• novw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-08 17:14
Ik heb nu een Sony DSC-HX100v. En daar ben ik ZEER ontevreden over. Het ding stelt zeer slecht scherp, de GPS heeft nog nooit lekker gewerkt, het duurt 5 seconden voor je een foto kan maken en 10 seconden voor dat oie eindelijk uitgeschakelt is, de lens ingetrokken heeft en je de boel weer kan opruimen. Zeer, zeer, zeer slecht fototoestel. Ik kan boeken volschrijven met de ellende van dat toestel.

Ik zoek een nieuwe. Een systeemcamera. Geen gedoe met losse lenzen. Ik wil 30x zoom minimaal. En ik wil foto lokaties kunnen opslaan (GPS data). Nu kom ik er langzaam achter dat het fenomeen GPS op fototoestelen niet meer bestaat. Nieuwe toestellen hebben WIFI, bluetooth film mogenlijkheid, maar geen GPS. Althans, ik kan ze niet vinden.

De fotovakzaak snapt mijn vraag niet eens. Als ik over GPS begin, worden de oogjes wazig.

Dus: hjelp ;) Wie weet er meer? Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om GPS data in de fotos te zetten (EXIF). Ik lees wat dingen over WIFI en dan de GPS data uit de telefoon trekken. vind ik ook goed. Maakt me niets uit. Maar hoe dan??!! 8)7 :?

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Wat is je budget en waar heb je 30x zoom voor nodig?

Verwijderd

Even een schopje naar het juiste subforum.

Verder novw, wat heb je zelf al gevonden? Hier op Tweakers verwachten we eigen inzet en vooronderzoek voordat er een vraag gesteld wordt. Dus laat zien wat je zelf al gevonden hebt en zet hier even kort uit een waar je specifiek op vast loopt. Dan kunnen we je vast verder helpen. :)

• novw
30x zoom is nodig omdat ik vrij vaak van verre afstand fotos van dieren maak.

wat ik heb uitgevogeld is dat Sony comleet <kuch> ruk is. En dat er Nikon's en Canon;s zijn die een app op de telefoon hebben die dan vervolgens via WIFI de GPS data van de telefoon doorkrijgen. Maar wat er dan gebeurd als ik met mijn telefoon op een WIFI netwerk (internet) zit, verteld het verhaal niet (Ik neem aan dat de telefoon als "hotspot" wordt ingezet voor de camera om zich aan te melden. Als de telefoon "hotspot" is, kan die dus niet op WIFI).

Ik vond de "Nikon Coolpix S9900" er wel geinig uitzien, net als de "Nikon Coolpix P610". Canon zit de boel te zieken, die hebben een "Canon PowerShot SX280 HS", maar die is er in varianten met en zonder GPS, zonder dat dat duidelijk is. Daarbj maar 20x zoom.

Dan kwam ik Google Play: gps4cam nogtegen tijdens mijn speurtochten. Geen idee of dat werkt, maar in gevak van nood misschien wel een oplossing.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Je noemt trouwens expliciet een systeemcamera, maar dat is een camera met verwisselbare lenzen. Volgens mij zoek je een travelzoom. Een compacte camera met veel zoom. Of een bridgecamera, zoals de P610 die je noemt.

Hier staan er een paar:
reviews: Travelzooms vergelijkingstest

En deze is recent getest (opvolger van de TZ60, maar zonder gps):
reviews: Panasonic Lumix TZ70: veel zoom, minder pixels

Voor de volledigheid ook nog de P900 (83x zoom, verder redelijk gelijk aan de P610):
reviews: Nikon Coolpix P900: extreme zoom met beperkingen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
novw schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:08:
wat ik heb uitgevogeld is dat Sony comleet <kuch> ruk is. En dat er Nikon's en Canon;s zijn die een app op de telefoon hebben die dan vervolgens via WIFI de GPS data van de telefoon doorkrijgen. Maar wat er dan gebeurd als ik met mijn telefoon op een WIFI netwerk (internet) zit, verteld het verhaal niet (Ik neem aan dat de telefoon als "hotspot" wordt ingezet voor de camera om zich aan te melden. Als de telefoon "hotspot" is, kan die dus niet op WIFI).
Is het niet zo dat het fototoestel als accesspoint fungeert? Dus je telefoon verbindt met de wifi van de camera. Niet dat het veel veranderd aan de situatie, maar het is net andersom volgens mij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 17:23
novw schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:08:
30x zoom is nodig omdat ik vrij vaak van verre afstand fotos van dieren maak.

Ik vond de "Nikon Coolpix S9900" er wel geinig uitzien, net als de "Nikon Coolpix P610". Canon zit de boel te zieken, die hebben een "Canon PowerShot SX280 HS", maar die is er in varianten met en zonder GPS, zonder dat dat duidelijk is. Daarbj maar 20x zoom.

