Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 0,-€ 0,-
2MSI Radeon R9 290X Gaming 4G€ 370,50€ 741,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 650D€ 140,05€ 140,05
1Logitech Z906€ 284,90€ 284,90
1Razer Arctosa€ 0,-€ 0,-
1Razer Mamba 4G€ 119,95€ 119,95
2Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Razer Kraken Forged Edition€ 99,-€ 99,-
1Sony Optiarc AD-5260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 SSD 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.384,90

Dus zoals je ziet draai ik crossfire R9 290x. Helaas draait het nou niet zo soepel volgens mij. Ik heb even BF4 multiplayer gespeeld alles maxed out en dan krijg ik nogal veel gpu usage spikes, terwijl ik wel meer fps krijg. Bovendien viel me op als ik virtual resolution 1600p heb dat gpu usage spikes wat stabieler zijn:

spikes

Als ik perfoverlay.drawgraph in bf4 aanzet zie ik dat er soms kleine uitschieters in de cpu lijn zitten. CPU usage is rond 50-60% heel de tijd alleen er was me iets raars opgevallen in MSI afterburner:

core4

Het lijkt erop dat de 4e core nogal veel usage spikes vertoont tijdens het spelen.

Na het draaien van 3Dmark benchmark krijg ik gewoon een goede score: http://www.3dmark.com/3dm/7130164

Videokaarten draaien trouwens op stock settings en cpu multiplier heb ik op 42 gezet. Intel speedsetting uitgezet en ulps uitgezet en power saving settings uitgezet. (gelezen op internet dat dit zou helpen, maar ik merk geen verschil)

Nu komt mijn grote vraag dus: Is dit nou een cpu bottleneck, zoja zou ik er voordeel uit kunnen halen om een i7 3770k aan te schaffen. Of een psu die aan het falen is?

Naast dat wordt de bovenste kaart elke keer na een tijdje 94 graden, terwijl de kaart eronder 78 max worddt. Ik heb de kaarten om gewisseld en het lijkt niet aan te kaarten te liggen. Ik ga morgen aantal fans halen en die installeren even kijken of dat wat scheelt voor de bovenste kaart. Dit probleem staat los volgens mij van de andere probleempjes (hoop ik :+ )

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het heeft sowieso niks met de voeding nodig.

Lijkt op een CPU bottleneck en CPU load van 50/60% bevestigt dit ook, dat zijn namelijk alle 4 cores op 100%, dat er geen 100% staat komt omdat HT aan staat.

Dan is de vraag waarom dat zo is, een reden zou kunnen zijn dat de CPU te warm wordt en terug klokt. Een ander programma kan veel van de CPU vragen. Maar het kan ook zijn dat het aan DX11 ligt wat veel draw calls doet, door Mantle te gebruiken zou het dan beter moeten gaan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:31:
Het heeft sowieso niks met de voeding nodig.

Lijkt op een CPU bottleneck en CPU load van 50/60% bevestigt dit ook, dat zijn namelijk alle 4 cores op 100%, dat er geen 100% staat komt omdat HT aan staat.

Dan is de vraag waarom dat zo is, een reden zou kunnen zijn dat de CPU te warm wordt en terug klokt. Een ander programma kan veel van de CPU vragen. Maar het kan ook zijn dat het aan DX11 ligt wat veel draw calls doet, door Mantle te gebruiken zou het dan beter moeten gaan.
Cpu wordt rond de 65 graden en ik had in task manager gekeken. Het spel belast als enige de Cpu. Ik heb mantle al aan staan dan zie je al een verschil in Cpu belasting als je drawgraph aanzet in bf4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Volgens mij heb ik dit ook met mijn Crossfire 290x set. Ik heb wel andere CPU-Mobo-Memory. Maar als je wilt kan ik vanavond wat testjes doen met Battlefield 4 en de MSI Afterburner resultaten delen. Ik speel op 1440p @144hz en dan alles tussen medium-high (gemiddeld zit ik rond de 120fps). Een strakke 144fps haal ik nooit, tenzij ik de lucht in kijk in BF4. Volgens mij draai ik Mantle maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
Pikkemans schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:26:
Volgens mij heb ik dit ook met mijn Crossfire 290x set. Ik heb wel andere CPU-Mobo-Memory. Maar als je wilt kan ik vanavond wat testjes doen met Battlefield 4 en de MSI Afterburner resultaten delen. Ik speel op 1440p @144hz en dan alles tussen medium-high (gemiddeld zit ik rond de 120fps). Een strakke 144fps haal ik nooit, tenzij ik de lucht in kijk in BF4. Volgens mij draai ik Mantle maar dat weet ik niet zeker.
Als je dat wil doen graag. Ik heb wel een tip gehad van iemand anders als je unief gpu monitoring aanzet in msi afterburner krijg je een beter beeld zei hij. Dit klopt eigenlijk wel, want in virtual resolution 2560x1440 en alles maxed out heb ik nu gpu usage die redelijk stabiel blijft hangen op 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
sowieso hoor je met een 2600 wel gewoon 80-100% cpu useage te halen in bf4 :p

