Toon posts:

BGP blackhole

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik ben bezig met onze nieuwe netwerk setup aan het uitwerken, echter kom ik ergens niet uit.
Op onze oude routers deden we altijd een blackhole community sturen naar alle BGP neighbours en was het IP-adres wat we blackholde offline.

Nu willen we het aanpakken door alleen op bepaalde transit partijen uit het buitenland een blackhole te sturen als we een DDOS binnen krijgen. Zo zijn we wel online voor de Nederlandse peers (en bereikbaar voor de grootste groep klanten).

Op zich geen probleem zou je zeggen echter kom ik er niet helemaal uit hoe we dit kunnen verwerken. Een static null-route met TAG hoe we het altijd deden werkt niet omdat het IP-adres dan alsnog voor alle neighbours offline is. De community naar alleen een bepaalde BGP neighbour sturen is het probleem niet.

Hoe we het altijd doen:
code:
1
ip route 192.168.1.100 255.255.255.255 null0 tag 200

Maar dan zal direct voor alle BGP neighbours incl. intern traffic offline zijn.

Tips en trucs zijn welkom :)

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-03 21:23
Zou je zo iets niet kunnen doen met een route-map?
En die alleen toepassen op de buitenlandse peers?
zo iets:
https://mailman.nanog.org...2011-February/033570.html

Ben niet zo BGP-erig maar daar zou ik naar kijken

[Voor 21% gewijzigd door Dafjedavid op 30-05-2015 12:25]

Who Needs Windows...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zou in plaats van een null route een kloppende route met een tag aan kunnen te maken. Vervolgens distribueer je die net als met een null route naar je edge routers. Daar zorg je er dans voor dat op basis van die interne community naar de transits waarop je dat wilt hun blackhole community wordt meegegeven.

Nadeel daarvan is wel dat je bij het aanmaken van de trigger route dan moet weten wat de juiste next hop is en dat je de trigger route dan het best kunt aanmaken op de router waar je target achter zit. Immers omdat het nu geen null route is moet je er voor zorgen dat het target ook echt via deze route bereikbaar is. In grotere deployments is het dus niet heel erg praktisch op deze manier.

[Voor 17% gewijzigd door ik222 op 30-05-2015 14:28]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Het makkelijkst is om een peer-group maken voor je transit partijen en buitenlandse klanten en een peer-group maken voor je Nederlandse klanten en vervolgens deze blackhole community alleen naar de ene peer-group sturen.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• xares
De oplossing van ik222 zou inderdaad kunnen, ga eens kijken of ik dat kan uitwerken.

@jackbol en @Dafjedavid Het nadeel is dat ik een ip route met null0 moet aanmaken om de route effectief in BGP te krijgen. Maar dan is dat IP-adres sowieso niet meer te bereiken intern en voor andere BGP transits.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Je hoeft die null-route toch niet per se in je IGP op te nemen?

• xares
Hm heb je een voorbeeldje toevallig?

Volgens mij gaat dat niet lukken aangezien zonder static route die route niet in BGP komt?

Het nadeel is dat onze BGP router waar transits op aangesloten zitten ook klanten direct met hun interface opzitten.

[Voor 31% gewijzigd door xares op 30-05-2015 17:05]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

xares schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:01:
Hm heb je een voorbeeldje toevallig?

Volgens mij gaat dat niet lukken aangezien zonder static route die route niet in BGP komt?

Het nadeel is dat onze BGP router waar transits op aangesloten zitten ook klanten direct met hun interface opzitten.
Ah okay, dan gaat dat niet zomaar lukken.
Wat je kan doen is een VRF aanmaken een daar de null-route in stoppen. Deze export je vervolgens van de VRF naar je global tabel. In de global tabel kun je een route-map gebruiken om ervoor te zorgen dat de route niet vanuit BGP in je IGP komt.

• ik222
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:36:
[...]

Ah okay, dan gaat dat niet zomaar lukken.
Wat je kan doen is een VRF aanmaken een daar de null-route in stoppen. Deze export je vervolgens van de VRF naar je global tabel. In de global tabel kun je een route-map gebruiken om ervoor te zorgen dat de route niet vanuit BGP in je IGP komt.
Over een oplossing met een VRF en dan een export heb ik ook zitten denken maar volgens mij werkt dit niet. Om de router de route uiteindelijk via BGP te kunnen laten adverteren moet hij altijd in de lokale routing table komen in de VRF waar ook je BGP neigbours in zitten waar je hem met een community naar wilt adverteren (global). Je kunt er middels een route-map / policy voor zorgen dat de route niet verder verspreid wordt via een IGP protocol. Maar dat neemt niet weg dat de router waar de transits op zitten waar je hem naar wilt adverteren dan altijd al het verkeer in die VRF (global) nog steeds zal nullrouten. Dus ook dat van andere peers of klanten op die router / in die VRF.

