• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:00
Hallo Tweakers,

Ik heb laatste een nieuwe kast gekocht met daarbij 2 nieuwe ventilatoren van Coolermaster. Ik ben er op het moment tevreden mee, op 1 dingetje na. Hij maakt zo'n verschrikkelijke herrie, omdat hij op bijna 2000rpm draait.

Ik heb natuurlijk in de bios gekeken wat er aan te doen is en dat kan. Ik heb CPU fan 1 en 2 op level 4 gezet en dan zou het moeten lukken. Nu is het zo dat 1 fan de juiste snelheid pakt en de ander niet. Deze zit wel op een 4pins connector aangesloten terwijl het een 3pins is (de fan). Zou het daar aan kunnen liggen of zou dit mogen gebeuren, en zo niet, wat is dan wel het probleem?

Alvast bedankt!

Mvg,

BBB

Verwijderd

Heb je het over een cpu-fan of een chassis-fan. Ligt aan het mobo, als ik bij mij geen PWM-fans op de chassis-fan connectors heb aangesloten moet ik de controller op DC zetten. Zou best kunnen dat ze dan op volle snelheid draaiien.

Verwijderd

Tja, vertel eens, over welk moederbord hebben wij het?

• Mosin
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:31:
Heb je het over een cpu-fan of een chassis-fan. Ligt aan het mobo, als ik bij mij geen PWM-fans op de chassis-fan connectors heb aangesloten moet ik de controller op DC zetten. Zou best kunnen dat ze dan op volle snelheid draaiien.
Het is een een chassis fan. Ik heb er 2 op beide CPU connectors aangesloten en 1tje op de PWRfan connector. Ik heb geen fans op mijn cpu koelblok zitten momenteel.
Er zit ook nog eentje op CHA_Fan1 bij de SATA connectors. De 3 bij de cpu zijn dus ook allemaal aangesloten.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:15:
Tja, vertel eens, over welk moederbord hebben wij het?
ASRock B75 pro3-m.

Verwijderd

Wat is de temperatuur van de processor? Als je de chassis fans op de cpu fan connectors hebt aangesloten en geen fans op het koelblok hebt zitten kan het zomaar zijn dat bij hoge cpu temps die chassis fans op volle toeren gaan aangezien de cpu niet koeler wordt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Mosin schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:42:
[...]

Ik heb geen fans op mijn cpu koelblok zitten momenteel.

[...]

ASRock B75 pro3-m.
Ja, dat is vragen om problemen. Het moederbord weet niet wat jij met je fans uitvoert, die heeft gewoon wat connectors die aangeven waar de fan hoort te zitten, en regelt vervolgens per zone op basis van temperatuur sensors wat er gebeurt. Als je dan fans op andere connectoren of andere plekken gaat aansluiten klopt er natuurlijk niks meer van :p je firmware ziet geen respons in de fan zone waar de speed voor geregeld wordt en gaat dus lekker 100% draaien.

• Mosin
johnkeates schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:52:
[...]

Ja, dat is vragen om problemen. Het moederbord weet niet wat jij met je fans uitvoert, die heeft gewoon wat connectors die aangeven waar de fan hoort te zitten, en regelt vervolgens per zone op basis van temperatuur sensors wat er gebeurt. Als je dan fans op andere connectoren of andere plekken gaat aansluiten klopt er natuurlijk niks meer van :p je firmware ziet geen respons in de fan zone waar de speed voor geregeld wordt en gaat dus lekker 100% draaien.
Ja, dat is opzich ook wel logisch. Alleen vind ik het weer zo apart waarom die fan daarnaast gewoon wel doet wat ik van hem vraag.
De cpu blijft gewoon koel en een paar VRM blokjes geven toch niet zo heel veel warmte af of valt dat vies tegen?

Ik moet daarbij ook vermelden dat hij direct al hard draait als ik hem vanuit de BIOS laag instel. Hij bouwt de snelheid niet op zeg maar. Het lijkt me wel erg raar als die fan 100% moet draaien voor een pc die nog geen halve minuut aanstaat.

[ Voor 66% gewijzigd door Mosin op 30-05-2015 17:30 ]

Verwijderd

Wat je in de BIOS instelt is de minimale snelheid waarop de fans kunnen draaiien zonder een FAN error te krijgen.

Wellicht ben je beter af met een 5,25" fancontroller voor je beide fans, ik zou die achter het cpu-koelblok wel op chassis-fan 1 laten staan en dan de cpu-fan op ignore zetten.
Mosin schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:06:
Nu is het zo dat 1 fan de juiste snelheid pakt en de ander niet. Deze zit wel op een 4pins connector aangesloten terwijl het een 3pins is (de fan).
Als dat cpu-fan 1 is dan werkt het toch wel wat jij wilt, dan kun je ook een splitter-kabeltje kopen voor die andere fans op cha-fan1.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 19:21 ]

• Mosin
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:01:
Wat je in de BIOS instelt is de minimale snelheid waarop de fans kunnen draaiien zonder een FAN error te krijgen.

Wellicht ben je beter af met een 5,25" fancontroller voor je beide fans, ik zou die achter het cpu-koelblok wel op chassis-fan 1 laten staan en dan de cpu-fan op ignore zetten.

[...]

Als dat cpu-fan 1 is dan werkt het toch wel wat jij wilt, dan kun je ook een splitter-kabeltje kopen voor die andere fans op cha-fan1.
Oke, dus in principe is het normaal dat hij op deze snelheid draait. Een controller is misschien wel een slimmere oplossing in dit geval.
De temps zijn in ieder geval heel normaal, zelfs na een potje gamen.

Weetje toevallig een goedkope controller?

Verwijderd

Mosin schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:15:
[...]
De temps zijn in ieder geval heel normaal, zelfs na een potje gamen.

Weetje toevallig een goedkope controller?
De warmte-afgifte van je koelblok hangt af van de oppervlakte van het koelblok en het temperatuurverschil. Het is nog niet echt warm geweest dit jaar. Maar als de airflow goed is... anders slaat je pc gewoon uit.

Het goedkoopste is nu gewoon een y-splittter kabel voor beide fans op cassis-fan en die achter het koelblok aansluiten op cpu-fan 1.

anders hier voor 1 knop

of hier.

Ik weet niet wat het mooiste is in jouw kast.
Pagina: 1