Dan kwam ik Google Play: gps4cam nogtegen tijdens mijn speurtochten. Geen idee of dat werkt, maar in gevak van nood misschien wel een oplossing.
Canon SX280 HS en SX270 HS (zonder GPS) moet je weg van blijven wegens accu problemen. (technisch verhaal de beeldverwerkings chip trekt te veel stroom waardoor de nominale klemspanning inzakt en de camera uitvalt). Na 40 foto's of 4 minuten film is het ding leeg. Opnieuw aan zetten en je kan weer 30 foto's of 3 minuten filmen. Dit kan je zo 10x herhalen.

En voor jou nuttige info ik heb een (ander type) Sony en ik vind het een wereld ding. De door jou aangehaalde SX280 HS is ook geen reden om te zeggen dat "Canon comleet <kuch> ruk is". Op basis van 1 type camera kan je geen oordeel vellen over het complete merk.

Houdt er rekening mee dat veel compact of bridge camera's met veel zoom aan het lange eind van de lens beduidend langzamer scherpstellen en onder minder brilliante lichtomstandigheden sowieso moeite hebben met scherpstellen. Zeker als het diafragma getal naar het lange eind van het zoom bereik behoorlijk oploopt.

Wat is trouwens budget? En zou een iets grotere camera ook een optie zijn? Een canon SX280 HS is nog behoorlijk compact.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• novw
Iets groter dan de Sony die ik nu heb? Tsja. Zou kunnen, maar dan wordt het wel erg groot... Budget is ongeveer 500 euro.
Goeie tip over die 270 & 280!
En of de camera als acces point fungeert? Geen foto winkel die de vraag snapt. "ik ga over foto toestellen, niet over wifi"...

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:01

sjaool

Every life should have 9 cats

Je wilt er misschien niet aan maar kijk ook eens naar de Sony HX60V. 30x optische zoom, wifi, GPS en NFS. We zijn inmiddels vier jaar verder en de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan. Best kans dat deze jou een stuk beter bevalt dan de HX100V.

De HX60V is ook een stuk compacter en heeft een compleet andere vormgeving dan de HX100V. Daarnaast een 20 megapixel sensor, een maximale ISO van 12800 en een full HD filmmogelijkheid.

P.S. als je nog even geduld kunt oefenen kun je ook nog eens kijken naar de Sony HX90V die binnenkort uitkomt (of misschien zelfs al verkrijgbaar is). ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NnzTjNCMdY4]

[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 29-05-2015 22:14 ]

"When you grow up your heart dies"

• novw
65x zoom vind ik trouwens een beetje veel ;)

• novw
Ik ben nu een dagje aan het stoeien (knoeien) met dat gps4cam. Het blijkt een betaalde app te zijn (grinnik), maar ook zonder betalen ben ik verdwaasd. Dat is übersimpel! Ik moet alleen nog even uit vogelen hoe het loopt met de batterij van de smartphone, maar op zich: de resultaten zijn goed. Dus misschien kan ik wel gewoon een fototoestel kopen, en me verde rniet druk maken om al die GPS ellende ;) ;)

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
GPS is niet heilig. Het duurt soms lang voordat een camera weet waar hij is. De eerste paar foto's na het aanzetten zijn doorgaans zonder GPS tags. Daarbij trekken ze je accu sneller leeg.

Bij fotozaken weten ze vaak veel van camera's en lenzen en weinig van WiFi en GPS.

• novw
Ik heb een Nikon P610 gekocht. En naar blijkt ben ik al die jaren GIGANTISCH in de zeik genomen door Sony. Nikon heeft binnen 10 seconden, ook als ik wandelend ben, een fix. In Maokko (vakantie) de eerste keer zoeken duurde op de stopwatch 14 seconden. Ik zeg: @$^#&%^& Sony...

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

novw schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:51:
Ik heb een Nikon P610 gekocht. En naar blijkt ben ik al die jaren GIGANTISCH in de zeik genomen door Sony. Nikon heeft binnen 10 seconden, ook als ik wandelend ben, een fix. In Maokko (vakantie) de eerste keer zoeken duurde op de stopwatch 14 seconden. Ik zeg: @$^#&%^& Sony...
Fijn dat je uiteindelijk een toestel hebt gevonden waar je tevreden mee bent.
Jammer vind ik dat je zulke negatieve reacties herhaaldelijk post over Sony. In je eerste post was je al duidelijk genoeg volgens mij.

In progress: VW kever

• novw
Tsja. Ik heb dat ding niet gratis gekregen bijde postcodeloterij, maar heb er zelf EUR449 voor betaald in 2011. En dat ding heeft gewoon nooit gewerkt, en Sony _heeft_ niet eens een klantenservice :( Voor EUR 449 verwachtte ik een goed toestel. En ja, de wrok zit diep. Heel diep. Trust me, ik zit me verschrikkelijk in te houden...
Pagina: 1