Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows2012 / VPN / Onderzoekje / Vm /

Pagina: 1
Acties:

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Dag Tweakers!

Ik zit zo elke keer een beetje te bedenken van hé wat lijkt een 'eigen server' me wel leuk.
Oke, wat ik nu dus een beetje in m'n hoofd heb is:

ik heb thuis nog een 'oude' laptop staan waar ik alleen muziek mee draai, remote vanaf me andere laptop. Als ik hier nu eens naast m'n bestaande windows 8.1 besturingsysteem een windows server 2012 op gooi en ga draaien.

Wat ik met de server wil gaan doen is voornamelijk als nas gebruiken, dus als cloud. Hier wil ik bij kunnen komen vanaf de buitenkant van mijn thuisverbindeing, dus eigenlijk op mijn mobiel in de bus wil ik bestaden van en op de server willen zetten. dit lijkt mij te moeten doen door vpn? dus iets met vpn wil ik ook op de server gaan draaien. Ook wil ik zabbix in mijn eigen netwerk gaan toebrengen wat dit is aardig goed afgegaan in mijn vorige projectje. in de toekomst misschien ook nog iets met een print server. en als het allemaal bevalt een energiezuinige pc kopen en hier alles op overzetten. Ook nog kijken of er een mogelijk heid is om muziek te streamen ofzo.

Waarom ik dit wil gaan doen is omdat ik het leuk vind en op deze manier meer ervaring krijg in servers en de rest.

Wat ik van plan ben is dit mogelijk? of zeggen jullie van niet aan beginnen is toch niet mogelijk.
Hebben jullie misschien ook informatie bronnen of iets wat hier op lijkt over informatie over virtuele servers en vpn verbindingen?

Ik hoop graag van jullie te horen,,

[ Voor 5% gewijzigd door hurthonkey365 op 29-05-2015 15:48 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hurthonkey365 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:46:
Wat ik van plan ben is dit mogelijk?
Ja...

Waar loop je precies tegenaan? Als je googled op "fileshare internet Windows 2012" kom je vast wel een aantal guides tegen. Bijvoorbeeld deze : http://mythoughtsonit.com...-webdav-on-windows-azure/

Het eerste stuk kun je overslaan overigens, dat gaat over het uitrollen van een systeem in Azure, terwijl je de procedure ook prima op een eigen server kunt uitvoeren. Let er wel even op dat deze guide http gebruikt, en dus nog geen encryptie.

Maar goed, er zijn veel meer manieren om dit te regelen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 14:06
Je voorgestelde setup kan zeker, en is een leuke manier om kennis te maken met de wondere wereld van Windows Server operating system! Hou daar wel rekening met het volgende:

Laptop hardware - Als je met "naast" geen dual-boot bedoeld maar Hyper-V, hou er dan rekening mee dat je CPU dit wel aankan. De CPU instructieset om virtual machines te draaien is niet altijd aanwezig. Daarnaast zal de HDD ruimte van een laptop beperkt zijn voor NAS gebruik, maar waarschijnlijk prima om mee te expirementeren.

VPN toegang - Dit is in te richten op WS2012 door de Remote Access Services (RAS) role te installeren. Hiermee kan je PPTP VPN etc inrichten. Is niet ingewikkeld en is hoop informatie over te vinden. Je zal wel je (ADSL) router moeten openstellen voor de juiste poorten naar je server.

Succes!

• hurthonkey365
Bedankt voor jullie reactie's!

Wat ik bedoel met 'naast' is dat je een aparte opstart boot maak, dus zodra de laptop aangaat dat je kan kiezen tussen Windows 8.1 of Windows server.

Hebben jullie nog andere 'leuke'' rollen en functie's die ik kan opzetten?

Als ik een nieuwe pc'tje zou kopen? wat is dan belangrijk waar ik op let?

• E.T.O.
Er zijn natuurlijk legio rollen en features, allemaal met een eigen functionaliteit. Sommige zijn met elkaar verwoven, en moeten tegelijk geinstalleerd worden. Voor de functionaliteit in de vraag heb je naast RAS wellicht ook file-sharing nodig, al kan dat ook zonder de rol. Mocht je andere functies van de server willen proberen, dan raad ik je iig aan eens door de beschikbare rollen te lezen, er is een hoop op de site van Microsoft over te vinden, inclusief usage scenario's. Ook hangt natuurlijk eea af van de editie die je wil gaan gebruiken...

