Boete Wegenbelasting Niet Betalen Is € 158,00

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:16
Nu heb ik al enige jaren een belastingvrije auto, hier moest ik in 2014 voor het eerste belasting voor betalen, omdat de wet m.b.t. milieu aspecten veranderden. Dus vier kwartalen netjes gedaan.

Eind 2014 is het adres gewijzigd naar een nieuw adres in een nieuwe wijk, gevolg ik mis behoolijk wat post en twee pakketten. Eind januari de belastingdienst gebeld, waar de acceptgiro bleef. Deze heb ik nooit ontvangen, zoals wel meer post en ook de twee pakketten niet (dit ook gemeld bij Post NL). De telefoniste heeft op mijn verzoek het betalingskenmerk gegeven en ik het diredct overgemaakt (net te laat nu blijkbaar, de kwartalen bij de belastingdienst lopen niet gelijk met 'echte' kwartalen). Deze maand weer gebeld, weer geen acceptgiro ontvangen. De telefoniste wist mij te melden dat er imiddels ook een boete van € 158,00 wegens voor de tweede keer te laat betalen op mijn naam stond. Ik begrijp de boete, maar ik dacht sterk te staan door dat ik al twee keer eerder (ook voor de aanslag) zelf gebeld had, dat ik niets ontvangen had. De telefoniste wist mij te melden dat ik wel een bezwaarschirft kon schrijven, maar dat deze waarschijnlijk wordt afgewezen met de reden dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het betalen van wegenbelasting. Zelfs de data en tijdstippen bij de Belastingdienst vastgelegd door de medewerker en een melding met brief van Post NL dat ik ook andere post mis, zou niet steekhoudend zijn. :(

Natuurlijk heb ik vorig jaar vier keer wel belasting betaald, en bedacht ik me begin van het jaar om zelf te bellen om belasting te betalen. Maar het voelt zuur, omdat ik uit eigen initiatief al drie keer dit jaar achter brieven van de belastingdienst ben aangegaan, een bewijs heb dat ik regelmatig post mis en al alle jaren nog nooit iets te laat betaald heb. Hier heb ik me bij neergelegd, maar dan een boete van € 158,00, dat vind ik wel erg veel!

Nu heb ik bijna al mijn bankzaken via automatisch incasso (ik wacht nu wederom op de brief, de wegenbelasting ook zo te regelen), maar i,p.v. een aanmaning op een acceptgiro met een reeël bedrag maar meteen € 158,00 op te leggen. :X :? 8)7

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:11
En wat wil je nu met dit topic? Dit is denk ik eerder een vervoersdingetje, dus move naar VV.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als je op tijd, via de gemeente neem ik aan, een adreswijziging doorgeeft dan is het toch klaar. Ze sturen de acceptgiro dan gewoon naar het verkeerde adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 16:01
Boete gewoon aanvechten, over het algemeen zijn ze daar niet zo moeilijk mee. Teminste, als je een nette brief ervan maakt met duidelijk je punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Pos2007 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:46:
Als je op tijd, via de gemeente neem ik aan, een adreswijziging doorgeeft dan is het toch klaar. Ze sturen de acceptgiro dan gewoon naar het verkeerde adres?
Op tijd gemeld bij de gemeente, ook heb ik goed contact met de bewoners van het vorige adres en hij geeft mij netjes al mijn post.
stefspee schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:54:
Boete gewoon aanvechten, over het algemeen zijn ze daar niet zo moeilijk mee. Teminste, als je een nette brief ervan maakt met duidelijk je punten.
Het Internet heeft me geen moet gegeven, het lijkt erop dat ze bijna alles afdoen met: Je weet zelf dat je belasting moet betalen. Behalve als je langdurig ziek bent, je door omstandigheden langer in het buiteland moest zijn of een geregistreerd gestolen voertuig heb ervaren, willen ze nog wat voor je doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jumpman op 30-05-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik ben nu opzoek naar waar die € 158,00 boete nu vandaan komt, en waarom hier niet de reguliere regels gelden.

Het voelt een beetje als, de autobezitter heeft waarschijnlijk toch geld, dus die kunnen we wat zwaarder belasten bij te laat betalen.

Edit Excusues voor twee posts achter elkaar, dit was niet de bedoeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 30-05-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 16:01
Jumpman schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:58:
[...]
Het Internet heeft me geen moet gegeven, het lijkt erop dat ze bijna alles afdoen met: Je weet zelf dat je belasting moet betalen. Behalve als je langdurig ziek bent, je door omstandigheden langer in het buiteland moest zijn of een geregistreerd gestolen voertuig heb ervaren, willen ze nog wat voor je doen.
Je hebt aangegeven dat je zelf achter de belasting aan hebt gebeld? Vermeld dit gewoon netjes.
T kost je niets en als je het wint hoef je die belachelijke boete in ieder geval niet te betalen.

Zelf geen ervaring met boete om MRB maar wel onverzekerd rijden, in een auto die niet meer bestond. Daar waren ze relatief snel mee en heb toen met een enkele brief gelijk gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styx_
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08-2022
Onlangs hetzefde meegemaakt. Gelijk een bezwaarschrift geschreven, dit werd netjes afgehandeld en de boete werd kwijtgescholden. Ik zou het gewoon proberen, maar we duidelijk in de brief uitleggen wat je situatie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Styx_ op 30-05-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
Jumpman schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:05:
Ik ben nu opzoek naar waar die € 158,00 boete nu vandaan komt
Die komt hier vandaan:
Algemene wet inzake rijksbelastingen
Artikel 67c
1. Indien de belastingplichtige of de inhoudingsplichtige de belasting welke op aangifte moet worden voldaan of afgedragen niet, gedeeltelijk niet, dan wel niet binnen de in de belastingwet gestelde termijn heeft betaald, vormt dit een verzuim ter zake waarvan de inspecteur hem een bestuurlijke boete van ten hoogste € 5.278 kan opleggen.
2. Bij niet of gedeeltelijk niet betalen legt de inspecteur de boete op, gelijktijdig met de vaststelling van de naheffingsaanslag.
3. De bevoegdheid tot het opleggen van de boete wegens niet tijdig betalen vervalt door verloop van vijf jaren na het einde van het kalenderjaar waarin de belastingschuld is ontstaan.
4. Artikel 20, eerste lid, tweede volzin, en tweede lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing.

Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst
§ 33. Verzuimboete betalingscontrole artikel 37 en 70 van de Wet MB 1994
1. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt niet voor elk tijdvak afzonderlijk aangifte gedaan. De aanvraag voor afgifte van een kentekenbewijs dan wel om wijziging van de tenaamstelling van het motorrijtuig geldt als aangifte. Deze aangifte geldt, zolang het motorrijtuig niet van houder wisselt, voor alle tijdvakken waarin het motorrijtuig wordt gehouden.
Om aan de houder kenbaar te maken dat, hoeveel en voor welk tijdvak belasting voor het motorrijtuig verschuldigd is, zendt de inspecteur aan de houder een rekening met daarop het verschuldigde belastingbedrag. Op de rekening vermeldt de inspecteur een uiterste betaaldatum, waarop het bedrag moet zijn betaald. Deze datum kan liggen na de datum van aanvang van het tijdvak. Indien het verschuldigde bedrag geheel of gedeeltelijk niet op de betaaldatum is voldaan, is sprake van een verzuim als bedoeld in artikel 67c van de AWR.
2. In geval van een betalingsverzuim legt de inspecteur een boete op van drie procent van het wettelijk maximum van artikel 67c van de AWR, tenzij belanghebbende in de periode van één jaar voorafgaand aan het tijdstip waarop belanghebbende in verzuim is, niet eerder in verzuim is geweest (alsdan wordt geen boete opgelegd, maar een verzuimmededeling verzonden).
3. In afwijking van lid 2 kan in uitzonderlijke gevallen een verzuimboete tot het wettelijk maximum van artikel 67c van de AWR worden opgelegd. Van een uitzonderlijk geval kan bijvoorbeeld sprake zijn indien belanghebbende stelselmatig in verzuim is.
4. Verzuimen worden aangetekend per houder als bedoeld in de artikelen 7, 8 of 9 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (hierna: Wet MB 1994).
5. Indien voor hetzelfde tijdvak meer dan één rekening is verzonden, wordt het verzuim per rekening bepaald.
6. Verzuimen als bedoeld in de paragrafen 34 en 35 worden niet meegerekend.
7. Ingeval op grond van artikel 4c, zevende lid, van de Uitvoeringsregeling MB 1994 de vergunning voor het betalen per maand van de belasting is geëindigd of door de inspecteur is ingetrokken, wordt op grond van artikel 20 van de AWR een naheffingsaanslag voor de resterende belastingschuld over het lopende tijdvak opgelegd. Indien het intrekken van de vergunning zijn oorzaak vindt in het niet aan de voorwaarden van de vergunning hebben voldaan door de belastingplichtige, legt de inspecteur een verzuimboete op als bedoeld in de voorgaande leden van deze paragraaf.
Indien de vergunning op verzoek van belanghebbende vervalt en op grond van artikel 20 van de AWR een naheffingsaanslag voor de resterende belastingschuld over het lopende tijdvak wordt opgelegd, legt de inspecteur geen verzuimboete op.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 15:05

Nox

Noxiuz

Als je alles op tijd hebt doorgegeven als adreswijziging heeft de BD toch een fout gemaakt? Lijkt me superduidelijk.

Tip voor de volgende keer: automatische incasso, vergeet je het nooit meer. Had je al een jaar geleden kunnen instellen, scheelt een hoop gedoe.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:39
Automatische incasso is ook niet heilig.
De belasting verzuimt nl nogal eens om mee te delen als het niet af had kunnen schrijven.
2x niet af kunnen schrijven is eenblockade voor de automatische incasso. Wordt ook niet meegedeeld door hun.
2x te laat betalen in 1 jaar is gelijk een boete. Geen herinnering of wat dan ook, maar gelijk een boete.

Leuker kunnen ze het niet maken zeg maar. :s

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 15:05

Nox

Noxiuz

Zorg dat je rood kan staan, sta vervolgens gewoon niet rood en je automatische incassos kunnen altijd doorgaan.

Zo moeilijk is het niet hoor.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Morelleth schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:18:
De belasting verzuimt nl nogal eens om mee te delen als het niet af had kunnen schrijven.
2x niet af kunnen schrijven is eenblockade voor de automatische incasso. Wordt ook niet meegedeeld door hun.
2x te laat betalen in 1 jaar is gelijk een boete. Geen herinnering of wat dan ook, maar gelijk een boete.
Waarom zou de overheid telkens achter jou aan moeten lopen? Jij hebt de verantwoordelijkheid om te betalen en één manier is de automagische incasso. Kies je daar voor moet je ook aan de randvoorwaarden voldoen.

We zijn geen 12 meer waarbij iemand telkens moet vragen of je iets kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Morelleth schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:18:

Leuker kunnen ze het niet maken zeg maar. :s
Moet je niet alles uitgeven en wat geld op je rekening laten staan, opgelost.

39

Pagina: 1