Toon posts:

Reciever en speakers verschillend aantal ohm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben hier nieuw op het forum, uiteraard al wel vaker rondgesnuffeld en een hoop vragen kunnen beantwoorden. nu heb ik er echter 1 waar ik niet zo snel een juist (en voor mij te begrijpen) antwoord op kan vinden. ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

Ik ben van plan een receiver van pioneer te gaan aanschaffen (een gebruikte vanwege de prijs) (+/- 200,-)

Deze receiver zal gebruikt gaan worden voor de ziggo box / tv en eventueel een spelcomputer met die reden wil ik dan ook graag een receiver die in ieder geval 3 hdmi aansluitingen heeft.

Qua speakers hebben wij een huis gekocht waar al speakers in het plafond gebouw zijn.
De bedoeling is om daar nieuwe speakers in te zetten, de brackets en afdekkappen wil ik behouden, wat betekent dat ik losse speakers wil aanschaffen (in totaal 4 in elke hoek van de kamer 1) de afmetingen van de speakers mogen 16,5 cm zijn in doorsnee.

Mijn vraag betreft het volgende: Ik zie vaak dat de receivers spelen op een weerstand van 6 of 8 ohm. nu
valt mij op dat wanneer ik losse speakers wil kopen deze eigenlijk altijd op 4 ohm spelen. Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb gaat deze combinatie mogelijk problemen geven en mogelijk de receiver om zeep helpen. Heeft iemand hier ervaring mee? en zijn er tips over wat voor speakers verstandig zijn om aan te schaffen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Er is volgens mij niet veel aan de hand:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/imped.html
http://hyperphysics.phy-a...hbase/audio/imped.html#c2

maar ik ben geen audiofiel.

(Het is trouwens receiver ipv reciever. Het is wel retriever en geen retreiver. Misschien verwarrend.)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
likewise bedankt voor je reactie. ik moet eerlijk zeggen dat de tekeningen mij niet meteen duidelijkheid geven (dat is mijn gebrek denk ik) misschien iemand anders die mij een (zeker) antwoord kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Speakers en receivers zijn niet x Ohm. Over het gehele frequentiebereik fluctueren speakers in de impedantie. Dit kan van elke Ohms tot tientallen Ohm zijn. Iets als "nominaal 8 Ohm" kan daarom verneukeratief zijn aangezien de speaker kan dippen tot vele malen minder. De minimale impedantie is wat je eigenlijk wilt weten, alleen geeft lang niet elke fabrikant dat op.

De receiver geeft het vermogen en speelt daarmee in op wat de speaker op dat moment doet qua weerstand. Nu is 4 Ohm inderdaad lastiger dan 8 Ohm, maar dat is maar een klein deel van wat speelt. Dingen als volume spelen ook mee en ook de gevoeligheid van de speaker. Huidige speakers zijn veelal zo gevoelig dat je maar een paar Watt nodig hebt voor een goed volume. De receiver kan met zo weinig vermogen een eventuele dip gewoon opvangen. Pas als je hard speelt op speaker met een lage impedantie en lage gevoeligheid kan het lastig gaan worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.