Draai zelf een 2500k @ 4.3ghz en een enkele 290 en zit meestal op de 100%.

Weet dat jouw processor een i7 is maar zoveel verschil maakt het denk ik ook weer niet..

mn gpu zit trouwens nooit op 100% in battlefield, maar geen performance issues.. zwaar cpu spel. Schakel eens 1 gpu uit en kijk of je nog steeds laag cpu verbruik heb.

Je kan de fan speeds van je kaarten onafhankelijk van elkaar instellen. Dus zet de fan van je bovenste kaart handmatig hoger als je gaat gamen. Kaart gaat ook throttelen bij die temperaturen die jij bereikt.

[ Voor 29% gewijzigd door legendareN op 29-05-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
legendareN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:54:
sowieso hoor je met een 2600 wel gewoon 80-100% cpu useage te halen in bf4 :p

Draai zelf een 2500k @ 4.3ghz en een enkele 290 en zit meestal op de 100%.

Weet dat jouw processor een i7 is maar zoveel verschil maakt het denk ik ook weer niet..

mn gpu zit trouwens nooit op 100% in battlefield, maar geen performance issues.. zwaar cpu spel. Schakel eens 1 gpu uit en kijk of je nog steeds laag cpu verbruik heb.

Je kan de fan speeds van je kaarten onafhankelijk van elkaar instellen. Dus zet de fan van je bovenste kaart handmatig hoger als je gaat gamen. Kaart gaat ook throttelen bij die temperaturen die jij bereikt.
CPU verbruik is altijd bij mij 50-60% Ik lees dat mensen vaak last hebben dat bf4 100% van hun cpu gebruikt. De bovenste kaart wordt inderdaad warm en ik ben aan het kijken om dat op te lossen. Ik heb al twee fans extra geplaatst, maar op een of andere manier blijft de hitte er hangen... :/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r1DA47g9dABJZqVJahvsHe85/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
ionn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:45:
[...]

CPU verbruik is altijd bij mij 50-60% Ik lees dat mensen vaak last hebben dat bf4 100% van hun cpu gebruikt. De bovenste kaart wordt inderdaad warm en ik ben aan het kijken om dat op te lossen. Ik heb al twee fans extra geplaatst, maar op een of andere manier blijft de hitte er hangen... :/

[afbeelding]
Fan handmatig in de software harder laten draaien van de bovenste kaart? ik lees nergens dat je dat geprobeerd heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
50 tot 60% belasting bij een crossfire van 290's lijkt mij er juist op dat je cpu problemen veroozaakt: immers zouden je gpu's niet langer je cpu tegenhouden (aka: je cpu is de bottleneck). Staat mantle aan? zo ja: probeer direct x. Of probeer mantle eens als je nu direct x gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Ik heb vanavond een aantal potje gedaan BF4. 1440p @ 144hz. Bijna alles op medium (directx)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NZHE_hHDkaqSwV05XDCp1bgokisPFgqtvhDEfz_n2UOA=w851-h612-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/F9gZ7hdAQOlpfdjuemW2h2suMgBEHzZmd9OXxNVjnKKM=w889-h818-no

Tweede Ronde
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/feOfGkMlXDu-fP7ojIc8nYp6G6z_opUJxew_XKOgRCZc=w890-h619-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/KSLF8eK-ZzdA_xTidH5W94sXprNz4MEiLcsAWJeozWqB=w889-h807-no

Specs:

