Aankoop keuken annuleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 20:30

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Een kleine 2 weken geleden heb ik een contract getekend voor een nieuwe keuken. Op het contract stond als montage prijs 0,00 euro. Gezien de vele acties met gratis montage bij allerlei keukenboeren was ik in de veronderstelling dat montage dus gratis was en heb ik, en ook de verkoper blijkbaar ,verder geen aandacht aan geschonken.

Enkele dagen later ben ik op gebeld en werd mij gevraagd of ik zelf wilde monteren of door hen en dit zou mij dan meer 2k kosten. Ik heb uitleg gegeven over wat er op het contract stond, maar ik had het verkeerd begrepen volgens de verkoper en moest betalen. Hij was ook zo vriendelijk om meteen aan te geven dat als ik wilde annuleren dit mij ongeveer 30% van de verkoop prijs zou kosten.

Dit heeft zo een nare smaak achter gelaten dat ik hiermee niet wil doorgaan. Overigens hebben ze de algemene voorwaarden ook achteraf beschikbaar gesteld en overhandigd nadat we alles hadden onder tetekend.

Ik wil deze nu toch annuleren ook al werd er meteen geschermd met een boete van 30%. Overigens wil ik die niet betalen :P Ik heb inmiddels een mail gestuurd en een aangetekende brief met bovenstaande punten.

Zie ik iets over het hoofd? Hebben jullie nog andere adviezen? De keuken is overigens besteld op afroep dus nog lang niet gebouwd.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je gaat hier helaas zeer moeilijk onderuit komen, het kan wel maar dan mag je wel naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Rev! schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:16:
Je gaat hier helaas zeer moeilijk onderuit komen, het kan wel maar dan mag je wel naar de rechter.
hmm, dat is mij inderdaad aangegeven door meerdere mensen. Maar ook als de fout bij hen ligt? Ze vallen bij mij weten nog steeds onder de NL wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 15:18
Tja, hangt dus af wat er exact in het contract staat.
Je rechtsbijstand of ander ter zake kundig persoon hiernaar laten kijken?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:17
In principe mogen annuleringskosten alleen ter compensatie van gemaakte kosten. Als er nog geen kosten gemaakt zijn, kan er ook geen sprake zijn van annuleringskosten. Zie bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
In de getekende offerte moet normaliter een specificatie zijn opgenomen over montage, dus wat staat erin?

Verder heb ik er wel een vreemd gevoel bij dat de leverancier naderhand belt om te vragen wat je wilt. Dat impliceert dat het niet duidelijk is opgenomen. Ik krijg de indruk dat de keukenleverancier dit is vergeten op te nemen en via overbluffing als nog erin probeert te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens is installatie van een keuken op zich niet moeilijk, niet moeilijker dan een gemiddelde IKEA kast in elkaar zetten.
Als je dan het leidingwerk door een loodgieter laat doen, ben je zeker goedkoper uit dan die 2K. Mocht je de keuken toch wel willen (je hebt 'm niet voor niets uitgezocht) gaan zal ik zeker niet de montage via de verkoper laten lopen.

Maar ja, blijft zuur. Alleen hebben die keukenboeren zich juridisch behoorlijk goed ingedekt, dus ik geef je geen hele grote kans.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 28-05-2015 17:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:26:
Tja, hangt dus af wat er exact in het contract staat.
Je rechtsbijstand of ander ter zake kundig persoon hiernaar laten kijken?
Ik ga inderdaad advies inwinnen hierover.
croxz schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:26:
In principe mogen annuleringskosten alleen ter compensatie van gemaakte kosten. Als er nog geen kosten gemaakt zijn, kan er ook geen sprake zijn van annuleringskosten. Zie bijvoorbeeld hier.
Kijk dat is inderdaad goed nieuws. Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Miki schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:32:
In de getekende offerte moet normaliter een specificatie zijn opgenomen over montage, dus wat staat erin?

Verder heb ik er wel een vreemd gevoel bij dat de leverancier naderhand belt om te vragen wat je wilt. Dat impliceert dat het niet duidelijk is opgenomen. Ik krijg de indruk dat de keukenleverancier dit is vergeten op te nemen en via overbluffing als nog erin probeert te fietsen.
En dat gevoel heb ik dus ook. Ik zal wel vanavond nog even het contract openslaan en dit napluizen.
Standeman schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:42:
Overigens is installatie van een keuken op zich niet moeilijk, niet moeilijker dan een gemiddelde IKEA kast in elkaar zetten.
Als je dan het leidingwerk door een loodgieter laat doen, ben je zeker goedkoper uit dan die 2K. Mocht je de keuken toch wel willen (je hebt 'm niet voor niets uitgezocht) gaan zal ik zeker niet de montage via de verkoper laten lopen.

