Automatische restart na overklok zonder BSOD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-08 21:02
Hallo MedeTweakers,

Sinds kort ben ik begonnen met het overklokken van mijn systeem met de volgende specs:

Moederbord: MSI X79A-GD65 (8D)
CPU: Intel 3930K
Geheugen: Corsair Vengeance LP 1600
GPU: Sapphire R9 290
PSU: Corsair RM850

Nou is het probleem als volgt. Ik heb via de OC Genie een automatische overklok kunnen krijgen van 4Ghz en was hier uiteraard nog niet blij mee. Wilde dus verder overklokken. Vervolgens voltage omhoog gegooid naar 1.35v en 4.5Ghz.

Hierna een stresstest gedaan met Prime95 en na ongeveer 5 tot 8 min start het systeem automatisch opnieuw op zonder een BSOD. Na vele pogingen voltages omhoog gooien etc start hij nog steeds opnieuw op zonder BSOD. De temperaturen zijn gewoon goed namelijk 70 graden onder waterkoeling.

Heb vervolgens veel gegoogeld (3 dagen lang) en kon maar geen antwoord of oplossing vinden. Wat ik heb uitgeprobeerd is andere bios instellingen zoals Intel c-state, intel c1e etc. Niks heeft dit verholpen.

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen :)
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Reboots zonder BSOD (die staan aan toch?) komen vaak van de voeding.
Dat kan dus werkelijk de voeding zijn, maar ook een oververhitte powerstage op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
jeroen3 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:37:
Reboots zonder BSOD (die staan aan toch?) komen vaak van de voeding.
Dat kan dus werkelijk de voeding zijn, maar ook een oververhitte powerstage op het moederbord.
Hoe bedoel je of die aanstaat?
Heb tot nu toe geen temperaturen van boven de 45 graden gezien in hardwaremonitor.
Is mijn boeding dan te zwak of wat is er mis met mijn voeding?

Alvast bedankt voor uw reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

SGN63 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:41:
[...]

Hoe bedoel je of die aanstaat?
Heb tot nu toe geen temperaturen van boven de 45 graden gezien in hardwaremonitor.
Is mijn boeding dan te zwak of wat is er mis met mijn voeding?

Alvast bedankt voor uw reactie
Standaard staat automatisch herstarten bij een BSOD aan in Windows, dit gebeurt vaak zo snel dat je geen BSOD te zien krijgt terwijl je die wel had. Automatisch herstarten bij een fout (BSOD) uitzetten, weet je meteen of je echt een BSOD had of niet (ja je kan ook eventviewer bekijken).
Bij Windows XP/Vista/7 staat die optie bij 'opstart en herstel opties' , win8 weet ik zo niet (gebruik die zelf niet, misschien staat het daar op dezelfde locatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
Nemesizz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:32:
[...]

Standaard staat automatisch herstarten bij een BSOD aan in Windows, dit gebeurt vaak zo snel dat je geen BSOD te zien krijgt terwijl je die wel had. Automatisch herstarten bij een fout (BSOD) uitzetten, weet je meteen of je echt een BSOD had of niet (ja je kan ook eventviewer bekijken).
Bij Windows XP/Vista/7 staat die optie bij 'opstart en herstel opties' , win8 weet ik zo niet (gebruik die zelf niet, misschien staat het daar op dezelfde locatie).
Allereerst vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Heb even gegoogeld en rondgekeken en kan niks vinden over windows 8.1 BSOD aan of uitzetten.

Heb nu de overclock op 4.4Ghz staan met automatische voltage. De voltage die HardwareMonitor aangeeft voor deze OC is 1.264 en is nu stabiel 4 uur gestresstest.

Probleem is nu als ik ga overclocken met offsetmode dan gaat gaat hij weer automatisch herstarten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Download WhoCrashed of BlueScreenView en kijk even wat die er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:21
Wat betreft het herstarten bij BSOD: klik.

Het herstarten geeft aan dat de overclock niet stabiel is met de gegeven instellingen. Zoals jeroen3 aangaf zou dit door de voeding kunnen komen, maar er kan natuurlijk van alles achter zitten. In ieder geval is de configuratie die je nu hebt met de overclock niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
johnkeates schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:48:
Download WhoCrashed of BlueScreenView en kijk even wat die er van vind.
Heb deze gedownload en die ziet niks bijzonders.
phpn3rd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:48:
Wat betreft het herstarten bij BSOD: klik.

Het herstarten geeft aan dat de overclock niet stabiel is met de gegeven instellingen. Zoals jeroen3 aangaf zou dit door de voeding kunnen komen, maar er kan natuurlijk van alles achter zitten. In ieder geval is de configuratie die je nu hebt met de overclock niet stabiel.
Ik begrijp dat mijn overclock niet stabiel is, maar zou graag weten wat. Met een BSOD kan je dat makkelijk achterhalen.
Qua voeding? Is 850 watt niet voldoende voor mijn systeem dan? Ik heb namelijk alleen maar 1 videokaart.

