Boot niet meer vanaf ssd

Pagina: 1
Acties:

• DannyvdM
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik ben al jaren een tevreden eigenaar van een crucial m4 van 256GB. Altijd goed gewerkt. Vandaag verschoof ik mijn laptop en de laptop valt uit.

Opnieuw opstarten resulteert in de dell bios die op ongeveer 3/4 blijft hangen.

Eerste instantie dacht ik aan een defect moederbord, maar hij start ook niet op in een andere laptop + de laptops starten wel op vanaf een normale harde schijf (Zonder bootpartitie).

Is er nog wat aan te doen om hem te redden? Wat raden jullie aan? Er staan enkele bestanden op die ik graag wil redden. Een stuk of 30 naar schatting. Die heb ik recent niet gebackupped helaas.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hang de ssd in een computer als 2e schijf en kijk of dat die wel herkent wordt (in de bios).

• DannyvdM
Ja, de SSD wordt herkend in de bios. (Uiteindelijk kwam ik in de bios na wat rommelen) Ik kan ook via de windows van de andere harde schijf de bestanden backuppen.

Ik ben wel benieuwd maar hoe dit komt. Ik ga nog even verder onderzoeken hoe dit zou kunnen komen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 12:48

SambalBij

We're all MAD here

Check even of die SSD de laatste firmware versie heeft. Oudere firmwares voor de m4 hadden een bug waardoor hij na een bepaalde tijd uitvalt en niet goed meer wil booten. Na updaten zou dat probleem verholpen moeten zijn.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Blijven de BIOS instelling nog wel bewaard?

Ikzelf maakte mee dat de batterij niet meer helemaal lekker was (leeg) en de instellingen van het bios niet meer vasthield. Daardoor nam het bios een andere boot volgorde en probeerde van een data schijf te booten.

Soms wil het, in het geval dat de batterij nog goed is, om de batterij schoon te maken en de contactpunten van de batterijhouder schoon te maken.

• DannyvdM
Super, ga ik allemaal uitvoeren, ik ga eerst even voor de zekerheid de volledige usersmappen backuppen! Voor ik dingen ga uitproberen.
Pagina: 1