Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorkomen dat een virus je thuisnetwerk besmet?

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:01
Hoi,

Ik heb mij de laatste verdiept in een andere antivirus. Ik heb jarenlang Microsoft Security Essentials gebruikt, maar zie nu toch echt dat deze ver ondermaats is. (alleen al de virusdefinities die je maar 1 x per dag krijgt). Mijn moeder gebruikt nog wel MSE op haar laptop, hoeveel zwaarder is NOD32 antivirus dan MSE? NOD32 is wel een van de beste als ik het zo zie op internet samen met Kaspersky? Mijn voorkeur gaat uit naar een antivirus en niet naar een internet security pakket, dit veel zwaarder en onnodige meldingen toch? Dit is even de situatie.

Nu ga ik vertellen wat ik wil weten. Stel er wordt 1 computer in huis besmet met een virus, zoals het cryptolocker virus, kan de rest van de computers in huis ook besmet worden als ze UIT staan? Of kunnen de andere machines alleen besmet worden als ze aan staan? Mijn moeder haar laptop is de enige in huis die nog MSE draait, en eigenlijk zou het lullig zijn als door 1 matige scanner in huis de rest van de pc's wellicht besmet raken. Iemand die hier meer over weet?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geef elkaar geen schrijfrechten, maak gebruik van per machine verschillende usernames en wachtwoorden.
Allen een fatsoenlijke virusscanner. (En IMHO: niet allemaal dezelfde vscanner. Ik gebruik Kaspersky op de ene en Avira op de andere machine).

En backup, backup, backup. Tenminste op twee locaties, en getest.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• dennis_rsb
Ik vrees dat ik echt een virus heb nu vandaag, ik was wat aan het googlen naar info over antivirussen... er staat in taakbeheer bijvoorbeeld het proces conhost.exe en hij sloot net traag af. Op mijn andere computers staat niet conhost.exe

Verwijderd

Ik vind NOD32 maar matig. Gebruik a.u.b. Kaspersky, veel betere ervaringen mee.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Alleen een goede virusscanner, dan ben je nog niet veilig.

Leer een pc te beveiligen, met 1 ding aanpassen zal dus nooit werken.
Zoek pc forums en lees de beveiliging/virus gedeelte.
Zoek beveiligings websites, daar zie je ook wat er verkeerd gaat en hoe je kunt beveiligen.

Iedereen op je thuisnetwerk, die niet veilig werkt is een gevaar de andere, omdat je beveiliging tav internet lager ligt.
Veel maakt uit hoe je met de pc omgaat, dus wat je wel en niet mag doen, dit is voor elke gebruiker.

1 keer iets niet goed beveiligd, dan heeft de virus al een kans, jij als pc beveiliger moet alle virussen tegen houden.

Een virusscanner is achteraf, dus je ligt al achter, dus preventief beveiligen is beter.

• dennis_rsb
Bedankt voor jullie info. Als ik rechtermuisknop in taakbeheer klik op conhost.exe en ik klik op bestandslocatie reageert hij daar niet op. Ik heb kaspersky online scan, nod32 aangepaste scan, malwarebytes, emergencykit slimme scan, hitman pro en adwcleaner gedraaid. Geen van alle vind iets, en cpu vebruik is zeer laag in idle. Is er een virus zou ik hem moeten formatteren of zit het wel goed?

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Het kan ook gewoon een legitiem proces zijn. Link

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• dennis_rsb
Ja klopt, maar zoals ik zei je kunt niet klikken op bestandslocatie in taakbeheer bij dat proces. Of is dat ook normaal? En op mijn andere windows 7 machines draait conhost.exe niet in taakbeheer. Ik heb net even systeemherstel gedaan, terug gezet naar gisteren. En ook nu geeft hij conhost.exe aan. Dus het heeft er al eerder gezeten dus ik ga er vanuit dat er niks aan de hand is! :)

[ Voor 32% gewijzigd door dennis_rsb op 29-05-2015 22:41 ]

Verwijderd

dennis_rsb schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:26:
Bedankt voor jullie info. Als ik rechtermuisknop in taakbeheer klik op conhost.exe en ik klik op bestandslocatie reageert hij daar niet op. Ik heb kaspersky online scan, nod32 aangepaste scan, malwarebytes, emergencykit slimme scan, hitman pro en adwcleaner gedraaid. Geen van alle vind iets, en cpu vebruik is zeer laag in idle. Is er een virus zou ik hem moeten formatteren of zit het wel goed?
Conhost.exe zorgt ervoor dat je een bestand in je cmd window kunt verslepen. Gewoon legitiem dus.

Overigens kun je dat volgens mij ook vrij simpel opzoeken via Google...

• dennis_rsb
Dat weet ik, maar lees mijn vorige post even. Dan zie je waarom ik huiverig was. Maar heb dus systeemherstel gedaan een dag terug gezet en hij staat er nog steeds dus ik weet dat ik het er al was, en dus niet verontrustend.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:54
Even een antwoord op de vraag of je computers ook kan besmetten als ze uit staan: nee*, dat gaat niet. Uit is uit, het apparaat zal dan niets meer doen**

* tenzij je fisieke toegang heb, dan kan je bijvoorbeeld de harde schijf uit de computer halen, deze infecteren en weer terug plaatsen

** tenzij je wake on Lan ingeschakeld heb staan en hij is bedraad verbonden met de router
Pagina: 1