Maar ja, blijft zuur. Alleen hebben die keukenboeren zich juridisch behoorlijk goed ingedekt, dus ik geef je geen hele grote kans.
Het zou inderdaad een stuk goedkoper kunnen denk ik. Alleen gaat het nu meer over het feit dat ze goede en juiste service moeten leveren. Ook heb ik mijn twijfels over hoe goed zij zich hebben ingedekt. Bij mij komt het meer over al, we zijn groot genoeg om bij de hand te doen en de klant te overbluffen/bang te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Praetextatus schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:46:
Het zou inderdaad een stuk goedkoper kunnen denk ik. Alleen gaat het nu meer over het feit dat ze goede en juiste service moeten leveren. Ook heb ik mijn twijfels over hoe goed zij zich hebben ingedekt. Bij mij komt het meer over al, we zijn groot genoeg om bij de hand te doen en de klant te overbluffen/bang te maken.
Dat is inderdaad de vraag. Maar als er geen (juridische) uitweg is, zou je dat kunnen overwegen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:17
Kleine toevoeging: annuleringskosten voor gederfde winst zou waarschijnlijk ook berekend mogen worden. Maar omdat keuken/meubelzaken vaak geen inzicht willen geven in hun marges, krijgen ze die door de rechter veelal niet toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:49:
[...]

Dat is inderdaad de vraag. Maar als er geen (juridische) uitweg is, zou je dat kunnen overwegen.
Dat is inderdaad iets om in overweging te nemen.
croxz schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:51:
Kleine toevoeging: annuleringskosten voor gederfde winst zou waarschijnlijk ook berekend mogen worden. Maar omdat keuken/meubelzaken vaak geen inzicht willen geven in hun marges, krijgen ze die door de rechter veelal niet toegewezen.
Ook een goed punt. is het een idee om nog een aangetekende brief te versturen en hen te vragen om heldeheid te geven in de gemaakte kosten voor die 30%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Standeman schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:42:

Dan zou ik nog wel alle apparatuur van de offerte laten schrappen en dit zelf via het internet bestellen, hier trekken de keukenboeren hun marges op.

Als er 0 euro is gespecificeerd op de offerte voor montage en in de algemene voorwaarden staat ook niets over later toegevoegde montage kosten dan is dit in breuk met de offerte en mag je hem kosteloos annuleren.
Is er al een aanbetaling gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:54:
[...]

Dan zou ik nog wel alle apparatuur van de offerte laten schrappen en dit zelf via het internet bestellen, hier trekken de keukenboeren hun marges op.

Als er 0 euro is gespecificeerd op de offerte voor montage en in de algemene voorwaarden staat ook niets over later toegevoegde montage kosten dan is dit in breuk met de offerte en mag je hem kosteloos annuleren.
Is er al een aanbetaling gedaan?
Dat is inderdaad wat ik heb aangegeven in mijn aangetekende brief. Er is ook nog geen aanbetaling gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Staat de montage als artikel op de factuur? Dan hoort het ook gewoon geleverd te worden afhankelijk van wat onder het artikel montage wordt verstaan onder de getekende voorwaarden. Als er geen vermelding wordt geleverd over het artikel montage dan mag aangenomen worden dat naar redelijkheid zal worden gehandeld, dus bij aankoop van een keuken is het redelijk dat onder montage wordt verstaan dat de keuken werkend wordt gemonteerd in een huis. Als de montagekosten niet als artikel, maar bijvoorbeeld als specifiek vermeld optioneel kader ter waarde nul euro op de factuur staat dan heeft u hier helaas geen recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:54:
[...]

Idd. Een interieurbouwer die je keuken op maat maakt, exact zoals jij 'm wilt, waarbij je dan zelf o.a. de apparatuur uitzoekt en aanschaft, is alles bij elkaar goedkoper dan de standaardkeukens van de keukenboeren. Het kost je alleen iets meer tijd, al hangt dat ook weer grotendeels van jezelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:38
Klinkt als gevalletje keukenconcurent, helaas zit ik in het zelfde schuitje alleen wil ik eigenlijk annuleren vanwege onbeschofte behandeling over de telefoon van mensen van hun hoofdkantoor.

Echter verschuilen ze bij mij ook onder de algemene voorwaarden, ook terwijl ik constant aangegeven had tijdens het gesprek in de winkel dat ik een offerte wou (stom stom stom wel dat ding ondertekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als op het contract staat dat de montageprijs 0€ is, is de prijs dus ook 0€ en kan je nakoming eisen. Maar goed, het draait er dus om wat precies is afgesproken/vastgelegd. De algemene voorwaarden kan je eventueel vernietigen, want niet tijdig ter hand gesteld.

SniperFox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:19:
... ter waarde nul euro ...

Dat zou imho vreemd zijn, aangezien men nu ineens beweert dat de waarde >0€ is.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 29-05-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 10:02

weebl

YARR!