MSI Z97 GAMING 7
Samsung 250GB 840 Evo
Fractal Design Define R4
Corsair RM750
Intel Core i5-4670K
Noctua NH-D14
Sapphire TRI-X R9 290X 4GB GDDR5 OC (UEFI)
Kingston Technology HyperX blu 16GB DDR3-1600MHz Kit
BenQ XL2730Z

Plaatsing van de kaarten is het zelfde. Ik gebruik de versie 15.4 BETA van de AMD Drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Ik zie niks raars aan je graphs.. je cpu gebruik is gewoon prima daar toch? dat je kaarten niet steeds 100% draaien is in bf4 vrij normaal, mijn 290 draait ook niet de hele tijd 100% in battlefield. Dat schommelt enorm.

Je cpu zie ik hier gewoon tussen de 70-100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ionn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:45:
[...]

[afbeelding]
Jouw CPU load is ook continue rond de 100%, alle vier core's zijn gewoon op 100%, alleen door HT lijkt de CPU load maar rond de 50% te schommelen.

Er is eigenlijk geen enkel probleem zo goed als ik kan zien. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 29-05-2015 22:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
legendareN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:49:
[...]

Fan handmatig in de software harder laten draaien van de bovenste kaart? ik lees nergens dat je dat geprobeerd heb :P
Bovenste fan draait al 100%. Als ik ze beide op 100% zet beïnvloed dat de bovenste kaart niet.
Ardjee schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:53:
50 tot 60% belasting bij een crossfire van 290's lijkt mij er juist op dat je cpu problemen veroozaakt: immers zouden je gpu's niet langer je cpu tegenhouden (aka: je cpu is de bottleneck). Staat mantle aan? zo ja: probeer direct x. Of probeer mantle eens als je nu direct x gebruikt.
Hij draait Sws met mantle, want ik heb minder cpu spikes dan. Direct x wel zelfde aantal fps ongeveer.
Pikkemans schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:24:
Ik heb vanavond een aantal potje gedaan BF4. 1440p @ 144hz. Bijna alles op medium (directx)

[afbeelding]
[afbeelding]

Tweede Ronde
[afbeelding]
[afbeelding]

Specs:

MSI Z97 GAMING 7
Samsung 250GB 840 Evo
Fractal Design Define R4
Corsair RM750
Intel Core i5-4670K
Noctua NH-D14
Sapphire TRI-X R9 290X 4GB GDDR5 OC (UEFI)
Kingston Technology HyperX blu 16GB DDR3-1600MHz Kit
BenQ XL2730Z

Plaatsing van de kaarten is het zelfde. Ik gebruik de versie 15.4 BETA van de AMD Drivers.
Kun je een testje draaien met unified gpu monitoring in msi aftwrburner aan en alles maxed out?
-The_Mask- schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:45:
[...]

Jouw CPU load is ook continue rond de 100%, alle vier core's zijn gewoon op 100%, alleen door HT lijkt de CPU load maar rond de 50% te schommelen.

Er is eigenlijk geen enkel probleem zo goed als ik kan zien. ;)
Hmmm ik zal zo ff nog paar testjes doen en mijn volledige cpu usage tonen. Kun je hyperthreading uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
ionn schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:24:
[...]

Bovenste fan draait al 100%. Als ik ze beide op 100% zet beïnvloed dat de bovenste kaart niet.
[...]

Hij draait Sws met mantle, want ik heb minder cpu spikes dan. Direct x wel zelfde aantal fps ongeveer.
[...]

Kun je een testje draaien met unified gpu monitoring in msi aftwrburner aan en alles maxed out?
[...]

Hmmm ik zal zo ff nog paar testjes doen en mijn volledige cpu usage tonen. Kun je hyperthreading uitzetten?
Je moet gewoon stoppen met je druk te maken. Tenzij je dikke performance issues hebt is er niks aan de hand. Alles ziet er prima uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
legendareN schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:42:
[...]

Je moet gewoon stoppen met je druk te maken. Tenzij je dikke performance issues hebt is er niks aan de hand. Alles ziet er prima uit ;)
Ik heb even gekeken met hwinfo en je hebt gelijk. CPU/Thread usage is 82,5 avg tijdens bf4. Vraag me af wat het verschil tussen cpu/thread usage en total cpu usage dan is, want die laat 50-60% zien. Qua performance moet het wel allemaal in orde zijn. Ik weet alleen niet hoe ik op ga lossen dat mijn bovenste kaart koeler gaat draaien, want 94 graden is niet normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Ik wil best nog wel wat extra testjes doen maar zoals iedereen aangeeft is er niet veel aan de hand. Mijn resultaten heb ik gedeeld om aan te geven dat het eigenlijk bij iedereen voorkomt.

