Wabo Leges van de gemeente bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:47
Beste Tweakers,

Na aanleiding van mijn (goedgekeurde) bouw vergunning heb ik een factuur gekregen van de gemeente voor de leges. Dat dit zou komen wisten wij maar in deze factuur staat de grondslag ingevuld (kosten verbouwing) op EUR 11500,-

Nu vraag ik mij af hoe zij op dit bedrag komen? Zelf hebben wij het geraamd op EUR 2500.

De leges die betaald moeten worden zijn een aantal procent van de grondslag. Dit scheelt dus een hoop geld (EUR 350 i.p.v. EUR 65).

Heeft iemand hier ervaring mee? En is het zinvol om dit aan te vechten?

[ Voor 6% gewijzigd door morgenavond op 30-05-2015 14:10 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Ja, heel veel ervaring. :P

Vaak heb je ook een minimaal bedrag, dus die 65 euro lijkt me sterk. Zij kunnen een ander bedrag vaststellen dan hetgeen opgegeven door de aanvrager als zij de opgegeven bouwkosten te sterk vinden afwijken van de norm (zij hebben gegevens van allerlei bouwingskosten).

Overigens zijn er legio manieren om hiertegen in het geweer te komen. Leges alleen over omgevingsvergunningplichtige zaken bijvoorbeeld.

Maar meer info is wel handig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Hier in de Zaanstreek is het minimum al € 372,87

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• morgenavond
Senor Sjon :)

Wat voor informatie zou je willen weten?

Wat is het minimum bedrag dan? Of scheelt dit ook weer per gemeente?

Ik had een schatting voor mijzelf gemaakt op http://www.bouwleges.nl/ Het verschil daarin en de ontvangen factuur was een behoorlijk bedrag.

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:30
Kijk hiervoor in de legesverordening van je gemeente, die is op de gemeente website te vinden.
Let hierbij op dat de gemeente uitgaat alsof je alles laat doen tegen zakelijke prijzen.
Dus als je het zelf doet, rekent de gemeente wel alsof je een aannemer laat komen.

Maar zoals hierboven al gezegd, je kan altijd bezwaar maken!

• Señor Sjon
Zoek op Legesverordening [jaar van aanvraag] [gemeente]. Daar zie je de tabel en het wel/niet meerekenen van BTW. Voor 65 euro krijg je vrijwel nergens een vergunning, er is vaak een minimumbedrag.

• morgenavond
Señor Sjon schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:59:
Zoek op Legesverordening [jaar van aanvraag] [gemeente]. Daar zie je de tabel en het wel/niet meerekenen van BTW. Voor 65 euro krijg je vrijwel nergens een vergunning, er is vaak een minimumbedrag.
Ok ik heb het opgezocht voor de gemeente (Velsen in dit geval) en een heel document gevonden met allerlei dingen erin.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

2.3.1.1
indien de bouwkosten minder dan € 225.000,00 bedragen 3.1%
van de bouwkosten met een minimum van € 53,10

Dit stuk leek het meest relevant voor mij.. Klopt dit? Dat zou een minumum van EUR 53,10 betekenen toch?

Hierbij moet ik nog de inbehandelings kosten bij optellen en de toetsing van de welstands commissie.

Is dit correct? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt! :)

• Señor Sjon
2.1.1.2: bedrag aanneemsom excl BTW.
2.3.1.3: welstand 40 euro (is dit gebeurd?)
3,1% van 2.500 is overigens 77,50.

Maar heb jij 2.500 ingevuld bij de aanvraag? Als ze het bedrag aanpassen, dan zit er meestal een verklaring bij waarom dat is. Wat voor een aanbouw gaat het om? Als het bedrag van 2.500 totaal onrealistisch is, dan gaan ze zelf de grondslag vaststellen.

Pagina: 1