Windows Server 2012R2 wijkt niet veel af van Windows 8.1 kwa ondersteunde drivers, echter is het wel wat kieskeuriger. Ook zijn niet alle drivers van moederborden etc beschikbaar voor Windows Server operating systems, het kan dus zijn bepaalde functies van je moederbord niet geinstalleerd kunnen worden.

• hurthonkey365
Als je Hyper-v gebruik? kan je hier dan ook een linux omgeving aan toe voegen? en windows server 2012R2 is dat nog anders als de gewonen? of praat ik nu echt alsof ik dom ben 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door hurthonkey365 op 01-06-2015 19:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hurthonkey365 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 19:40:
of praat ik nu echt alsof ik dom ben
Dat niet... Maar het zijn wel zaken die je redelijk snel zelf kunt uitvogelen.. Het is wel de bedoeling dat je zelf ook nog het eea gaat doen in plaats van elke redelijk eenvoudige vraag hier maar te plaatsen.

Let daar wel even op.

Als je nu bijvoorbeeld even had gezocht op "supported OS Hyper-V", dan had je al heel snel de volgende pagina al gevonden. Het antwoord op je eerste vraag staat daar vast wel tussen:

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn792027.aspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• E.T.O.
Additioneel: Enkel de Pro editie van Windows 8 bevat de Hyper-V functionaliteit. Voor andere edities is dit niet geactiveerd.

Zoals reeds aangeeft; domme vragen bestaan niet, maar een beetje meer uitdaging in je vragen opvoeren is welkom ;-)

• hurthonkey365
sorry, ik had idd zelf even iets meer moeiten kunnen doen.

Ik ga even wat dingen op papier zetten om meer duidelijkheid te krijgen zodat ik weet wat ik ga doen.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Een share maken, vpn-opzetten en dan met je iPhone erbij? Dat gaat niet echt lekker lukken, en als het al lukt kan je bijzonder weinig met je files.
Je kan een owncloud setup (proberen te) maken, en dan met de app van owncloud erbij. Dit is een redelijk complex verhaal. MySQL, PHP, IIS het komt allemaal langs.
Let wel op! Je gaat je files over het internet publiceren. Zorg voor een deugdelijke beveiliging.

Ik snap wel dat het een leuk project is, maar een mapje sharen met Google Drive of zo doet ook precies wat je wil.

En 'oude' laptop met Windows 8 die Windows 2012 gaat hosten? Die laptop moet wel aardig krachtig zijn. Windows 2012 wil 2 GB geheugen om een beetje lekker te lopen. Of wordt het een dual-boot setup?

[ Voor 15% gewijzigd door Witte op 04-06-2015 12:26 ]

Houdoe

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Aangezien je het op een laptop wilt gaan draaien zou ik het een en ander niet te zwaar maken. Windows Server 2012 (R2) kan nogal wat vragen van een systeem. Wil je echt wat van Windows Server leren, dan zou ik een desktop nemen met redelijk wat geheugen (en een redelijke processor) en daarop gaan experimenteren. Als je met Windows Server aan de gang gaat zul je er snel achter komen dat bepaalde zaken beter niet op dezelfde server ingericht worden.

Voor hetgeen wat je nu wilt zou ik je (ondanks dat ik een meer een MS man ben) Amahi willen adviseren (in ieder geval om er eens naar te kijken). Volgens mij zit daar alles in wat je vraagt (file sharing, muziek streaming, vpn en nog veel meer dingen). Voor meer info: https://www.amahi.org/
P.S. ik heb geen enkele relatie met Amahi.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Duumke schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:17:
Aangezien je het op een laptop wilt gaan draaien zou ik het een en ander niet te zwaar maken. Windows Server 2012 (R2) kan nogal wat vragen van een systeem. Wil je echt wat van Windows Server leren, dan zou ik een desktop nemen met redelijk wat geheugen (en een redelijke processor) en daarop gaan experimenteren. Als je met Windows Server aan de gang gaat zul je er snel achter komen dat bepaalde zaken beter niet op dezelfde server ingericht worden.
:D
Onderbouw dat eens? Vooral in de scope van de TS. Ben reuze benieuwd naar jouw motivatie. Misschien leer ik nog wat :)
Ik draai ook Server 2012R2 op mijn "NAS" (Microserver Gen8 ).

