Game PC opzet (€1000,- max). Feedback gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Schnitzelhof
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 11:11
Hallo Tweakers,

Gezien mijn vorige PC uit 2008 stamt (ik heb alleen de GPU 2 keer vervangen) is het wel weer eens een keer tijd voor een nieuwe. Ook eindelijk een SSD voor mij!

Ik ben geen hardware man, dus ik moet er iedere keer weer een beetje in duiken.
Vandaar dat ik misschien wat rare keuzes heb gemaakt met mijn 'eerste opzet'.
Hopelijk willen jullie mij helpen om de setup kloppend te maken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, veelal wat oudere spellen. Zo nu en dan een nieuwe AAA title (Witcher 3/GTA V).
Verder visual studio, en internet gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op een max van €1000,-. Als het iets goedkoper kan is het altijd mooi mee genomen!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GPU die in het voorbeeld staat heb ik op het moment in het bezit. Het lijkt mij overbodig om deze op dit moment te vervangen. De kosten wegen IMO niet op tegen de prestatie winst.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet nieuw basis systeem (CPU/MOBO/Mem), mijn huidige platform (Socket 775) is niet opnieuw te gebruiken.
Randapparatuur zoals toetsenbord, muis, headset en monitoren heb ik al staan. Deze zijn ook nog niet aan vervanging toe.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk, zo lang het maar een beetje betrouwbaar is. Prijs/Kwaliteit verhouding is het belangrijkste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien mijn systeem zich in de woonkamer bevind, zou het fijn zijn als het systeem een beetje stil zou zijn. Het hoeft niet geruisloos, maar de vrouw zit natuurlijk niet te wachten op 120dB aan fan lawaai.
Ik zou graag een SSD willen waar ook nog veel gebruikte games/applicaties op kunnen (CS:GO/SC II/Eve Online)

Ga je overklokken?
Overklokken heb ik nog nooit gedaan, dit heeft dan ook geen prioriteit.

Bij deze mijn huidige boodschappenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,90€ 239,90
1MSI B85-G41 PC Mate€ 73,-€ 73,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X€ 253,31€ 253,31
1NZXT H440 Wit€ 111,95€ 111,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 101,-€ 101,-
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 128,95€ 128,95
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.152,01

Ik vraag mij wel heel erg af of een fanless PSU wel een verstandige zet is.
De kast is ook geen echte pré, maar wel mooie eyecandy. Extra storage zet ik over uit mijn oude PC.
Hier heb ik voldoende aan.

Hebben jullie nog ideeën hoe dit beter kan?

Ik hoor het graag!
Bij voorbaat dank voor de moeite :*)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Je hebt nu een overklokbare CPU met een niet overklokbaar moederbord. Je kan beter een niet overklokbare i5 variant nemen, bespaard je geld, de goedkoopste i5 doet nagenoeg niets onder aan een overklokte i5 in je prestaties.
Moederbord kan nog iets goedkoper. Voeding is vergeleken met je systeem wat uit balans, neem en 450W Gold efficient voedig, die zijn al (bijna) onhoorbaar stil. En soms zelfs semi-fanless.
16GB RAM kan, maar 8GB is vaak al voldoende.
SSD kan €30 goedkoper, nagenoeg zelfde kwaliteit en prestaties.

Voor nagenoeg dezelfde praktijk prestaties kom ik hier op uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,95€ 64,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 500GB€ 176,95€ 176,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,70

Behuizing heb ik één gekozen met strak design en geluidsdempend materiaal, hier past uATX voeding maximaal in, die heb ik dan ook gekozen. Dit is een alternatief van de door jou gekozen behuizing met window: http://tweakers.net/product/411237/nzxt-s340/ maar voor de looks kan je met windows beter een ATX moederbord nemen.
Ook andere koeler, je gaat niet overklokken, dus de Mugen is niet nodig. De tranquillo koelt erg goed, ik denk zelfs dat je hem semi-fanless kan laten draaien als je dit goed instelt. Zolang je er alleen internet taken mee doet kan je instellen dat bij een temperatuur van bijvoorbeeld 50 graden de fans niet eens aan gaan, maar boven de 50 graden pas op een bepaalde snelheid.

Videokaart heb je al, 280X is goed genoeg, die kan je meenemen.

