Fan videokaart ratelt / knarst

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 23:07
Ik heb een week geleden een 2e Radeon HD 6950 gekocht voor een crossfire opstelling.

Nu, een weekje in gebruik merk ik op dat 1 van de ventilatoren op de kaart aan het ratelen is. Het geluid lijkt erg veel op een harde schijf die bezig met schrijfacties.

Ik had de kaart voortijdig al helemaal gereinigd. Dus helemaal uit elkaar gehad en ontdaan van alle stof die er in zat. En er zat best veel stof in de kaart. Niet onlogisch, want de HD 6950 is alweer bijna 4 jaar oud. :)

Waarschijnlijk zijn de lagers van de ventilator(en) niet al te best meer. Als de behuizing rechtop staat maakt de fan het knarsend geluid, maar zodra ik de behuizing kantel houdt het geknars op.

Anyway, ik heb al lopen zoeken in de pricewatch naar een subcategorie "videokaart koelers" of "videokaart aftermarket koelers", maar kan het zo 1,2,3 niet vinden. :?

Op Aliexpress zie ik een advertentie staan met 2 vervangende kappen en ventilatoren voor de HD 6950. Echter heb ik geen ervaring met deze site. Zijn deze twee kappen nog nieuw?

Graag jullie mening, en alternatieven.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

De site cloned volgens mij advertenties van ebay af.

Als ik de zoekresultaat op ebay tik kom ik het volgende tegen: klik

Voor 30 dollar 2x nieuwe fans zou ik het doen. :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de fan eraf haalt staat er ook een typenummer op, maakt het zoeken wat makkelijker. Je hebt immers alleen maar de fannetjes nodig en niet een hele koeler.

[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 29-05-2015 09:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Met Aliexpress moet je uitkijken, staan volgens mij heel veel fake ads op.

• Snowwie
-The_Mask- schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:49:
Als je de fan eraf haalt staat er ook een typenummer op, maakt het zoeken wat makkelijker. Je hebt immers alleen maar de fannetjes nodig en niet een hele koeler.
En die zijn gewoon hier in Nederland bestelbaar toch?

Mijn YouTube Channel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Snowwie schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:38:
[...]

En die zijn gewoon hier in Nederland bestelbaar toch?
Heb je al eens gezocht op dat typenummer? Dan weet je zo of ze hier leverbaar zijn.

• Snowwie
Nog niet, dat zal ik dan later in de middag gaan doen, ik moet nu zo weg. :)

Mijn YouTube Channel

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:41

Format-C

Tracing Rays

Misschien is dit wat?

pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)

Edit:

V&A aangeboden: Sapphire HD6950 koeler (wel al gerserveerd, maar misschien haakt diegene af?)

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 29-05-2015 14:55 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Snowwie
Kijk, super. Dit is precies wat ik zocht. Ik wil liever ook niet met losse ventilatoren lopen rommelen.

Deze heb ik gelijk besteld. Die oude leg ik dan aan de kant en daar koop ik later nog wel een bijbehorende ventilator bij. Dan heb ik ook eentje op reserve liggen voor het geval de fans van die andere HD6950 beginnen te ratelen.

Mijn YouTube Channel

• MsG
  • Laatst online: 30-01 14:10

MsG

Forumzwerver

Wat je ook had kunnen doen, voorzichtig even de ventilator omhoogtrekken, dan kom je bij de lagers zelf uit, dan met kruipolie even een beetje besmeren en ze draaien weer als nieuw.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Snowwie
Ik weet niet of dat zo verstandig is, stof blijft aan oliën plakken en ik denk dat je daarmee de levensduur nog korter maakt, ook al heb je tijdelijk even geen herrie.

Mijn YouTube Channel

• MsG

MsG

Forumzwerver

Er zit standaard ook wel wat op hoor, ik heb het laatst met mijn gierende 7950 gedaan.

http://www.instructables....to-Repair-a-Computer-Fan/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
In plaats van de stock koeler vervangen of repareren ben je eigenlijk altijd beter af met een goede aftermarket koeler. Ten eerste om dat de vaak net wat beter gebouwd zijn, en ten tweede om dat ze vaak gebouwd zijn met als doel 'beter' te koelen. Betere koeling betekent minder werk voor fans als de betere efficiency in het passieve deel zit (bijv. andere heatpipe+vinnen configuratie en andere koelpasta).

