Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03 13:48
Tweakers,

Zaterdag-dienst, even rust en tijd om de Excel-sheet wat bij te werken.

vraag die toch altijd bij mij blijft spelen: (ik wordt altijd door mijn werkgever om de oren geslagen dat de kilometer-registratie sluitend moet zijn, i.v.m. potentiële controle door de belastingdienst & bijtelling) hoe werk dit? ik neus wel eens bij de belastingdienst maar duidelijkheid krijg ik daar niet echt.

even grofweg wat feiten in willekeurige volgorde;

- woon-werk verkeer gaat met mijn eigen auto óf fiets
- 's-avonds staat de bestelbus binnen in het bedrijfspand
- ik betaal momenteel geen bijtelling
- de werkgever heeft de auto gekocht
- alle kilometer's zijn zakelijk. (soms rij ik direct naar huis i.p.v. bedrijfspand i.v.m. sluiting bedrijfspand = woon-werk verkeer?)
- ik rijd geen prive-ritten met de bedrijfsauto. (dan heb ik toch ook geen bedrijfsauto "tot mijn beschikking" zoals meermaals wordt vermeld bij de belastingdienst?)

mocht er nou ooit controle komen, is een sluitende rit-registratie van het hele jaar dan voldoende? misschien zelfs een aantal maanden?

* tiept zich verloren *

eventuele inzichten bijzonder welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Of de auto nu eigendom is van de zaak of via lease verkregen, dat maakt niet uit voor bijtelling. Het blijft in dat geval een auto van de zaak.

Voor een bestelwagen hoef je geen kilometerregistratie bij te houden. Zie deze regeling, je hoeft dan geen ritregistratie meer bij te houden als bewijs. Wel moet je aan enkele andere eisen voldoen als bewijslast.

Ook kan je werkgever een verbod geven op privé gebruik van je bestelauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Elke rit opschrijven. Beginstand, eindstand, waar je heen bent gegaan.

Zo simpel is het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:38
In de basis is het gewoon bijhouden van alle km's, dus zoals hierboven aangegeven alle ritten (begin stand km en plaats van vertrek <> eind stand km en plaats van bestemming).

Voor de bestelauto's zijn wel een paar afwijkende regelingen. Een werd hierboven al genoemd. Hierbij dus goed je agenda bijhouden (+werkbonnen of iets dergelijks) zodat een km registratie wel gereconstrueerd kan worden bij twijfel.

Daarnaast heb je een regeling indien jouw bestelauto niet geschikt is voor vervoer van meerdere mensen, maar alleen voor goederen.

Verder is er een vrij gunstige regeling wanneer er meerdere mensen van de bestelauto gebruik maken icm verklaring dat er geen privé wordt gereden, de werkgever betaald dan een geringe eindheffing per jaar.

Kortom een aantal smaken waaruit je kan kiezen.

Ten aanzien van woon werk is het alleen als je vervolgens vanuit jouw huis naar de zaak rijdt. Dit is overigens alleen woon-werk voor de omzetbelasting (om het nog makkelijker te maken). Deze km's, van de zaak <> thuis adres, zou ik dus beperkt proberen te houden en goed administreren. Als je vanuit huis direct naar een klant rijdt is dit geen woon-werk, maar gewoon zakelijke km's.

Succes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Betaal je bijtelling dan hoef je niets bij te houden.
Daarom betaal je die juist.

Alleen als je geen bijtelling neemt moet je alles registreren om aan te tonen dat je niet meer dan 500 privé kilometers maakt.

Maar een App is wel handiger om het bij te houden.
Ik gebruikte vroegere kilometer registratie.
Maar nu ik de bijtelling heb doe ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 149800 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:45:
Alleen als je geen bijtelling neemt moet je alles registreren om aan te tonen dat je niet meer dan 500 privé kilometers maakt.
Bestelwagens zijn allemaal in de 25% categorie. Ze lijken goedkoop als je de vanaf prijzen ziet bij dealers, maar dat is exclusief BTW en BPM. De ondernemer hoeft die niet te betalen, maar als jij als werknemer bijtelling moet betalen gaat dat over het bedrag inclusief deze belastingen. Een bestelbus van 20.000 euro waarde kan ineens meer dan 40.000 kosten inclusief dat. Daar gaat dan die 25% overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom in Excel? Mijn buurman heeft een Aygo van de zaak en heeft gewoon een formulier in zijn auto liggen waar ie iedere keer de ritten opschrijft. Volgens mij is dat niet meer dan datum, reden van de rit, begin- en eindstand. That's it :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En hou rekening met een goede backup, zowel van papier, als digitaal... Heb wel verhalen gehoord van iemand die z'n administratie verloor bij een brand of diefstal of crash oid, en waarbij de belastingdienst gewoon lekker kwam verhalen.. Nu ken ik de belastingdienst als vrij redelijk, maar ik weet ook dat ze behoorlijk happig zijn op die bijtelling...

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mn vader hielt die altijd bij in een klapper. Na iedere rit, beginstand, eindstand, datum en reden.
Mn vader mocht er per jaar 500km privé mee rijden dus dit telde hij in een andere kolom apart. Aan backups deed hij niet, want als de auto gestolen of verongelukt in zodanige toestand dat de klapper niet meer te lezen is dan is de belastingdienst niet je eerste zorg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een App gedownload, zodra de telefoon verbinding maakt met de Bluetooth radio van de auto gaat 'ie aan en begint hij met registeren van plaats/datum/aantal kms etc. Zodra de verbinding wordt verbroken wordt het bestemmingsadres genoteerd. Wekelijks ontvang ik een overzicht in Excel naar mijn mail adres, als backup :). Enige nadeel tot nu toe is dat het nogal batterijen slurpt (constant GPS aan) en wellicht privacy gevoelig (want gratis).
Er zijn tientallen van die apps beschikbaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 22:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Sport_Life schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:22:
Ik heb een App gedownload, zodra de telefoon verbinding maakt met de Bluetooth radio van de auto gaat 'ie aan en begint hij met registeren van plaats/datum/aantal kms etc. Zodra de verbinding wordt verbroken wordt het bestemmingsadres genoteerd. Wekelijks ontvang ik een overzicht in Excel naar mijn mail adres, als backup :). Enige nadeel tot nu toe is dat het nogal batterijen slurpt (constant GPS aan) en wellicht privacy gevoelig (want gratis).
Er zijn tientallen van die apps beschikbaar.
Welke app is dit? Klinkt interessant :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien een beetje schaamteloze reclame, maar aangezien het gratis is. Misschien heb je wat aan www.kilometertje.nl ! Is een project van mij wat focust op het "makkelijk" registreren van ritten, ondertussen ook via iOS en Windows Phone app :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dennahz schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:24:
[...]

Welke app is dit? Klinkt interessant :)
Ik gebruik Fleetgo, maar er zijn heel veel van die Apps in de appstore te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 16:27
Brilsmurfffje schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:40:
Aan backups deed hij niet, want als de auto gestolen of verongelukt in zodanige toestand dat de klapper niet meer te lezen is dan is de belastingdienst niet je eerste zorg ;)
Als die gestolen wordt, is het een probleem van de zaak / lease maatschappij. Daarna kan de belastingdienst het jouw lastig maken.
Hoe dan ook, het wordt uit eindelijk wel zijn probleem, mocht die controle krijgen. En de vraag zou dan zijn, als je bezig bent met herstel, wil je dan een discussie hebben met de belastingdienst......

Daarom Backup Backup Backup.

Zelfs met de APPS op je smartphone..... Wat ALS de "cloud" leverancier van de app er over 2 jaar in eens mee stop. Dan heb jij geen data meer, en dat is volgens de belastingdienst jouw probleem. Immers jij moet het bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die apps zijn leuk, maar let wel op dat de kilometerstand in de app overeenkomt met de kilometerstand van de auto.

Ikzelf hield mijn kilometers altijd bij in een 'excel' sheet op google docs (met een paar formules die uitrekenden hoeveel prive ik nog mocht rijden ed). Dat kon ik vervolgens invullen vanachter de computer en op mijn telefoons. Aan het einde van het jaar exporteerde ik het excelsheet en sloeg dat nog eens ergens anders op.

Ik heb al een keer controle gehad van mijn rittenregistratie van 2 jaar daarvoor. Hou daar rekening mee!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Tomtom heeft hier busines oplossingen voor, track and trace systemen met een blackbox die in een online platofrm alle ritten bijhouden. Exact voor dit soort doeleinden.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03 13:48
Dank voor uw allen reacties,

goed om te weten dat er inderdaad ook nog e.e.a. opgevraagd kan worden over enkele jaren terug, afijn, ik tiep gewoon vrolijk verder, backups zijn geen probleem gezien het geringe volume.

bij controle kan ik een doos A4 overhandigen, dan wordt er vermoedelijk gelijk gedacht @!#@$#% that! GOEDGEKEURD. :+

de oude handgeschreven meuk probeer ik ook langzamerhand te digitaliseren aangezien dat óók niet het eeuwige leven heeft & op plaatsen niet super duidelijk is geschreven.

die apps ga ik gewoon eens eigenwijs proberen gewoon voor ernaast.

het hele hardware-matige tracking-systeem ga ik wel zeer ernstig aankaarten om dit in de nieuwe auto te krijgen als het eenmaal zover is dat de huidige auto vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zephyr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:02:

bij controle kan ik een doos A4 overhandigen, dan wordt er vermoedelijk gelijk gedacht @!#@$#% that! GOEDGEKEURD. :+
Nee, dat wordt niet gedacht. Als blijkt dat het niet duidelijk is vragen ze verduidelijking, als het dan nog niet naar behoren is krijg je een aanslag met terugwerkende kracht. Niet te licht over denken ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Klinkt alsof je er ervaring mee hebt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gelukkig niet ;). Maar wel beetje een idee hoe de Belasting ambtenaren werken. :P. En de bewijsplicht ligt in dit soort gevallen altijd bij de gebruiker.

[ Voor 95% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:17:
[...]

Bestelwagens zijn allemaal in de 25% categorie. Ze lijken goedkoop als je de vanaf prijzen ziet bij dealers, maar dat is exclusief BTW en BPM. De ondernemer hoeft die niet te betalen, maar als jij als werknemer bijtelling moet betalen gaat dat over het bedrag inclusief deze belastingen. Een bestelbus van 20.000 euro waarde kan ineens meer dan 40.000 kosten inclusief dat. Daar gaat dan die 25% overheen.
Hou er ook rekening mee, die bijtelling gaat altijd over de cataloguswaarde. Ook als je voor de zaak in een oude afgetrapte Sprinter van 20 jaar oud rijdt -- dan is die bijtelling (achteraf) dus een duur grapje!

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Stoney3K schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:23:
Hou er ook rekening mee, die bijtelling gaat altijd over de cataloguswaarde. Ook als je voor de zaak in een oude afgetrapte Sprinter van 20 jaar oud rijdt -- dan is die bijtelling (achteraf) dus een duur grapje!
Dat dan juist weer niet; bij autos ouder dan 15 jaar werkt de Belastingdienst met een percentage van de huidige waarde van de auto. ;)
Pagina: 1