Denk dat dit je een hoop geld bespaard, en je levert er geen prestaties op in. RAM uitbreiden kan altijd nog. Maar denk niet dat je snel >8GB nodig zal hebben.

我的名字是Mirno

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:12
Je was me net voor, met precies hetzelfde advies. Enige aanmerking:
Een R9 290 is maar net iets duurder met een stuk betere prestaties, een slimmere keuze op dit moment dus. Je kan ook kijken of je een 2e hands 280X kan vinden voor rond de 150 euro met garantie (had die van mij voor 130euro), dan heb je wel een leuke deal.
Mocht stroomverbruik belangrijk zijn (plat. voeding), verander dan je GPU naar een GTX970, deze is nog net iets sneller dan de 290 en verbruikt veel minder.

EDIT: Mijn fout, is al in bezit. Zou ik zelf ook niet vervangen nee. Prijs stond nog in het lijstje vandaar.

Het bordje hierboven is wel vrij basic, niets mis mee, maar mocht een betere audiochip en iets meer functies gewenst zijn, kijk dan eens naar een Gigabyte Sniper B6 (die past overigens niet in de Fractal Design Mini)

[ Voor 44% gewijzigd door Yeasis op 29-05-2015 16:30 ]

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
MeneerJoep schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:16:
Een R9 290 is maar net iets duurder met een stuk betere prestaties, een slimmere keuze op dit moment dus. Je kan ook kijken of je een 2e hands 280X kan vinden voor rond de 150 euro met garantie (had die van mij voor 130euro), dan heb je wel een leuke deal.
Mocht stroomverbruik belangrijk zijn (plat. voeding), verander dan je GPU naar een GTX970, deze is nog net iets sneller dan de 290 en verbruikt veel minder.
Schnitzelhof schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:02:

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GPU die in het voorbeeld staat heb ik op het moment in het bezit. Het lijkt mij overbodig om deze op dit moment te vervangen.
;)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MeneerJoep schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:16:
De 280X is al in bezit ;)

我的名字是Mirno

• r3solution
  • Niet online
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95

Persoonlijk zou ik dit geheugen nemen. Heeft een lagere CL en is low-profile mocht TS er later nog 2x4GB bij willen zetten dan kom je in ieder geval niet in de knoei met de aftermarkt cpu cooler. ;)

Verder heb ik niets aan te merken op de samenstelling van mirno. :)

Alhoewel ik moet zeggen dat de kast van TS, de: NZXT H440 Wit ook een zeer mooie kast vindt, en praktisch gezien meer future ready is i.v.m. een standard ATX moederbord upgrade. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door r3solution op 29-05-2015 16:33 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

r3solution schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:27:
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95

Persoonlijk zou ik dit geheugen nemen. Heeft een lagere CL en is low-profile mocht TS er later nog 2x4GB bij willen zetten dan kom je in ieder geval niet in de knoei met de aftermarkt cpu cooler. ;)

Verder heb ik niets aan te merken op de samenstelling van mirno. :)

Alhoewel ik moet zeggen dat de kast van TS, de: NZXT H440 Wit ook een zeer mooie kast vindt, en praktisch gezien meer future ready is i.v.m. een standard ATX moederbord upgrade. ;)
Kast is idd wel erg mooi, maar het is ook maar net of je wel/geen window wilt. Overigens ook een ATX variant van de behuizing: http://tweakers.net/product/412451/fractal-design-define-r5/

Maar dan zou ik er ook een ATX moederbord bij doen, daarbij moet je wel opletten, dat je met een window behuizing kiest, die kleuren je nog moeten bevallen. Die Crucial Tactical RAM is geel, bij vele mensen gaan die niet gepaard met een behuizing met window.Dit is een goed ATX bord: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 wederom met window, de kleur moet je ook weer bevallen.
Zwart-wit staat vaak wel netjes, voorbeeld: pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition met pricewatch: Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/8 of pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8

我的名字是Mirno

• Schnitzelhof
Zo, dat zijn al best wat reacties!
Dank daar voor!

@Mirno
Ik ga vanavond nog eens even kijken naar je voorgestelde alternatief. Een kleine kast is op zich geen issue op het moment. Maar ben toch wel bang dat het toch niet upgrade proof is.

