Nieuwe pc loopt vast met gekleurde schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 11:00
Probleem: bij games loopt de pc binnen 0 tot 30 minuten vast met een willekeurig gekleurd scherm. Zwart/Grijs/Blauw/Paars; alle kleuren komen voorbij. PC blijft wel aan, maar is alleen met een harde reset te herstarten. ctrl-alt-del werkt niet.

De hardware:
Asus z97 Pro Gamer
Intel 4593Ghz i5 3.3Ghz
2x8GB Crucial DDR3
NVIDIA GTX 770 4GB
1 Crucial SSD 256GB
2x Samsung 1TB had
Lian Li Full tower kast
750Watt Corsair voeding
Windows 8.1 (legaal en up to date)
Nieuwste bios en drivers

PC boot goed en is te gebruiken. Films e.d. afspelen gaat foutloos, net als internetten. Hij draait dan onbeperkt lang door. Het spelen van games gaat echter niet. Binnen een half uur, en vaak binnen een aantal minuten, loopt de pc vast. De ene keer met een zwart scherm, dan weer met grijs. Het gebeurt ook dat de pc vastloopt nadat de game wordt afgesloten en met bijv. een windows achtergrond wordt het dan een egaal blauw scherm in de kleur van Windows. De pc blijft wel gewoon aan, hij valt niet uit maar hij reageert ook nergens meer op, ook niet op ctrl-alt-del.

Memtest geeft geen enkele fout en HWmonitor geeft aan dat de temperaturen van cpu tussen de 35 en 45 graden zitten en de gpu op 74 stabiel onder load. Voltages op alle lijnen zijn gezond, maar ik heb nog geen programma gevonden die live op de achtergrond blijft loggen zodat ik na een harde reset de data kan zien van de seconde voordat hij vast loopt.

6 maanden geleden heb ik de pc besteld en deze gaf rare problemen met hakkelend geluid en display driver time out problemen waardoor de pc tijdens bewegend beeld gewoon uit viel. Eerst videokaart omgeruild onder coulance en later het moederbord vervangen. Waarschijnlijk zat er een fout in de southbridge of usb controller. Nu met een nieuw moederbord en andere videokaart zijn de oude problemen veranderd in nieuwe.

Paar fresh installs gedaan waardoor mijn Windows 7 niet meer geactiveerd kon worden met de nieuwe hardware en alle drivers heb ik ook vaak opnieuw geinstalleerd.

In de windows logboeken staan wel een aantal fouten die ik niet opgelost krijg en ik weet ook niet of ze verband met het vastlopen hebben. Ze ontstaan niet vlak voor het vastlopen in elk geval:
Waarschuwing 1014: DNS client event.
Waarschuwing 219: Kernel PnP \driver\wudfrd failed to load for acpi device
Waarschuwing 201 WMIS

En een aantal fouten die wel in de logs staan, maar niet altijd terug komen:
Waarschuwingen van netwerk en dcom verbindingen staan er erg veel in: 200/201/202/1005/2002/27/24.
Fout 14 van nvlddmkm staat er nog in maar die is zeldzaam.

Ben per meest voorkomende fout het internet afgestruind maar de oplossingen die ik vond werkten niet bij mij.

Iemand nog een idee voor een volgende stap?

[ Voor 9% gewijzigd door magel725 op 29-05-2015 20:41 . Reden: edit: wat smartphone typo's weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Neem aan dat je nog garantie hebt; de volgende stap is terug naar de winkel.
Iets is er defect of er is een compabiliteits probleem tussen twee devices, bijv. de videokaart en het moederbord. Maar ook het ram kan problemen geven icm met dat type moederbord.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik heb wel garantie maar zo ondertussen heb ik dus al een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart en ik blijf problemen houden. Ram heb ik ook uitgewisseld, op het vorige mobo dan wel, maar dat maakte niet uit.

Ik zou dus niet weten wat ik op moet sturen want alle onderdelen zijn al zo'n beetje verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 12:45
Toch zijn de gekleurde schermen wel typisch voor een defecte videokaart. Heb je de mogelijkheid om de kaart in een ander systeem te testen? Probeer de videokaart eens te stresstesten met een programma als furmark, treden de problemen dan ook direct op?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik heb Furmark gedraaid, net als een andere stresstest die Asus met het moederbord mee leverde en na een hele tijd draaien heb ik hem uit gezet omdat hij het gewoon bleef doen. Zal het nog eens een keer proberen voor een paar uur lang, maar tot nu toe gaat dat gewoon goed.

Overigens heb ik geen last van artifacts. Het ene moment draait alles soepel en hetvolgende ineens een gekleurd scherm. Zal hem ook wel testen in een andere pc, kijken wat er dan gebeurt. Vanavond zet ik Linux nog even op een USB stick en test ik of het wellicht een windows/nvidia driver probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 12:45
Wat je nog kan proberen is handmatig de timings en voltages van je geheugen in te stellen en je GPU een paar MHz-en harder of juist zachter te laten lopen.