Over de temperatuur van gpu1

Mogelijk is een after market koeler een oplossing. Die van mij (sapphire) zijn gruwelijke groot en open. Dit heeft zeker een positief effect op de temperatuur.

Of je kan een nieuw mobo aanschaffen met meerdere pci slots waardoor je de onderste nog lager kan plaatsen. Soms kost dit maar een paar tientjes als je je oude mobo kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vage_Karel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:54
Ziet er normaal uit ieder geval ik heb hetzelfde in de stats met 2x 290's.

Die van mij komen nooit boven de 94 graden alleen lijkt het wel of ik op Schiphol ben.

Probeer Mantle eens in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik weet verder niet of het iets uitmaakt maar ik zag in je 3Dmark dat je RAM op 667mhz draait. Dit lijkt mij niet de bedoeling :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
Beanie! schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:56:
Ik weet verder niet of het iets uitmaakt maar ik zag in je 3Dmark dat je RAM op 667mhz draait. Dit lijkt mij niet de bedoeling :S
Dat moet je toch x2 doen om de werkelijke snelheid te krijgen.
Pikkemans schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:22:
Ik wil best nog wel wat extra testjes doen maar zoals iedereen aangeeft is er niet veel aan de hand. Mijn resultaten heb ik gedeeld om aan te geven dat het eigenlijk bij iedereen voorkomt.

Over de temperatuur van gpu1

Mogelijk is een after market koeler een oplossing. Die van mij (sapphire) zijn gruwelijke groot en open. Dit heeft zeker een positief effect op de temperatuur.

Of je kan een nieuw mobo aanschaffen met meerdere pci slots waardoor je de onderste nog lager kan plaatsen. Soms kost dit maar een paar tientjes als je je oude mobo kan verkopen.
Nee hoeft niet hoor die testjes, maar het zijn allebei after market coolers daarom snap ik het niet. De warme lucht blijft gewoon daar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10-2024
ionn schreef op zondag 31 mei 2015 @ 03:07:
[...]

[...]
Oewh dat weet ik niet lol, ben verder ook niet bekend met 3Dmark. Maar het leel me niet kloppend dus vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ionn schreef op zondag 31 mei 2015 @ 03:07:
[...]

Nee, dat is de werkelijke "snelheid" of eigenlijk frequentie. Maal 2 dan heb je het over de effectieve snelheid in Mega Transfers per seconde (MT/s). ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
Het probleem is weer terug... Sinds gisteren kwam mijn nieuwe Asus mg279q scherm binnen. Met de 14.12 Drivers had ik gewoon 90% usage in BF4 en de rest van de spellen functioneerde ook normaal. Ik wilde is kijken hoe freesync was, dus had ik de nieuwe Drivers geïnstalleerd 15.4.1, maar nu was mijn usage maar 50-60% (ik heb unified gpu monitoring aanstaan in aftwrburner). Dus ik wilde weer terug naar 14.12 maar dit ging niet soepel. Crashes en bsod en alles wilde maar niet werken toen was ik het beu. Windows opnieuw geïnstalleerd en alle Drivers opnieuw geïnstalleerd.

Toen heb ik even 3Dmark gedraait en hierbij scoorde ik wel lager op graphics dan eerst (5% ongeveer, maar dat is wel verwaarloosbaar.)

Even BF4 gedraait en ik krijg nu 70% gpu usage op 1440p maar eerst had ik 90% gpu usage ik krijg in de map waar ik het test 90-100 fps terwijl voorheen op mijn oude monitor met virtual resolution op 144p ongeveer 100-120.

Ik snap er echt geen ene moer meer van. Hoe kan het dat ik eerst 90-100% gpu usage had en nu maar 70....

En dit gebeurt allemaal in BF4, in crysis 3 geen enkel probleem daar draait alles op 100%.

[ Voor 4% gewijzigd door ion op 12-06-2015 20:01 ]

Pagina: 1