Samsung Anynet problemen door Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

• simon stokvis
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:52
Hallo Tweakers,

Ik heb een apart probleem. Ik heb een Samsung Smart TV met Anynet voor de communicatie met externe apparaten zoals een Cinemaset en Chromecast. Sinds een week werkte dat niet meer. Normaal kon ik met de afstandbediening van mijn tv ook het geluid van mn cinemaset harder en zachter zetten, en ging de cinemaset automatisch aan als de tv werd aangezet.

Zoals gezegd, sinds een week werkte dat niet meer. Na contact met de samsung helpdesk, wat resets, werd er een monteur langsgestuurd. Deze heeft vandaag na lang zoeken naar de oorzaak uiteindelijk het moederbord van de TV vervangen, waarna het probleem verholpen was.

Nu ben ik de laatste tijd ook een beetje aan spelen met een Raspberry Pi, helemaal niets bijzonders voor de rest, maar deze heb ik ook af en toe aangesloten op de tv om deze via de GUI te benaderen. Nadat de monteur is weggegaan vanmorgen, heb ik de tv voor een tijdje gebruikt, en vervolgens sloot ik weer een Raspberry Pi aan op de tv. En plots weer hetzelfde probleem. Anynet werkt niet meer, cinemaset en tv communiceren niet meer met elkaar, dus weer terug bij af.

Maar dit moet toch gewoon kunnen? Een raspberry aansluiten op een tv via HDMI? Waardoor wordt deze 'kortsluiting' dan veroorzaakt denken jullie?

En zou er misschien een andere oplossing zijn voor het probleem, behalve het vervangen van het moederbord?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59

kraats

Ik rol

En wat gebeurt er als je CEC (de algemene naam van Anynet) eens uitschakelt op de Raspberry? Het kan zijn dat je tv als eerste de Raspberry Pi wil bedienen in plaats van je cinemaset misschien? Werkt het wel weer als je je Raspberry afkoppelt?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:20

CeesKees

I rest my Kees

Klinkt mij inderdaad gewoon als een HDMI handshake probleem binnen het hele CEC gebeuren.

De volgorde van apparatuur uit/aanzetten wil hier nogal eens roet in het eten gooien.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• simon stokvis
Hoe kan ik mijn Raspberry afkoppelen? Heb de hdmi kabel er tussen uit gehaald. Kan ik Anynet verwijderen van de pi?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

@ ^^
kraats schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:07:
En wat gebeurt er als je CEC (de algemene naam van Anynet) eens uitschakelt op de Raspberry? Het kan zijn dat je tv als eerste de Raspberry Pi wil bedienen in plaats van je cinemaset misschien? Werkt het wel weer als je je Raspberry afkoppelt?
Zo.

Afkoppelen? Wat dacht je van de HDMI kabel eruit halen...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• simon stokvis
Ik bedoelde eigenlijk CEC verwijderen van de raspberry :>

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Even verder zoeken in het menu van de Rpi (bij randapparatuur instellingen)

En dan niet schrikken wanneer je je Pi niet meer kunt bedienen met je remote control.

• simon stokvis
CeesKees schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:25:
Even verder zoeken in het menu van de Rpi (bij randapparatuur instellingen)

En dan niet schrikken wanneer je je Pi niet meer kunt bedienen met je remote control.
Al gevonden (Add hdmi_ignore_cec=1 to /boot/config.txt). Ga nu m'n tv en pi rebooten, kijken of het werkt.

• simon stokvis
Helaas. Anynet/CEC uitgeschakeld op de pi en afgekoppeld van de tv. Alle overige HDMI kabels, ci+ module, chromecast en usbs uit de tv gehaald, reset gedaan. Cinema set weer aangesloten, maar geen resultaat.

TV ziet geen cinemaset of chromecast meer aangesloten.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

En in het menu van de TV de TV werkelijk opnieuw laten zoeken/ een handshake laten maken is geen optie?

De Rpi werkt wel nog gewoon (wanneer CEC weer aan staat?)

• simon stokvis
Nop. Er staan geen apparaten gekoppeld bij Anynet in het menu van de tv. Dat was voordat ik alles uitschakelde en afkoppelde etc. ook al zo. Als ik nu naar nieuwe apparaten laat zoeken wordt er niks gevonden.

De RPI werkt gewoon nog.

[ Voor 6% gewijzigd door simon stokvis op 29-05-2015 14:49 ]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Bijzonder.

• simon stokvis
Ja, vind ik ook. Ben nu aardig out of options, dus wacht maar weer op de monteur.

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
ik heb dat ook een keer gehad met mijn Samsung TV na het aansluiten van een Pi.... Reset hielp inderdaad ook niet maar wat gek genoeg wel hielp was de tv van de netspanning te laten voor 20 minuten ofzo.... Alles werkte daarna als vanouds .

• simon stokvis
EricDH schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:13:
ik heb dat ook een keer gehad met mijn Samsung TV na het aansluiten van een Pi.... Reset hielp inderdaad ook niet maar wat gek genoeg wel hielp was de tv van de netspanning te laten voor 20 minuten ofzo.... Alles werkte daarna als vanouds .
Bedankt voor de tip! Morgen gelijk even proberen.

• simon stokvis
EricDH schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:13:
Het heeft geholpen! Enorm bedankt!

Verwijderd

Zelfde probleem, maar het trucje met de stroom eraf werkte helaas maar één keer.
Iemand anders nog een suggestie?
Pagina: 1