Overigens ben ik compleet vergeten om in mijn originele post te vermelden dat ik eens in de paar maanden ook nog wel eens wat met virtual machines moet doen. Mede daarom mijn keuze ook voor de 16GB aan memory. Ik pas dit straks thuis nog even aan.
Dan heb ik ook even de tijd om fatsoenlijk alle replies en voorstellen door te lezen.

Kleine vraag tussendoor: de SSD die voorgesteld was, de bx100 series. Deze had ik zelf afgeserveerd omdat deze serie me minder betrouwbaar leek, gezien de lijst met features (oa dataverlies bij uitval van stroom). Heb ik mij hierop verkeken, en is dit verwaarloosbaar? Of is het echt iets meer geld voor meer betrouwbaarheid?

Mvg,
Schnitzelhof

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Schnitzelhof schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:19:
Zo, dat zijn al best wat reacties!
Dank daar voor!

@Mirno
Ik ga vanavond nog eens even kijken naar je voorgestelde alternatief. Een kleine kast is op zich geen issue op het moment. Maar ben toch wel bang dat het toch niet upgrade proof is.

Overigens ben ik compleet vergeten om in mijn originele post te vermelden dat ik eens in de paar maanden ook nog wel eens wat met virtual machines moet doen. Mede daarom mijn keuze ook voor de 16GB aan memory. Ik pas dit straks thuis nog even aan.
Dan heb ik ook even de tijd om fatsoenlijk alle replies en voorstellen door te lezen.

Kleine vraag tussendoor: de SSD die voorgesteld was, de bx100 series. Deze had ik zelf afgeserveerd omdat deze serie me minder betrouwbaar leek, gezien de lijst met features (oa dataverlies bij uitval van stroom). Heb ik mij hierop verkeken, en is dit verwaarloosbaar? Of is het echt iets meer geld voor meer betrouwbaarheid?

Mvg,
Schnitzelhof
Moederbord heeft onderin wat minder PCI(-e) aansluitingen maar die heb jij ook niet nodig. Er kunnen als het moet 2x een AMD videokaart in, maar daar heb je de voeding niet naar en Crossfire brengt vaak wat problemen met zich mee. Er is 2x normaal PCI aanwezig. Voor jou bedoelingen ruim voldoende qua aansluitingen, eventueel met een nieuwe set-up kan je de kast hergebruiken maar moet je dan wel weer een uATX bordje nemen.
Dus de futureproofheid valt best mee ;)
Betrouwbaarheid met de SSD is ook te verwaarlozen, het is een PC. Die valt alleen uit bij echte storingen in het net, dus wanneer je stroom echt uitvalt. Maar daarvoor zijn ze allemaal beschermd.

我的名字是Mirno

• r3solution
  • Niet online
Wat betrekking op het SSD verhaal; de norm tegenwoordig..(zo ook voor mij al geruime tijd)...is dat je een SSD in je systeem bouwt en daarbij nog een spinning disk aanschaft voor je belangrijke data. (Capaciteit naar wens)
De SSD zal dan alleen interessant zijn om je OS en je spel(len) op te installeren. Dus met de grootste pech bij stroomuitval, zou mogelijk je OS beschadigd kunnen geraken tesamen met je spel(len). Dit alles is natuurlijk weer opnieuw te installeren...op rap tempo..en je belangrijke data staat nog safe op de spinning disk. :)
Geen idee waneer jij voor het laatst stroomuitval hebt gehad thuis, maar bij mij al een aantal jaar niet meer. ;)
Doch, hoe en waarvoor iemand een SSD gebruikt blijft persoonlijk natuurlijk.

Er wordt hier ook vaak advies gevraagd om een game pc samen te stellen voor 4 à 500 euro. Als je ook adviezen geeft voor zulk budget, dan sluipt het er al gauw in om bij elk gevraagde build op het (lage) budget te blijven letten. En, er wordt dan ook vaak gevraagd; maar is die SSD dan niet sneller?? De feedback is doorgaans dan: Dat verschil ga je tijdens dagelijks gebruik niet waarnemen.

