Hoe bereken je Amp / Watt verbruik van een versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03-2024
Hallo allemaal,

Ik zit met een kleine uitdaging met een project en hoop dat iemand mij wellicht kan helpen.

Ik heb een aantal speakers en een versterker die ik voorheen in me auto had en wil deze gaan gebruiken voor in huis. Nou ben ik wat informatie gaan inwinnen en ben erachter gekomen dat ik een voeding van een PC eventueel kan gebruiken als stroombron voor de versterker.

Echter is mijn vraag nu hoeveel watt/ampere moet ik gaan gebruiken ? Hoe zou ik dus het verbruik van mijn versterker kunnen berekenen om te weten welke voeding ik het beste kan uitzoeken ?

Hier wat details van de spullen die ik heb

Versterker :

JBL GTO 6000 - 1100 watt
Aantal Kanalen - 6 x ( 4 x speakers 2 x subs )
Power output max - 800 watt
RMS Bridged Power Output,4ohm - 550 watt
RMS Power Output,2ohm - 4 x 75 watt // 2 x 125 watt
RMS Power Output,4ohm - 4 x 50 watt // 2 x 75 watt
THD@Rated Output - 0.10%
SNR ( A-weighted ) - >92dB
Frequency Response - 10Hz - 40kHz
Active crossover - 30-320Hz
Input sensitivity - 100mV-4V

Speakers :

JBL GTO 6507C
2 weg speakers

Powerhandling :
70 watt RMS
210 watt PEAK
Sensitivity - 92dB
Frequency Response - 55Hz - 21kHz
Impedance - 2 Ohm

even ter info van de speakers heb ik 2 sets ( 4 speakers totaal ) ik wil 2 behuizingen maken met ieder een set 2 van speakers in serie zodat de 4 ohm behaald wordt die nodig zijn. Weet niet of dit info is die nodig was.

Ik hoop dat iemand mij met dit raadseltje zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
Op hoeveel ampère is de versterker afgezekerd?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 06:55

Ravefiend

Carpe diem!

Hier staat wat meer info over deze versterker:

http://www.manualslib.com...o-6000.html?page=5#manual

Afzekering met 60 A op 12 V volgens de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 22:28

InFamous

excommunicado

Waarom zou je ze daarnaast op 4 ohm laten spelen IPV 2 ohm?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, doorgaans, zit er een zekering voor/in. Ik vermoed een ampère of 40. Want de versterker klinkt groot met zijn 1100w. Maar uiteindelijk is het 4x50w rms, wat veel standaard auto versterkers geven. Voor hogere vermogens is namelijk direct een uitgebreider ontwerp nodig.
Ben je niet sneller klaar met een normale hifi versterker? I
Werkt een stuk prettiger. Er is genoeg 2e hands spul te vinden, en als je dan de autoversterker verkoopt hoef je er waarschijnlijk niet echt op toe te leggen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 22:28

InFamous

excommunicado

Veel auto radios geven 4 x 50W max, geen rms. Er zit een wereld van verschil in een radio of externe versterker.
offtopic:
zelf hier een 4 x 75W rms gladen versterker, je bent welkom om het verschil te beluisteren

Daarnaast kan deze versterker op 2 ohm spelen, waardoor er 4x 75W rms geleverd kan worden. Aangezien de speakers ook 2 ohm zijn en daarmee 70W rms vermogen hebben zou ik de speakers lekker per kanaal aansturen.

Om even op de vraag terug te komen, de versterker om is 2x 30A afgezekerd. Wat zou betekenen dat je een voeding nodig heb van +-720 Watt max.

[ Voor 28% gewijzigd door InFamous op 28-05-2015 21:24 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 19:32
Max is ook een term van niks. Technisch gezien is 'max' twee keer zoveel als 'RMS', maar het word gewoon gebruikt door marketing om er een leuk getal op te plakken. Een radio kan niet meer dan ~25W leveren met 14.4V input en 4 ohm belasting, hoe je het ook went of keert. Meestal zit het rond de 10-15W.

Denk dat je het wel red met een 500W voeding. Weet niet of dit avontuur het resultaat waard is. Boekenplank speakers met een simpel desktopversterkertje klinkt al snel beter dan zo'n grote versterker en een voeding er achter geknutseld aangesloten op een PC speaker in een willekeurige behuizing.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
De zekering is de theoretische limiet, bij normaal bedrijf blijft het vermogen en de stroom hieronder. 4x 75 watt is 300 watt. Als het een klasse B versterker is met 60% efficientie dan heb je 500 watt ingangsvermogen nodig. Dit is bij 12v iets meer dan 40A. Dit is dan wel een piek, dus op alle kanalen tegelijk vol vermogen. Een computervoeding met 35 a 40A op de 12V rail zou een heel eind moeten komen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen allen,

Oké dus zoals ik het zie zal ik een voeding moeten gebruiken van 500 watt.
Stel ik zou een voeding gebruiken met een hogere wattage kan dat problemen geven ? Kan de versterker daardoor doorbranden ?

Ik weet dat de aanschaf van een setje pc speakers of hifi versterker een makkelijkere oplossing zou zijn echter is dit een knutsel projectje en heb in principe alle onderdelen al liggen dus waarom meer uitgeven als het goedkoper kan toch ? :)

Kan de piekstroom of inschakelstroom van een pc voeding problemen gaan opgeven ?

En hoe kan ik dit het beste aansluiten ? Het lijkt mij dat een enkel + & - kabeltje te dun is om genoeg aan te leveren aan de versterker ?
Pagina: 1