Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 21:37
Sinds enkele weken heb ik de wereld van “Apple” betreden met de aanschaf van mijn splinternieuwe iPhone 6 en iPad mini 2.

Door deze verandering in mijn mobiele leven en het feit dat ik binnenkort vader wordt zijn mijn ogen geopend om voor het eerst na te denken over een goede manier om een backup voorziening te treffen voor mijn data.

Om tot een goede backup voorziening te komen ben ik begonnen met het inzichtelijk krijgen van de data die ik veilig wil hebben.

Met name de toekomstige foto’s die ik zal gaan maken van mijn dochter wil ik voor geen goud kwijt. Deze foto’s zullen met name met mijn iPhone en iPad worden genomen en zal ik ook willen delen met familie en vrienden via whatsapp.

Mijn verdere wensen met betrekking tot mijn back up voorziening zijn voor mij ook belangrijk. Zo wil ik een goede integratie met mijn iPhone en iPad. De backup moet automatisch gaan, wil ik de mogelijkheid hebben om deze in albums te kunnen plaatsen en wil ik deze data veilig van mijn iPhone of iPad kunnen verwijderen in verband met de beperkte opslagruimte op deze apparaten.

Na een gedegen onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat er voor mij meerdere optie’s zijn. De optie’s die ik voor ogen heb zijn iCloud of een Synology DS214.

iCloud is in mijn situatie goedkoper, maar (nog) onbekend met het feit of deze aan mijn eisen kan voldoen. Echter krijg ik bij de duurdere Synology veel extra opties welke ik naar alle waarschijnlijkheid niet zal gaan gebruiken.

Graag wil ik jullie hulp inroepen om een goede afweging te kunnen maken voor de keuze van mijn backup voorziening. Wellicht zie ik nog een serieuze optie over hoofd.

Het belangrijkste vindt ik het gebruikersgemak voor mijn backup voorziening waar ik na het configureren geen omkijken meer naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

iCloud dan denk ik, automatische upload van al je foto's. Volgens mij hebben ze alleen last van hetzelfde euvel als alle andere clouddiensten, namelijk dat foto's die je verwijdert op iCloud niet verwijderd worden. Verder vind ik het zelf geen prettig idee dat mijn foto's online staan (alles is te hacken, iCloud ook) en alleen een backup bij een derde partij.

Zelf heb ik daarom een Synology. Middels een app op de telefoon van mij en m'n vriendin worden periodiek meerdere mappen gesynchroniseerd waaronder de foto's. Sorteer ik vanavond op de bank foto's en gooi ik er 13 af? Binnen een dag zijn die ook verdwenen van de Synology. Verder ben ik bezig (never ending story though door mijn veelheid aan projectjes :X )om de Synology extern te laten backuppen. Zelf ga ik een NAS bij m'n ouders neerzetten.

Je kunt er ook een Crashplan package van een 3e partij opzetten en voor 60 euro per jaar ofzo onbeperkt naar Crashplan je Syno backuppen. Dus dan laat je iedereen naar de Syno backuppen en vanuit de Syno gaat er 1 backup naar Crashplan. Die heeft als enige clouddienst op de Syno client side encryption - data wordt reeds versleuteld naar Crashplan gestuurd. Hackt iemand de bende of loopt er een medewerker van Crashplan in je spul te loeren dan zien ze niks dan versleutelde data waarvan alleen jij de sleutel hebt. Dan heb je dus een backup op 2 locaties, de externe is versleuteld met een sleutel die alleen jij kent. Dan zit je aardig safe. Het blijkt echter wel dat bij sommigen de Crashplan package erg traag is.

Het enige is dat het nog maar de vraag is of dit op iOS kan. Op Android kun je gewoon je filesystem bekijken en bij root zelfs alles. Ik backup bijvoorbeeld periodiek lokaal mijn apps en nog wat dingen zoals contacten, dit resulteert in een backupfile. Vervolgens synchroniseer ik deze periodiek, samen met Whatsapp-archief en mijn foto's/filmpjes. Waarbij van de laatste dus ook de verwijderingen over worden genomen. En nu dus nog een client side encrypted externe backup :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Bij back-ups is de minimale standaard eigenlijk 3-2-1

Minimaal 3 kopieën van je data
Minimaal 2 verschillende soorten media
Minimaal 1 kopie op een geografisch gescheiden locatie

Een back-up hoort altijd een kopie te zijn en geen synchronisatie. Eenmaal gekopieerd blijft data staan totdat de bewaar termijn verstreken is (zodat je een periode hebt om het per ongeluk of expres verwijderde bestandje nog terug te halen).

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Daar heb je zeker gelijk in hoor. Wat ik wil doen:
NAS A -> 2dagelijks kopie naar NAS B -> op NAS B een wekelijkse backup en een maandelijkse

Daarnaast nog een externe schijf die ik te weinig update :X Maar dan heb ik iets bij mijn ouders, schoonouders en thuis.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
Ik heb zojuist een synology ds215j gekocht. Deze zal ik morgen hopelijk binnen krijgen.

Nu heb ik voor de synology 2x een 500GB HDD. Deze wil ik gelijk goed gaan inrichten.

Is het mogelijk om op HDD 1 een partitie van 300GB te bundelen met eenzelfde partitie op HDD 2 om 600GB beschikbaar te hebben voor bijvoorbeeld downloads?

Is het mogelijk om op HDD 1 een partitie van 200GB te maken en deze te synchroniseren met een partitie van 200GB op HDD 2 zodat er bij schijfuitval altijd nog mijn foto's beschikbaar zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door virtualite op 31-05-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor iOS zijn er twee opties:

- Backups via iCloud
- Backvups via iTunes

Als je zelf je backups wil beheren kan je het beste dus iTunes backups maken en dan de computer die je gebruikt backuppen naar een extern apparaat.

