Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik lees overal dat AMD bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe driver (model) voor Linux (4.2).
Deze zou betere prestaties moeten kunnen neerzetten dan de huidige (open/closed-source) driver.

Nu zie ik in de lijst (van ondersteunende) modellen dat er vermoedelijk geen ondersteuning is voor mijn hardware (AMD Club3D 270x RoyalQueen), wel voor andere/nog niet aangekondigde modellen. Dat laatste vind ik echter vreemd, omdat AMD veel aan rebranding heeft gedaan.
Nergens kan ik een bevestiging vinden. Heeft iemand toevallig meer informatie? :)

Op dit moment draai ik nog de closed (catalyst) driver omdat de open-source geen goed clock-control had, met veel lag als gevolgd. Ook hier lees ik veel mixed verhalen.
De reden dat ik het vraag is hoe de toekomst van deze uitgaat (drivers) uit gaat zien.
Vrees namelijk dat de 'oudere' modellen straks buiten de boot gaan vallen, zeker omdat AMD dit al een keer eerder heeft gedaan.

Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het belangrijkste punt van dit project is (imho) de verschillende drives (open en closed) dichter bij elkaar brengen door meer code te delen.

Over jouw 270x kaart zou ik me nu nog geen zorgen maken. Die is nog zo nieuw dat er nog wel een paar jaar support voor zal zijn. Ooit zal het ophouden maar misschien kun je dan wel gebruik maken van de open source driver. Door dit project zal het makkelijker zijn om die open source drivers op het juiste niveau te krijgen.

Als het punt wordt berijkt dat er geen nieuwe drivers meer worden uitgebracht voor jouw kaart hoeft dat overigens geen ramp te zijn. De oude drivers stoppen niet opeens met werken. Er zijn nu ook al verschillende pakketjes met legacy-drivers te krijgen voor hardware die niet meer wordt ondersteunt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

de open-source drivers van amd/ati + Gallium3D = Directx via wine

even geleden ontwikkelaar gesproken en gaat de goede kant op, maar ...
de prestatie bij closed-source/commerciele games is dan vrij matig. die doen het wel beter op de closed-source drivers.

ofwel; afhankelijk van de game die gespeelt wordt, welke driver en setup het beste is. dat is freaking irritant dat je continue moet switchen tussen die twee. hopelijk gaat dat in de toekomst eenvoudiger, maar vind het wel lastig op deze manier.

de gallium3d oplossing is niet mogelijk met een nvidia kaart, omdat die opensource versie vrij matig is. daarin tegen werkt de closed-source driver van nvidia erg goed.

blijft een persoonlijke kwestie, amd heb je optie tot gallium3d, maar voor de rest ben ik er geen fan van

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 30-05-2015 17:18 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:47
HollowGamer schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:08:
Nu zie ik in de lijst (van ondersteunende) modellen dat er vermoedelijk geen ondersteuning is voor mijn hardware (AMD Club3D 270x RoyalQueen), wel voor andere/nog niet aangekondigde modellen. Dat laatste vind ik echter vreemd, omdat AMD veel aan rebranding heeft gedaan.
Nergens kan ik een bevestiging vinden. Heeft iemand toevallig meer informatie? :)
Klopt. Zie de Radeon feature matrix

Alleen Volcanic Islands wordt ondersteund door de nieuwe driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:20:
Het belangrijkste punt van dit project is (imho) de verschillende drives (open en closed) dichter bij elkaar brengen door meer code te delen.

Over jouw 270x kaart zou ik me nu nog geen zorgen maken. Die is nog zo nieuw dat er nog wel een paar jaar support voor zal zijn. Ooit zal het ophouden maar misschien kun je dan wel gebruik maken van de open source driver. Door dit project zal het makkelijker zijn om die open source drivers op het juiste niveau te krijgen.

Als het punt wordt berijkt dat er geen nieuwe drivers meer worden uitgebracht voor jouw kaart hoeft dat overigens geen ramp te zijn. De oude drivers stoppen niet opeens met werken. Er zijn nu ook al verschillende pakketjes met legacy-drivers te krijgen voor hardware die niet meer wordt ondersteunt.
Thanks voor de info. :)

Ben toch bang dat ondersteuning gaat tegenvallen, zie comment van Thralas:
Thralas schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:48:
[...]

Klopt. Zie de Radeon feature matrix

Alleen Volcanic Islands wordt ondersteund door de nieuwe driver.
De legacy drivers zijn niet echt geweldig, zie comment van himlims_ (doelend op missende features):
himlims_ schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:15:
de open-source drivers van amd/ati + Gallium3D = Directx via wine
[video]
even geleden ontwikkelaar gesproken en gaat de goede kant op, maar ...
de prestatie bij closed-source/commerciele games is dan vrij matig. die doen het wel beter op de closed-source drivers.

ofwel; afhankelijk van de game die gespeelt wordt, welke driver en setup het beste is. dat is freaking irritant dat je continue moet switchen tussen die twee. hopelijk gaat dat in de toekomst eenvoudiger, maar vind het wel lastig op deze manier.

de gallium3d oplossing is niet mogelijk met een nvidia kaart, omdat die opensource versie vrij matig is. daarin tegen werkt de closed-source driver van nvidia erg goed.

blijft een persoonlijke kwestie, amd heb je optie tot gallium3d, maar voor de rest ben ik er geen fan van
Bedankt voor het testen van de twee drivers. :)

Klinkt niet helemaal goed, doel daarmee op het feit dat volgens de tabel gegeven door Thralas toch een aantal features lijkt te gaan missen.
Dit geld bijvoorbeeld voor video-encoding, tenminste als ik zo goed de tabel lees. ;)

Al met al, niet helemaal erg enthousiast, want het lijkt er toch uit te zien dat er een aantal (mooie) features niet beschikbaar komen voor mijn/deze videokaart(en).

Denk dat ik ook op de open-source drivers ben aangewezen, aangezien dit de enige gaat worden met KMS-ondersteuning. Hoewel AMD hier nog niet veel over loslaat, vrees ik een beetje het ergste. ;)

Misschien is ruil tegen een (gelijkwaardige) NV-kaart dan in die tijd een goede optie. :)

Bedankt voor alle info nogmaals, zal de Xorg/AMD website in de gaten blijven houden.