Dank jullie wel voor jullie reactie!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
SGN63 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 15:38:

Ik begrijp dat mijn overclock niet stabiel is, maar zou graag weten wat. Met een BSOD kan je dat makkelijk achterhalen.
Qua voeding? Is 850 watt niet voldoende voor mijn systeem dan? Ik heb namelijk alleen maar 1 videokaart.

Dank jullie wel voor jullie reactie!! :)
Een Windows BSOD gaat je denk ik niet veel vertellen. Die merkt dat de bewerkingen van de cpu verkeerd gaan, waarna er een soort kernel panic optreedt en het systeem eruit vliegt. 850W is meer dan voldoende voor je systeem, maar het zou kunnen dat deze niet stabiel genoeg stroom kan leveren aan de cpu. Als de stroomtoevoer schommelt is het onmogelijk de cpu-clock wel stabiel te houden. Echter staat Corsair wel bekend om z'n stabiele voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SGN63 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 15:38:
[...]

Heb deze gedownload en die ziet niks bijzonders.
Dan heb je geen BSOD gehad. BSOD kan je niet 'uitzetten', je kan wel de weergave uitzetten/aanpassen en automatisch herstarten uitzetten, net als geheugendumps.

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 30-05-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
phpn3rd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 15:58:
[...]

Een Windows BSOD gaat je denk ik niet veel vertellen. Die merkt dat de bewerkingen van de cpu verkeerd gaan, waarna er een soort kernel panic optreedt en het systeem eruit vliegt. 850W is meer dan voldoende voor je systeem, maar het zou kunnen dat deze niet stabiel genoeg stroom kan leveren aan de cpu. Als de stroomtoevoer schommelt is het onmogelijk de cpu-clock wel stabiel te houden. Echter staat Corsair wel bekend om z'n stabiele voedingen.
Ik twijfel namelijk wel een beetje dat de voeding de oorzaak te zijn. Het is namelijk geen 'slechte' voeding te noemen.
Dus zal ik de voltage hoger moeten gooien? en de BSOD maar vergeten?
johnkeates schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:41:
[...]

Dan heb je geen BSOD gehad. BSOD kan je niet 'uitzetten', je kan wel de weergave uitzetten/aanpassen en automatisch herstarten uitzetten, net als geheugendumps.
Hmm in ieder geval bedankt voor de bevestiging dat ik geen BSOD heb gehad. Ga maar even aan de voltages tweaken. Is namelijk de eerste keer dat ik op windows 8.1 overclock etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
SGN63 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:36:
[...]

Ik twijfel namelijk wel een beetje dat de voeding de oorzaak te zijn. Het is namelijk geen 'slechte' voeding te noemen.
Dus zal ik de voltage hoger moeten gooien? en de BSOD maar vergeten?
Heb je al geprobeerd de voltages in de BIOS wat te verhogen om zo de overclock op de wat ouderwetse manier te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

SGN63 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:36:
[...]

Dat wil natuurlijk helemaal niks zeggen. Oom goede voedingen kunnen kapot gaan en kuren gaan vertonen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
phpn3rd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:09:
[...]

Heb je al geprobeerd de voltages in de BIOS wat te verhogen om zo de overclock op de wat ouderwetse manier te doen?
Heb nu de CPU op 4.4Ghz lopen op 1.272v met offset mode. Ben er wel redelijk tevreden mee.
Maar als ik hoger ga krijg ik weer hetzelfde probleem.
Mavamaarten schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:13:
[...]

Dat wil natuurlijk helemaal niks zeggen. Oom goede voedingen kunnen kapot gaan en kuren gaan vertonen.
Vertoond een kapotte voeding dan altijd zulke kuren, ongeacht de hoogte van de overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
SGN63 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:37:
[...]

Heb nu de CPU op 4.4Ghz lopen op 1.272v met offset mode. Ben er wel redelijk tevreden mee.
Maar als ik hoger ga krijg ik weer hetzelfde probleem.
Heb je dit gedaan via de BIOS instellingen of vanuit OC genie in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
phpn3rd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:59:
[...]

Heb je dit gedaan via de BIOS instellingen of vanuit OC genie in Windows?
Via de BIOS ik mag die programma's niet zoveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
SGN63 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:04:
[...]

Via de BIOS ik mag die programma's niet zoveel ;)
Ah, oke. Dan vermoed ik toch dat het probleem in het moederbord (stroomtoevoer/bus) of in de voeding (stroomtoevoer) zit. Om dit op te lossen zou je op zoek moeten naar een manier of deze componenten al dan niet uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
phpn3rd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:07:
[...]

Ah, oke. Dan vermoed ik toch dat het probleem in het moederbord (stroomtoevoer/bus) of in de voeding (stroomtoevoer) zit. Om dit op te lossen zou je op zoek moeten naar een manier of deze componenten al dan niet uit te kunnen sluiten.
Ga maar even een andere voeding aansluiten dan.
Pagina: 1