Beetje raar om het wel op de factuur te zetten, maar het niet te leveren. Ook al kost het je €0,00, het is wel een onderdeel van wat de leverancier moet leveren. Zou lekker zijn: bestel je een auto, staat er op de factuur transportkosten van de fabriek naar Nederland: €0,00, mag je hem uiteindelijk zelf uit Japan op gaan halen... Lekker makkelijk extra cashen door de leverancier.

Hoe je hier juridisch gezien in staat zou ik niet weten, maar wellicht is het een telefoontje naar het juridisch loket waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Zowiezo vaag verhaal dat/als de montage tijdens het gesprek verder niet ter sprake is gekomen. Ze vragen op zijn minst toch of de leidingen er liggen, voldoende stroomaansluitingen(evt extra groepen), moet er getegeld worden etc. Dit ivm evt. meerwerk?

Ik ben zelf bij meerdere zaken geweest voor een offerte en dit kwam altijd ter sprake.
Zelfs bij 'gratis' montage is dit soort dingen meestal niet inbegrepen.

[ Voor 28% gewijzigd door Medione1210 op 29-05-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Praetextatus schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:15:

Op het contract stond als montage prijs 0,00 euro. Gezien de vele acties met gratis montage bij allerlei keukenboeren was ik in de veronderstelling dat montage dus gratis was en heb ik, en ook de verkoper blijkbaar ,verder geen aandacht aan geschonken.
op basis van je eigen verwording hier zou je geen enkel kans maken op wat voor claim dan ook...
Dat jij geen verdere aandacht aan besteed aan de exacte voorwaarden van een levering, is helaas gewoon je eigen verantwoordelijk en nu dus schuld, dat kun je de leverancier/verkoper niet aanrekenen.

Als je wel iets wilt claimen, moet je absoluut dit anders verwoorden en zinnen als 'gezien acties bij andere keukenboeren, was ik in de veronderstelling' en/of 'heb ik er geen verdere aandacht aan geschonken' duidelijk anders verwoorden

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 29-05-2015 09:30 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt mij eigenlijk niet zo vreemd te denken dat de montage gratis is als op papier staat 'montage 0€'. (zeker ook in het kader zoals door ts geschetst) Het is vrij gebruikelijk dat je over een uiting van een wederpartij bepaalde veronderstellingen hebt, je kan tenslotte eigenlijk nooit zeker weten wat de ander met de uiting bedoelt (je kan de zekerheid natuurlijk wel vergroten door verder over de betekenis door te gaan, maar als het al zo duidelijk lijkt, acht je dat misschien niet nodig). Maar goed uiteindelijk is hier in het topic onvoldoende informatie beschikbaar.

[ Voor 94% gewijzigd door begintmeta op 29-05-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
RM-rf schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:27:
[...]

op basis van je eigen verwording hier zou je geen enkel kans maken op wat voor claim dan ook...
Dat jij geen verdere aandacht aan besteed aan de exacte voorwaarden van een levering, is helaas gewoon je eigen verantwoordelijk en nu dus schuld, dat kun je de leverancier/verkoper niet aanrekenen.

Als je wel iets wilt claimen, moet je absoluut dit anders verwoorden en zinnen als 'gezien acties bij andere keukenboeren, was ik in de veronderstelling' en/of 'heb ik er geen verdere aandacht aan geschonken' duidelijk anders verwoorden
Zonder screenshot van het contract kunnen we alleen aannames doen. Vooralsnog zou ik zeggen dat als er montage 0,00 staat zoals koper zegt dat het dan ook daadwerkelijk gratis is.

Dus ik zou zeggen, maak er een fotootje van, dan wordt het misschien duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:41
Standaard motage slaat btw enkel op het neerzetten van de kasten, koppelen, werkblad monteren (incl gaten zagen voor de kraan, spoelbak etc als die er nog niet inzitten) , de boel stellen en aparatuur plaatsen. Aansluiten is in principe voor de klant, maar wordt meestal door de monteur wel ff gedaan.
Alle andere zaken zullen expliciet afgesproken moeten worden.
Dus tegelwerk, kitten en wat je mogelijk nog meer wil zit er niet bij.

Als je een beetje handig bent kan je dit heel makelijk zelf.

Maar los daarvan. Op het contract staat montage €0,00 en gezien de acties die elke week opnieuw aangeboden worden (als zijnde speciale actie) wordt de suggestie gewekt dat montage inbegrepen was.
Zou zelf dan ook voor anulering gaan gezien hoe ze er mee omgaan.

Beste gang blijft dan toch simpelweg naar je rechtsbijstand te gaan (als je die hebt) en aangeven dat ze niet willen leveren wat op contract staat en hoe verder te gaan.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Rev! schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:16:
In dit geval dus wel => de verkoper wilt het contract wijzigen door de prijs te verhogen => TS kan daarna dus van het contract afzien.

