• j0rizz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05-2022
Beste tweakers,

Sinds ik mijn computer een upgrade heb gegeven (nieuwe kast, nieuwe GPU en nieuwe PSU) lijkt het wel alsof mijn CPU een stuk warmer wordt en meer piekt. Idle draait deze 5-10% maar zodra ik een programma open piekt hij soms naar 100% met de nodige traagheid als gevolg. Mijn CPU cooler draait sinds de upgrade een stuk harder en maakt echt veel te veel lawaai. Tot nu toe zijn het met name Mozilla Firefox en XBMC die waarbij de CPU echt op hol slaat met de nodige herrie en lag als gevolg.

Mijn specs:
- ASUS M5A97
- AMD Athlon X3 455
- ATI Radeon X9 290
- EVGA 850 G2

Kan dit rare gedrag van mijn CPU te maken hebben met de nieuwe videokaart of PSU? Ik weet dat mijn PC nu behoorlijk uit balans is en ik ben ook zeker van plan het mobo en de CPU te vervangen maar in de tussentijd zou ik graag alles stabiel willen hebben draaien.

Edit
Ik heb nu XBMC en Mozilla stabiel gekregen, mijn CPU fan blijft echter te hard draaien. Daarnaast bestaat er een verschil in temperatuurwaardes tussen dat wat de BIOS aangeeft en dat wat Open Hardware monitor aangeeft. De BIOS gaat uit van idle waardes van 50 C, OHM geeft daarentegen 23 C aan, een vrij groot verschil lijkt me. Daarnaast gaat de CPU fan nog harder draaien bij het openen van programma's zoals XBMC. Ik heb trouwens een Zalman CNPS9700 cooler, deze draaide in mij vorige build veel langzamer en stiller. Wat is hier aan de hand?

[ Voor 24% gewijzigd door j0rizz op 30-05-2015 19:27 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Heb je je koelpasta tussen je koeler en CPU vervangen?

Verder lijkt het er op dat je CPU aan het werk gaat zodra je iets met versnelde GPU zaken doet, misschen GPU drivers herinstalleren? Want het lijkt er op dat alles nu op je CPU leunt.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zware cpu bottleneck natuurlijk
Oude tri-core met zon videokaart is een slechte combinatie

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
De afwezigheid van het wattage van de PSU in het verhaal baart me zorgen.
Ik heb zulk willekeurig CPU gebruik wel gezien bij slechte PSU, maar ook bij falende HD (OS gaat dan naarstig proberen toch de data op/van de schijf te krijgen).
Natuurlijk wordt de binnenkant van je kast ook warmer met die X9 290.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 10:20
Ik zou ff goed je temperaturen in de gaten houden, en indien nodig je koeler opnieuw voorzien van koelpasta en opnieuw bevestigen. Zelf gebruik ik altijd Open Hardware Monitor voor het "uitlezen" van temperaturen en voltages.

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 30-05-2015 09:39 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• j0rizz
Ik zal kijken of wat nieuwe koelpasta het probleem kan verminderen.
Weapon S schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 08:57:
De afwezigheid van het wattage van de PSU in het verhaal baart me zorgen.
Ik heb zulk willekeurig CPU gebruik wel gezien bij slechte PSU, maar ook bij falende HD (OS gaat dan naarstig proberen toch de data op/van de schijf te krijgen).
Natuurlijk wordt de binnenkant van je kast ook warmer met die X9 290.
Wat bedoel je precies met afwezigheid van wattage, een 850 watt voeding zou dit systeem toch moeten kunnen draaien? Tevens wordt de binnenkant van de kast niet warmer! De koeler van de CPU mag dan wel hard draaien maar ik heb niet het idee dat de temperatuur in de kast zelf veel hoger is.

• j0rizz
Zie edit.

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Die voeding is zo'n zware overkill, en de CPU is een oudje die de nieuwe grafische kaart lang niet bijhoudt. Zelden een systeem gezien dat meer uit balans is dan dit. Je had beter eerst een topic aangemaakt voor je deze willekeurige upgrade deed. (sorry, maar dat is wat het is...)

- De nieuwe graka wordt warmer, er komt dus meer warmte in de case. Ik zie niet direct welke case je hebt, maar zorg voor voldoende luchtcirculatie (dus: fans).
- Eventueel de CPU koeler eens losmaken en de koelpasta vervangen.
- Eventueel een BIOS update doen (lost mogelijk probleem op van dubieuze temperatuur waardes).

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker36 op 30-05-2015 19:37 ]

• j0rizz
De voeding is inderdaad een beetje overkill :P Met de koeling in mijn kast zit het overigens wel goed. Ik heb een Bitfenix Ronin kast met 3 fans erin die op het moment 600RPM gemiddeld draaien. Ik zal kijken of ik de BIOS kan updaten en de koelpasta kan vervangen. Ik wist van te voren dat mijn oude processor niet optimaal zou zijn maar ik kon de R9 290 goedkoop krijgen dus vandaar. Mocht het met de BIOS update en de nieuwe koelpasta niet lukken, welk mobo en CPU raden jullie dan aan? Ik gebruik m'n PC met name voor gamen en werk. Misschien een 4e generatie i5 en een mobo met Z97 chipset?

• Scythens
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-11-2025
Tweaker36 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:34:
Die voeding is zo'n zware overkill
De PSU is inderdaad een behoorlijke overkill. Wil je in ieder geval zorgen dat je de komende 5-7 jaar future-proof bent is een 750W+ zeker niet verkeerd. Als je dan ook nog degelijke kwaliteit wilt en geen vliegtuigmotor geluid wilt hebben, kom je al snel op de Corsair RM750 en de EVGA Supernova 850 G2 uit. Een prijsverschil van een tientje waarbij je bij de EVGA braided kabels krijgt, 100W meer en 10 jaar garantie.
Tweaker36 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:34:
en de CPU is een oudje die de nieuwe grafische kaart lang niet bijhoudt. Zelden een systeem gezien dat meer uit balans is dan dit. Je had beter eerst een topic aangemaakt voor je deze willekeurige upgrade deed. (sorry, maar dat is wat het is...)
Zo erg uit balans is het systeem ook weer niet. Het voldoet prima om 1080p 60fps te gamen. Verder ook "Ik weet dat mijn PC nu behoorlijk uit balans is en ik ben ook zeker van plan het mobo en de CPU te vervangen maar in de tussentijd zou ik graag alles stabiel willen hebben draaien."

Een i5 met Z97 mobo zijn niet af te raden om het systeem wat meer in balans te brengen.

CPU: http://tweakers.net/price...;385717;394886/categorie/
De keuze uit de i5-4460, 4690 en 4690K. De 4690 is ~16% sneller dan de 4460, maar 4 tientjes duurder. De 4690K is ideaal als je wilt overklokken. De 4690K kan je prima overklokken van 3,9GHz turbo naar een 4,4GHz. Hij is dan nog wel 2 tientjes extra op de reguliere 4690.

Mobo: Bij overklokken heb je een Z97 nodig. Indien je niet gaat overklokken, koop dan een H97.
Verder is het handig als je mobo ATi Crossfire support heeft mocht je in de toekomst een extra GPU willen toevoegen. Ook is het handig dat je 2 PCI-e x16 slots hebt die in ieder geval in x8 mode draaien als je ze beide gebruikt De x8 mode is iets langzamer dan de x16, maar dat is minimaal. Goedkopere mobo's willen nog wel is in x4 mode draaien als je beide x16-slots gebruikt.

http://tweakers.net/price...;385044;442619/categorie/
Pagina: 1