Nieuwe kant en klare NAS

Pagina: 1
Acties:

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-02 16:54
Mijn oom en tante zijn op zoek naar een nieuwe NAS om back-ups te maken van hun laptops.

Wat wil je doen met je NAS?
De NAS zal gebruikt worden voor back-ups van hun laptops

Wat mag het systeem gaan kosten?
400-500 euro max, het liefst veel minder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een NAS met twee HDD bays, inclusief twee harde schijven van minimaal 2TB per stuk die elkaar spiegelen zodat op beide hetzelfde staat, als een HDD kapot gaat er een nieuwe in en dat het dan gekopieerd wordt. (RAID 1?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Zelf had ik dit al gevonden: pricewatch: WD My Cloud Mirror 4TB, is dit geschikt? Ik heb er zelf namelijk de ballen verstand van.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en ik hoop dat ik dit in het goeie subforum heb gezet.

De tiid hâldt gjin skoft.

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 14:19
Als je een kant-en-klare NAS zoekt, is zo'n My Cloud een prima ding, want in alle opzichten heel gebruiksvriendelijk.

Je schrijft dat ze een nieuwe NAS zoeken. Hebben ze er dan al een?

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:14
Als het echt goedkoper moet, zou ik NAS en schijven los van elkaar kopen.
Bijvoorbeeld deze:
http://tweakers.net/price...ion-ds215j/specificaties/
Zeer gebruiksvriendelijk besturingssysteem (DSM) dat, mits goed ingesteld, nauwelijks onderhoud behoeft, omdat het automatisch bijgewerkt kan worden naar de nieuwste versie.
Qua snelheid is het geen strepentrekker, dus voor on the fly videotranscoderen (Plex) is deze niet geschikt. Maar voor een back-up systeem heeft deze meer dan voldoende capaciteit. Ik spreek uit ervaring!
Vervolgens zou je voor deze HDD's kunnen gaan:
http://tweakers.net/price...a-6-gb-swd20efrx-2tb.html
Wordt wegens beperkte geluidsproductie en betrouwbaarheid veel gebruikt voor NAS-systemen, maar is per gigabyte relatief duur.
Deze configuratie kost je ruwweg € 270,- € 370,-.

Kies je voor een iets minder geschikte desktop-variant HDD, bijv:
http://tweakers.net/price...-hdd-st2000dm001-2tb.html,
dan zou je al voor € 225,- € 325,- klaar zijn.

Edit: rekenen blijft moeilijk 8)7
Bovenstaande configuraties zijn dus NIET goedkoper dan die kant en klare WD Cloud. Wel zou mijn voorkeur alsnog uitgaan naar een Synology NAS, vanwege de uitgebreide mogelijkheden. Als het puur om back-ups gaat, ook in de toekomst, is dat misschien overkill.

[ Voor 13% gewijzigd door HenkDePoema op 29-05-2015 15:13 ]

• PDZ
rdjnl schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:03:
Je schrijft dat ze een nieuwe NAS zoeken. Hebben ze er dan al een?
een oude, maar hiermee hoeft geen rekening gehouden te worden o.i.d.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-02 12:46

CeesKees

I rest my Kees

Ik ben erg te spreken over Synology.

kies een 2-bay model uit en klaar ben je.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• PDZ
Het gaat hun vooral om gebruiksvriendelijkheid, is dan zo'n Synology geschikter of de WD My Cloud?

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
Synology vind ik zelf erg gebruiksvriendelijk, misschien wel te veel. met behulp van de quickstart die er bij zit, of youtube is het instellen van zo'n apparaat in 1-2-3 gebeurt. wat betreft andere merken heb ik zelf alleen ervaring met Qnap en Iomega NAS apparaten, over de WD kan ik niets zeggen.

Wowhead profiel

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:14
Ik heb naast Synology ook alleen ervaring met het systeem van Iomega. Tussen die besturingssystemen zit een wereld van verschil, in het voordeel van Synology. De WD heb ik alleen kort eens kunnen bekijken, en het grootste (uiterlijke) verschil met DSM van Synology is dat het meer een menu-structuur heeft dan een desktop-omgeving. Dat laatste vind ik erg prettig aan DSM, omdat je als gebruiker zelf kunt bepalen welke informatie of instellingen naast elkaar getoond worden.
Voor minder eisende gebruikers hoeft dat uiteraard niet doorslaggevend te zijn. Ik kan me voorstellen dat je de back-up voor je oom en tante een keer goed instelt en dat er verder niet naar omgekeken zal worden. In dat geval moet je er in ieder geval voor zorgen dat op de NAS altijd de laatste versie van het besturingssysteem draait, in verband met veiligheidsupdates.