Als je gescheiden VRF's hebt voor de transits waar je de black hole naar wilt adverteren en de rest van het verkeer kan dit wel alleen is dat hier dus niet het geval zoals ik lees. Meerdere VRF's met in beide een volledige route tabel is meestal ook niet lekker ivm memory overigens.

In geval van gescheiden routers waarop je wel en niet wil blackholen kan je het makkelijk oplossen met communties en een route-map / policy op je iBGP sessie. Alleen heb je daar in deze situatie niets aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-03 08:28

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Gaat je verkeer niet omzwaaien naar je peers, of heb je alles static?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Kabouterplop01 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:46:
Gaat je verkeer niet omzwaaien naar je peers, of heb je alles static?
Bij blackholing door een transit provider trekt die provider nog steeds gewoon verkeer aan, zijn externe announcements van jou netwerken wijzigen namelijk niet. Alleen door een specifieke prefix (meestal in IPv4 een /32) ook nog eens met een speciale community te adverteren naar de transit provider gaat de transit provider verkeer naar die prefix droppen in zijn netwerk waardoor het niet op jou lijn aan komt. Verkeer gaat dus gewoon het zwarte gat in bij je transit provider en zwaait niet om naar een andere transit of naar peers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xares
Ik zat nog te denken aan om een virtuele BGP router te installeren op een server en een iBGP sessie op te zetten naar onze router. Gaat dat werken of krijg ik die null-route die via iBGP wordt gestuurt ook niet geannounced zonder op te nemen in IGP?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het probleem daarbij blijft dan volgens mij dat de null route altijd in de lokale route tabel moet komen te staan van de router / vrf die uiteindelijk hem moet announcen naar je transits.

De enige mogelijkheid voor jou gewenste situatie die ik kan bedenken met een null route is de transits waar je naar wilt nullrouten in een aparte VRF zetten. Vervolgens maak je in die VRF een BGP sessie met je trigger router (dat kan inderdaad prima een linux bak met een BGP deamon zijn). Als laatste exporteert je dan vanuit de transit VRF met een policy alles behalve de null routes van je trigger naar global. Andersom exporteer je alles vanuit global weer naar die transit VRF. Alleen persoonlijk vind ik dat geen mooie / goede oplossing om meerdere redenen waarbij een van de belangrijkste het geheugen gebruik is (vooral wanneer je met full route tabels werkt).

De mooiste oplossing hiervoor zou denk ik BGP flowspec zijn. Alleen is dat in de huidige vorm volgens mij niet geschikt om te praten tussen klant en provider waardoor je het daar ook niet ziet. Ook kan je het voor zover ik weet niet gebruiken om externe blackholes aan te sturen. Maar binnen je eigen netwerk geeft het wel echt hele mooie flexibele mogelijkheden voor DDoS mitigatie in de lijn met wat jij zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

xares schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:21:
Ik zat nog te denken aan om een virtuele BGP router te installeren op een server en een iBGP sessie op te zetten naar onze router. Gaat dat werken of krijg ik die null-route die via iBGP wordt gestuurt ook niet geannounced zonder op te nemen in IGP?
Ja dat kan prima, als je bgp no synchronization configureert hoeft de null route niet in je igp. Je moet ook een route map op je redistribution zetten die de null route uitfiltert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:55:
[...]

Ja dat kan prima, als je bgp no synchronization configureert hoeft de null route niet in je igp. Je moet ook een route map op je redistribution zetten die de null route uitfiltert.
Maar dan komt de null route toch nog steeds in de ip route tabel te staan op de router / in de VRF waar die null route via iBGP ontvangen en weer via eBGP geadverteerd wordt? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

ik222 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:19:
[...]