Anderzijds kan de TS hen ook dwingen om gratis te monteren => want dat is zo overeengekomen.
(Ook nog eens perfect te verdedigen omdat men daar wel vaker mee stunt)

[ Voor 22% gewijzigd door chime op 29-05-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat montage, er staat een bedrag bij. Er is dus overeenkomst voor montage tenzij ergens in de overeenkomst uitgesloten.

Als de winkel die montage niet wil leveren, kan je nakoming eisen of kosteloos ontbinden. Zo simpel is het, want zij willen dan een aanpassing van de overeenkomst, en dat geeft recht op ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:45:
..., want zij willen dan een aanpassing van de overeenkomst, en dat geeft recht op ontbinding.
In principe hebben ze niets te willen, de afspraak is gemaakt. Eventueel zou de ts ook een schadevergoeding kunnen eisen bij niet-nakoming, dus met een simpele ontbinding mogen ze dan in dat geval heel tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 15:30
Heb ook zoiets meegemaakt.
Offerte aangepast dat keuken boer alleen kasten en keukenblad mocht leveren.
Al het apparatuur elders aangeschaft. (merk apparatuur ipv hun rotzooi)
Waren niet blij maar kon mocht allemaal.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Raoul.TLS schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:05:
Heb ook zoiets meegemaakt.
Offerte aangepast dat keuken boer alleen kasten en keukenblad mocht leveren.
Al het apparatuur elders aangeschaft. (merk apparatuur ipv hun rotzooi)
Waren niet blij maar kon mocht allemaal.
Off topic

Hoezo 'hun rotzooi'? Je was er toch zelf bij toen je het uitzocht, bestelde en ervoor tekende?

Ik ben geen fan van die keukenboeren, maar kom op..je bent er zelf toch bij...

[ Voor 8% gewijzigd door Medione1210 op 29-05-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 08-10 15:30
Er is een groot verschil tussen het basis merk apparatuur wat ze je aanbieden standaard.
En bv whirlpool Bosch of Samsung Of andere A merken.
Zeggen zelf je heb keuze uit A en B merken.
geven je een advies van ons merk standaard is net zo goed als de A merken hoor.
Doet het wel maar zijn minder opties aan en zo.
Heb zelf een en ander op internet opgezocht over het merk en mensen waren niet echt zo tevreden.
Hebben besloten om voor de A merken te gaan ipv Etna of ander vage merken waar ik zelf nooit van had gehoord. Wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. Maar heb wat meer vertrouwen in de wat bekendere A merken.
Moet zeggen geen van die Spullen van de A merken is ooit stuk gegaan.
Maar ene vriend van me die Etna spul had besteld heeft al 2 dingen van hem kapot zien gaan.
En ja net buiten de garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Raoul.TLS op 29-05-2015 15:53 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:12
Medione1210 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:12:
[...]

Off topic

Hoezo 'hun rotzooi'? Je was er toch zelf bij toen je het uitzocht, bestelde en ervoor tekende?

Ik ben geen fan van die keukenboeren, maar kom op..je bent er zelf toch bij...
Volgens mij lees je niet goed, dit gaat over de apparatuur hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
maarud schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:59:
[...]

Volgens mij lees je niet goed, dit gaat over de apparatuur hè ;)
Ik las wel goed. Ik doelde erop dat de poster er zelf bij was toen hij de apperatuur uitzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:12
Medione1210 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:01:
[...]

Ik las wel goed. Ik doelde erop dat de poster er zelf bij was toen hij de apperatuur uitzocht.
Maar dat heeft hij dus niet gedaan. Hij heeft alleen de kastjes gekocht en de apparatuur ergens anders gekocht, vanwege het feit dat hij dus merkapparatuur wilde hebben.

Dus er is is helemaal geen sprake van 'zelf uitzoeken' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:45:
Er staat montage, er staat een bedrag bij. Er is dus overeenkomst voor montage tenzij ergens in de overeenkomst uitgesloten.

Als de winkel die montage niet wil leveren, kan je nakoming eisen of kosteloos ontbinden. Zo simpel is het, want zij willen dan een aanpassing van de overeenkomst, en dat geeft recht op ontbinding.
Als die montage inderdaad voor dat bedrag in het contract staat zonder verdere beperkingen, zou ik ook nakoming eisen. Kosteloos ontbinden komt niet ter sprake, annuleringskosten a 30% eisen >:)

EDIT:
En ja, ik weet ook wel dat je die 30% niet krijgt, maar een reciproke benadering is altijd een goed beginpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 29-05-2015 16:20 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
maarud schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:02:
[...]

Maar dat heeft hij dus niet gedaan. Hij heeft alleen de kastjes gekocht en de apparatuur ergens anders gekocht, vanwege het feit dat hij dus merkapparatuur wilde hebben.