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
johnkeates schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:54:
In plaats van de stock koeler vervangen of repareren ben je eigenlijk altijd beter af met een goede aftermarket koeler. Ten eerste om dat de vaak net wat beter gebouwd zijn, en ten tweede om dat ze vaak gebouwd zijn met als doel 'beter' te koelen. Betere koeling betekent minder werk voor fans als de betere efficiency in het passieve deel zit (bijv. andere heatpipe+vinnen configuratie en andere koelpasta).
Voor een 290 oid zou ik het met je eens zijn. Maar een 6950 wordt niet zo warm, en een aftermarket cooler kost toch een centje meer.

Tegen de tijd dat je die aftermarket cooler hebt terug verdient Door misschien heel misschien de levensduur te verlengen.. is deze kaart al lang met pensioen.

[ Voor 11% gewijzigd door legendareN op 29-05-2015 18:07 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
legendareN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:05:
[...]

Voor een 290 oid zou ik het met je eens zijn. Maar een 6950 wordt niet zo warm, en een aftermarket cooler kost toch een centje meer.

Tegen de tijd dat je die aftermarket cooler hebt terug verdient Door misschien heel misschien de levensduur te verlengen.. is deze kaart al lang met pensioen.
Aftermarket hoeft niet duur te zijn he ;-) Ik bedoel dat je een redelijke koeler voor de prijs van een OEM fan replacement wel kan krijgen, desnoods tweedehands. Het gaat er niet om dat je een eindbazentemperatuur haalt, maar dat de koeler niet weer eens stuk gaat :p

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MsG schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:51:
Er zit standaard ook wel wat op hoor, ik heb het laatst met mijn gierende 7950 gedaan.

http://www.instructables....to-Repair-a-Computer-Fan/
Ja, maar ik heb al bij heel veel fans dat ze gewoon olie in mijn kast gaan slingeren (dus gewoon stock fans, niks aan gedaan) na een uur of 500 draaien, en dat wil je absoluut niet hebben, ik zou als het even kan gewoon zsm nieuwe fans halen (als tijdelijke oplossing werkt het, maar niet meer zo denderend lang).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
kuusj98 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Ja, maar ik heb al bij heel veel fans dat ze gewoon olie in mijn kast gaan slingeren (dus gewoon stock fans, niks aan gedaan) na een uur of 500 draaien, en dat wil je absoluut niet hebben, ik zou als het even kan gewoon zsm nieuwe fans halen (als tijdelijke oplossing werkt het, maar niet meer zo denderend lang).
Ik vraag me echt af wat sommige mensen met hen computers doen.. lees vaak dat bij veel mensen er al 20 harde schijven in de afgelopen 5 jaar zijn stuk gegaan bij normaal gebruik, en bij de ander 8 ram sticks in 5 jaar tijd.. en jij hebt bij heeel veeel fans mee gemaakt dat ze je kast onder de olie gooien.. :o

• MsG

MsG

Forumzwerver

Haha inderdaad. 1 lullig drupje kruipolie diep in het mechanisme? Wat dan masaal olie rondslingert? Ik denk eerder dat er dan wat anders fout gaat. Dat soort mechanisch draaiende dingen komt altijd met iets van smeersel.

• -The_Mask-
  • Niet online
kuusj98 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Dan is die lek en stuk, dan loopt de olie eruit en zal die ook sowieso niet lang meer meegaan, tenzij je hem weer fixt natuurlijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

legendareN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:18:
[...]

Ik vraag me echt af wat sommige mensen met hen computers doen.. lees vaak dat bij veel mensen er al 20 harde schijven in de afgelopen 5 jaar zijn stuk gegaan bij normaal gebruik, en bij de ander 8 ram sticks in 5 jaar tijd.. en jij hebt bij heeel veeel fans mee gemaakt dat ze je kast onder de olie gooien.. :o
Ik zet hem aan, doe af en toe een game, zit wat random op internet kennis te vergaren en dan gaat ie weer uit...
Spullen gaan kapot, en soms sneller dan dat je wil. De hele kast is natuurlijk een beetje overdreven, maar wel dat de fans zichzelf redelijk besmeuren met olie (dat zie je aan het stof dat zich eraan hecht) en dat komt vooral voor bij de wat goedkopere fans, ik heb het dan ook niet over Noctua's maar over Artic en Antec om maar eens iets te noemen.

Na bijna 7000 uur in 3 jaar is het volgende bij mij kapot gegaan:
- 1 streepje Corsair Valueram

En dan wat fans die lekken, maar die doen het nog prima.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1