Verwijderd

Aankoopadvies mag in het CAA-forum.

Move OT->CAA

• PDZ
Ik denk dat het de WD My Cloud wordt, vanwege de lagere prijs. Als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Waarom een nas voor alleen backups? Waarom niet gewoon een backup plan naar externe locatie opzetten. Dan weet je zeker dat je data nog beschikbaar blijft. Een inbreker neemt makkelijk zowel je laptop en je nas mee. Daar gaat je backup. En meneer brand dan wel de brandweer man houd geen rekening dat je er een as heb staan. Als het puur om backup gaat kijk naar iets als crashplan oid.

• PDZ
loki504 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:20:
Waarom een nas voor alleen backups? Waarom niet gewoon een backup plan naar externe locatie opzetten. Dan weet je zeker dat je data nog beschikbaar blijft. Een inbreker neemt makkelijk zowel je laptop en je nas mee. Daar gaat je backup. En meneer brand dan wel de brandweer man houd geen rekening dat je er een as heb staan. Als het puur om backup gaat kijk naar iets als crashplan oid.
De back-ups zijn niet voor brand of stelen, maar meer voor als een laptop stuk gaat. Brand valt wel wat mee en veel gestolen wordt er ook niet in deze regio.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Ik zeg ook niet dat het snel gebeurt. Maar als het gebeurt ben je de sjaak. Mijn vrouw heeft helemaal geen foto's/filmpjes van haar jeugd omdat er iemand niet van af kon blijven.

Het blijft zonden als het gebeurt.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Ik heb zelf de pricewatch: Zyxel NSA320 en ben er erg tevreden over.

Het is een niet te dure, 2 bay NAS, met een gebruiksvriendelijke interface.

Overigens, als het alleen voor backup bedoeld is, is een externe schijf dan niet veel praktischer?
Zeker als je een 2,5" schijf neemt, die heeft ook geen aparte voeding nodig en kan ook makkelijk verstopt worden. Ik heb dat hier thuis ook. Meerdere backups, een backup op de NAS, eentje op een externe 3,5" schijf hier bij de computer een eentje op een losse 2,5" drive, die ergens verstopt ligt in huis. In elk geval niet op een locatie waar een inbreker snel gaat zoeken.

Mijn YouTube Channel

• PDZ
Snowwie schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:09:
Ik heb zelf de pricewatch: Zyxel NSA320 en ben er erg tevreden over.

Het is een niet te dure, 2 bay NAS, met een gebruiksvriendelijke interface.

Overigens, als het alleen voor backup bedoeld is, is een externe schijf dan niet veel praktischer?
Zeker als je een 2,5" schijf neemt, die heeft ook geen aparte voeding nodig en kan ook makkelijk verstopt worden. Ik heb dat hier thuis ook. Meerdere backups, een backup op de NAS, eentje op een externe 3,5" schijf hier bij de computer een eentje op een losse 2,5" drive, die ergens verstopt ligt in huis. In elk geval niet op een locatie waar een inbreker snel gaat zoeken.
De allerbelangrijkste bestanden worden ook op een externe HDD gezet. Inmiddels is de WD My Cloud besteld omdat dit volgens mij toch de makkelijkste oplossing is. Bedankt iedereen voor jullie hulp!

• PDZ
Inmiddels ben ik de WD My Cloud aan het instellen, alleen ik kreeg te horen dat mijn tante graag overal vandaan bij de NAS wil komen. Ik heb de poort geforward dus ze kan er bij. Nu is mijn vraag: Kan ik dit ook in Windows als een map instellen? Dat het gewoon net als een map werkt en waar ze ook is die map kan openen. Daarnaast, moet ik bij de provider een fixed IP aanvragen? Of is zoiets als DynDNS handiger? DynDNS heeft trouwens geen gratis meer, weet iemand nog een gratis alternatief?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:34

Harrie

NederVlaming

Ik gebruik deze: http://freedns.afraid.org/
Moet je wel zien of je NAS of router deze automatisch kan bijwerken uiteraard.

Maar WD heeft hier zelf een alternatieve oplossing voor zie ik:
http://wdc.custhelp.com/a...loud-personal-cloud-drive

[ Voor 42% gewijzigd door Harrie op 30-05-2015 17:11 ]

• PDZ
De oplossing van WD had ik inmiddels zelf ook gevonden, die lijkt in eerste instantie veel gemakkelijker. Nu straks nog even uittesten.

Pagina: 1