Toon posts:

[ERD] Is dit een functioneel model?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 350934

Topicstarter
Hallo,

Voor een simpel servicemanagement tool moet ik een database maken. Ik ben uiteindelijk tot het onderstaande ERD gekomen:

Ter toelichting op het ERD: Het is voor een (simpele) servicemanagement tool voor een kleine, fictieve scholengemeenschap. De tabel systeem is als het ware een compleet werkstation, die weer aparte hardware en software bevat. Zowel een compleet systeem als losse hard- en software onderdelen kunnen door een leverancier geleverd worden. De reden dat ik een tabel leverancier in mijn ERD heb opgenomen, is omdat het bijvoorbeeld voor kan komen dat een bepaalde batch hardware of software problemen geeft. Verder kunnen gebruikers een incident melden (bijvoorbeeld internet doet het niet) en wanneer een incident een structurele vorm aanneemt, wordt het een probleem. Vandaar het onderscheid.

Zien jullie nog verbeterpunten? Ik merk dat ik met name moeite heb met de relaties van de tabellen. Gebruikers kunnen in dit model bijvoorbeeld maar één keer een incident melden, dat hoort natuurlijk niet. Moet ik daar een veel op veel relatie van maken en moet daar dan per se een koppeltabel bij?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:48
Nou als je per incident maar 1 gebruiker wilt registreren, dan kun je in `incidenten` wel een veld voor gebruiker opnemen. Maar wat nu als een incident wordt gemeld door de persoon die er geen last van heeft? Of 1 incident dat een hele afdeling betreft?
Zo zie ik bijvoorbeeld ook dat op elk systeem maar 1 software geregistreerd kan worden. neem aan dat er meestal wel meer software op 1 systeem staan. Maar ook dat een incident maar 1 systeem kan betreffen. Wat doe je dan met het incident "Uitrol van update mislukt, alle Windows 7 computers starten niet meer".

Ik denk inderdaad dat je nog wel wat meer koppeltabellen nodig gaat hebben. Let er trouwens ook even op dat Nederlandse postcodes niet in een INT passen ;) Daarna kun je evt nog gaan finetunen. Bijvoorbeeld door geen enkel- en meervoud in de tabelnamen door elkaar te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-03 21:16
ah, thema 1.4 aan de hanzehogeschool, correct?

zoals het nu lijkt ga je nog meer een op veel relaties in moeten bouwen (1 gebruiker op meerdere incidenten)
het is iig een mooi begin!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Zoals ze hierboven mij al melden, je kan meerdere gebruikers op 1 incident hebben :) dus tussen tabel maken met user_id en incident_id eventueel met een 3de veld datum dan kun je het opvolgen.

Ik zou trouwens je status ook in aparte tabel zetten en dan daarvan het id koppelen (zelfde bij de problemen status).

Aparte tabellen voor volgende zaken misschien nog: systeem:Besturingsysteem, systeem:soort, systeem:merk, ... (software en hardware)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• mighty84
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-07-2022
Tabel systeem lijkt me niet handig. Gebruik nooit of bijna nooit gereserveerde namen. Kan je veel problemen opleveren. Desnoods noem je het werkstation.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee