Toon posts:

ATX-pc van afstand aanzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met een AT-mainboard die ik kan aanzetten door 'm stroom te geven. De pc-schakelaar staat permanent op aan.

Met m'n andere pc (ATX) lukt dit niet (de schakelaar is maar een soort relais). In plaats van aanschakelen gaat de pc aan en gelijk weer uit.

Weet iemand hoe ik dit toch voor elkaar krijg? (ik bedoel dus geen wakeup on lan o.i.d., maar gewoon primitief de pc aan laten gaan zodra er stroom is).

Groeten,
Bastian

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Volgens mij zit er ergens een optie in je BIOS om je computer aan te laten gaan zodra er stroom is.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 17:46 schreef Slein het volgende:
Volgens mij zit er ergens een optie in je BIOS om je computer aan te laten gaan zodra er stroom is.
Klopt. Veel compaq's en Tulip-pc's hebben dit ook.

Waarschijnlijk dat je het kan vinden onder de bios-instelling "Power Management"

succes!

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 17:46 schreef Slein het volgende:
Helemaal correct dit zit in de atx standaard
dus ook in alle moederborden die volgens de atx standaard gemaakt zijn.

• Slein

Slein

NERD

(Slein wordt wakker)
En wie zit er al tijden op een ATX-plank te werken met een AT-voeding? Juist ja, ik. |:(
Ik heb het zo opgelost: de aansluiting op het moederbord waar normaal het ATX-powerknopje aanhangt heb ik gewoon kortgesloten met een jumper. Zo kan het natuurlijk ook. En ik gebruik dus nog gewoon de oude hardcore powerknop.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

AT zuigt. vooral als je aan het knutselen bent met je pc en de isolatie is een beetje verrot van je schakelaar. Zo heb ik dus een klap van 230V gehad |:(
Ik kan je vertellen, dat is niet zon fijn gevoel. ATX is een 12V schakelaar, das veel veiliger. Dan hou je de 230 echt in dat aparte voeding kastje en voorkom je ongelukken.
maar euhm, WOL werkt ook wel geinig :)
Ik zal es kijken in de BIOS of ik dat ook heb, die optie...

Verwijderd

Topicstarter
In de award-bios zit een optie <state after power failure> die ik nog niet
gezien had. Deze op ON zetten geeft het gewenste effect, maar alleen als ik de pc hardwarematig uit zet (een power failure naboots, plug eruit).

Na een nette softwarematige shutdown komt hij niet meer tot leven als ik de stroom uit-en aan zet. ;(

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 19:52

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hmm.. vreemd

ik heb 3 opties:

off: gaat nooit aan na stroomonderbreking
on: gaat altijd aan na stroomonderbreking
auto: gaat naar de stand van voor de stroomonderbreking

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Slein

Slein

NERD

Als je de powerknop vervangt door een jumper kan je wel netjes je systeem afsluiten voordat je de stroom eraf trekt. Dus dan zou je probleem opgelost zijn (tenzij je hem wel graag softwarematig wilt kunnen uitzetten...)

Verwijderd

Topicstarter
schreef Slein het volgende:[/b]
Als je de powerknop vervangt door een jumper kan je wel netjes je systeem afsluiten voordat je de stroom eraf trekt. Dus dan zou je probleem opgelost zijn (tenzij je hem wel graag softwarematig wilt kunnen uitzetten...)

Ja,
Hier heb ik ook aan zitten denken, maar wat gebeurt er als de power toch softwarematig uit gaat, en de jumper zit erop?

Ik heb vooralsnog niet kunnen vinden hoe bij win2k power off on shutdown wordt onderdrukt (als ik heel acpi in de bios uit zet, start het niet meer op - bekende 'feature')

• Slein

Slein

NERD

Op mijn antieke LX plank met win98 kom je dan keurig in het 'zet nu je computer uit' (wat staat er eigenlijk? :? met die oranje letters :) ) scherm terecht, en dan geef ik een mep op mijn hele dikke powerknop. Dat zal in win2000 wel hetzelfde gaan denk ik (zou niet weten waarom niet...).
Waarom wil je trouwens je computer zo aan kunnen zetten? Begint me wel te intrigeren namelijk. :)

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Ik gok dat hij een stekkerdoos met zo'n aan/uit knop heeft die de hele meuk sap geeft als hij hem aandoet. Als hij dan z'n bakkie op een beetje moeilijke plek zet is het makkelijker om zo de handel aan te zetten.

Verder werkt de manier van Slein ook uitmuntend:)

Slash Care
Mementô

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 20:57 schreef Slein het volgende:
Op mijn antieke LX plank met win98 kom je dan keurig in het 'zet nu je computer uit' Dat zal in win2000 wel hetzelfde gaan denk ik (zou niet weten waarom niet...).
Helaas niet. Als win2k doorheeft dat het een acpi(powermanagement)-pc is, zet hij de bak uit na shutdown. (Ik kan dit vooralsnog niet onderdrukken, maar ik zal het eens posten in een Windows-groep.)
Waarom wil je trouwens je computer zo aan kunnen zetten? Begint me wel te intrigeren namelijk. :)
Het ding in een aparte, afgesloten kamer plaatsen, en alleen monitor, keyboard, cdrom etc. op de werkplek (goed voor temperatuur, geluidsniveau en security). 8-)

• Slein

Slein

NERD

Oooooooooh! Dan verleng je toch gewoon het kabeltje van de power-knop? Ik vermoed dat je dat kabeltje straffeloos meters en meters kan verlengen. En anders kan je nog afgeschermde kabel proberen. Is in ieder geval wat eleganter dan zo'n dikke powerkabel. Je moet toch in de weer met verlengkabels... :)
Of je koopt zo'n leuk moderwets toetsenbord met ingebouwde powerknop... (tenzij je een hardclickman bent zoals ik met een antiek toetsenbord :Y) )

Pagina: 1