Hoe lang heb je memtest laten draaien? Je heb een flinke hoeveelheid geheugen, je zou het in ieder geval een nachtje moeten laten draaien.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik kan het met de hand instellen, ik zal dat eens proberen. Heb ook al de turbo mode uitgezet, maar dat maakte niet uit.

Memtest heeft een nacht gedraaid: 9:25 uur en 0 fouten.

Net Furmark nog een keer gedraaid. Draaide ruim een uur of anderhalf op de hoogste setting stress test. Temp op 81 graden. Draaide helemaal zonder problemen en toen ik op escape drukte zag ik het windows bureaublad. 5 seconden later drukte ik op de power knop om de pc uit te zetten en wederom een fel blauw scherm en de pc reageert niet meer. Hij liep dus niet vast tijdens de test, maar erna.

[ Voor 52% gewijzigd door magel725 op 30-05-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Vanmorgen de frequentie van het geheugen aangepast naar 1600MHz, stond op 1333MHz en dat is niet de goede. Voltage staat goed op 1,35V en de CAS timing zou 8-8-8-24 moeten zijn maar die staat op 9-9-9-24 en die kreeg ik niet aangepast.

Het verschil in frequentie maakte in elk geval niet uit, want daarna liep hij wederom gewoon vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Intel 4593Ghz i5 3.3Ghz
OC er uit halen, en op standaard kloksnelheid draaien.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
De processor draait op 3.3GHz. De turbo stond standaard aan, maar uit/aan zetten van de turbo maakte geen verschil, het probleem was er in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Klinkt als faulty hardware, terug naar de winkel. Nu ben jij het werk van de winkel aan het doen in plaats van andersom. Wees blij met je garantie. Zij mogen trouble shooten, jij bent de klant.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 31-05-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
De onderdelen heb ik bij 1 webshop gekocht, maar niet als complete pc. Als ik nog iets op moet sturen dan moet ik wel het goede onderdeel opsturen. Inmiddels heb ik een andere videokaart en een ander moederbord, net als dat ik al ander geheugen en andere HDD's heb geprobeerd. Telkens weer andere problemen, maar nooit een werkende pc. Het andere probleem door teveel opsturen is dat Windows op den duur niet meer activeert door de wisselingen in hardware. Ik heb daardoor ook een nieuwe licentie moeten kopen en dat maakt het niet leuker.

Heb alle settings in de BIOS nogmaals doorlopen, alles staat op normale snelheid en niets overklokt. Heb ook de GPU een paar GHz langzamer gezet; hielp ook niets.

Morgen ga ik de videokaart in een andere setup proberen. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Inmiddels heb ik de videokaart in een andere setup getest en daar ontstaat hetzelfde probleem. Een gekleurd scherm en vastloper bij het draaien van games of vlak na het stoppen van een game. Het lijkt niet met de temperatuur te maken te hebben, noch met voltage, dus het is wel raar. Ik heb het nooit eerder gezien.

Waarschijnlijk is mijn eerste moederbord defect geweest en bij het zoeken naar de oplossing is de toenmalige videokaart vervangen voor een defecte. Daardoor is het erg lastig zoeken naar een oplossing wanneer het probleem in twee onderdelen zit. De kans dat dat gebeurt is volgens mij niet groot, maar zo langzaam aan begin ik wel mijn vertrouwen in asus te verliezen. Het is zo bijna onmogelijk om problemen uit te sluiten.

Ik heb nu de videokaart aangemeld voor RMA en hopelijk krijg ik daarna een werkende versie terug waardoor ik na 9 maanden eindelijk weer op mijn pc kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magel725
Het probleem is inmiddels opgelost. De videokaart is opgestuurd naar Asus en daar bleek dat er een 5.9 weerstand niet ok was. Deze is vervangen en de kaart (en daardoor ook de pc) werkt nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 00:41
oh man, wat een nachtmerrie dit...

Hoewel je er zelf veel tijd in hebt gestoken en problemen hebt uitgesloten heeft het alsnog zolang moeten duren omdat er dus -hoe onwaarschijnlijk dit ook is- twee defecte/storende onderdelen in de set-up zaten.

Ik hoop dat je na die tijd alsnog plezier gaat beleven van je set-up.

Voor een volgende keer; Je Windows kan inderdaad gaan tegenwerken als je hem meerdere keren op nieuwe hardware installeert. Je kan dan echter contact opnemen met Microsoft en het probleem uitleggen. Zij zullen jouw serial dan gewoon weer 'resetten'.

[ Voor 33% gewijzigd door jadatmag op 29-06-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Het was inderdaad een echte uitdaging. Het komt niet vaak voor dat er twee defecten in 1 setup zitten, en gelukkig maar. Het is al helemaal zeldzaam dat de twee problemen gelijksoortige fouten geven en ze zijn daardoor echt lastig te vinden. Het is nu in elk geval opgelost, met de hulp en het geduld van de webshop. Die heb ik uiteraard een vette voldoende gegeven in de shopreview.

M.b.t. Windows dank ik je voor de tip. Ik wist dat eigenlijk al wel, maar omdat ik toch al over wilde stappen heb ik maar Windows 8 gehaald. En binnenkort Windows 10 :)
Pagina: 1