Dus er is is helemaal geen sprake van 'zelf uitzoeken' :)
Nee, zoals ik het lees had hij ook apparatuur laten offreren maar het daarna aangepast en de apparatuur laten schrappen. Hij heeft het trouwens net in een post verhelderd.
Maar goed dat is wel heel erg off topic en doet niet terzaks. Dus sorry dat ik erover ben begonnen. Terug on topic maar.

[ Voor 5% gewijzigd door Medione1210 op 29-05-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:39
Dit lijkt me typisch zo'n situatie waar je gaat Haviltexen, dus naar alle omstandigheden van het geval kijken. Mocht deze klant in alle redelijkheid verwachten dat de montage bij de keuken in zat. Zeker de montage voor 0€ op de factuur zal een sterke indicatie zijn dat dit wel het geval zou zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

is "gemonteerd" in de keukenwereld niet iets anders dan "geinstalleerd"?

Mijn keuken werd destijds ook "(voor)gemonteerd geleverd", want zoveel inhield dat alle kasten afgemonteerd (en overigens perfect afgesteld) werden geleverd. Ik moest ze alleen nog zelf neerzetten. (fluitje van een cent)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Een kleine 2 weken geleden heb ik een contract getekend voor een nieuwe keuken. Op het contract stond als montage prijs 0,00 euro. Gezien de vele acties met gratis montage bij allerlei keukenboeren was ik in de veronderstelling dat montage dus gratis was en heb ik, en ook de verkoper blijkbaar ,verder geen aandacht aan geschonken.
Als er 'Montage' op je contract staat, maakt het niet uit wat de kosten zijn die erbij staan, je hebt een contract waarbij een gemonteerde keuken geleverd wordt. Toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
paQ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:38:

Mijn keuken werd destijds ook "(voor)gemonteerd geleverd", want zoveel inhield dat alle kasten afgemonteerd (en overigens perfect afgesteld) werden geleverd. Ik moest ze alleen nog zelf neerzetten. (fluitje van een cent)
Dat het plaatsen vsn een keuken een een fluitje van een cent is is ook wel wat overdreven. Zelfs een geoeffende installateur is 1 tot 2 werkdagen bezig met plaatsen van een beetje keuken [boren, afhangen, lijsten/plint afkorten en plaatsen, blad, kraan, apparatuur plaatsen etc]

' "gemonteerd" in de keukenwereld niet iets anders dan "geinstalleerd"?' Vind ik overigens wel een interessante opmerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Medione1210 op 01-06-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

naja goed ik chargeer het wat, en het hangt ook wel erg af van je keukenindeling. (ik heb een vrijstaande keuken met 1 hoge kastenwand)

Mijn punt is/was: bedoelen ze niet met montage dat de boel afgemonteerd bij je binnen wordt neergezet, en staat het gewoon slecht / niet uitgelegd op de overeenkomst.
Dan nog steeds is het de fout van de leverancier mijns inziens, maar just sayin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43
Gewoon even benieuwd hoe het afgelopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier ook montage 1 euro.. en of ik hem zelf in elkaar ging zetten (aansluiten ed) of dat zij het moesten doen a 400 euro. Doe je het niet dan kunnen ze geen garantie geven mocht er waterschade zijn ed. Leuk gevalletje voor het blokzetten ed.

Ik wilde nog meer dingen wijzigen dus daarna nog wat onderhandeld over de extra prijs. En zo veel mogelijk nog laten zakken (er zit genoeg marge op...). Uiteindelijk maar een klein bedrag bovenop de originele (lage?) prijs moeten betalen inclusief aansluiten ed.

Onlangs is hij geïnstalleerd en kreeg ik een compleet keukenblok en bovenkastje extra (leuk voor in de garage :D ). Verder was er een apparaat niet en daarvoor kreeg ik een 'leen'apparaat t.w.w. 300 euro welke ik straks ook mag houden.

Kortweg probeer of je nog wat kunt onderhandelen over de montage prijs / of informeer eens bij een erkend installatiebedrijf.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
paQ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:38:
Onder monteren wordt het in elkaar zetten van een produkt bedoeld. Dus de keukenkastjes worden monteerd, maar nog niet werkend in de keuken geinstalleerd.
Onder installeren wordt het inrichten, opstellen, en het werkend krijgen van de functie gegarandeerd.

Bijv. Je kan de software wel op de PC zetten (monteren), maar de installatie (het werkend krijgen) moet daarna nog worden voldaan om de functie van het produkt werkend te krijgen.

Onder montage wordt "monteren" verstaan. Je kan du verwachten dat de kastjes voor 0,00 euro worden gemonteerd, maar het installeren in de keuken met de aanslutingen zitten daar dus niet bij.

Naar mijn inzicht heb je geen recht op de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
Jacco011 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:47:
[...]