Server 2012R2 vergt niet meer van een systeem dan Windows 8.1
Voor thuis gebruik en knutsel activiteiten voldoet het prima op een "zwakker" systeem.
10 jaar geleden ging die vlieger wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 08-06-2015 00:04 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Razwer schreef op maandag 08 juni 2015 @ 00:03:
[...]
:D
Onderbouw dat eens? Vooral in de scope van de TS. Ben reuze benieuwd naar jouw motivatie. Misschien leer ik nog wat :)
Ik draai ook Server 2012R2 op mijn "NAS" (Microserver Gen8 ).

Server 2012R2 vergt niet meer van een systeem dan Windows 8.1
Voor thuis gebruik en knutsel activiteiten voldoet het prima op een "zwakker" systeem.
10 jaar geleden ging die vlieger wel op.
Klopt, in de basis heb je helemaal gelijk. Server 2012 R2 vraagt zelf niet heel veel van een systeem. Maar wat ik wel proef uit de TS is dat het niet blijft bij een simpele installatie van Server 2012 R2. De TS noemt als voorbeeld al Zabbix wat toch een eigen VM nodig zal hebben, en eenmaal begonnen met de eerste extra's is het al snel niet meer realistisch om te draaien op een "oude" laptop.

Zodra het bij een simpele installatie blijft, dan gaat het wel goed. De TS geeft aan dit als hobby te doen, en daarbij is experimenteren vrijwel een vast gegeven. Met een desktop kun je er voor kiezen (door iets meer geheugen) om de experimenten binnen een VM te draaien zodat je eerst kunt kijken of alles gaat zoals verwacht.

Zelf heb ik thuis voor de hobby 2 desktops staan die als server draaien (1 met een Intel I7-2600 en de andere met een Intel Xeon E5-2560, beide uitgerust met 32GB ram) en nog kom ik weleens tekort (voornamelijk geheugen).

Blijkbaar hebben we door verschillende ervaringen, verschillende meningen hierover. Op zich goed, nu kan de TS uit meerdere inzichten een keuze maken wat voor hem/haar van toepassing is.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 16:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb thuis ook een 2012R2 server (was eerder SBS2011 maar dat trok een veel zwaardere load qua geheugen maar dat terzijde).
Met 8 GB geheugen werkt dat prima. En dan als AD, DNS, DHCP, fileserver, printserver, webserver (apache) en (mysql) database server en VPN server.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik heb op mijn werklaptop (i5, 12GB RAM) 2012R2 in een VM draaien (draagbare WDS, lekker makkelijk bij de kleinere klanten zonder interne WDS).
VM heb ik maar 3GB memory toegewezen en dit draait echt prima.

Op mijn desktop (een workstation met Xeon) heb ik een hele zooi 2012R2 VMs draaien ; de meeste nemen in "rust" met Dynamic memory met 800MB ram al genoegen dus zoveel vraagt het niet van je computer. Ivm performance problemen qua disk IOPS heb ik nog wel een aparte SSD van 500GB gekocht puur voor mijn test VMs : sindsdien kan ik zoveel VMs zonder enige vertraging draaien als wat mijn memory toelaat.

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 22:36
Ik ben van mening dat met name als je HyperV gaat gebruiken om 1 of meerdere servers te draaien is geheugen het belangrijkst. Daar ben je vlot doorheen. De schijf zal dan als tweede de bottleneck zijn. CPU is mijn ervaring, is niet zo kritisch.

• hurthonkey365
Sorry voor mijn laten reactie!

Wat leuk dat dit zo tot stand komt, een 'discussie kan hij het wel of kan hij het niet '.

Ik dank jullie zeer voor het advies! maar ik denk dat ik het voorlopig laat voor wat het is, in verband met drukte en vakantie tijd zie ik het nog niet 1,2,3 gebeuren. Waarschijnlijk wel in de toekomst!
Pagina: 1