Bij blackholing door een transit provider trekt die provider nog steeds gewoon verkeer aan, zijn externe announcements van jou netwerken wijzigen namelijk niet.
Maar de TS is niet de transit provider. De transit provider rekent gewoon geld voor een DDoS op jouw prefix (als het verkeer door de transit pijp loopt)
Dus het ligt aan jouw local prefs en med die je naar je peers én transit aankondigt, of het verkeer omzwaait, of niet, vandaar ook de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat weet ik maar je wilt je bij een DDoS gewoon je netwerk bereikbaar houden. Sowieso kun je in BGP niet alles adverteren behalve een specifieke /32, een hele prefix terugtrekken is meestal geen optie. Dus de enige optie is dan verkeer gewoon laten aantrekken door je transit providers of zelfs een speciale wasstraat en het daar filteren / droppen.

Overigens kost verkeer dat je laat nullrouten bij je transit meestal geen geld omdat het niet eens op je transit link aankomt. Een beetje transit provider gaat verkeer dat een klant wil nullrouten ook gewoon op alle borders nullrouten waardoor de transit provider het ook niet hoeft te transporteren. Maar dit hangt natuurlijk wel af van je contract inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ik222 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Maar dan komt de null route toch nog steeds in de ip route tabel te staan op de router / in de VRF waar die null route via iBGP ontvangen en weer via eBGP geadverteerd wordt? Of mis ik iets?
Ne hoor, de route komt alleen in de BGP RIB.
Met een route-map zorg je ervoor dat de null route niet in de RIB komt.

Vervolgens kan je met bgp no syncrhonisation ervoor zorgen dat de null route gewoon adverteert word.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:34:
[...]

Ne hoor, de route komt alleen in de BGP RIB.
Met een route-map zorg je ervoor dat de null route niet in de RIB komt.

Vervolgens kan je met bgp no syncrhonisation ervoor zorgen dat de null route gewoon adverteert word.
Ah nu snap ik wat je bedoelt, even opgezocht en inderdaad kun je middels een table-map / table-policy statement in de address-family (Cisco) filteren welke routes vanuit BGP in de route tabel komen. En met no-synchronization kan je gefilterde routes dan inderdaad alsnog gewoon adverteren via eBGP. Dat is dan een mooie oplossing inderdaad :)

[Voor 7% gewijzigd door ik222 op 31-05-2015 17:13]

• xares
Hm ik ben er gisteren weer mee aan de slag gegaan i.c.m. ExaBGP (mooie tool trouwens incl API!).
Alles lijkt nu te werken behalve dat de /32 nog steeds in IGP komt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ip prefix-list only32 seq 5 permit 0.0.0.0/0 ge 32

router bgp
 local-as xxxx
 -knip-

address-family ipv4 unicast
 table-map deny-blackhole-in-IGP
-knip-
exit-address-family

route-map deny-blackhole-in-IGP deny 10
 match ip address prefix-list only32

Het gaat om een Brocade router.
Dat zou volgens de voorbeelden moeten werken? Jullie een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

ik222 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:20:
Dat weet ik maar je wilt je bij een DDoS gewoon je netwerk bereikbaar houden. Sowieso kun je in BGP niet alles adverteren behalve een specifieke /32, een hele prefix terugtrekken is meestal geen optie. Dus de enige optie is dan verkeer gewoon laten aantrekken door je transit providers of zelfs een speciale wasstraat en het daar filteren / droppen.
Vandaar ook mijn vraag :) je mag nl niet kleiner dan een /24 aankondigen naar internet (of tenminste mag wel, maar een beetje isp dropt dat)
dus als je dat door je transit laat doen klopt er iets niet; je staat dan je transit toe om een prefix hijack te doen, in dit geval een more specific van je superblock.

Of ik snap nog steeds niets van de vraag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die /32 gaat door de transit provider ook helmaal niet verder announced worden :) Het adverteren van een dergelijke /32 (of ander klein subnet) in combinatie met een specifieke community is puur iets tussen jou en je transit provider en dient enkel als seintje naar je transit provider zodat deze weet dat verkeer naar die prefix gedropt moet worden in hun netwerk. Uiteraard moet je transit provider dit ondersteunen maar de meeste doen dat.

Maar de externe announcements van je netwerk veranderen dus helemaal niet tijdens een dergelijke blackhole. Je vertelt alleen je transit provider(s) het verkeer naar een bepaalde kleine prefix te droppen .

[Voor 44% gewijzigd door ik222 op 08-06-2015 23:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

check! een soort offramp community. Ik snap het nu beter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kabouterplop01 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:11:
check! een soort offramp community. Ik snap het nu beter!
Blackholing is wel een hele extreme vorm van off-ramping >:)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee