Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 21:46
Hallo iedereen, ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart, echter heb ik er niet al te veel verstand van.
Momenteel heb ik de Creative X-Fi Titanium, maar ik zoek een upgrade. Dit kaartje werkt toch niet geheel 100% lekker met Windows 8.1 en ik heb het idee dat het geluid af en toe kraakt met Counter Strike: Global Offensive.

Ik zoek een?
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe PCI-e minimaal 5.1 geluidskaart. Waar gebruik ik het voor: Gaming met een headset (aangesloten op de frontpanel van mijn kast) voornamelijk. Van belang is dus dat ik voetstappen in CS:GO goed kan horen. Ik gebruik een Steelseries Siberia V2 als headset. Daarnaast heb ik een Logitech Z-5500 5.1 set die ik er uiteraard ook gewoon op aan wil kunnen sluiten en waar een beetje goed muziek uit moet komen.
Tevens moet het in ieder geval wel een flinke upgrade zijn t.o. mijn huidige Creative kaart.

Wat is je budget?
Budget is niet enorm van belang, als het maar een goed kaartje is. Ik zou zeggen maximaal 100 á 125 euro? Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk als het niet duur hoeft te zijn!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Creative heeft mij op zich altijd aangesproken, echter heeft mijn huidige kaart mij niet echt versteld doen staan. Dus ik sta zeker open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het komt in een vrij rappe game PC, verder zie het kopje "Ik zoek een?".

Eigen onderzoek
Zelf heb ik op internet gezocht en ze geven aan dat de Audigy kaarten van Creative erg goed zijn, maar dat ook de Xonar kaarten van Asus het erg goed doen voor een zachter prijsje.

Ik hoor graag jullie expertise, alvast bedankt!

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Al in de Pricewatch gekeken? Als je een paar filters aanklikt, en wat rond neuzelt dan kan je wat reviews lezen. Misschien helpt dat je.

Link: http://tweakers.net/categ...q2rlPNOYiuG9-Pd8bHhmW11Je

EDIT: link aangepast

[ Voor 31% gewijzigd door Anonymoussaurus op 29-05-2015 11:43 . Reden: Link aangepast ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Jazeker, zo heb ik gefilterd: http://tweakers.net/categ...n3q6bAmAXD8g_y6oYhi2Ka8xs
Echter zijn het nog redelijk wat kaarten die ook allemaal 4 tot 4,5 sterren hebben.

Deze lijkt mij bijvoorbeeld prima: pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)
Dat er een microfoon bijkomt is ook mooi meegenomen, want de losse mic die ik nu heb vertoond kuren.

Is dit een goede kaart of is het wellicht beter om een goedkopere te nemen die net zo goed is, of juist een net wat duurdere die een stuk beter is? En is dit überhaupt wel een upgrade t.o. mijn huidige kaart?

[ Voor 40% gewijzigd door Chrisz op 29-05-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik zou gewoon de reviews bekijken. Zelf heb ik geen geluidskaart (integrated in moederbord). Ook heb ik een headset waar er een 7.1 geluidskaart in zit gebouwd (Logitech G430).

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Je geeft aan dat de kaart in een vrij rappe PC komt, ik neem dus aan dat je al je eisen ook al terug kan vinden op het moederbord. Het kopen van een geluidskaart voor deze audio setup is waarschijnlijk nutteloos, hooguit dat je wat meer opties krijgt in de drivers; opties die 99/100 mensen niet aanraken. Aangenomen dat je een S/PDIF aansluiting terugvind op het moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2015 13:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Dus mijn on-board kaart gebruiken van mijn Asus Maximus V Gene en lekker die Creative eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Daar zou ik mee beginnen ja. En dan kijken (=horen) hoe het gaat. Bevalt het geluid niet, kom je opties tekort, dan kan je alsnog naar een kaart zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het verschil ga je met deze audiosetup waarschijnlijk niet merken, sowieso zou ik het even proberen voordat je alsnog een externe audiokaart koopt. De ROG serie heeft prima audio (heck ze zijn gericht op gamers).

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Welke drivers gebruik je voor de geluidskaart?
Want ik heb een PCI X-fi Xtremegamer Fatality en daar heb ik die problemen niet mee. Nahja, ik speel geen CS GO. Mijn drivers zijn die van PAX.

Ikzelf hoor met mijn speakers en headset wel degelijk verschil tussen het moederbord geluid en die van mijn X-fi. Maar ik heb dan ook geen ROG geluid op mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verschil is er wel ja, de meeste mensen zijn van mening dat het geluid 'voller' klinkt op een externe geluidskaart.. leuk maar het geluid word er niet per definitie beter van; al helemaal niet in games.

Pas bij duurdere speakers en studio headsets ga je het verschil echt merken.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Voor mij was het iig een verbetering.
Uiteraard geef ik je gelijk dat het geluid er waarschijnlijk niet beter van wordt.

Maar de tip om te luisteren met je huidige onboard is zeker een hele goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Arunia schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:45:
Welke drivers gebruik je voor de geluidskaart?
Want ik heb een PCI X-fi Xtremegamer Fatality en daar heb ik die problemen niet mee. Nahja, ik speel geen CS GO. Mijn drivers zijn die van PAX.

Ikzelf hoor met mijn speakers en headset wel degelijk verschil tussen het moederbord geluid en die van mijn X-fi. Maar ik heb dan ook geen ROG geluid op mijn moederbord.
De standaard Creative drivers, de laatste versie die beschikbaar is. Sinds de allerlaatste versie gaat het wel een stuk beter, de versie ervoor had enorm veel issues met het onthouden van settings e.d.
Maar het vervelendste vind ik dat als er geschoten wordt in CS:GO dat het vaak enorm kraakt.

Denk dat ik toch de on-board Realtek geluidskaart eens ga proberen. Ik lees op het internet toch hele gemixte meningen over on-board vs. volledige geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij een dikke headset zou je wellicht het verschil kunnen merken, maar bij een setje Logitech speakers zal een geluidskaart weinig effect hebben. Bij een geluidskaart zitten vaak wel drivers met heel veel softwarematige tweaks die de geluidsbeleving veranderen, maar de onboard chip van je Asus ROG is prima! Dit is de "SupremeFX III" zoals ze dat bij Asus zo mooi benoemen. Dit is in feite een Realtek 1150 chip met een software sausje van Asus onder het RoG label. Dit is verder een prima geluidschip en ik zie geen reden om een aparte geluidskaart te halen.

Ik heb zelf 'vroeger' een dure Creative X-Fi Fatal1ty Champion geluidskaart gehad van 200 euro. Leuke audiokaart met genoeg opties en gadgets, maar ik werd redelijk moe van alle driverproblemen van Creative onder Windows 7/8 etc. Verder moet ik zeggen dat ik geen verschil merk met m'n huidige Asus VII Formula onboard chip (ook een Supreme FX). Maargoed ik heb een el cheapo Klipsch B2 setje met een Pioneer versterker aangesloten op de 3.5mm jack poort, dus ik weet niet in hoeverre mijn situatie vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Chrisz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:56:
[...]

De standaard Creative drivers, de laatste versie die beschikbaar is. Sinds de allerlaatste versie gaat het wel een stuk beter, de versie ervoor had enorm veel issues met het onthouden van settings e.d.
Maar het vervelendste vind ik dat als er geschoten wordt in CS:GO dat het vaak enorm kraakt.

Denk dat ik toch de on-board Realtek geluidskaart eens ga proberen. Ik lees op het internet toch hele gemixte meningen over on-board vs. volledige geluidskaarten.
Helder.

Probeer voordat je dat doet één van de bovenste twee links in onderstaande link eens, even checken of je de oudere of de HD versie hebt:

http://www.hardwareheaven...oad-pcie-x-fi-series.181/

Of uiteraard allebei.
Haal wel met een goed driver verwijder programma je oude drivers voor je geluidskaart weg.
Wellicht dat je dan helemaal niets anders moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Arunia schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:59:
[...]

Helder.

Probeer voordat je dat doet één van de bovenste twee links in onderstaande link eens, even checken of je de oudere of de HD versie hebt:

http://www.hardwareheaven...oad-pcie-x-fi-series.181/

Of uiteraard allebei.
Haal wel met een goed driver verwijder programma je oude drivers voor je geluidskaart weg.
Wellicht dat je dan helemaal niets anders moet.
Bedankt voor deze tip, ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Welke versie kan ik nou het beste gebruiken voor mijn oude Titanium i.c.m. Win 8.1? Behoefte aan met heel veel settings pielen heb ik niet, moet gewoon goed werken met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
heb je al eens gewoon je onboard gebruikt. is gratis. en gratis te testen. vind je het niets kan je altijd nog veder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:21

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik heb zelf deze aangeschaft: http://www.terratec.net/details.php?artnr=12002#.VWhYo0ZQ3RI en ben er wel tevreden over. Overigens gebruik ik hem wel voor windows 7 en heb geen ervaring met windows 8.

[ Voor 23% gewijzigd door Ryan1981 op 29-05-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Chrisz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:05:
[...]

Bedankt voor deze tip, ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Welke versie kan ik nou het beste gebruiken voor mijn oude Titanium i.c.m. Win 8.1? Behoefte aan met heel veel settings pielen heb ik niet, moet gewoon goed werken met games.
Als je weet welk model je hebt. De hd versie is die met de zwarte behuizing en een front die je in je kast kunt bouwen.

Als ik je zo hoor zou ik de niet ga versie gebruiken.

Oude drivers verwijderen met:
http://www.guru3d.com/con...uru3d-driver-sweeper.html

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 29-05-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Arunia schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:19:
[...]

Als je weet welk model je hebt. De hd versie is die met de zwarte behuizing en een front die je in je kast kunt bouwen.

Als ik je zo hoor zou ik de niet ga versie gebruiken.

Oude drivers verwijderen met:
http://www.guru3d.com/con...uru3d-driver-sweeper.html
Ik heb de niet-HD versie zover ik weet, heb namelijk geen front die in mijn kast gaat. pricewatch: Creative X-Fi Titanium

Ik zie echter vier versies:
PAX_SBZxR_CD_LD_1_00_24_2015V1.10
PAX_SBZ_CD_L13_1_00_28_2015V1.10
PAX MASTER PCIe Titanium Driver Suite 2015 V1.10 Default Tweak Edition
PAX MASTER PCIe Titanium Suite Driver HD Full 2015 V1.10

Zelf vermoed ik dat ik de PAX MASTER PCIe Titanium Driver Suite 2015 V1.10 Default Tweak Edition moet hebben, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Chrisz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:27:
[...]

Ik heb de niet-HD versie zover ik weet, heb namelijk geen front die in mijn kast gaat. pricewatch: Creative X-Fi Titanium

Ik zie echter vier versies:
PAX_SBZxR_CD_LD_1_00_24_2015V1.10
PAX_SBZ_CD_L13_1_00_28_2015V1.10
PAX MASTER PCIe Titanium Driver Suite 2015 V1.10 Default Tweak Edition
PAX MASTER PCIe Titanium Suite Driver HD Full 2015 V1.10

Zelf vermoed ik dat ik de PAX MASTER PCIe Titanium Driver Suite 2015 V1.10 Default Tweak Edition moet hebben, klopt dit?
Er is nog een v1.15:

http://www.hardwareheaven...ult-tweak-edition.226835/

Die stond als één na bovenste in de forumlijst.
Eerst via verwijder software alles weghalen van Creative.
Dan driversweeper (let op dat je alleen Creative audio drivers kiest).
Dan de PAX drivers installeren. Het is de hele set met alle software ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Arunia schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:29:
[...]

Er is nog een v1.15:

http://www.hardwareheaven...ult-tweak-edition.226835/

Die stond als één na bovenste in de forumlijst.
Eerst via verwijder software alles weghalen van Creative.
Dan driversweeper (let op dat je alleen Creative audio drivers kiest).
Dan de PAX drivers installeren. Het is de hele set met alle software ook.
Top, bedankt. Ik ga die eens proberen! _/-\o_

Pagina: 1