Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Native vlan bereiken

Pagina: 1
Acties:

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Hi,

Ik probeer een WIFI controller die geen Native vlan ondersteunt te trunken met een switch die trunked en Native is. Trunken van VLANS werkt prima. De eis is echter dat de apparatuur die op de switch op native vlan functioneert moet kunnen communiceren met webinterface van mijn controller. Echter aangezien de WIFI controller geen native ondersteund lukt dit niet.
Nu kan ik een extra vlan kunnen aanmaken om communicatie tot stand te brengen, echter het is juist de bedoeling dat de wifi controller kan verbinden naar het native vlan. Welke opties heb ik ? Native vlan is 80.

[ Voor 5% gewijzigd door sip5080 op 29-05-2015 13:49 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt dat VLAN 80 dan toch gewoon ook trunked zetten op de poort naar je WiFi controller? Dat verandert niets aan het feit dat VLAN 80 dan nog steeds het native VLAN kan zijn op die switch.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 29-05-2015 15:05 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:05:
Je kunt dat VLAN 80 dan toch gewoon ook trunked zetten op de poort naar je WiFi controller? Dat verandert niets aan het feit dat VLAN 80 dan nog steeds het native VLAN kan zijn op die switch.
Native vlan is per poort, voor untagged verkeer.

Maar inderdaad: zet die poort naar je controller op tagged (als je een native vlan in *moet* vullen, dan gebruik je daar een arbitrair ongebruikt vlan voor) en dan ben je d'r. Als je controller geen untagged traffic ondersteunt kun je d'r automatisch geen untagged traffic heensturen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Niet online
Dat weet ik, maar zoals ik het lees is het een eis op die switch dat alles wat untagged binnenkomt altijd in dat VLAN 80 uitkomt. Die setup kun je gewoon behouden want je kan prima tegellijk het native VLAN op 80 houden op de uplink naar je WiFi controller terwijl je hem er tegelijk ook tagged op zet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat kan niet. Die controller ondersteunt geen tagless frames en 'native' houdt nou juist in dat de tag eraf wordt gehaald. Dus dan kan die controller tagged frames sturen (dat gaat waarschijnlijk ook wel goed aan de switchkant) maar de switch stuurt geen frames met tag 80 dus de controller kan niks ontvangen.

De enige manier om dat te laten werken is als je een switch hebt die native-vlan-compatibility ondersteunt, dan zendt 'ie frames zowel tagged als untagged. Maar da's kut want dat halveert natuurlijk je bandbreedte.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2015 15:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Niet online
Dat laatste bedoelde ik inderdaad. Maar goed hoe dan ook lijkt de beste oplossing om gewoon die poort naar de controller enkel als trunk te configureren.

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
De oplossing zou dus kunnen zijn om de native op de port te verwijderen en VLAN 80 toe te voegen aan de trunk?
VLAN 80 is momenteel overigens al toegevoegd aan de trunk, wat bepaald dan uiteindelijk of de frame tagged of tagless word verzonden? Enerzijds tag je de frame door deze te trunken, anderzijds stuur je deze tagless vanwege de native 80.Ik vermoed dat native voorrang heeft omdat ik momenteel geen connectie heb op VLAN 80.
Er komt nog een issue bij dat de AP's in de VLAN 80 geplaatst moeten worden en dus de controller moeten bereiken via VLAN 80. Zal dit gaan werken zolang de controller en AP's niet op native ports werken?

• ik222
  • Niet online
Wat voor switch heb je eigenlijk en wat is de config daarvan?

Maar hoe dan ook als je AP controller het VLAN tagged verwacht dan zou ik het ook gewoon alleen tagged aanbieden. De rest is zinloos.

Je laatste vraag begrijp ik niet, om devices elkaar te laten bereiken moeten ze gewoon in hetzelfde VLAN zitten. Dat dit op de ene poort tagged gebeurt en op de andere untagged maakt verder niet uit.
Pagina: 1