Onder monteren wordt het in elkaar zetten van een produkt bedoeld. Dus de keukenkastjes worden monteerd, maar nog niet werkend in de keuken geinstalleerd.
Onder installeren wordt het inrichten, opstellen, en het werkend krijgen van de functie gegarandeerd.

Bijv. Je kan de software wel op de PC zetten (monteren), maar de installatie (het werkend krijgen) moet daarna nog worden voldaan om de functie van het produkt werkend te krijgen.

Onder montage wordt "monteren" verstaan. Je kan du verwachten dat de kastjes voor 0,00 euro worden gemonteerd, maar het installeren in de keuken met de aanslutingen zitten daar dus niet bij.

Naar mijn inzicht heb je geen recht op de installatie.
Zo kan je het ook zien. 9 op de 10 mensen zien montage echter als het in elkaar zetten van de volledige keuken. Montage is het bij elkaar voegen van delen, om tot iets geheels te komen. Dus kan net zo goed gezien worden als het bij elkaar voegen van de kastjes, het keukenblad erop leggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb het koopcontract van mijn keuken niet meer bij de hand, maar mijn keuken werd 'gemonteerd' geleverd, volgens mijn eerdere uitleg. Ik heb hem zelf geplaatst zeg maar.
Daar is overigens nooit onduidelijkheid over geweest met de leverancier :) Altijd erg goed contact mee gehad gedurende de aankoop, het proces erna, en nog zelfs supervlotte nabestellingen.
Heldere communicatie is juist bij dit soort vrij interpretabele dingen essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:05
Ik heb hier toch het gevoel dat de keukenbranche uit Kaatsheuvel weer een verdienmodel heeft gevonden. Nu iedereen via het internet inbouwapparatuur en in mindere mate keukenmateriaal kan vergelijken hebben ze weer wat nieuws bedacht. Door een kinderachtig verschil te maken tussen montage en installatie heb je een nietsvermoedende klant bij de ballen. Installatie niet opvoeren op de offerte en daarna achteraf nog een leuk bedrag in rekening brengen voor installatie op basis dat de offerte al ondertekend is.

Transparantie in deze branche is echt een heikel punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 11-10 09:27
paQ schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:22:
Ik heb het koopcontract van mijn keuken niet meer bij de hand, maar mijn keuken werd 'gemonteerd' geleverd, volgens mijn eerdere uitleg. Ik heb hem zelf geplaatst zeg maar.
Daar is overigens nooit onduidelijkheid over geweest met de leverancier :) Altijd erg goed contact mee gehad gedurende de aankoop, het proces erna, en nog zelfs supervlotte nabestellingen.
Heldere communicatie is juist bij dit soort vrij interpretabele dingen essentieel.
Ik vind het nogal vaag, als montage echt het in elkaar schroeven van de kastjes etc betekend, dan zou je dus zonder montage alleen plaatmateriaal en balken etc. geleverd krijgen? Dat krijgt toch geen enkel weldenkend keukenbedrijf verkocht? Dan kan je net zo goed naar de bouwmarkt gaan...

Ik heb een aantal jaren in dat vakgebied gewerkt en de definities van 'installatie' en 'monteren' zijn bij mij als volgt:

Assemblage - De montage van de goederen in de fabriek

Monteren - Puur alleen de opbouw van de keuken zonder apparatuur, 'timmermanswerk'

Installeren - De installatie van de apparatuur en kranen etc, 'loodgieterswerk' en/of 'elektricienswerk'

Maar zoals door anderen al aangeven vind ik het telefoontje 'ter bevestiging' al heel vaag, dergelijke zaken overleg je bij tekenen contract al met de klant, als in die uitleg is verzuimd dan ligt dat bij de leverancier en niet bij de klant... eenvoudig consumentenrecht. Uiteraard heeft een klant ook plichten, maar uitleg over de factuur en garanties e.d. ligt bij de leverancier... en als er wel montage vermeld staat met een bedrag van 0,00 dan is er wel montage maar kost het niets.

Dat het telefoontje gepleegd is over iets wat het bedrijf dus in principe duidelijk had uit moeten leggen en wat blijkbaar een standaardwerkwijze is... waarom bellen ze nogmaals voor een extra bevestiging? Zijn ze niet zeker over hun eigen afspraken? Volgens mij had dat bewuste telefoontje dan meer 'we zien dat de keuken niet door ons wordt geïnstalleerd/gemonteerd, mogen wij dit alsnog aanbieden / bent u alsnog geinteresseerd in een professionele installatie?'

Zoals omschreven door de TS lijkt het mij vrij duidelijk dat ze een foutje hebben gemaakt, de vertegenwoordiger heeft wss op zijn kop gehad omdat er nu niets wordt verdiend of misschien wel verlies gemaakt en proberen ze dit nu op een slinkse manier bij de klant neer te leggen.

