgang niet nodig.

• luchthaak
  • Niet online
Cliffy, bedankt voor je reactie, ik heb nog wat gerommeld met mijn huidige setup, en met de TV in het midden tussen de c200 en het audio systeem, werkt het systeem niet als mijn TV in standby staat. Graag zet ik mijn TV uit als ik enkel muziek (playlist) aan heb staan. Hierdoor ontkom ik denk niet aan een S/pdif uitgang.

• luchthaak
  • Niet online
Op verzoek van tweaker rg-mohwa en om een aanvulling te geven op wat het uiteindelijk geworden is, en nu na een stevige hickup alles voor al voor meer dan een maand stabiel draait, een lijst met alle onderdelen etc:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,-€ 47,-
1ASRock AM1H-ITX€ 55,95€ 55,95
1WD Green WD20EZRX€ 75,95€ 75,95
1Silverstone Milo ML04€ 78,90€ 78,90
1Arctic Cooling Alpine M1€ 6,68€ 6,68
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 29,50€ 29,50
1OCZ Agility 3 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,93

Je zult nog wel een extra sata voedings verlengkabel nodig hebben, bijvoorbeeld deze http://www.micro-mail.nl/...4B17A625BC1257CC900423A67 al is deze qua lengte net wat krap, maar slimme aansluiting maakt het net mogelijk.

En heb deze adapter als voeding nu ingebruik: http://www.bol.com/nl/p/t...laptops/9200000010484991/. (komt met netsnoer) Deze adapter blijft zo op een temperatuur van 20-30 graden. Mijn oude 75 Watt HP voeding werd te heet, en leek een mogelijke oorzaak van het regelmatig uitvallen van het systeem, al bleek uiteindelijk het moederbord kuren te hebben.

Het moederbord is vervangen voor een ander, en het probleem was dat op DC de HTPC met grote regelmaat uitviel. Hierna gaf Windows de volgende Kernel-Power 41 melding,

"Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."

of kon het systeem totaal niet meer opstarten (alleen spinnende fan) totdat ik het geheel aan een normale 20 pins 90 Watt voeding hing. Het systeem gaf trouwens ook geen BIOS beep meldingen wanneer het niet wilde starten.

Omdat in python geheugen fouten werden gemeld, heb ik ook met verschillende geheugens gespeeld, memtests en een hoop getest. Maar dit gaf helaas niet de oplossing. Uiteindelijk heb ik het moederbord terug gestuurd, en het enige wat ik qua feedback terug heb gehad was dat het BIOS stuk zou zijn geweest, terwijl zelfs het upgraden van het BIOS gewoon mogelijk was nadat de fouten optraden. Ik heb nu een refurbished moederbord dat wel werkt, en alles draait ongeveer als een zonnetje met Win 10 Pro. Review is hier te vinden: productreview: ASRock AM1H-ITX review door luchthaak

De afstandsbediening voldoet, maar is niet echt super voor de bediening voor PLEX of Kodi: productreview: Epsilon MeLE F10 Pro review door luchthaak

Iets meer over de case: productreview: Silverstone Milo ML04 review door luchthaak

En hier over de cooler: productreview: Arctic Cooling Alpine M1 review door luchthaak

Qua stroomverbruik durf ik niets te zeggen, maar gezien de adapter netjes op temperatuur blijft, en de hardeschrijven grotendeels uit staan, en de CPU terug klokt en slechts op 1% oid idle draait heb ik voorlopig niets te klagen.

Het afspelen gaat goed voor 1080p (+/-15 Gb files voor films etc), CPU op iets van 10 - 20% enige nadeel dat ik ondervond tov mijn PCH C200, is dat de framerate verschillen tussen mijn sony TV niet door mijn TV worden gecorigeerd, en hierdoor in PLEX het beeld om de X frames een kleine verspringing heeft, Gelukkig heeft Kodi een instelling om de framerate goed weg te sturen, waardoor het beeld een heel stuk vloeiender is.

Qua streaming wordt mijn HTPC nog niet heel veel gebruikt, maar streamend op 720p gaat het CPU gebruik in PLEX naar zo een 50%.

In combinatie met NZBget en Sonarr werkt het systeem top, en maxing mijn 30 mbit lijntje is geen probleem qua load, en uitpakken tov mijn PCH C200 is seconden werk geworden ipv minuten tot uren.

EDIT: Het systeem, nu met 1 HDD, 1 SSD, draait idle op 15 Watt _/-\o_ daar kan niet veel tegen op qua stroom kosten!

[ Voor 1% gewijzigd door luchthaak op 07-01-2018 14:48 . Reden: MB review link ook toegevoegd ]

Pagina: 1