Qua backup strategie zou ik die 500GB HDD's gewoon in RAID1 zetten. Als je meer ruimte nodig hebt kan je eigenlijk het beste gewoon grotere harde schijven kopen. Zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer, en als je gewoon alles in RAID1 draait krijg je bij uitval een stuk minder gedoe met configuratie problemen.

Stel dat je op het moment die 500GB schijven moet gebruiken en niet aan andere schijven kan komen, zet ze dan alsnog in RAID1, maar laat je downloads op je computer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
Maar is het op een synology wel mogelijk om een partitie in RAID1 configuratie te plaatsen in plaats van een hele disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Vast wel, synology heeft namelijk software raid. Maar met zulke onnodige complexiteit schiet je waarschijnlijk in je eigen voet als je de disk moet vervangen bij een defect.

Je kunt ook externe drives gebruiken als je een niet-raid volume erbij wil.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 31-05-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
virtualite schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:54:
Maar is het op een synology wel mogelijk om een partitie in RAID1 configuratie te plaatsen in plaats van een hele disk?
Standaard zit deze functie niet in de GUI. Je kunt natuurlijk wel je eigen LVM volume klussen op de command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:37
virtualite schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:23:
Ik heb zojuist een synology ds215j gekocht. Deze zal ik morgen hopelijk binnen krijgen.

Nu heb ik voor de synology 2x een 500GB HDD. Deze wil ik gelijk goed gaan inrichten.

Is het mogelijk om op HDD 1 een partitie van 300GB te bundelen met eenzelfde partitie op HDD 2 om 600GB beschikbaar te hebben voor bijvoorbeeld downloads?

Is het mogelijk om op HDD 1 een partitie van 200GB te maken en deze te synchroniseren met een partitie van 200GB op HDD 2 zodat er bij schijfuitval altijd nog mijn foto's beschikbaar zijn?
Je zal hiervoor zelf op de commandline aan de slag moeten gaan.

Meestal komt dit er op neer. KISS

Zou het standaard zoals de gui het aan kan. Anders kan het in eens zijn dat je met een update van de firmware een groot probleem hebt.

Gewoon 1 mirror van 500GB maken. En als die vol is, vervangen voor 1TB (waarom heb je die niet meteen genomen) of /2TB schijven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
ik had nog 2 weinig gebruikte wd green schijven liggen.. Aangezien ik niet echt veel data heb zeg maar 200gb met downloads heb ik voor nu niet meer nodig.

Wel zou ik in de toekomst wat meer downloads langer moeten bewaren ivm minder tijd om te bekijken.

ik begrijp dat ik dus het beste kan upgraden qua schijfgrootte ipv instellen.

Bedankt allen voor het meedenken, ik weet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36
JT schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:21:
iCloud dan denk ik, automatische upload van al je foto's. Volgens mij hebben ze alleen last van hetzelfde euvel als alle andere clouddiensten, namelijk dat foto's die je verwijdert op iCloud niet verwijderd worden. Verder vind ik het zelf geen prettig idee dat mijn foto's online staan (alles is te hacken, iCloud ook) en alleen een backup bij een derde partij.

Zelf heb ik daarom een Synology. Middels een app op de telefoon van mij en m'n vriendin worden periodiek meerdere mappen gesynchroniseerd waaronder de foto's. Sorteer ik vanavond op de bank foto's en gooi ik er 13 af? Binnen een dag zijn die ook verdwenen van de Synology. Verder ben ik bezig (never ending story though door mijn veelheid aan projectjes :X )om de Synology extern te laten backuppen. Zelf ga ik een NAS bij m'n ouders neerzetten.

Je kunt er ook een Crashplan package van een 3e partij opzetten en voor 60 euro per jaar ofzo onbeperkt naar Crashplan je Syno backuppen. Dus dan laat je iedereen naar de Syno backuppen en vanuit de Syno gaat er 1 backup naar Crashplan. Die heeft als enige clouddienst op de Syno client side encryption - data wordt reeds versleuteld naar Crashplan gestuurd. Hackt iemand de bende of loopt er een medewerker van Crashplan in je spul te loeren dan zien ze niks dan versleutelde data waarvan alleen jij de sleutel hebt. Dan heb je dus een backup op 2 locaties, de externe is versleuteld met een sleutel die alleen jij kent. Dan zit je aardig safe. Het blijkt echter wel dat bij sommigen de Crashplan package erg traag is.

Het enige is dat het nog maar de vraag is of dit op iOS kan. Op Android kun je gewoon je filesystem bekijken en bij root zelfs alles. Ik backup bijvoorbeeld periodiek lokaal mijn apps en nog wat dingen zoals contacten, dit resulteert in een backupfile. Vervolgens synchroniseer ik deze periodiek, samen met Whatsapp-archief en mijn foto's/filmpjes. Waarbij van de laatste dus ook de verwijderingen over worden genomen. En nu dus nog een client side encrypted externe backup :P
oud topic, weet ik, maar: mag ik vragen welke app jij op android gebruikt om je telefoon/tablets te backuppen? (is het backup of sync?)

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Morress schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:24:
[...]

oud topic, weet ik, maar: mag ik vragen welke app jij op android gebruikt om je telefoon/tablets te backuppen? (is het backup of sync?)

bvd!
Ik gebruikte er altijd DS Photo voor maar sinds kort kan DS File het ook. In beide gevallen heet het Photo Backup en gaat het om een kopie naar een zelfgekozen map op de NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Morress schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:24:
[...]

bvd!
Easy Backup om backups te maken, FolderSync om de backup en foto's te synchroniseren met de NAS.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1