Tja, het is jouw portemonnee en als jij je beter voelt om een onderdeel aan te schaffen op hand van een paar ondersteunde functie's..dan zeg ik: gewoon doen! :*)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

r3solution schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:22:
Wat betrekking op het SSD verhaal; de norm tegenwoordig..(zo ook voor mij al geruime tijd)...is dat je een SSD in je systeem bouwt en daarbij nog een spinning disk aanschaft voor je belangrijke data. (Capaciteit naar wens)
Vind ik een wat aparte verklaring die ik nog niet eerder heb gehoord, van belangrijke data maak je backups. Geen idee of een SSD tegenwoordig nog storingsgevoeliger is dan een HDD maar ze hebben beide wel zo hun specifieke kwetsbaarheden. Een HDD naast een SSD wordt voor game machines doorgaans gedaan omdat de prijs per GB nu eenmaal stukken lager is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:09
Even een hele gekke vraag maar wat vindt je een mooie kleur? ;) Ik ben nu uit gegaan van helemaal wit maar kies een kleurtje en dan zou ik het zomaar ineens aan kunnen passen ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 81,28€ 81,28
1Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16€ 112,51€ 112,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,54

[ Voor 95% gewijzigd door Kevin1Smid op 29-05-2015 20:18 ]

• r3solution
  • Niet online
Tribits schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:41:
Vind ik een wat aparte verklaring die ik nog niet eerder heb gehoord, van belangrijke data maak je backups. Geen idee of een SSD tegenwoordig nog storingsgevoeliger is dan een HDD maar ze hebben beide wel zo hun specifieke kwetsbaarheden. Een HDD naast een SSD wordt voor game machines doorgaans gedaan omdat de prijs per GB nu eenmaal stukken lager is.
Dat er een mening bestaat die je nog niet eerder hebt gehoord, wil niet zeggen dat het nog niet bestond. :Y)

Lees de adviezen maar netjes terug van de afgelopen dagen/weken en maanden...what ever tickles your fantasy...en zie dat het advies om naast een SSD, ook een HDD te nemen, steeds naar voren komt. Ongeacht welke setup. Ik vind er niks aparts aan. :?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik lees hier al maanden een groot deel van de topics en ben het argument nooit tegengekomen. Maar goed, je hoeft mij (of mijn fantasie?) niet te geloven. Lees dit artikel op Enterprise Storage Forum maar eens: SSD vs. HDD: Performance and Reliability.
We find that SSD reliability is improving and is commensurate with, or moving slightly ahead of, HDDs.
Graag wat meer onderbouwing dan die vage insinuaties de volgende keer.

[ Voor 7% gewijzigd door Tribits op 29-05-2015 22:22 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Schnitzelhof
Kevin1Smid schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:16:
Even een hele gekke vraag maar wat vindt je een mooie kleur? ;) Ik ben nu uit gegaan van helemaal wit maar kies een kleurtje en dan zou ik het zomaar ineens aan kunnen passen ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 81,28€ 81,28
1Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16€ 112,51€ 112,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,54
Dat ziet er wel heel sexy uit hoor!
Maar ik denk dat ik toch weer een andere weg in sla.
Nadat ik een paar foto's voorbij heb zien komen van de NZXT H440 in het "show je gameroom" ben ik ter toch iets minder van gecharmeerd. Het is best een mooie kast, maar toch niet aan mij besteed, gezien het window toch meer domineert dan ik had verwacht.

Na nogmaals even rond gekeken te hebben in de pricewatch en in een paar webwinkels naar verschillende kasten kom ik toch weer tot de conclusie dat er een boel (spuug)lelijke kasten op de markt staan. :/
Van het gros wat ik tegen kom vind ik toch de Fractal Design Define series het strakst. Denk dus ook dat daar mijn keus op gaat vallen.

Ik ga denk ik dan ook richting het advies van Mirno.
Dit wel met een kleine aanpassing voor het geheugen, hier wil ik wel echt 16GB hebben. Omdat ik zo nu en dan VM's wil kunnen draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 64,95€ 64,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini€ 78,95€ 78,95
1Crucial Ballistix BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 110,00€ 110,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,70

Ik ben op het moment alleen nog aan het twijfelen over welk moederboard, deze asrock of toch de gigabyte sniper icm een Fractal Design Define R5
Pagina: 1