Met andere woorden, ik zou toch eens een telefoontje richting je rechtsbijstand doen want je wordt hier eigenlijk een beetje belazerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:02
Een kleine 2 weken geleden ...

etc.
En omdat het wel aardig is als degenen die moeite hebben gedaan een theoretisch advies te formuleren enige feedback krijgen over de voortgang in de praktijk: Al enige reactie van de keukenboer vernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MicGlou schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:25:
[...]
Ik vind het nogal vaag, als montage echt het in elkaar schroeven van de kastjes etc betekend, dan zou je dus zonder montage alleen plaatmateriaal en balken etc. geleverd krijgen? Dat krijgt toch geen enkel weldenkend keukenbedrijf verkocht? Dan kan je net zo goed naar de bouwmarkt gaan...
Het lukt IKEA anders aardig. Nu is het monteren van dat spul wel vrij eenvoudig, maar dat is weer wat anders.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

IKEA is dan ook geen keukenbedrijf ;) Het is een meubelbedrijf, dat prat gaat op "zelluf doen" en "platte pakketten voor eenvoudig en efficiënt vervoer". Nu zul je in Amerika er wel mee weg komen dat dat niet betekent dat je de kastjes zelf in elkaar moet schroeven, maar ik mag hopen dat we in Nederland toch echt weten dat 2 dimensionaal niet automagisch 3 dimensionaal wordt ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Freee!! schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Het lukt IKEA anders aardig. Nu is het monteren van dat spul wel vrij eenvoudig, maar dat is weer wat anders.
Het is al gezegd, maar IKEA is geen keukenboer, dat is een meubelboer... plus dat IKEA over dit soort zaken altijd heel duidelijk informeert en specificeert op de factuur. ;) Als bedrijven wat dat betreft een voorbeeld mogen nemen aan klantvriendelijk en duidelijkheid dan mogen ze wel eens op cursus bij de IKEA. Niet gesproken over de kwaliteit van de goederen want dat is uiteraard een andere kwestie, alhoewel je bij IKEA wanneer je wat meer uitgeeft ook uitstekende keukens kan aanschaffen én laten installeren. Maar in die gevallen ben je meestal weer een stukje goedkoper uit om voor een aanbieding bij een keukenboer te gaan, want IKEA stunt niet zo erg met dergelijke prijzen zoals keukenboeren dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

[...]
Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het er voor staat :).

Al verder gekomen?

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:40

CodeIT

Code IT

MicGlou schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:49:
[...]

Het is al gezegd, maar IKEA is geen keukenboer, dat is een meubelboer... plus dat IKEA over dit soort zaken altijd heel duidelijk informeert en specificeert op de factuur. ;) Als bedrijven wat dat betreft een voorbeeld mogen nemen aan klantvriendelijk en duidelijkheid dan mogen ze wel eens op cursus bij de IKEA. Niet gesproken over de kwaliteit van de goederen want dat is uiteraard een andere kwestie, alhoewel je bij IKEA wanneer je wat meer uitgeeft ook uitstekende keukens kan aanschaffen én laten installeren. Maar in die gevallen ben je meestal weer een stukje goedkoper uit om voor een aanbieding bij een keukenboer te gaan, want IKEA stunt niet zo erg met dergelijke prijzen zoals keukenboeren dat doen.
Toevallig gisteren een keuken gekocht bij IKEA. Ze hebben nu 10% korting. Ik vind het een verademing dat ik zelf de keuken kan tekenen en de prijs van ieder product zie. Alles is compleet transparant. Op keukens zit 25 jaar garantie. Ik haal de apparaten zelf op internet en het blad komt van een natuursteenhandel.
Ze geven in de winkel aan dat je de montage/installatie :) kunt laten doen via werkspot.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 10-06-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
dennisk. schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:57:
[...]

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het er voor staat :).

Al verder gekomen?
Montage in de fabriek heet officieel 'assemblage'... als ze vol blijven houden dat die specificatie op de factuur voor de montage in de fabriek staat dan zijn ze daar simpelweg heel vaag met de termen bezig. En dan nog blijft het een heel gekke zaak waarom je dat als klant dan eventueel apart zou moeten betalen... ze leveren die kastjes echt niet in losse plankjes?

Met andere woorden, er kan eigenlijk geen verwarring over bestaan... of de bewuste keukenboer moet niet zo eigenwijs met de termen omspringen en wat professioneler worden en de termen marktconform gaan gebruiken. Maar dan nog ligt die verwarring bij de leverancier en hebben ze verzuimd uitleg te geven over de specificatie, anders hadden ze daar toch ook niet over teruggebeld op die manier?

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 10-06-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Hierbij een update van mijn kant. Nadat ik enkele klachten brieven geschreven te hebben naar de keukenboer HQ en geen reactie te hebben gekregen ben ik weer persoonlijk naar de keukenboer gegaan.
Ik had ondertussen ook al begrepen dat de heer die ons had geholpen was ontslagen.

Ik heb daar de situatie uitgelegd en ik mocht opnieuw een keuken laten opmaken en kwam uiteindelijk tot een tevreden resultaat en de service was deze keer echt heel goed. Deze medewerker zat ook ruim 30 jaar in het vak en was van een ander kaliber.
Onderbuik gevoel is dat het ontslag van de medewerker er wellicht mee te maken had.
Keuken wordt eind juni opgeleverd, maar niet geinstalleerd door hen. De prijs was hiervoor te hoog.
Nog alleen dus installateur vinden en dan ben ik klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ondanks de kick na een jaar hebben wij er wel voor gekozen om de keuken door het bedrijf te laten plaatsen. Dat was nog goedkoper dan een installatiebedrijf in te schakelen. Dat terwijl ik met die laatste een flinke korting had gekregen. Punt was dat zodra er iets mis gaat je zelf verantwoorlijk bent als je het zelf doet / laat uitvoeren.

Als de monteur (vanuit het keukenbedrijf) een probleem veroorzaakte dan was het volledig gedekt. Volgens mij hadden wij wel gratis montage en hebben we daar verder ook niets meer voor hoeven te betalen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Frostbite schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:24:
Ondanks de kick na een jaar hebben wij er wel voor gekozen om de keuken door het bedrijf te laten plaatsen. Dat was nog goedkoper dan een installatiebedrijf in te schakelen. Dat terwijl ik met die laatste een flinke korting had gekregen. Punt was dat zodra er iets mis gaat je zelf verantwoorlijk bent als je het zelf doet / laat uitvoeren.

Als de monteur (vanuit het keukenbedrijf) een probleem veroorzaakte dan was het volledig gedekt. Volgens mij hadden wij wel gratis montage en hebben we daar verder ook niets meer voor hoeven te betalen.
Eigenlijk zou ik ook door de leverancier willen laten installeren. Alleen dit was een meerprijs van 2.5k en dat is echt veel geld.

Ik kijk wel of u het echt een installatie bedrijf is en geen klusjesman. Met referenties controle zou het goed moeten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Praetextatus op 05-05-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Praetextatus schreefop donderdag 05 mei 2016 @ 10:47:
Eigenlijk zou ik ook door de leverancier willen laten installeren. Alleen dit was een meerprijs van 2.5k en dat is echt veel geld.

Ik kijk wel of u het echt een installatie bedrijf is en geen klusjesman. Met referenties controle zou het goed moeten komen.
Jezus, we zijn een jaar verder en je hebt nog geen keuken.
2500 euro is inderdaad schandalig, 900 euro moet genoeg zijn. Ze hoeven toch geen leidingen te verleggen of zo? Gewoon plaatsen en aansluiten, anderhalve dag werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
ago schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:57:
[...]

Jezus, we zijn een jaar verder en je hebt nog geen keuken.
2500 euro is inderdaad schandalig, 900 euro moet genoeg zijn. Ze hoeven toch geen leidingen te verleggen of zo? Gewoon plaatsen en aansluiten, anderhalve dag werk.
Hahaha ik heb wel een keuken inclusief apparatuur alleen deze is wel toe aan vervanging. En je hebt gelijkz er hoeft helemaal niets verlegd te worden, alleen de keuken moet geïnstalleerd worden. Ze wilden niet lager gaan dan 2.5k hiervoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Ik heb 1,5k voor de installatie betaald. Ik vond het nog vrij veel geld, maar de installateurs hebben wel bij mij perfect werk afgeleverd waardoor ik er wel tevreden mee ben. Van de keuken zelf waren al vele duizenden euro's van de prijs af gegaan en ik had het idee dat de keukenverkoper niets aan de installatieprijs kon doen, maar wel met de prijs van de keuken zelf.

De installateurs waren niet van de keukenzaak zelf, maar worden ingehuurd door een ander bedrijf. Als ik even reken met 2 mannen die voor mij 12 uur aan het werk zijn: € 1500,-- / 12 / 2 = € 62,50 per persoon per uur, en dat is wel een nette prijs volgens mij.

2,5k is dan vrij veel, tenzij ze twee dagen aan het werk waren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:12

servies

Veni Vidi Servici

Als ik dit zo lees ben ik zo blij dat wij 2 jaar geleden onze keuken in Duitsland hebben gekocht bij een relatief kleine keukenboer...
Geen gerommel over de specificaties en een keuken kopen betekent daar ook nog een keuken plaatsen (alleen het aansluiten mogen ze officieel niet doen, maar dat melden ze ook direct)
En dan ben je ook nog eens stukken goedkoper uit dan in Nederland...
Pagina: 1